Kuntosali. Pitääkö syödä proteiinia treenin jälkeen vai ei, pitääkö pitää välipäivä, jne?
Olen ihan sekaisin kaikkien netistä löytämieni ohjeiden kanssa. Yhtäällä sanotaan, että hiilareita ennen ja protskua jälkeen treenin, toisaalla sanotaan että ei todellakaan tarvitse ottaa protskua jälkeen.
Jossain sanotaan, että on tärkeää ettei treenaa kahtena päivänä peräkkäin. Toisaalla sanotaan, että pidäthän viikossa yhden välipäivän!
Mikä pitää paikkansa?
Treenaan maltillisesti, pitkän tauon jälkeen. N
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Tavistreenaajalle tärkeää, että käy siellä kuntosalilla ihan sama mitä syöt ja miten. Kolme kertaa viikossa esim. Ma ke pe.
Tämä. Ei tarvitse palautusjuomia. Ne vain saa lisää rasvakiloja aikaan.
Kannattaa mennä asiantuntevan tiedon äärelle:
https://lihastohtori.wordpress.com/ravinto/
https://keskustelu.pakkotoisto.com/
Kaksikin kertaa viikossa riittää aluksi. Aloita minipainoilla niin kroppa ehtii mukaan.
Muista venytellä. Kyllä se siitä!
Kyllä on juotava palautusjuomia ja otettava anabolia kannikkaan, muutama pilleri lisäksi. Niitä myyvät sieltä tiskin alta.
Samaa lihasryhmää ei pidä treenata seuraavana päivänä, mutta eri lihasryhmää voi. Proteiinin saantia kannattaa lisätä, mutta muuten ei tarvitse alkaa hifistelemään ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Tavistreenaajalle tärkeää, että käy siellä kuntosalilla ihan sama mitä syöt ja miten. Kolme kertaa viikossa esim. Ma ke pe.
Tuota voinee taviksella soveltaa myös niin, että pääasia että tekee siellä salilla jotain, oikeaoppisella ohjelmalla ei niin väliä. Vai?
Minä voin auttaa!
Elikkä.
Se, kannattaako sun proteiinia syödä heti treenien jälkeen riippuu teetkö siellä oikeasti kunnon lihastreeniä, vaan esimerkiksi aerobista liikuntaa. jos teet pelkästään tai pääsäännöllisesti aerobista liikuntaa (esim kuntopyörällä meno, juoksumatto jne) niin sitä proteiinilisää ei tarvitse. Jos tosin teet kunnon lihastreeniä, niin silloin se proteiinilisä kannattaa ottaa heti treenien jälkeen kun palautuu siellä pukukopissa sen 10min ajan.
Toisekseen, se treenaus!
Se sääntö lihastreeneissä on, että samaa lihasta ei tulisi treenata kahtena peräkkäisenä päivänä. Esimerkiksi, jos treenaat jalkoja maanantaina, sulla pitäisi olla välipäivä tiistai jalkojen treenaamisesta. MUTTA. Sä voit silloin tiistaina treenata yläkroppaa, esimerkiksi selkää ja hartioita, ja taas keskiviikkona sun kannattaa pitää välipäivä sen selän ja hartioiden treenaamisesta.
Jos on aloittaja, niin kannattaa enimmässään käydä treenaamassa 4 päivänä viikossa ja silloinkin treenata ylä ja ala kroppaa erikseen. Esimerkiksi MA-yläkroppa, TI-alakroppa, KE-välipäivä, TO-yläkroppa, PE-Alakroppa, LA ja SU-välipäivät.
Hyvä huomio on, että jos käy jotain vaan treenaamassa eikä edes tiedä mitä lihaksia siellä treenaa, niin silloin et saa haluttuja tuloksia ja liiallisen yhden alueen lihaksien treenauksesta voi tulla epätasapainoisen näköinen kroppa.
Et tarvitse lisä protskuja jos sulla on normaali ruokavalio. Pienestä lisästä tuskin haittaa on jos käyttää.
Se tarkoittaa että samaa lihasryhmää ei treenata peräkkäisinä päivinä. Lihas kasvaa levossa. Proteiinilisillä tosiaan tavistreenaaja kerää lähinnä läskiä, koska et kykene treenaamaan niin kovaa, että kehosi sitä määrää tarvitsi ja silloin se muuttaa ylimääräisen proteiinin rasvaksi mitä ei kykene hyödyntämään lihaskasvuun.
Se punttihikoilu on vain smokescreen. Oikea edistyminen tapahtuu pillereillä ja piikeillä. Näinhän mm swartsenekkeri "treenasi" isot lihakset. Ja annettiin ymmärtää suurelle yleisölle että punteilla tämä kaikki tuli juu.
Ei ne oikeesti nii justiinsa... Se on ihan miten sä tykkäät.
Sit yleinen harhaluulo on myös se, että on syötävä SAMANTIEN treenin jälkeen jotta lihakset kasvaa, sekää ei pidä paikkaansa.
Ei ne oo niin justiinsa, kunhan syö riittävästi
Mä en ite tykkää syödä ennen treeniä mitään. Mä teen sen yleensä tyhjällä mahalla aamusin ja vasta sen jälkeen syön
<3
Vierailija kirjoitti:
Ei ne oikeesti nii justiinsa... Se on ihan miten sä tykkäät.
Sit yleinen harhaluulo on myös se, että on syötävä SAMANTIEN treenin jälkeen jotta lihakset kasvaa, sekää ei pidä paikkaansa.
Ei ne oo niin justiinsa, kunhan syö riittävästi
Mä en ite tykkää syödä ennen treeniä mitään. Mä teen sen yleensä tyhjällä mahalla aamusin ja vasta sen jälkeen syön
<3
Kuka sanoo, että proteiinilisä pitäisi syödä heti että lihakset kasvaa?
Se proteiinilisä otetaan heti, jotta se heti ruokkii lihaksia, mikä auttaa nälänhallinnassa. Näin ei tule niitä järkyttäviä nälkäkohtauksia illalla tai seuraavana päivänä. Näin myös varmistaa, että saa riittävästi proteiinia, koska se lihas ei kasva jos et saa päivittäin tarpeeksi proteiinia ja vitamiineja niitä lihaksia ruokkimaan.
Sovita treenikerrat niin, että ne sopivat elämäntilanteeseesi. Liikaa ja liian nopeasti on satavarma innostuksen tappaja. Kaksi kertaa viikossa on jo hyvä.
Olen harrastanut 20 vuotta sitä, etten syö aamiaista. Ennen klo 11 en pysty syömään mitään. Treenaan aamulla.
Onko ok, etten syö heti ennen enkä jälkeen treenin, vaan vasta klo 11? Jaksan kyllä treenin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sovita treenikerrat niin, että ne sopivat elämäntilanteeseesi. Liikaa ja liian nopeasti on satavarma innostuksen tappaja. Kaksi kertaa viikossa on jo hyvä.
Kaksi kertaa viikossa ei kyllä saa mitään tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Jo 2 kertaa viikossa riittää aikaan saamaan näkyviäkin tuloksia jos harrastaa muutakin liikuntaa ja koittaa vähitellen tehdä siellä kuntosalilla treeniä vähän isommillakin painoilla. Itse harrastan kuntosalin lisäksi reipastahtisia noin tunnin kävelylenkkejä vähintään 5 päivänä viikossa. Kuntosalitreeniä harrastavia kehotetaan kiinnittämään huomiota proteiinin riittävään saantiin. Itse saan riittävästi proteiinia syömästäni normaalista terveellisestä ruuasta, netissä on laskureita joilla voi laskea oman proteiinin tarpeen ja saannin. Monissa esimerkiksi maitotaloustuottuotteissa on vaihtoehtoja joissa on runsaasti proteiinia, mutta kehottaisin tutkimaan mitä muuta nämä tuotteet sisältävät sillä monissa näistä tuotteista on esimerkiksi runsaasti sokeria.
Olen todistanut kun lähikaupan vieressä olevalta salilta mennään suoraan kaupan proteiinirahkahyllylle iltaisin. Tämä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut 20 vuotta sitä, etten syö aamiaista. Ennen klo 11 en pysty syömään mitään. Treenaan aamulla.
Onko ok, etten syö heti ennen enkä jälkeen treenin, vaan vasta klo 11? Jaksan kyllä treenin. Ap
Ennen treeniä ei tarvitse syödä, mutta jälkeen kyllä kannattaisi, paitsi jos et treenaa kovasti. Sitten varmasti tuo riittää.
Homma on oikeasti todella yksinkertaista.
Kuntosalitreenin jälkeen kannattaa nauttia heti sekä hiilihydraattia että proteiinia. Jos kaupalliset palautusjuomat ei nappaa, niin halpa ja ihan riittävän hyvä ratkaisu on litra rasvatonta maitoa ja kourallinen amerikkalaisia pastilleja. Myös normaalia ruokaa voi toki syödä jos se kätevästi käy...
Lihas vaatii noin kolme vuorokautta toipuakseen kovasta rasituksesta ja vahvistuakseen. Eli jos haluat treeniltäsi tuloksia pidät ainakin tuon verran taukoa kovien punttikertojen välissä.
Ne 5-6 kertaa viikossa ohjelmat toimivat lähinnä heillä jotka ovat saaneet erityistä lahjakkuutta (esimerkiksi Ever Pharman pullottamana).