Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?
Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?
Kommentit (232)
Tämä on niin vaikea kysymys nykyaikana, että sitä ei voi ratkaista edes tekoäly. Parasta olisi jos jokainen elelisi yksinään ja lapset kasvatettaisiin laitoksissa. Perhe ei enää toimi nuoremmalla sukupolvella, koska tämä työnjako-ongelma on ylittämätön. Samoin lapsen saaminen synnyttää katkeruutta ja eriarvoisuuden tunnetta vauvavuonna, kun mies ei voi imettää. Erojakin tulee sen takia!
Vierailija kirjoitti:
Ajankäytön mukaan. Jos esim laitan ruoan ja siivoan keittiön ja näihin menee tunti, niin on itsestään selvää että jos roskat pitää viedä, pyykit laittaa pyörimään ja kuivumaan, imuroida ja pyyhkiä pölyjä niin mies hoitaa sitten ne. Koska niihin menee about sama aika. Jos mies laittaa ruokaa niin sitten minä teen vastaavan ajan muuta.
Oikein kellotatte... ei toimisi kyllä arjessa tuollainen jos toinen tekee omansa sitten eriaikaa. Excelikö teillä on että ajat pysyvät tasan?
Mitä jos toinen tekee kotitöitä kun toinen on harrastamassa, jääkö sitten kotityö luotolle velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä minä teen kaikki sisätyöt talossa, mies hoitaa nurmikot ja lumityöt. Mutta poikkeuksia on tietysti välillä. Paitsi nurmikon leikkauksessa. (molemmat ei töissä).
Mies pääsee aivan liian vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajankäytön mukaan. Jos esim laitan ruoan ja siivoan keittiön ja näihin menee tunti, niin on itsestään selvää että jos roskat pitää viedä, pyykit laittaa pyörimään ja kuivumaan, imuroida ja pyyhkiä pölyjä niin mies hoitaa sitten ne. Koska niihin menee about sama aika. Jos mies laittaa ruokaa niin sitten minä teen vastaavan ajan muuta.
Oikein kellotatte... ei toimisi kyllä arjessa tuollainen jos toinen tekee omansa sitten eriaikaa. Excelikö teillä on että ajat pysyvät tasan?
Mitä jos toinen tekee kotitöitä kun toinen on harrastamassa, jääkö sitten kotityö luotolle velkaa?
Mitä jos toinen onkin nopeampi ja tekee tunnissa enemmän, onhan se epäreilua. Sitten kannattaa olla todella hidas jos kyse on ajasta.
Meillä on aina ollut selkeä työnjako: minä olen hoitanut kotiasiat, ruoanlaiton ja pyykkihuollon ja lasten asiat sekä suhteet sukulaisiin, myös miehen sukulaisiin. Mies on käynyt töissä, tehnyt kaikki talon ulkopuoliset hommat ja hoitanut puutarhan sekö leikkinyt lasten kanssa. Ja maksanut minulle hyvää eläkesijoitusta sekä antanut vapaan rahankäyttöoikeuden. En valita.
Meillä minä hoidan lapset, siivoan, pyykkään, hoidan eläimet, lämmitän talon, leikkaa ruohon ja teen pihatyöt, laitan ruoan ja käyn kaupassa.
Kannattaa hankkia mies, eikä mitään henkisesti taaperoksi jäänyttä. Kumpikin tekee kaikkea, eikä meillä kukaan laske kuka on tehnyt mitä.
Mä käyn töissä, mies on kotimiehenä. Mies tekee 80% kotitöistä ja hoitaa lasten jutut, mä teen viikonloppuna myös kotihommia.
Mies laittaa ruoan, minä tiskaan.
Mies imuroi, minä hoidan kauppaostokset ja ruikasuunnittelun, tämä 99%. Muuten se tekee, joka kerkee ja jolla on arkivapaa/lyhyempi työpäivä.
Hyvin sopuisasti mennyt 22 vuotta.
Jolla on aikaa ja halua, tekee sitä, mitä haluaa. Kaikki tulee joka tapauksessa tehtyä jossain vaiheessa. Minä kuitenkin useimmiten laitan ruokaa ja leivon, koska pidän siitä. Mies pesee pyykkiä ja imuroi, koska se on rentouttavaa. Niin hän sanoo. Lapset siivoavat itse huoneensa. Koira laittaa lelut ja luut siististi petiinsä.
Todennäköisesti käy niin että kun lapset on pullautettu niin mies alkaa taas luistaa kotitöistä. Silloinhan naisella on vielä suurempi kynnys lähteä kävelemään. Tämähän on kuulemma ihan tyypillistä.