Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?
Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen hoitaa juoksevat asiat eli lasten vaatetus, varusteet ja menot. Pyykin ja vessan pesun, vaihtelee lakanat/pyyhkeet... Eli kaiken pikkusälän mitä ei tule ajatelleeksi varsinaisena hommana. Tekee lyhyempää työaikaa.
Yhdessä perus siivoukset eli tiskit, imurointi, pölyt tarpeen mukaan.
Mies hoitaa kaupassa käynnin, ruoan laiton ja laskut. Sekä kaikki ns.miesten hommat.
Ei meillä kukaan valita ja homma toimii.
Miten pyykki, lakanoiden vaihto ja wc pesu ei tule mieleen varsinaisina hommina? Pyykki?
Lakanoiden vaihto yksi rasittavimmista kotitöistä, jota lykätään yhdessä niin pitkälle että on pakko.
Ja siihenkin menee lopulta ehkä 10 minuuttia, jos sitäkään.
Teen sen minkä jaksan ja pystyn. En puutu toisen tekemiseen enkä tekemättömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä hoituvat kotityöt ihan perinteisten roolien mukaan (meillä ei ole lapsia), minä naisten työt ja mies miesten, helppoa ja kätevää kun ei tarvitse mitään erikseen neuvotella vaan kumpikin hoitaa aina automaattisesti omat kotityönsä.
Mutta mitä ne on ne sellaiset perinteiset miesten työt!?
Kun meillä ei ainakaan ole sellaisia ollut ikinä. Ei ole maataloutta ja molemmilla omat nykyaikaiset autot, jotka viedään huoltoon ja rengasliikkeeseen silloin kun kuuluu ja se vie, kenen auto.
Joku nurmikonleikkaus vai?
On hieman eri asia leikata kesäkaudella nurmikko 1h 2x kuukaudessa kuin tehdä joka viikko 4h siivousta, pyykkäystä, ruoanlaittoa.
Lopputulos: miesten työt 2h/kk kesällä. Naisten työt 16h/ kk aina.
Laskut 50-50 eli siitäkään ei mies voi kitistä.
Olen tuo jolta kysyit. Juuri parhaillaan mies trimmeröi pihaa, itse istun riipputuolissa terassilla. Eli minusta on turha yrittää leipoa mitään uhria, itse taas veikkaisin meillä ainakin miehellä olevan enemmän kotitöitä kuin minulla, tai ainakin haastavampia.
Meilläkin on suht nykyaikaiset autot, hän tekee niihin oikeastaan kaiken kuitenkin itse. Hän tekee meille koko talven polttopuut itse, maalaa taloa, korjaa ja remontoi kaiken mitä milloinkin tarvitsee, viimeisimpänä teki itse laiturille tyylikkäät valot, lista on pitkä.
Asumme melko minimalistisesti, joten pienen kotimme siistinä pitäminen on puolestaan minulle hyvinkin helppoa. Jokapäiväistä kyllä, mutta nopeaa ja helppoa. Ja pidän siitä.
Samaa mieltä. Lapsia ei kannata hankkia uusavuttoman miehen kanssa, kokemusta on tästä valitettavasti. Ellei sitten mies jotenkin muuten kompensoi tätä puutetta olemalla tosi oma-aloitteinen ja taitava muissa arkielämän sujumisen kannalta oleellisissa asioissa. Oma isäni tuskin koskaan teki kotitöitä, mutta oli sitäkin ahkerampi kaikessa kodin sisä/ulko korjaus töissä, auton/laitteiden huollossa, rakentamisessa ja teki hulluna töitä että maatila pyöri. Ja paljossa muussa mitä en jaksa luetella. Äitini teki kaikki kotityöt mutta hänellä oli enemmän vapaa aikaa kuin isälläni, ihan hyvä diili siis.
Omakotitalo joten puuhaa riittää molemmille. Yhdessä siivotaan jos/kun on aika, ei ole niin tarkkaa koska elämä on täynnä pölyä että mihin sitä siirtelee ja milloin kunhan ei sairastu sentään.
Yhdessä laitetaan ruokaa paitsi neito ottaa ehkä enemmän roolia siinä. Tekisi mullekin liharuoat sillä hän on vege mutta en anna, ollaan sovittu että jos haluan liharuokaa niin teen sitä itse itselleni.
Puutarhatöitä tehdään pitkälti yhdessä, nainen tykkää kasvatella kukkia ja kaikenlaisia kasveja joten mulle taitaa jäädä enemmän se lapiomiehen rooli siinä. Puoliso pesee kaiken pyykin mutta hän on oikeasti ammatiltaan vaatturi joten en aio sotkea omaa pesuohjelmatietoani hänelle koska oikeasti olen ihan käsi vaatteiden kanssa.
Kova nainen tekemään ns. miestenkin hommia, pysyy vasara, moottorisaha sekä vaahtosammutin kyllä käsissä, arvostan sitä valtavasti hänessä, tuota tahtotilaa ja henkistä voimaa tuossa naisessa mitä on. Ollaan kuitenkin järkisyistä sovittu että hän hoitaa enemmän sisätöitä ja minä härdään autotallissa rälläköiden ja sirkkeleiden kanssa. Että kodin raksahommat istuu mulle paremmin. Hantlankarina voi olla kuten minäkin hänelle jos tarvii jonkun jostain kulmasta kiinni pitää tai auttaa siirtämään nostamaan etc.
Lapset on jo aikuisia joten heidän kanssa ei niin tar puljata. Nurmikon leikkuu tehdään vuorin yhdessä suurinpiirtein vastauksena alkuperäiseen kysymykseen.
Puolisoni on ihminen jonka kanssa voi sopia keskustellen. Välillä joudun antamaan periksi ja välillä pidän tahtoni. Ja toisinpäin. Aina ei voi eikä tarvi olla samaa mieltä ja joskus harvoin yltyy kinasteluksi melkein riidaksi asti. Mutta kaksi oikeasti aikuista jotka rakastavat toisiaan niin aina löydetään kompromissi. Yllättäen, nainen on tyypiltään taiteilijasielu ja mie oon entinen ammattisotilas mutta molemmilla sydän sekä sielu niin meitä yhdessä ei kaada mikään eikä kukaan.
Teemme tämän elämän yhdessä. Nuoruus ja hulluus on nähty ja koettu joten molemmat ymmärtävät että yhteisen asian eteen täytyy välillä jopa ponnistella mutta yleensä ei, arki menee yhdessä tai välillä erikseen molemmilla lupa toteuttaa itseään (seksi muiden kanssa ei kuulu siihen kategoriaan sentään). BTW! neito lähti ottamaan itselleen uuden pienen tatskan vanhojen lisäksi. Minähän en anna nahkaani mitään myrkkyjä hakata eli olen täysin clean skin. Neidolla noita on mutta olkoon, en ala rutisemaan, jos tykkää niin ottakaan vielä tuon.
Huomenna yhdessä kauppaan ruokaostoksille, hän ostaa siivun omiansa minä siivun omiani mutta enimmäkseen samoilla safkoilla mennään.
M58v.
Ohhoh.. tulipas merkillisen paljon välejä noihin.. mikäs tätä näppiksen asettelua vaivaa? Liian isot kappaleraot siis ei ollut tarkoitus 😅
Nainen tekee kotityöt. Nehän ovat naisten eli hameväen tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Nainen tekee kotityöt. Nehän ovat naisten eli hameväen tehtäviä.
Uskallatko sanoa tuon ääneen äidillesi? Lopettaa vielä sinun viikkorahan maksamisen.
Rouva pyykit ja siivoamisen. Minä käyn kaupassa, ruuanlaitto aika fifty fifty. Meillä on kolme poikaa, yksi yläasteella, kaksi ala-asteella. Olen niiden harrastuksissa mukana muutenkin kuin maksajana, joten minä niitä kuskaankin silloin kun tarvii. Pääsääntöisesti pääsevät pyörällä harrastuksiinsa. Nurmikkoa ei tarvi leikata, sen hoitaa kiinteistöhuolto.
M38
Ajankäytön mukaan. Jos esim laitan ruoan ja siivoan keittiön ja näihin menee tunti, niin on itsestään selvää että jos roskat pitää viedä, pyykit laittaa pyörimään ja kuivumaan, imuroida ja pyyhkiä pölyjä niin mies hoitaa sitten ne. Koska niihin menee about sama aika. Jos mies laittaa ruokaa niin sitten minä teen vastaavan ajan muuta.
Minä tiskaan, siivoan, pyykkään, vaihdan lakanat, passaan vieraat, leivon, hoidan suurimman osan ostoksista, teen suurimman osan ruoanlaitosta, pesen kesällä matot, trimmeröin, kitken, hoidan sukuhaudat, hoidan lapsenlapset jos ovat meillä hoidossa, hommaan lahjat kaikille (maksetaan kyllä puoliksi), järjestän joulun. Mies tekee meille polttopuut, ajaa ruohon, hoitaa autojen renkaan- ja öljynvaihdot ja muut autohuollot, useinmiten lämmittää kesällä saunan, tekee kaikki talonhuoltotyöt ja kunnossapidon ja lisärakentamiset (näitä meillä paljon) ja hoitaa ja maksaa sähkö/vakuutus ym isommat sopimukset, tekee veroilmoitukset. Olen ihan tyytyväinen ja niin on mieskin.
Mies hoitaa kaupassakäynnin, ruuanlaiton ja lapsen vaatehuollon, menot ja lääkärien ym. kalenteroinnin. Minä pesen pyykit ja pidän kotia siistinä. Varsinaista siivousta tulee tehtyä aika harvoin, robotti-imuri toki ajelee joka päivä. Koiraa lenkitetään aika tasan vuorotellen. Itseäni kotityöt rasittavat, vaikka teen niitä vähemmän kuin mies. Talon pienet rempat ja pihanhoito ostetaan palveluina.
Tällä hetkellä teen lähes kaikki kotityöt. Koska olen työttömänä. Mies tekee joskus ruokaa ja käy kaupassa. Olisi jotenkin kohtuutonta vaatia tekemään kotitöitä, kun hänellä on paljon töitä ja mulla aikaa. En ole tottunut toimettomana makailemaan. Eipä ole tarvinnut mistään riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen hoitaa juoksevat asiat eli lasten vaatetus, varusteet ja menot. Pyykin ja vessan pesun, vaihtelee lakanat/pyyhkeet... Eli kaiken pikkusälän mitä ei tule ajatelleeksi varsinaisena hommana. Tekee lyhyempää työaikaa.
Yhdessä perus siivoukset eli tiskit, imurointi, pölyt tarpeen mukaan.
Mies hoitaa kaupassa käynnin, ruoan laiton ja laskut. Sekä kaikki ns.miesten hommat.
Ei meillä kukaan valita ja homma toimii.
Miten pyykki, lakanoiden vaihto ja wc pesu ei tule mieleen varsinaisina hommina? Pyykki?
Lakanoiden vaihto yksi rasittavimmista kotitöistä, jota lykätään yhdessä niin pitkälle että on pakko.
Näin sitä ihmiset on erilaisia. Mun mielestä ei yhtään raskasta. Imuroin myös sängyn patjat joka kerta. On ihanaa pujahtaa puhtaisiin lakanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Se tekee, joka katsoo asiakseen tehdä. Siivooja käy joka torstai.
Kun oppii ajattelemaan, että ei omista toista eikä voi muuttaa toista, niin elämä on huomattavasti helpompaa kuin jatkuvasti virheitä etsien ja tasajakoa vaatien.
Eittämättä sen loisivan osapuolen näkökulma.
työtön tekee perussiivoukset. erikoosemmat hommat se joka taitaa tai ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Minä huolehdin kaupassakäynnit ja ruuanlaiton
Mies tekee pihatyöt ja imuroi
Molemmat pesee omat pyykkinsä
Kumpikin tekee ehtiessään pienempiä siivouksia (tasojen pyyhkiminen,vessan pesu, astianpesukoneen tyhjennys)
Parin viikon välein siivotaan perusteellisemmin yhdessä
Miten pesette omat pyykkinne?
Kuka pesee yhteiset lakanat tai lasten vaatteet?
Kumman vaatteet priorisoidaan pestäväksi ensin?
Vai onko kaksi konettakin?
Ei mitenkään että kaikki olisivat tyytyväisiä.
Mies käy kaupassa, laittaa pyykkejä kaappiin ja tekee joskus ruokaa.
Minä kaiken muun.
Ei se ihan tasan tunnu menevän.
Aiemmin imurointi oli miehen homma mutta lakkasi tekemästä ja ostin sen takia robotti imurin. Se tekee mitä lupaa.
Mitään miesten hommia ei kyllä juuri ole. Muutama kerta ruohonleikkuu ja lumityöt.
Ei remontoi eikä korjaa mitään. Autot huoltaa liike.