Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?

Vierailija
26.08.2024 |

Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?

Kommentit (232)

Vierailija
141/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että kotityöt jakautuvat tasaisesti ainoastaan silloin, kun molemmat ovat vähän tyytymättömiä työnsä  määrään. Sinkkuna en ole koskaan tyytyväinen työni määrään, vaikka kaiken sotken itse ja siivoan itse. 

Minusta taas kotitöiden toimiva jakaminen edellyttää sitä, ettei niitä tarvitse lähteä erikseen mitoittamalla jakamaan. Varmaan jotkut tehtävälistat tms. joskus saattavat tuottaa pysyvästi toimivan kokonaisuuden, mutta yleisesti olen sitä mieltä, että aikuisten ihmisten pitäisi itse osata hoitaa huushollinsa, ilman eri kehotusta.

No siis tietenkin näin. Mutta mitä sitten, kun homma ei toimikaan? Ja kyllä, se voi tulla myös yllätyksenä suhteen aikana. Meillä ei ollut asiassa yhtään mitään ongelmaa ennen lapsia. Kaikki hoitui ihan omalla painollaan. Mutta lastensaanti muuttikin sitten kaiken.

Vierailija
142/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä pistäisin miehen opettelemaan kotitöiden tekemistä ennen kuin suostuisin lasten hankintaan. 

Sehän tässä tarkoituksena on.

Jep, katselenkin tuleeki muutosta. Muutos pitää olla niin, että puoli vuotta asiat hoituu. Sitten voin luottaa jatkossakin. Vuoden tähän projektiun olen varannut. Mies muuten hyvä, hauska, uskollinen ja hyväsydäminen. Adhd siltä löytyy, joka selittääkin, mutta en silti voi tehdä niitä lapsia, jos ei ala hoitumaan. Saatika enää asua yhdessä. 

Saattaisi auttaa ADHD-miestä, jos teette yhdessä 4 viikon arkiruokalistan. Siihen voi koota sellaisia ruokia, joita molemmat haluatte syödä, ja jotka on helppo arkena toteuttaa. On myös helpompi käydä kaupassa, kun tietää etukäteen, mihin ruokaan pitäisi ostaa raaka-aineet. Tai jos ADHD on kovin paha, niin teet sen listan, kysyt mieheltä korkeintaan että onko toiveita, ja kun on kauppaan menon aika, annat kauppalapun, jossa lukee mitä pitää ostaa. Sinä kokkaat. Miehelle voit antaa selkeitä tehtäviä, esimerkiksi pilkkoa salaatti, ja kun se on tehty, kattaa pöytä. Varaudu, että joudut kuitenkin sanomaan millaiset lautaset. ADHD-miehen saat tekemään kotitöitä kun annat selkeitä käskyjä ja yksinkertaisia tehtäviä. 

Ärsyttää vietävästi tämä asetelma, että mies on kuin "äidin pikku apulainen", äiti tekee ruokalistan, antaa kauppalapun, käskee kauppaan, tee salaatti, nyt kata pöytä. Hyvä hyvä. 

Mä toimin adhd-lapsen kanssa näin. LAPSEN. Että arki on aikuisjohtoista, jokainen ohje palastellaan ja annetaan selkeä tehtävä.

Aikuinen adhd-ihminen pystyisi kyllä parempaan, oletushan on että aikuinen PYSTYY TÖISSÄKIN KÄYMÄÄN. Jos on motivaatio niin pystyy kyllä kotitöihin ilman jatkuvaa ohjausta. Kysymys kuuluukin, miksi ei ole motivaatiota? 

Kyllä! Ehdottomasti nämä ongelmat kuuluvat adhd:hen, mutta aikuinen voi niitä itsekin ratkoa. Mulla on adhd. Oon itse tehnyt itselleni neljän viikon ruokalistat, tallentanut niiden ostoslistat, ja tehnyt itselleni selkeät muistutukset. ADHD haastaa arkea, mutta sitten pitää kehittää toimintastrategia. Jos siihen ei pysty itse (tai lääkityksen avulla), tarjolla on myös tukea & terapiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen yleensä ruoan, hoidan pyykit ja teen perussiivoukset. Mieheni tekee raskaimmat kotityöt. Eilen hän pesi saunan ja kylpyhuoneen perusteellisesti, ja minä olin apuna. Hän myös siivosi parvekkeet perusteellisesti. Hän myös huoltaa koneet ja laitteet, pesee uunin ja jääkaapin sekä pakastimen tarvittaessa. 

Mieheni tekee myös ruokaostokset minun tekemäni ostoslistan mukaan ja itse käyn harvoin kaupassa. Mieheni hoitaa myös loma-asunnon pihatyöt ja muut huoltotyöt, ja minä olen näissä yleensä "avustajan" tehtävissä. 

Vierailija
144/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoituvat kotityöt ihan perinteisten roolien mukaan (meillä ei ole lapsia), minä naisten työt ja mies miesten, helppoa ja kätevää kun ei tarvitse mitään erikseen neuvotella vaan kumpikin hoitaa aina automaattisesti omat kotityönsä. 

Vierailija
145/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivotaan viikonloppuisin, kun molemmat ovat kotona. Minä käyn kaupassa ja teen ruuat. Puoliso hoitaa tiskit. Pyykkiä pesee kumpikin, mutta minä useammin. Nurmikkoa en ole tänä kesänä leikannut, mutta muuten teen enemmän pihatöitä. Harvinaiset kotityöt menee miten milloinkin. 

Vierailija
146/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloituksessa mainitut jutut tekee vaimo. Me pelataan pojan kanssa sillä aikaa tietokoneella ettei olla vaimon tiellä.

Vierailija
147/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tykkää  laittaa ruokaa ja hän suunnittelee aina etukäteen monen päivät ruuat, käy kaupassa ja kokkaa. Minä huolehdin lakanoiden ja pyyhkeiden vaihdot, pyykkihommat ja silitykset. Yhdessä siivotaan. Lapset jo maailmalla.

Vierailija
148/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen pyykit ja huolehdin keittiön siivouksen, mies hoitaa kaiken muun. 

Vierailija
149/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökuntamme hoitaa senkaltaiset toimet.

Vierailija
150/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rahvasta tehdä kotityöt itse.

Vierailija
151/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoituvat kotityöt ihan perinteisten roolien mukaan (meillä ei ole lapsia), minä naisten työt ja mies miesten, helppoa ja kätevää kun ei tarvitse mitään erikseen neuvotella vaan kumpikin hoitaa aina automaattisesti omat kotityönsä. 

Mutta mitä ne on ne sellaiset perinteiset miesten työt!?

Kun meillä ei ainakaan ole sellaisia ollut ikinä. Ei ole maataloutta ja molemmilla omat nykyaikaiset autot, jotka viedään huoltoon ja rengasliikkeeseen silloin kun kuuluu ja se vie, kenen auto.

Joku nurmikonleikkaus vai?

On hieman eri asia leikata kesäkaudella nurmikko 1h 2x kuukaudessa kuin tehdä joka viikko 4h siivousta, pyykkäystä, ruoanlaittoa.

Lopputulos: miesten työt 2h/kk kesällä. Naisten työt 16h/ kk aina.

Laskut 50-50 eli siitäkään ei mies voi kitistä.

Vierailija
152/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei jaksa pitää exeliä kodinhoidosta ja kytätä toisiansa minuutti kellolla. tuo sana kotityö pitäisi hävittää sanastosta kun työ on nykyisin niin negatiivinen asia. Ei kodinhoito ole työtä vaan elämisen osa-alue kuten nukkuminen tai seksi. 

Vierailija
153/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitaa aivan kaiken. Muutoin ei nainen ole tyytyväinen. Miehen tyytyväisyydellä ei ole väliä.

Tää on mun valtakuntaa.

Teen kaiken ja olen paras. Muut ei osaa mitään.

Vierailija
154/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee vuorotöitä ja pitkää vuoroa. Mä siivoan, pesen pyykit, teen ruokaa, käyn kaupassa jne silloin kun mies on töissä. Sitten kun mies on vapaalla niin hän laittaa tiskejä, tekee ruokaa ja käy kaupassa tai käydään yhdessä. Pyykkeihin miehellä ei ole lupaa koskea ellei pese vain omiaan (mun vaatteista iso osa on sellasta materiaalia ettei voi pestä yli 30 asteessa). :D

Vierailija
155/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä hoituvat kotityöt ihan perinteisten roolien mukaan (meillä ei ole lapsia), minä naisten työt ja mies miesten, helppoa ja kätevää kun ei tarvitse mitään erikseen neuvotella vaan kumpikin hoitaa aina automaattisesti omat kotityönsä. "

Menevätkö nämä työt teillä määrällisesti ja ajallisesti tasan?

Vierailija
156/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on boheemi koti, laitetaan ruokaa jos jaksetaan ja kumpi ehtii ja jaksaa. Ruoka voi olla eineskin tai lämpimät voileivät . Se, jolla alkaa sotku ärsyttää , siivoaa ensin. Viimeksi imuroitiin kesäkuussa, toki lakaisen toisinaan. 

Vierailija
157/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat tekee kaikkea.

Minä eläkeläisenä nykyisin leivon ja teen useammin ruokaa kun on enemmän aikaa siihen. 

Ei ole koskaan tarvinnut vaatia mitään, koti ja perhe ovat yhteisiä joten myös työt ovat.

Raksahommia mies tekee enemmän mutta minä siivoan jäljet ja huolehdin syömiset. 

Vierailija
158/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee käytännössä kaiken. Ei sitä tekemistä paljon ole, ruoka ehkä eniten aikaavievä.

Vierailija
159/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei voisi olla tyytyväinen. Eivätköhän ne kolahda kohdalleen aivan luonnostaan. 

Se esimerkiksi vie kartongit, muovit ja pienmetallin keräykseen, jonka matka menee keräyspisteiden ohi. Se vie roskat ulos, jonka mielestä roskapussi on jo riittävän täynnä (tai joku lähettää lapsen viemään ja lapset oppivat siten hiukan auttamaan).

Vierailija
160/232 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tyhjentää astianpesukoneen, joka haluaa saada laitettua sinne jotain uutta, harvinaisen yksinkertaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän