Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?
Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?
Kommentit (232)
Miten suuren nurmikon, viekö 10 minuuttia vai tunnin. Nurmikon leikkaaminen voi olla sen verran raskasta, laitteen painon takia, että voisi (anteeksi ilmaisu) sopia miehille. Sopii varmasti kenelle vain hyötyliikunnaksi.
Se sulattaa pakastimen (ellei automaattinen sulatus), jolla on aikaa vahtia sen sulamista ja kuivumista. Kun jompi kumpi on saanut ahdettua jäljellä olevat pakasteet toiseen pakastimeen siksi aikaa tai kun on tehty tilaa kesän marjoille ja muulle sellaiselle sulatettavaan pakastimeen.
Ikkunanpesu sopii miehille (anteeksi ilmaisu), jos on siihen enemmän pituutta, ulottuvuutta, vaikka miten käytössä olisi satelliittivartinen ikkunanpesusieni. Aika raskasta siirrellä ikkunoiden edestä ensin kaikki tavaratkin pois ja sitten takaisin omille paikoilleen.
Miten monta pariskuntaa asuu yhdessä? Vai tarkoittaako aloittaja kahta samassa kotitaloudessa elävää aikuista? jonkinlaisessa parisuhteessa.
Se hakee hoidosta, jonka työaikaan paremmin sopii tai on työmatkan varrella, jos kumpikin vanhemmista on töissä. Ei kai tuossa mitään sovittavaa ole. Mikä ongelma? Aika itsestäänselvyys. Voisiko siitä tulla ongelma, ellei kumpikaan halua hakea, vaan istuako kotona tuijottamassa kuvaruutua vai.
Homma menee ongelmalliseksi juuri tuolloin, kun aletaan listamaan että minä teen tätä ja sinä tuota, minä enemmän, sinä vähemmän! Järkevät ihmiset toimisivat niin, että "hei, astianpesukone on ajanut ohjelman läpi, minäpä tyhjään sen, kun satuin nyt juomaan vettä täällä keittiössä", eikä niin, että "minä vein aamulla roskat, en varmana tyhjää astianpesukonetta, olkoon", mutta toki tämä vaati kaksi näin ajattelevaa tai toinen hoitaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Kun taloudessa on vain kaksi henkilöä, vuoroviikot on toimiva järjestely. Näin esimerkiksi: Toinen hoitaa kaksi viikkoa ruuanlaiton ja käy kaupassa, samaan aikaan toinen hoitaa kodin perustyöt.
Muutenkin tällaiset vuoroviikot toimivat lähes kaikissa asioissa, esim koirien lenkittämisessä. Järjestely edellyttää, että molemmat todella ymmärtävät vastuunsa ja tekevät hommansa. Tehtävät vaihtuvat, mutta idea pysyy. Meillä toiminut hyvin jo kohta neljä vuosikymmentä.
Kannattaa erikoistua, toinen pitää jostain enemmän, toinen osaa jotain enemmän ja muita yhdistelmiä. Ei mitään kaavamaista.
Todellakaan ei koiria, ei voi suositella kenellekään, ellei ole valmis sitä ulkoiluttamaan, onpa ollut ennestään toisella tai yhteinen. Jos toisella ennestään, 100 % tämän vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Homma menee ongelmalliseksi juuri tuolloin, kun aletaan listamaan että minä teen tätä ja sinä tuota, minä enemmän, sinä vähemmän! Järkevät ihmiset toimisivat niin, että "hei, astianpesukone on ajanut ohjelman läpi, minäpä tyhjään sen, kun satuin nyt juomaan vettä täällä keittiössä", eikä niin, että "minä vein aamulla roskat, en varmana tyhjää astianpesukonetta, olkoon", mutta toki tämä vaati kaksi näin ajattelevaa tai toinen hoitaa kaiken.
Kun fakta on se, että niitä hommia on aivan mahdoton jakaa 50/50, joten pakko hyväksyä, että joku päivä tulee tehtyä enemmän ja joku päivä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hoidetaankohan samaa sukupuolta edustavissa kodeissa työt tasapuolisesti? Ainakin kaikkien tuntemieni miesparien kodit ovat aina moitteettoman siistejä jaesteettisesti miellyttäviä - ja tarjottava ruoka mahtavaa.
Eräs jo edesmennyt toisen miehen kanssa asunut kollegani ja ystäväni antoi vuosia sitten minulle, perheenäidille, ja miehelleni, vinkkejä siitä, miten koti on aina edustuskelpoinen vaikka on pieniä lapsia!😀
Fanaattisuus ei ole hyväksi missään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun taloudessa on vain kaksi henkilöä, vuoroviikot on toimiva järjestely. Näin esimerkiksi: Toinen hoitaa kaksi viikkoa ruuanlaiton ja käy kaupassa, samaan aikaan toinen hoitaa kodin perustyöt.
Muutenkin tällaiset vuoroviikot toimivat lähes kaikissa asioissa, esim koirien lenkittämisessä. Järjestely edellyttää, että molemmat todella ymmärtävät vastuunsa ja tekevät hommansa. Tehtävät vaihtuvat, mutta idea pysyy. Meillä toiminut hyvin jo kohta neljä vuosikymmentä.Kannattaa erikoistua, toinen pitää jostain enemmän, toinen osaa jotain enemmän ja muita yhdistelmiä. Ei mitään kaavamaista.
Todellakaan ei koiria, ei voi suositella kenellekään, ellei ole valmis sitä ulkoiluttamaan, onpa ollut ennestään toisella tai yhteinen. Jos toisella ennestään, 100 % tämän vastuulla.
Tiedän myös tapauksia missä innolla hankitaan koira, muttei itse ulkoiluteta sitä melkein koskaan, etenkään syksyllä tai talvella. Näissä kuvioissa kyllä monesti se ulkoiluttajan rooliin joutunut hoitaa kyllä suurimman osan muistakin hommista, kun toinen scrollaa puhelinta päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa aivan kaiken. Muutoin ei nainen ole tyytyväinen. Miehen tyytyväisyydellä ei ole väliä.
Juuri eilen käytiin kehityskeskustelu aiheesta kotityöt. En ollut tyytyväinen siihen, että vaimon panos kotitöihin on melko viitteellinen. Kyllä, myönnän, että hän esim. kuskailee lapsia harrastuksiin. Mutta on se vähän epäreilua silti, jos samaan aikaan hoidan monta hommaa kotona, kun vaimo istuu katsomossa tai parkkipaikalla odottamassa ja pelaa kännykkäpeliä.
Kannattaa varmaan vuorotella niissä harrastuskuskauksissa, niin saa molemmat vuorostaan tappaa aikaa katsomossa ja tehdä kotona kotihommia.
Ja tutustuu toisiin kyyditsijöihin, ellei istu omassa autossaan.
Vaatiiko pesukoneen pesuainelokeron täyttäminen ja käynnistysnappulan painaminen niin paljon, että siitä oikein täytyy sopia erikseen. Tietysti ne täytyy jaksaa myös siirtää kuivausrumpuun, jos sellainen superlaite on ja sieltä edelleen ulos, lajitella ja uudelleen sijoittaa, ellei kuivaustelineelle ensin vielä joksikin aikaa. Ei ole kovin aikaa vievää.
Kuka mankeloi lakanat kodinhoitohuoneessa. Suositeltavaa, menevät sitten pienempään tilaan ja hylkivät pölyä, kenties tuntuvatkin iholla mukavammilta.
En ihmettelisi vaikka joissain talouksissa laskettaisiin kumpi käsitteli isomman määrän astioita tai pyykkiä ja sillä sitten vedottaisiin ties mihin. "onko 0,2kg sukkia muka yhtä paha kuin 0,7kg paitoja, mun astianpesukoneellisessa oli kaksi lautasta enemmän!! Biojätepussissa oli banaaninkuori, jota sinun pussissa ei silloin ollut!"
Molemmat tekee kaikkia, ei meillä ole sinun, minun ja meidän töitä erikseen. Paitsi et makkarissa mä olen se tuhma narttutyttö ja vaimo on rehtori. Näin toimittu jo yli 25v
M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin tällaiset vuoroviikot toimivat lähes kaikissa asioissa, esim koirien lenkittämisessä. Järjestely edellyttää, että molemmat todella ymmärtävät vastuunsa ja tekevät hommansa. Tehtävät vaihtuvat, mutta idea pysyy. Meillä toiminut hyvin jo kohta neljä vuosikymmentä.Kannattaa erikoistua, toinen pitää jostain enemmän, toinen osaa jotain enemmän ja muita yhdistelmiä. Ei mitään kaavamaista.
Todellakaan ei koiria, ei voi suositella kenellekään, ellei ole valmis sitä ulkoiluttamaan, onpa ollut ennestään toisella tai yhteinen. Jos toisella ennestään, 100 % tämän vastuulla.Tiedän myös tapauksia missä innolla hankitaan koira, muttei itse ulkoiluteta sitä melkein koskaan, etenkään syksyllä tai talvella. Näissä kuvioissa kyllä monesti se ulkoiluttajan rooliin joutunut hoitaa kyllä suurimman osan muistakin hommista, kun toinen scrollaa puhelinta päivät pitkät.
Kuka kantaa kotiin isot kissanhiekkasäkilliset, harjaa pitkäkarvaisen kissan joka päivä, kun ensin vaatii kotiin kissan. Kumpi viitsii opettaa kissan kaupunkikodin tavoille. Kumpi suostuu nukkumaan pää kissan takapuolta vasten, kun toinen saa olla kissan pääpuolta vasten.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettelisi vaikka joissain talouksissa laskettaisiin kumpi käsitteli isomman määrän astioita tai pyykkiä ja sillä sitten vedottaisiin ties mihin. "onko 0,2kg sukkia muka yhtä paha kuin 0,7kg paitoja, mun astianpesukoneellisessa oli kaksi lautasta enemmän!! Biojätepussissa oli banaaninkuori, jota sinun pussissa ei silloin ollut!"
^ Aivan varmasti! (Banaaninkuoret tosin tulee saksia pieniksi paloiksi, lukijan huomautus.)
Vierailija kirjoitti:
Ja sittenkin kun tekee jotain, lautaset eivät ole konjunktiossa Saturnuksen kanssa astianpesukoneessa tai pikku-Viljamille laitettu väärät hanskat mukaan.
Se käynnistää astianpesukoneen, joka ei saa ahdettua sinne enää mitään pestävää.