Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?

Vierailija
26.08.2024 |

Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuskaa lapset treeneihin ja pois (7x viikossa) ja käy samalla reissulla kaupasta listani mukaiset puuttuvat asiat (pientä päivittäistä täydennystä vain, ei mitään viikon ostoksia - tyyliin maitoa, leipää ja banaaneja) Ja huolehtii, että auto on toimiva ja katsastettu jne tätä varten (itse en juuri käytä autoa). Ja hankkii, kuljettaa ja pinoaa polttopuut. Joskus (harvoin) jotain pikkuremonttia myös kotona. Leikkaa pensasaidat ja putsaa rännit yms kotipihan kausihuoltoa.

Minä hoidan suurimman osan ruokaostoksista, ruuanlaiton, siivouksen, tiskit (tämä kyllä aika usein lasten homma), pyykit, vaatehankinnat, kaverisynttärilahjat, laskut, kauppalistat, budjetoinnin, aikataulut, lemmikkien hoidon.

Nurmikonleikkuu ja lumityöt tehdään aikalailla puoliksi, kuka nyt ehtii. (Tai nää myös aika paljon lasten hommaa) Tästä ei oo koskaan napisemista (paitsi lapsilla), molemmat tykkää tehdä. 

Ei ihan tätäpäivää tää työnjako, mutta meillä toimiva. Ja olisi varmasti erilainen, jos asuisimme kerrostalossa, tai jos sijaintien vuoksi jonkun ilta ei menisi puoliksi auton ratissa. Nyt molemmat tekee sitä, minkä osaa hyvin ja on ihan mieluista. Mieskin kyllä osaa kokata ja siivota, ja toki välillä niin tekee, jos olen vaikka sairas tai reissussa. Ja minä osaan ajaa autoa, ja välillä ajankin, jos mies kipeä tai reissussa.

Vierailija
122/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa nyt asuttu 26v, vaimo ei ole kertaakaan leikannut nurmikkoa eikä tehnyt muutakaan pihatöitä koskaan saatikka maalauksia tai remontointeja. Korjailen vanhoja autojamme koko ajan ja lasten pyöriä yms kodinkoneet korjaan itse ja pidän talon kunnossa. Kesä meneekin pakollisissa hommissa kesälomareissuja ei ehtinyt tekemään.

Ns. kotityöt pyykit tiskit siivoukset toki jaetaan tasan tarkkaan puoliksi, siitä vaimo pitää huolen.

Se on sitä "tasa-arvoa" kotitöissä nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee joka parhaiten osaa ja nopeimmin suoriutuu. Mies tekee vahvempana raskaimpia hommia. 

Vierailija
124/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin valitettavasti menee työnjako vähän tähän tyyliin.

Mies hoitaa pääasiassa metsä- ja peltotyöt, remontit, autot, pienet korjaukset, ruohonleikkuun ja lumityöt, minä autan silloin kun ehdin ja osaan. 

Sisätyöt tehdään suunnilleen fifty-fifty, mutta mies laittaa useammin ruokaa. 

Tämä johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että miehellä on enemmän aikaa kotitöihin ja hän on myös luonteeltaan sellainen, joka nauttii siitä, että on koko ajan jotain puuhasteltavaa. 

Minä teen sitten enemmän ylitöitä, hoidan lapsia, harrastan kodin ulkopuolella ja pidän huolta siitä, että kaikki ovat ajallaan siellä, missä milloinkin pitää olla. 

Tämä järjestely sopii meille, eikä kotitöistä ole tarvinnut koskaan riidellä.

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa nyt asuttu 26v, vaimo ei ole kertaakaan leikannut nurmikkoa eikä tehnyt muutakaan pihatöitä koskaan saatikka maalauksia tai remontointeja. Korjailen vanhoja autojamme koko ajan ja lasten pyöriä yms kodinkoneet korjaan itse ja pidän talon kunnossa. Kesä meneekin pakollisissa hommissa kesälomareissuja ei ehtinyt tekemään.

Ns. kotityöt pyykit tiskit siivoukset toki jaetaan tasan tarkkaan puoliksi, siitä vaimo pitää huolen.

Vierailija
125/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus, mutta nauratti kun näin otsikon. Nuoret parit ei ilmeisesti jaa kotitöitä, vaan tekevät kaiken yhdessä kylkimyyryä. Näin ainakin meidän taloyhtiössä näyttäisi olevan. Aina tulee nuoripari yhdessä pyykkivuorolle. Tukeutuvat toisiinsa kaikessa. On jopa hieman outoa näin keski-ikäisen silmään.

Vierailija
126/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä(nainen) teen siivoukset, ruuat, pyykinpesua, yhdessä lenkkeillään koirien kanssa. Mies huolehtii autojen ja asunnon korjaukset, useimmiten pienet kauppa ostokset ja auttaa kun hoidan vanhempieni omakotitaloa ja heitä. Yhdessä paljon tehdään. En voisi olla tyytyväisempi, nykyinen mies tekee enempi kuin aiemmissa suhteissani olevat ja osaa ottaa huomioon aivan eri tavalla. 

Vierailija
127/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha aloitus, mutta nauratti kun näin otsikon. Nuoret parit ei ilmeisesti jaa kotitöitä, vaan tekevät kaiken yhdessä kylkimyyryä. Näin ainakin meidän taloyhtiössä näyttäisi olevan. Aina tulee nuoripari yhdessä pyykkivuorolle. Tukeutuvat toisiinsa kaikessa. On jopa hieman outoa näin keski-ikäisen silmään.

Samaten ihmettelen näitä, jotka menee aina yhdessä markettiin ja mieluiten koko perheen voimin. En vain tajua. Eikö voi "hajaantua"?

Vierailija
128/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen sama mutta ollaan asuttu tässä 13 vuotta. Meillä muu perhe käy yleensä kesällä muutaman päivän reissussa ja silloin minulla menee sekin aika "lomasta" aamusta iltaan ahertaeessa kun pakko on silloin tehdä paljon kun lapset eivät ole jaloissa pyörimässä. Varsinkaan kesäisin ei tahdo ulkohommista tulla oikein mitään kun 4v. haluaa kokoajan "auttaa" joka asiassa 

Vierailija
129/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaten ihmettelen näitä, jotka menee aina yhdessä markettiin ja mieluiten koko perheen voimin. En vain tajua. Eikö voi "hajaantua"?

Kauppaostot on kiva hoitaa miehen kanssa yhdessä. Miksi se sinua ihmetyttää?

Vierailija
130/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä useimmiten miespuolinen täyttää ja käynnistää tiskikoneen, naispuolinen tyhjentää.

Pyykkikone täytetään usein yhdessä ja kumpikin ripustaa omansa kuivumaan.

Miespuolinen käy useammin kaupassa. Naispuolinen ottaa enemmän vastuuta metatyöstä.

Muita kotitöitä ei juuri tehdä. Siivous ja ruoanlaitto ei kuulu suosikkeihin. Töissä käydään molemmat ja siellä syödään ns. kunnon ruokaa. Kotona lähinnä eineksiä, puuroja, hedelmiä, leipiä, munakkaita yms. jotka ei vaadi erityistä laittoa. Siisteyden tasoon ei (yllätys yllätys) ole kumpikaan tyytyväinen. 

Ei ole lapsia eikä pihatöitä.

Ja kumpikin maksaa itse omat kulunsa, yhteiset maksetaan puoliksi.

Vierailija
131/132 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin tekee kaikkea. Siitä asti kun tullaan töistä, molemmat tekee kotitöitä kunnes kaikki on tehty, ja voidaan rentoutua yhdessä.

Hienoa, teillä on selvästi hyvin toimiva yhteiselämä, jos kumpaakaan ei harmita toisen tekemättömyys?

Olen eri. Miksi toisen tekemättömyys harmittaisi? Meillä ei lasketa tehtyjä tai tekemättömiä töitä. 

Vierailija
132/132 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitaa aivan kaiken. Muutoin ei nainen ole tyytyväinen. Miehen tyytyväisyydellä ei ole väliä.

Ei vaan, mies tekee miesten hommat ja nainen naisten hommat. 😉

Luetteletko mitä ne on? Toki vanhempi ketju, mutta joku varmaan osaa sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän