Kahden tulen välissä mummona lapsen hoidossa
Pojallani on juuri koulunsa alkaneet kaksospojat joita hoidan välillä. Asun noin 50km päässä ja kuljen junalla matkan joten tarvitsen aikaa jonkin verran hoidon järjestämiseen.
Poikani vaimoineen tekee yleensä etätyötä että pystyvät lähettämään pojat kouluun ja ottamaan vastaan. Koulumatka on lyhyt mutta pojat ovat vielä kovasti vanhemmista riippuvaisia. Poikani saattaa lapsensa usein kouluun ja jonkun pitää olla poikia kotona vastassa. Heidät on toteutettu tähän.
Luulisi että kahden lapsen hoito onnistuisi avioparilta mutta kun ei. Miniäni soitti juuri että voitko olla täällä klo 13 kun poikani Hannu menee hammaslääkäriin ja miniän pitää mennä kokoukseen.
Soitin pojalleni. Tämä sanoi että hän hoitaa itse pikkupojat ja pysy vaan mummo kotona. Tule mummo huomenna mikä on sovittu ennalta. Pojastani vaimo vain sotkee taas kaiken. Poikani haukkuu minulle vaimoaan mikä on kiusallista. Miniäni ei minulle valita kotiolojaan mutta on siellä ikävä henki ja parisuhde.
Olen kiusallisessa tilanteessa. Mummille soitetaan että tule nyt heti. Olen pari päivää viikosta työssä. Sen kyllä tietävät. Mutta ikävä olla kahden vihaisen välissä. Hoidan poikia mielelläni mutten riidassa. Päiväkoti jo valitti pikkupoikien kotiriidoista mikä heijastui poikiin.
Pikkupojat ovat kivoja ja rakkaita mutta äärimmäisen riippuvaisia vanhemmistaan. Heille ei ole annettu vastuuta. Ei edes avaimia vaan kotona olevat vanhemmat avaavat oven. Eivät tunne kelloa eivät osaa lukea. Mutta pelata osaavat netissä.
Mihin tämä maailma menee. Miniäni isomummi oli lypsanyt 8v lehmät ennen kansakoulun menoa ja hoiti pikkusisarukset illalla. Joutui naapuritalon piiaksi ja sai lapsen isännälle. Oli sodan aikana miilun poltossa. Eli on siinä eroa mihin koulualokkaat joutuvat. Itselläni oli siltä väliltä.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Niin sekavaa tekstiä, että jätin puoleenväliin.
Oletko joku adhd.
Vierailija kirjoitti:
Oot AP ikävässä välikädessä. En puuttuisi liikaa perheen asioihin. Vaikka ero taitaisi olla paras. Sääli jos on juuri uusi koti lasten perheellä. Tuntuu ettei perhe osaa järjestää aikataulujaan. Eikä suunnittella.
Sinun pitää hoitaa itseäsi ja hoitaa pieniä vain sen verran kun jaksat. Olet tärkeä heillekin.
Mutta sinä puutut, vaikka perhettä et tunne.
"Vaikka ero taitaisi olla paras"
Vierailija kirjoitti:
Olet tunnistettu, mummo. Et olisi maininnut kaksosia (tekstisi puolesta tiedän kuka olet)
No nyt sun ei miniänä tarvitse hyppyyttää ditä mummoa joka turhan asian takia. Opeta lapsillesi elämäntaitoja.
On kyllä ihme mammanpoikia jos eivät edes kahdestaan selviä. Moni ekaluokkalainen on täysin yksinkin iltapäivisin.
Parhaiten autat perhettä pakottamalla katkaisemaan napanuoraa. Älä ole jatkuvasti käytettävissä. Lähde lomalle, harrasta, sovi tapaamisia tai vain sano olevasi nyt varattu. Joutuvat vähän itsenäistymään ja opettelemaan ongelmanratkaisutaitoja nuo vanhemmat kun takapäivystäjä ei koppaakaan heti ja kipitä käskystä paikalle. Teet vaan ylisukupolvisen karhunpalveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Niin sekavaa tekstiä, että jätin puoleenväliin.
Olet siis niitä, jotka osaavat lukea vain hyvin yksinkertaista tekstiä :(.
Kannattaisi lukea muutakin kuin klikkiotsikoita, esim kirjoja.
Minusta aloitus oli selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi, miten mummin pitää kuskata lapsia kouluun jos vanhemmat ovat kotona? Itse kieltäytyisin. Kyllä 7 vuotias osaa jo itse kävellä kouluun, niin oma lapsenlapsikin on oppinut ja hyvin on pärjännyt.
Niin, siis vanhemmat ovat töissä. Tekevät töitä kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Oot AP ikävässä välikädessä. En puuttuisi liikaa perheen asioihin. Vaikka ero taitaisi olla paras. Sääli jos on juuri uusi koti lasten perheellä. Tuntuu ettei perhe osaa järjestää aikataulujaan. Eikä suunnittella.
Sinun pitää hoitaa itseäsi ja hoitaa pieniä vain sen verran kun jaksat. Olet tärkeä heillekin.
Tähän joku vastasikin jo napakasti ja aiheesta. Minä yrittäisin varmistaa, että suhtaudun myönteisesti molempiin vanhempiin, mutta samalla huolehdin etten ala juosta heidän puolestaan liikaa. Ja jos poika valittaa tilanteesta, en liittoudu miniää vastaan vaan kysyn, kannattaisiko nyt lähteä selvittämään riitoja ja hakemaan positiivisempaa tapaa olla yhdessä. Jos jaksat, voisit ennemminkin tarjota vanhemmille vapaaviikonlopun jotta pääsevät irti tilanteestaan välillä. Onhan se selvää, että jos kaksosten kanssa on ajettu itsensä piippuun ja tehdään vielä etätyötä, on erittäin todennäköisesti urauduttu kotiin ja riidat saavat siitä käyttövoimansa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on arvatenkin eronnut?
Mitä se tähän kuuluu?
Mummokin voi opettaa lapsille taitoja, varsinkin kun noin usein näkee!
Vierailija kirjoitti:
Siis käykö pojat päiväkodissa vai koulua? Taitaa olla Porvoossa puurot ja vellit sekaisin.
Sinä et osaa lukea ja sulla on ne vellit housussa. Ohis
Aika lailla vastaava päivitys oli heinäkuussa. Siinä tosin junamatka oli epärealistisen pitkä ja koulussakaan ei oltu, koska oli kesäloma. Samalla asia sokerikuorutuksella kuitenkin:
-mummo on tosi hyvä
- mummon poika on hyvä ja kertoilee asioita äidilleen
- miniä on paha, eikä edes perusasioita ole lapsille kasvattanut
Aika kuvaavaa on tämä: "päiväkoti jo valitti vanhempien riidoista, koska se heijastuu lapsiin". Kysynkin, mistä vi#usta mummo muka tietää, mitä päiväkodissa on sanottu?
No ei mistään, korkeintaan kultapoika ulissut omaa tarinaansa.
Tässä mummo kritisoi poikaansa. Ota se poika puhutteluun. Olemaan hyvä isä.
En kyllä kehota ketään naista jäämään kotiin. On vihoviimeinen keino yrittää elää näin. Jossain maalla se käy. Missä on halpaa elää. Olin kotona 25v ja mies lähti. Sain alkaa nollasta ja vielä olen samalla tiellä. Jos olisin ollut töissä minua odottaisi hyvä eläke. Nyt luuttuan toisten nurkkia ja ilmaiseksi hoidan naapuria ja sen koiraa. Sisareni opiskelivat ja ovat nyt hyvissä palkoissa eikä minun lapsilleni mene paremmin kuin heidän lapsillaan. Vaikka luvattiin kotiäidin lapsille parempaa. Olen tyhjän päällä ja yksin jätetty.
Auttakaa nyt hyvät ihmiset niitä 7v ja kyllä ne jo jouluna osaa tulla kotiin. Äidin kotiin jääminen raunioittaa koko perheen. Älkää paisutelko asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi, miten mummin pitää kuskata lapsia kouluun jos vanhemmat ovat kotona? Itse kieltäytyisin. Kyllä 7 vuotias osaa jo itse kävellä kouluun, niin oma lapsenlapsikin on oppinut ja hyvin on pärjännyt.
Mistä sinä tiedät miten kaukana tai vaarallisen reitin päässä heidän koulunsa on?
Lue ylhäältä
Kun poikani meni ekaluokalle kouluun runsas 10 v sitten, niin kyllähän nyt täällä ns suuressa kaupungissa Helsingissäkin kaikki kellon osasivat ja oli kotiavaimet. Missä muualla on niin vaarallista, ettei koululainen saa edes avata kotiovea itse, eikä saa kotiavainta? Kuulostaa oudolle. Ja se ettei siinä iässä ole kotona oppinut kelloa. Vähän kummastelen lasten kasvatusta tuossa perheessä.
Sanot, että mummi on arkisin niin väsynyt, ettei jaksa muuta kuin lepäillä kotona. Mutta lauantaina voit mennä vaikka syömään hampurilaiset tai retkelle lähipuistoon lapsien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aika lailla vastaava päivitys oli heinäkuussa. Siinä tosin junamatka oli epärealistisen pitkä ja koulussakaan ei oltu, koska oli kesäloma. Samalla asia sokerikuorutuksella kuitenkin:
-mummo on tosi hyvä
- mummon poika on hyvä ja kertoilee asioita äidilleen
- miniä on paha, eikä edes perusasioita ole lapsille kasvattanut
Aika kuvaavaa on tämä: "päiväkoti jo valitti vanhempien riidoista, koska se heijastuu lapsiin". Kysynkin, mistä vi#usta mummo muka tietää, mitä päiväkodissa on sanottu?
No ei mistään, korkeintaan kultapoika ulissut omaa tarinaansa.
Harrastus tuokin, analysoida aloituksia.
Vähän armoa niille lapsille, ekaluokka on vasta alkanut ja he vasta opettelee koulunkäyntiä. Muutama kuukausi niin alkaa sujua jo paremmin. Ulko-oven lukko voi olla hankala avata pienille, meillä ei 9-vuotiaskaan tahdo saada etuovea auki talviaikaan kun on niin jäykkä. Onneksi on helpompi takaovi ja etätöitä tekevä isä, joten tämä ei ole ollut ongelma.
Mutta vanhempien riidat pitäisi kyllä osata pitää perheen sisällä eikä laittaa mummoa tuollaiseen välikäteen. Kunnon puhuttelu olisi paikallaan molemmille, ehkä ennemmin yksi kerrallaan, etteivät ala heti riidellä ja syytellä toisiaan.