Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?

Vierailija
26.08.2024 |

Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?

Kommentit (232)

Vierailija
221/232 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olen miehelle sanonut oikeasti monta kertaa, että toivon oma-aloitteisuutta kotitöissä. No ei ole ollut. Lopetin sitten nyt itsekin, kun alko käydä raskaaksi. Tuossa nyt kaikki tiskit likaisina (taitaa olla muutama erikoismuki vielä käyttämättä) ja kodinhoitohuone on täynnä vaatteita. Ruokaa ei osaa hakea kaupasta tai päättää mitä syötäisiin. Sen takia olen nyt viikon käynyt yksin syömässä ulkona, kun olen mieheltä aina kysynyt mitäs on ruokana tänään. Sanoo vain aina ettei tiedä. Lapsia ei sitten ole, niin olkaa huoletta. Parin vuoden päästä olisi kuulemma mukava niitä saada, mutta katsotaan.

Minä kyllä pistäisin miehen opettelemaan kotitöiden tekemistä ennen kuin suostuisin lasten hankintaan. 

Sehän tässä tarkoituksena on. Lapsia en tee, ellei kotihommat suju sanomatta.

Kyllä mä silti suhtautuisin varauksella lasten hankintaan tuollaisen kanssa, vaikka kotityöt alkaisivatkin nyt hetkellisesti sujua. Tuollainen itse tekemättä jättämällä pointin alleviivaaminen saattaa toimia kahden aikuisen taloudessa, mutta kun on ne muksut, siinä ei ole mahdollisuutta viikkoa katsella tajuaako mies vai ei. Siinä vaiheessa kun on potkupuvut likaisena, tuttipullot pesemättä ja vauvan sängyn peitot ja lakanat puklussa tai vaipan ohivuodossa niin kyllähän sä noita hommia alat tekemään ihan vaan pitääksesi huolen vauvasta. Ja samalla miesvauva oppii, että nyt ei kannata hätäillä ja tehdä mitään, kun oikea vauva pakottaa sut kuitenkin tarttumaan hommiin.

Etsisin normaalin miehen, jolla on noi aikuisen arkitaidot hallussa.

Todennäköisesti käy niin että kun lapset on pullautettu niin mies alkaa taas luistaa kotitöistä. Silloinhan naisella on vielä suurempi kynnys lähteä kävelemään. Tämähän on kuulemma ihan tyypillistä.

Vierailija
222/232 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin vaikea kysymys nykyaikana, että sitä ei voi ratkaista edes tekoäly. Parasta olisi jos jokainen elelisi yksinään ja lapset kasvatettaisiin laitoksissa. Perhe ei enää toimi nuoremmalla sukupolvella, koska tämä työnjako-ongelma on ylittämätön. Samoin lapsen saaminen synnyttää katkeruutta ja eriarvoisuuden tunnetta vauvavuonna, kun mies ei voi imettää. Erojakin tulee sen takia! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajankäytön mukaan. Jos esim laitan ruoan ja siivoan keittiön ja näihin menee tunti, niin on itsestään selvää että jos roskat pitää viedä, pyykit laittaa pyörimään ja kuivumaan, imuroida ja pyyhkiä pölyjä niin mies hoitaa sitten ne. Koska niihin menee about sama aika. Jos mies laittaa ruokaa niin sitten minä teen vastaavan ajan muuta.

Oikein kellotatte... ei toimisi kyllä arjessa tuollainen jos toinen tekee omansa sitten eriaikaa. Excelikö teillä on että ajat pysyvät tasan?

Mitä jos toinen tekee kotitöitä kun toinen on harrastamassa, jääkö sitten kotityö luotolle velkaa?

Vierailija
224/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä minä teen kaikki sisätyöt talossa, mies hoitaa nurmikot ja lumityöt. Mutta poikkeuksia on tietysti välillä. Paitsi nurmikon leikkauksessa. (molemmat ei töissä).

Mies pääsee aivan liian vähällä.

Vierailija
225/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajankäytön mukaan. Jos esim laitan ruoan ja siivoan keittiön ja näihin menee tunti, niin on itsestään selvää että jos roskat pitää viedä, pyykit laittaa pyörimään ja kuivumaan, imuroida ja pyyhkiä pölyjä niin mies hoitaa sitten ne. Koska niihin menee about sama aika. Jos mies laittaa ruokaa niin sitten minä teen vastaavan ajan muuta.

Oikein kellotatte... ei toimisi kyllä arjessa tuollainen jos toinen tekee omansa sitten eriaikaa. Excelikö teillä on että ajat pysyvät tasan?

Mitä jos toinen tekee kotitöitä kun toinen on harrastamassa, jääkö sitten kotityö luotolle velkaa?

Mitä jos toinen onkin nopeampi ja tekee tunnissa enemmän, onhan se epäreilua. Sitten kannattaa olla todella hidas jos kyse on ajasta.

Vierailija
226/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut selkeä työnjako: minä olen hoitanut kotiasiat, ruoanlaiton ja pyykkihuollon ja lasten asiat sekä suhteet sukulaisiin, myös miehen sukulaisiin. Mies on käynyt töissä, tehnyt kaikki talon ulkopuoliset hommat ja hoitanut puutarhan sekö leikkinyt lasten kanssa. Ja maksanut minulle hyvää eläkesijoitusta sekä antanut vapaan rahankäyttöoikeuden. En valita.

Vierailija
227/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä hoidan lapset, siivoan, pyykkään, hoidan eläimet, lämmitän talon, leikkaa ruohon ja teen pihatyöt, laitan ruoan ja käyn kaupassa.

Vierailija
228/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia mies, eikä mitään henkisesti taaperoksi jäänyttä. Kumpikin tekee kaikkea, eikä meillä kukaan laske kuka on tehnyt mitä. 

Vierailija
229/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn töissä, mies on kotimiehenä. Mies tekee 80% kotitöistä ja hoitaa lasten jutut, mä teen viikonloppuna myös kotihommia.

Vierailija
230/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies laittaa ruoan, minä tiskaan. 

Vierailija
231/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies imuroi, minä hoidan kauppaostokset ja ruikasuunnittelun, tämä 99%. Muuten se tekee, joka kerkee ja jolla on arkivapaa/lyhyempi työpäivä. 

Hyvin sopuisasti mennyt 22 vuotta. 

Vierailija
232/232 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolla on aikaa ja halua, tekee sitä, mitä haluaa. Kaikki tulee joka tapauksessa tehtyä jossain vaiheessa. Minä kuitenkin useimmiten laitan ruokaa ja leivon, koska pidän siitä. Mies pesee pyykkiä ja imuroi, koska se on rentouttavaa. Niin hän sanoo. Lapset siivoavat itse huoneensa. Koira laittaa lelut ja luut siististi petiinsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi