Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahden tulen välissä mummona lapsen hoidossa

Vierailija
27.08.2024 |

Pojallani on juuri koulunsa alkaneet kaksospojat joita hoidan välillä. Asun noin 50km päässä ja kuljen junalla matkan joten tarvitsen aikaa jonkin verran hoidon järjestämiseen. 

Poikani vaimoineen tekee yleensä etätyötä että pystyvät lähettämään pojat kouluun ja ottamaan vastaan. Koulumatka on lyhyt mutta pojat ovat vielä kovasti vanhemmista riippuvaisia. Poikani saattaa lapsensa usein kouluun ja jonkun pitää olla poikia kotona vastassa. Heidät on toteutettu tähän. 

Luulisi että kahden lapsen hoito onnistuisi avioparilta mutta kun ei. Miniäni soitti juuri että voitko olla täällä klo 13 kun poikani Hannu menee hammaslääkäriin ja miniän pitää mennä kokoukseen. 

Soitin pojalleni. Tämä sanoi  että hän hoitaa itse pikkupojat ja pysy vaan mummo kotona. Tule mummo huomenna mikä on sovittu ennalta. Pojastani vaimo vain sotkee taas kaiken. Poikani haukkuu minulle vaimoaan mikä on kiusallista. Miniäni ei minulle valita kotiolojaan mutta on siellä ikävä henki ja parisuhde.

Olen kiusallisessa tilanteessa. Mummille soitetaan että tule nyt heti. Olen pari päivää viikosta työssä. Sen kyllä tietävät. Mutta ikävä olla kahden vihaisen välissä. Hoidan poikia mielelläni mutten riidassa. Päiväkoti jo valitti pikkupoikien kotiriidoista mikä heijastui poikiin.

Pikkupojat ovat kivoja ja rakkaita mutta äärimmäisen riippuvaisia vanhemmistaan. Heille ei ole annettu vastuuta. Ei edes avaimia vaan kotona olevat vanhemmat avaavat oven. Eivät tunne kelloa eivät osaa lukea. Mutta pelata osaavat netissä.

Mihin tämä maailma menee. Miniäni isomummi oli lypsanyt 8v lehmät ennen kansakoulun menoa ja hoiti pikkusisarukset illalla. Joutui naapuritalon piiaksi ja sai lapsen isännälle. Oli sodan aikana miilun poltossa. Eli on siinä eroa mihin koulualokkaat joutuvat. Itselläni oli siltä väliltä. 

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen havainnut että 7v ovat nykyään usein avuttomia. Ainoina lapsina heitä on rakastettu ja paapottu ja palvottu. Oma 6v lapsenlapsi sanoi kun vein kerhoon etta kanna mun reppu. Isi aina kantaa ettei mun tartte. Leluja kyllä pitää ostaa viikoittain että huone pursuu. Poika vielä sanoo että älä osta kehittäviä leluja vaan kunnollisia leluja. 

Bertta mummi

Vierailija
2/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallatko pojallesi sanoa, tiedätkö miten jatkuva riitely vaikuttaa lapsiin? Ilmeisesti jatkunut jo vuosia. Itse olen riitaisessa kodissa kasvanut ja koko aikuisikäni kärsinyt masennuksesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvattomat kotiolot voi tehdä lapsista entistä takertuvaisempia. 

Vierailija
4/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi, miten mummin pitää kuskata lapsia kouluun jos vanhemmat ovat kotona? Itse kieltäytyisin. Kyllä 7 vuotias osaa jo itse kävellä kouluun, niin oma lapsenlapsikin on oppinut ja hyvin on pärjännyt. 

Vierailija
5/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sekavaa tekstiä, että jätin puoleenväliin.

Vierailija
6/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt jotain positiivista etsii niin poikasi on naimisissa ja käy töissä ja molemmat pyrkivät hoitamaan lapsia turvallisesti. Monet vanhemmat ovat nykyään ilman työtä ja heillä on raskaita ongelmia.

Miksi pikkupojat ovat noin avuttomia. Onko malli tullut sinultakin mummi. Kyllä 7v normaalisti tuntee kellon ja osaa avata oven ja uskaltaa olla kotona yksin. 

Vierailija
7/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri koulunsa aloittaneiden ei kuulukaan vielä osata olla säännöllisesti yksin - joskus vähän aikaa kyllä, muttei säännällisesti. Ehkä olisi hyvä ehdottaa vanhemmille aamu/iltapäiväkerhoja, niin työpaivän ajan homma olisi säännöllisesti järjestyksessä

Vierailija
8/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea rauhassa ja yrittää käyttää aivojaan. .mummi on tuohtunut

Vierailija
9/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkea te vaaditte ekaluokkalaisilta?

Vierailija
10/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri koulunsa aloittaneiden ei kuulukaan vielä osata olla säännöllisesti yksin - joskus vähän aikaa kyllä, muttei säännällisesti. Ehkä olisi hyvä ehdottaa vanhemmille aamu/iltapäiväkerhoja, niin työpaivän ajan homma olisi säännöllisesti järjestyksessä

Ei aamu- ja iltapäiväkerhoja enää edes ole kaikkialla. Ne on lopetettu säästösyistä jo vuosia sitten. Oma esikoiseni pääsi aamupäiväkerhoon vielä 10 vuotta sitten, mutta kuopus ei 7 vuotta sitten enää päässyt. Iltapäiväkerho silloin oli vielä, mutta sinne oli oikeus enää vain 1. -luokkalaisilla kun aiemmin myös 2 -luokkalaiset pääsi sinne.

Vierailija
11/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi, miten mummin pitää kuskata lapsia kouluun jos vanhemmat ovat kotona? Itse kieltäytyisin. Kyllä 7 vuotias osaa jo itse kävellä kouluun, niin oma lapsenlapsikin on oppinut ja hyvin on pärjännyt. 

Mistä sinä tiedät miten kaukana tai vaarallisen reitin päässä heidän koulunsa on?

Vierailija
12/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta AP n kirjoitus on ok ja looginen. Mummi on kahden riitaisan vanhemman pelinappula ja hän kuvaa tilanteen hyvin. Ihmettelee miten 2 lapsrn hoitoa ei saada järjestykseen. Ihmettelee miten avuttomia pojat ovat.

Mummi vertaa vielä 100 v takaiseen. Miten vaikeaa silloin oli.

Vierailija
13/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käykö pojat päiväkodissa vai koulua? Taitaa olla Porvoossa puurot ja vellit sekaisin.

Vierailija
14/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy etäällä poikasi parisuhdeongelmista ja mieluummin kehoitat häntä puhumaan vaimolleen kuin sinulle. Jos kyse ei ole muusta kuin marinasta älä mene siihen mukaan. Ja pidä ennalta sovituista hoitopäivistä kiinni. Et tee mitään väärin, jos sanot ei yllätyspyynnöille. Kyllä miniä  sen tajuaa joku päivä ,mutta myös kokeilee jos olet joskus suostunut lähtemään nopeallakin varoitusajalla. Säännöt luot sinä, eikä poikasi tai miniäsi. Olet jo tosi mukava mummo, kun matkustat 50 km päästä auttamaan.

Niin pienet tämän päivän lapset tarvitsevat aikuisia. Maailma on eri kuin ennen sotia. Köyhissä oloissa ei ollut varaa lapsuuteen ja sillä on myös ollut vahingolliset seuraukset ihmisten psyykeen. Sinä mummona voit olla tukemassa ekaluokkalaisten kehittymistä, joten tee oma osuutesi kun olet heitä hoitamassa. Voit opettaa pärjäämään pienissä asioissa. Joskus vanhemmat eivät yksinkertaisesti älyä saati ehdi.

Vierailija
15/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan ihan sanoa sille pojalle ja miniälle, että sopivat ensin keskenään ja pyytävät mummoa vasta sitten. Ja ei hetken varoitusajalla jos ei aivan pakko ja hätätilanne ole, kyllähän tuollaisesta hammaslääkäristä tiedetään etukäteen. Tai jos on hyvät välit pojan kanssa, niin ehdota vaikka jotain pariterapiaa (varovaisesti, kohteliaasti) riitaisuus on lapsille huono juttu. 

Vierailija
16/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noita kovin avuttomia ekaluokkalaisia olemassa omankin lapsen kavereissa oli kaksoset, jotka ei saaneet kulkea turvallista 1km mittaista koulumatkaa itse (muut samalla suunnalla asuvat lapset, omamme mukaan lukien, kyllä kulki). Vanhemmat autolla vei kouluun ja haki ip-kerhosta. Muuttivat pois, joten en tiedä mitä heille nykyään kuuluu. 

Vierailija
17/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

100v kertovat storejaan tv ssa kullaten muistojaan. Kuinka puutteellista oli ja kuinka urheita ja taitavia olivat. Hoitivat mansikit ennen koulua ja kulkivat 10 km kouluun huitoen kepeillä koulumatkan sudet ja karhut pois. Ruokana oli vesivelliä ja perheessä vain yhdet kengät. Torppa kuhisi lutikoita ja lapset parkuivat jos jäivät henkiin. Ryysyrantaa. Muistot kultaa 

Vierailija
18/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla luokalla nyt.

Vierailija
19/63 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kaikki paremmin

Vierailija
20/63 |