Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illanvirkut pärjäävät aamuvirkkuja paremmin älykkyys- ja päättelytehtävissä

Vierailija
27.08.2024 |

Tutkimus josta juttu Hesarissa. Googleta itse. 

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän tieteellisen tutkimukseni mukaan 90 prosenttia yhtään mistään virkuista koko vauvapalstalla ei edes lue ap artikkelia ennen kuin vastaa keskusteluun yksilötason mutulla. Sellaisen pointin esitän myös, että jos pystyy siirtymään aamuvirkun roolista iltavirkuksi tai takaisin ei ole kumpikaan vaan mahdollisesti päivävirkku. Joo, meitäkin on ja päivävirkuilta onnistuvat sekä aikaiset heräämiset että myöhään valvomiset kunhan rytmiin tottuu.

Vierailija
82/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Exercise-Related Physical Activity Relates to Brain Volumes in 10,125 Individuals" Ja tuolta

Liikunta on todellakin hyväksi aivoille. Mainitsemasi asia on raportoitu meidänkin mediassa, ja on ihan yleistä tietoa, jonka kiistäminen osoittaa vain ihmisen vähä-älyisyyden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse ennen iltavirkku, mutta se nyt johtuikin siitä, että olin koukussa videopeleihin ja nettiin ylipäätänsä. Kun tiesi,että illalla sai noita asioita tehdä, niin silloin oli virkeimmillään. Kaikki se "kiva" oli siis laitettu sinne illalle ja yölle, joten silloin halusi olla myös hereillä. Dopamiini pitää hereillä.

nyt kun en tee enää kivoja juttuja iltaisin, vaan aamulla ja päivällä, niin nopeasti se unirytmikin muuttui. Kokeilkaapa olla ilman telkkaria, puhelinta, nettiä, tietokonetta, pelejä tai yhtään mitään hereillä yöllä monta viikkoa. Alkaa nopeasti nukuttamaan, kun ei mitään tekemistä etkä mistään saa dopamiinia. 

Ei toimi minun kohdallani ainakaan. Ei nukuta ennen aamuyötä tippaakaan, aivan sama mitä teen tai en tee. Tätä on jatkunut yli 40 vuotta, tuskin tulee koskaan muuttumaan. Televisiota en omista, pelejä en pelaa. Ensimmäisen älypuhelimenkin hankin vasta muutama vuosi sitten. Ei mitään vaikutusta mihinkään suuntaan. Olen pirteimmilläni iltayhdeksästä aamukolmeen. Vaikka olisi pakko herätä aikaisin, piristyn silti illalla.

Onneksi olen löytänyt iltatyön niin ei tarvitse väkisin elää vastoin omaa unirytmiä. Kouluajat olivat täyttä tuskaa vaikka sainkin hyviä arvosanoja.

Vierailija
84/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun oon tonne kolmekymppiseks asti ollut iltavirkku ja duuniputken jälkeen mulle on luonnostaan jäänyt päälle herätä viimeistään 05-06? Joskus jopa 03 kun ei uni tule enää.

Mutsi oli joskus duunien takia aina hereillä 04-05 aikaan ja hänellä on eläkkeellä mennyt siihen, että 09 on aikaiseen.

Eikö tuossa pitäisi arvioida siltä pohjalta, kuinka paljon on nukkunut ja levännyt?

Tottakai normi-ihmisellä on seuraavana päivänä vielä tokkura päällä jos menee parin tunnin unilla.

Ei aamuvirkku mene töihin aamulla parin tunnin unilla. Hän on painunut pehkuihin edellisenä iltana viimeistään klo 21.

Iltavirkut aamutyöläiset ovat niitä, joilla aamulla seisoo päässä silmät ja aivot.

Meilläkin aina välillä iltavirkut työntekijät (asiantuntijat) pakotetaan aamulla aikaisin työmaalle projektien yhteydessä.

Nämä on tosiaan sellaisia, että järki seisoo aamulla ekat kaksi tuntia ja mitään ei tapahdu. Toisaalta illalla ei tapahdu myöskään, kun väsy iskee 

Resurssien hukkakäyttöä.

Vierailija
85/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähhhh hähhhh .  Meen kohta nukkumaan😴 . T. Aamuvirkku 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän