Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illanvirkut pärjäävät aamuvirkkuja paremmin älykkyys- ja päättelytehtävissä

Vierailija
27.08.2024 |

Tutkimus josta juttu Hesarissa. Googleta itse. 

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkut ovat koiraihmisiä ja iltavirkut kissaihmisiä. Tämäkin selittää paljon. Toiset ovat juntteja ja toiset sivistyneitä.

Joo, mutta liikunta parantaa ihmisen kognitiivisia toimintoja merkittävästi. Koiraihmiset liikkuvat runsaasti. Liikunta kasvattaa tutkitusti aivojen tilavuutta, ja koolla on väliä, sillä aivojen koko korreloi tilastollisesti merkitsevästi positiivisesti älykkyysosamäärän kanssa.

Ihan potaskaa. Liikunta ei lisää ihmisen älykkyyttä millään tapaa. 

Miten joku voi kiistää aiheesta tehdyt tutkimukset noin suurella varmuudella?

Ei ole tutkimuksia. Jos on, linkkaa.

Vierailija
62/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä älykkäin keskustelu täällä koskaan!

Ei vaan ehdi seurata, pitää pestä jauhenlihaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Opiskele psykologiaa."

Mulla oli psykologia pitkänä sivuaineena ja evoluutiopsykologia lyhyenä, ja väitän että tuo sanomasi on aivan täyttä puppua. Voitko pliis laittaa edes jonkun lähteen, koska todellakin kiinnostaa jos se pitääkin paikkansa.

Huonosti olet opiskellut, jos et tiedä edes perusasioita, joita jopa media on esiintuonut. Liikunnan vaikutukset kognitiivisiin toimintoihin ovat kiistattomat, ja erityisesti kun ihminen ikääntyy, niin älykkyysosamäärä laskee, ja liikunta on juuri se keino, jolla hidastaa tätä sinänsä aivan luonnollista prosessia.

Vierailija
64/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pesen kans tässä samalla kanafileitä fairyllä.

Vierailija
65/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En aikanaan koulussa tehnyt mitään, en läksyjä enkä aamupäivisin monesti jaksanut tunneillakaan kuunnella. Silti kirjoitin viisi ällää, myöskin lukematta. Iltavirkku todellakin olen, mutta peruskoulussa ja lukiossa opittavat asiat ovat sen verran simppeleitä, että ei siellä normaalijärkisen tarvitse koko aikaa hereillä olla. Ja myöhemmin elämässä on ollut täysin mahdollista tehdä sellaisia töitä, joissa ei tarvitse aamulla herätä kasiksi kolhoosiin."

Niistä viidestä ällästä ja arvatenkin niiden jälkeisestä opiskelusta huolimatta et oppinut, että väestötason tilastollisen väitteen kannalta sinun anekdootillasi ei ole minkäänlaista merkitystä.

Vierailija
66/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opiskele psykologiaa."

Mulla oli psykologia pitkänä sivuaineena ja evoluutiopsykologia lyhyenä, ja väitän että tuo sanomasi on aivan täyttä puppua. Voitko pliis laittaa edes jonkun lähteen, koska todellakin kiinnostaa jos se pitääkin paikkansa.

Huonosti olet opiskellut, jos et tiedä edes perusasioita, joita jopa media on esiintuonut. Liikunnan vaikutukset kognitiivisiin toimintoihin ovat kiistattomat, ja erityisesti kun ihminen ikääntyy, niin älykkyysosamäärä laskee, ja liikunta on juuri se keino, jolla hidastaa tätä sinänsä aivan luonnollista prosessia.

Sinä väitit liikunnan nostavan älykkyysosamäärää ja kasvattavan aivojen tilavuutta. (:D)

Teesisi vaihtui yllättäen.

Vierailija
67/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aikanaan koulussa tehnyt mitään, en läksyjä enkä aamupäivisin monesti jaksanut tunneillakaan kuunnella. Silti kirjoitin viisi ällää, myöskin lukematta. Iltavirkku todellakin olen, mutta peruskoulussa ja lukiossa opittavat asiat ovat sen verran simppeleitä, että ei siellä normaalijärkisen tarvitse koko aikaa hereillä olla. Ja myöhemmin elämässä on ollut täysin mahdollista tehdä sellaisia töitä, joissa ei tarvitse aamulla herätä kasiksi kolhoosiin.

Minäkin kirjoitin 30 ällää enkä kertaakaan lukenut edes kirjoja, nukuin puolet kirjoituksesta. 

Näin helposti kaikki voi valehdella täällä vauva palstalla.

MInä taas luin tosi paljon kirjoja. Luin varmaan lukionkin aikana keskimäärin kirjan viikossa, ei ne vaan mitään koulukirjoja olleet. Monesti luin romaaneja koulutunneillakin.

Edellinen, joka ei siis valehdellut.

Vierailija
68/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mihin aikaan testi tehtiin?

Tutkimuksen heikkoudeksi katsottiin nimenomaan se että siinä ei otettu huomioon mihin aikaan testi tehtiin. Kummallekin ryhmälle testi pitäisi tehdä suhteessa heräämisaikaan. Eli aikaisemmin heränneille aikaisemmin. Jos testi tehtiin iltapäivästä tai illalla on tulos luonnollisesti eri.

Vierailija
69/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkut ovat koiraihmisiä ja iltavirkut kissaihmisiä. Tämäkin selittää paljon. Toiset ovat juntteja ja toiset sivistyneitä.

Joo, mutta liikunta parantaa ihmisen kognitiivisia toimintoja merkittävästi. Koiraihmiset liikkuvat runsaasti. Liikunta kasvattaa tutkitusti aivojen tilavuutta, ja koolla on väliä, sillä aivojen koko korreloi tilastollisesti merkitsevästi positiivisesti älykkyysosamäärän kanssa.

Ihan potaskaa. Liikunta ei lisää ihmisen älykkyyttä millään tapaa. 

Kannattaa perehtyä psykologiaan. Kommenttisi on täysin amatöörimäinen.

Selitäpä se prosessi millä liikunta lisää älykkyyttä. I'll wait. 

Se vaikutti jotenkin harmaan ja valkean aineen määrään ja aksoneihin. Lisäksi paransi verenkiertoa ja muodosti uusia verisuonia. 

Vierailija
70/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En aikanaan koulussa tehnyt mitään, en läksyjä enkä aamupäivisin monesti jaksanut tunneillakaan kuunnella. Silti kirjoitin viisi ällää, myöskin lukematta. Iltavirkku todellakin olen, mutta peruskoulussa ja lukiossa opittavat asiat ovat sen verran simppeleitä, että ei siellä normaalijärkisen tarvitse koko aikaa hereillä olla. Ja myöhemmin elämässä on ollut täysin mahdollista tehdä sellaisia töitä, joissa ei tarvitse aamulla herätä kasiksi kolhoosiin."

Niistä viidestä ällästä ja arvatenkin niiden jälkeisestä opiskelusta huolimatta et oppinut, että väestötason tilastollisen väitteen kannalta sinun anekdootillasi ei ole minkäänlaista merkitystä.

No nyt pitää lähteä meikämandoliininkin hakemaan kaupasta jauhenlihat. Merkityksen auktoriteetti on saapunut paikalle, ja dominoi nyt iltavirkku-/aamuntorkkudiskurssia, joten mitäpä me merkityksettömät matoset täällä enää tehdään. Ei jauhenliha onneksi maailmasta heti lopu.

Vierailija
71/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on argumentointivirhe, kun rupeaa puhumaan asian vierestä, siis omasta minästä. Kun ei pysty keskustelemaan itse asiasta, ja argumentit loppuvat, ryhdytään puhumaan omasta minästä ja kas kummaa vieläpä valheellisesti.

Vierailija
72/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opiskele psykologiaa."

Sinä väitit liikunnan nostavan älykkyysosamäärää ja kasvattavan aivojen tilavuutta. (:D)

Teesisi vaihtui yllättäen.

Aivojen koko korreloi tilastollisesti merkitsevästi positiivisesti älykkyysosamäärän kanssa. 

Vierailija
73/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin suurimman osan elämästäni todellinen iltavirkku, ja menin nukkumaan todella myöhään, mutta nykyisin olen selkeästi aamuvirkku, ja tykkään nousta hyvin aikaisin. 

Miten paljon olet tyrmistynyt?

Vierailija
74/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The Influence of Exercise on Cognitive Abilities" Tuolta voi lukea lisää

Vierailija
75/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opiskele psykologiaa."

Teesisi vaihtu

Ja siihen ei liikunta vaikuta millään tavalla.

Vierailija
76/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aamuvirkku.

Vierailija
77/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkku, entinen kissojen omistaja, tohtori.

Vierailija
78/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin suurimman osan elämästäni todellinen iltavirkku, ja menin nukkumaan todella myöhään, mutta nykyisin olen selkeästi aamuvirkku, ja tykkään nousta hyvin aikaisin. 

Miten paljon olet tyrmistynyt?

Kun olin iltavirkku suoritin 3 yliopistotutkintoa mukaan lukien TkT. Kun minusta tuli aamuvirkku, tein perustieteellisen keksinnön. Aamuvirkkuna oleminen sopii minulle paremmin.

Vierailija
79/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Exercise-Related Physical Activity Relates to Brain Volumes in 10,125 Individuals" Ja tuolta

Vierailija
80/85 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun oon tonne kolmekymppiseks asti ollut iltavirkku ja duuniputken jälkeen mulle on luonnostaan jäänyt päälle herätä viimeistään 05-06? Joskus jopa 03 kun ei uni tule enää.

Mutsi oli joskus duunien takia aina hereillä 04-05 aikaan ja hänellä on eläkkeellä mennyt siihen, että 09 on aikaiseen.

Eikö tuossa pitäisi arvioida siltä pohjalta, kuinka paljon on nukkunut ja levännyt?

Tottakai normi-ihmisellä on seuraavana päivänä vielä tokkura päällä jos menee parin tunnin unilla.

Ei se jää luonnostaan päälle. Olet aamuvirkku piste. Iltavirkku kun pääsee lomalle, niin se 2-3 päivää ja taas herätään kympiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan