Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?
Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Mies määrännyt kaikesta alusta pitäen. Ylivoimaisesti paras, osaavin ja oikeassa asiassa kuin asiassa.
Et kertonut kuitenkaan miten jaatte kotityöt?
Meillä mies on se, joka siivoaa, häneltä se käy luonnostaan, tekee ihan kaiken.Minä hoidan pyykit, vaihdan lakanat, laitan ruokaa ja leivon.
Hoidetaankohan samaa sukupuolta edustavissa kodeissa työt tasapuolisesti? Ainakin kaikkien tuntemieni miesparien kodit ovat aina moitteettoman siistejä jaesteettisesti miellyttäviä - ja tarjottava ruoka mahtavaa.
Eräs jo edesmennyt toisen miehen kanssa asunut kollegani ja ystäväni antoi vuosia sitten minulle, perheenäidille, ja miehelleni, vinkkejä siitä, miten koti on aina edustuskelpoinen vaikka on pieniä lapsia!😀
Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?
Siivoaa: Molemmat, minä imuroin / moppaan. Vaimo pesee vessat. Yleissiisteys / pöytien pyyhintä yms vaimolla enemmän
Ruoka: Minä. Siivoan sen jälkeen keittiön ja laitan tiskit samalla.
Lapset: Minä tuon ja vien. Lyhennetty työaika. Joskus vaimo hakee toisen jos pääsee aikaisemmin töistä.
Ruohonleikkuu ja puutarhan "hoito": Minä. Vaimo antaa ideat, minä toteutan vaihtelevasti. En kovin lennokkaisiin lähde mukaan.
Päiväkotilapppuliput ja harrasteet + kerhoilmoittautumiset: Vaimo. Kuskaukset ja osallistumiset tarvittaessa minä.
Autojen huolto ja ylläpito / siivous: Minä
Lasten päivärutiininit syöminen ilta/ aamutoimet. Mulla aamutoimet ja muut ruokailut. Iltapuurot ja toimet yhdessä.
Kaupassa käynnit. Ruoka-ostokset minä 80% Vaimo 20%, lasten kamat vaatteet yms. Vaimo 90% minä loput.
Fillarit / huollot / Ylläpito ja hankinnat: Minä.
Ja paljon muutakin. Mitä nyt arki tarvii.
Eli koitetaan olla Tiimi joka pystyy yhdessä parempaan / saa enemmän aikaan kuin yksikseen.
Ihan hyvin on toiminut
M43v
Vierailija kirjoitti:
Mies määrännyt kaikesta alusta pitäen. Ylivoimaisesti paras, osaavin ja oikeassa asiassa kuin asiassa.
Tän kommenttin kirjoittaja taitaa olla mies. :D
Vierailija kirjoitti:
Hoidetaankohan samaa sukupuolta edustavissa kodeissa työt tasapuolisesti? Ainakin kaikkien tuntemieni miesparien kodit ovat aina moitteettoman siistejä jaesteettisesti miellyttäviä - ja tarjottava ruoka mahtavaa.
Eräs jo edesmennyt toisen miehen kanssa asunut kollegani ja ystäväni antoi vuosia sitten minulle, perheenäidille, ja miehelleni, vinkkejä siitä, miten koti on aina edustuskelpoinen vaikka on pieniä lapsia!😀
Riippuu parista ihan samalla tavalla kuin hetero suhteissakin. Ei seksuaali vähemmistöt ole mikään homogeeninen ryhmä.
Esimerkiksi lapsuuden ystäväni on ollut aina naisiin suuntautunut nainen ja hänen eksistään löytyy niin mukavaa ihmistä kuin parisuhteessa hyväksi käyttävää ja väkivaltaista kuspäätä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään sovittua jakoa, vaan tehdän sen mukaan mikä tilanteeseen sopii. Usein tehdään yhdessä, mutta viimeisen vuoden aikana muotoutunut siihen suuntaan, että naisystävä hoitaa suurimman osan ulkohommista ja minä sisähommista. Teen hitusen enemmän kotitöitä, kun olen enemmän kotona, mutta melkoisen vähän kotitöitä tulee kahden aikuisen ja muutaman kissan taloudessa.
Mitäs jos imuroisit vähintään kerran päivässä kissataloudessa?
ap ja muut....
parisuhde ei selvästi ole teille, joten älkää vaivatko päätänne näillä asioilla
Vierailija kirjoitti:
Siivoaa: Molemmat, minä imuroin / moppaan. Vaimo pesee vessat. Yleissiisteys / pöytien pyyhintä yms vaimolla enemmän
Ruoka: Minä. Siivoan sen jälkeen keittiön ja laitan tiskit samalla.
Lapset: Minä tuon ja vien. Lyhennetty työaika. Joskus vaimo hakee toisen jos pääsee aikaisemmin töistä.
Ruohonleikkuu ja puutarhan "hoito": Minä. Vaimo antaa ideat, minä toteutan vaihtelevasti. En kovin lennokkaisiin lähde mukaan.
Päiväkotilapppuliput ja harrasteet + kerhoilmoittautumiset: Vaimo. Kuskaukset ja osallistumiset tarvittaessa minä.
Autojen huolto ja ylläpito / siivous: Minä
Lasten päivärutiininit syöminen ilta/ aamutoimet. Mulla aamutoimet ja muut ruokailut. Iltapuurot ja toimet yhdessä.
Kaupassa käynnit. Ruoka-ostokset minä 80% Vaimo 20%, lasten kamat vaatt
Niin ja jos joku nyt miettii, että tästä on olemassa joku lista mistä ei poiketa. Niin ei ole.
Periaate on se että se tekee joka ehtii ja jaksaa. / Parhaiten osaa. Ei ole rakettitieteistä kyse, joten tuuraaminen noissa hommissa onnistuu oikeastaan kaikessa ristiin tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
ap ja muut....
parisuhde ei selvästi ole teille, joten älkää vaivatko päätänne näillä asioilla
Huono provo. Katsos kun jos on ollut parisuhteessa, niin tietää että tämä on ihan validi kysymys miettiä viimeistään ihan suhteen alussa.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää miten vähän täällä on kertomuksia, että toinen tekee kotityöt pääosin ja toinen on vapaamatkustaja. Meillä tilanne meni tuollaiseksi lasten synnyttyä kun olin kotiäiti, ja lisäksi oli muutama työttömyysjakso. Silloin oli tietysti luontevaa, että kotona oleva (nainen) hoiti kodin. Ja siihen moodiin se jäi. Nyt ollaan lähestymässä jo eläkeikää ja alkanut todella ärsyttämään miehen palveleminen. Pitänee pitää kehityskeskustelu (veikkaan että on myöhäistä) tai erota.
Meillä on näin, olen kotona, sijaisäiti. Puoliso kodin ulkopuolella työssä. Hän tekee kotitöistä ehkä kaksi pihahommaa. Sisällä ei tee mitään. Omakotitalossa asutaan. En kulje rätti kädessä eli en ole mikään tehomartta. Mutta näin tuntuu melko reilulta koska mulla on kuitenkin enemmän aikaa niitä kotihommia tehdä.
Molemmat ollaan työssäkäyviä, lapsia ei onneksi ole. Muut kotityöt menee periaatteella se tekee, joka ehtii. Ruoanlaitosta (sisältäen kaupassakäynnit) kumpikaan ei oikein välitä, joten ne on jaettu vuoroviikoin. Hyvin on mennyt täälä systeemillä jo 14 vuotta!
m43
Täydellinen tyytyväisyys ei ole mahdollista.
Olemme perustyytyväisiä. Kotityöt tehdään yhdessä. Välillä toinen saa aiemmin siivousinnon ja silloin voi olla pientä kiistaa asiasta.
Mies vie roskat,tyhjentää tiskikoneen,laittaa ruokaa silloin tällöin.Minä laitan tiskit,pesen pyykkiä, jos haluan että tulee hyvin imurointia niin imuroin ja pesen vessan ja lattiat.Laitan myös ruokaa silloin tällöin.Mies pesee myös pyykkiä välillä.
Mies kuskaa enemmän lapsia, vaihtaa auton renkaat ja käyttää autot huollossa/katsastuksessa sekä tyhjentää välillä astianpesukoneen. Muuten kaikki muu jää itselleni. Ei ihan tasan mene, mutta ei voi kuin tyytyä kohtaloonsa. Parempaa ei tällä hetkellä luvassa. Lapset kohta kasvaa ja pystyvät auttamaan. Sitten niille imurointi, astiankoneentyhjennys ja pölyjen pyyhkimisvuorot sekä ruohonleikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Mies kuskaa enemmän lapsia, vaihtaa auton renkaat ja käyttää autot huollossa/katsastuksessa sekä tyhjentää välillä astianpesukoneen. Muuten kaikki muu jää itselleni. Ei ihan tasan mene, mutta ei voi kuin tyytyä kohtaloonsa. Parempaa ei tällä hetkellä luvassa. Lapset kohta kasvaa ja pystyvät auttamaan. Sitten niille imurointi, astiankoneentyhjennys ja pölyjen pyyhkimisvuorot sekä ruohonleikkuu.
Ja minkä mallin annattekaan lapsille? 😥
Oli vaikea järjestää, kun ei puhuttu.
Mies hoitaa:traktorityöt, kiinteistönhoidon, metsät ja koneet.
Nainen hoitaa: Kaiken muun.
On jotain muuta kuin jossa kerrostalossa vähkyröinti.
Ittee ärsyttää eniten toisen oma-aloitteisuuden puute. Tekee kyllä jos käskytän ja muuten vähempi. Niin ja sit yks kotityö mitä harvempi on maininnu on kauppalistan laatiminen. Me ei enää jakseta joka päivä kauppaan ja sit kun jaksetaan niin se että olis lista jossa olisi kaikki mitä tarvii ostaa tuntuu ihan mahdottomalta. Ennen hoidin tämän yksin aina mutta enää ei riitä energia siihen. Samasta syystä kauppatilaukset jääny pois. Eli meillä jakaantuu niin että minä teen vähän enemmän mutta silti liian vähän ja mies mäkättää kun on sotkusta jne. Lapsen asiat hoidetaan jämptisti tasan ja onneksi ei ole enää kissaa.
En koskaan pysyisi suhteessa ihmisen kanssa, jonka kanssa pitää laatia joku jakauma mikä kuuluu kenellekin, vaan haluaisin että toinen on samanlainen kuin minä ja tajuaa itse esim. että jaaha, tiskikone on mennyt, joten sen voi tyhjätä, eikä jätä sitä tyhjäämättä siksi, kun se on "toisen homma".