Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?

Vierailija
26.08.2024 |

Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen M56, akateemisessa asiantuntijatyössä, vaimo tekee satunnaista keikkatyötä. Tässä oma arvioni omasta osuudestani työnjaossa, mitä mieltä? Lapset ovat jo aikuisia, kun puhun lapsista tarkoitan kun he olivat vielä pieniä.

- palkkatyö 90%

- ruuanlaitto 40%

- siivous ja tiskaus 15%

- pyykinpesu 100%

- pyykin lajittelu 0%

- silitys 0%

- pienet vaatteiden korjaukset 0%

- kodin pienet korjaukset ja remontit 100%

- ruokaostokset 80%

- roskien vienti 90%

- autolla ajo 100%

- auton renkaanvaihdot ja muut itse tehtävät autotyöt 100%

- lasten vienti kouluun, lääkäriin, harrastuksiin ym. 100%

- vanhempainillat ja muut koulun asiat 100%

- veroilmoitukset, pankkiasiat ja sijoittaminen 100%

Vierailija
62/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää miten vähän täällä on kertomuksia, että toinen tekee kotityöt pääosin ja toinen on vapaamatkustaja. Meillä tilanne meni tuollaiseksi lasten synnyttyä kun olin kotiäiti, ja lisäksi oli muutama työttömyysjakso. Silloin oli tietysti luontevaa, että kotona oleva (nainen) hoiti kodin. Ja siihen moodiin se jäi. Nyt ollaan lähestymässä jo eläkeikää ja alkanut todella ärsyttämään miehen palveleminen. Pitänee pitää kehityskeskustelu (veikkaan että on myöhäistä) tai erota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan tulevaa viikkoa kumpi ehtii/pystyy hoitamaan esim kuskauksia.

Mies tekee pääosin ruoat ja siivoaa (osittainen työaika, meistä se siistimpi)

Keskustellaan, jotta käy ilmi jos esim hänellä liikaa tekemistä/kuormittuu. Silloin luonnollisesti teen enemmän kotona.

Vierailija
64/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet naimisissa 40 vuotta.

Vaimo tekee ruuat, pesee pyykit koska osaa ne paremmin. Minä huollan auton ja työkoneet ja käytänkin enemmän niitä kun hallitsen nämä asia paremmin. Vaimo tekee herkullisia leipomuksia. Minä tienaan enemmän joten maksan isommat laskut. Vaimo saa käyttää rahaa kauneushoitoihin joista tykkää. Ja on ilo minunkin silmille.

Kaikki on mennyt loistavasti. Vaikka näyttääkin siltä että on naisten ja miestentyöt näin jaettu mutta jokainen tekee mitä osaa.

Ai niin, se siivoaa jota sotkut häiritsee.

Vierailija
65/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pariskuntia, joissa toinen määrää mitä ja miten pitää kotityöt tehdä ja siitä lähdetään puolittamaan halusi toinen tai ei?

Vierailija
66/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä teen pääosin arkiset kotityöt ja puoliso osallistuu jos/kun ehtii. Meillä on kummallakin omat kiinnostuksen kohteet kotona eli puoliso tykkää korjata, parantaa, järjestellä, sekä hoitaa kaupoissa käynnit. Minä tykkään laittaa ruokaa, leipoa ja pitää yllä järjestystä. Ennen tykkäsin siivota, mutta nyt en enää, ja nykyään siivotaankin yhdessä. Yhdessä tehdään ulkotöitä satunnaisesti, mutta usein tilataan ulkopuolinen tekijä. 

Vierailija
67/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lapseton pariskunta. Kodinhoidossa pidetään tärkeänä että keittiö on aina puhdas ja  ruoanlaiton alkaessa siisti, tiskikone tsekataan päivittäin että onko täytettävä vai odottaako tyhjennettävänä.

Hoidamme erikseen omat vaatepyykkimme ja yleensä mä sitten kerran kuussa varaan pesutuvan pyyhkeille ja petivaatteille, niitä ei ole paljon.

Ruoanlaitto ja ostokset menee tosi mukavasti. Molemmat lisää ostoslistaan, mitä kumpikin aamu- ja iltapalaksi haluaakaan syödä ja lämpimiä aterioita varten kokkaillaan molemmat fiiliksen mukaan. Yleensä kumpikin tekee kerran viikossa isomman satsin, josta pakataan lounaat töihin ja saadaan ateriat töistä palattuamme.

Siivouspuoli on sellainen, jossa molemmilla on selkeät vahvuusalueet ja suosikit, silti molemmat hoitaa tylsiäkin tehtäviä. Onneksi tiskit ja imurointi hoituu molemmilta. Ei olla kovin aktiivisia koko asunnon siivoamisessa, mutta jompikumpi aina käynnistää siivouspäivän kun siltä tuntuu ja pestään ikkunat ja lattiat. 

N34

Vierailija
68/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa parisuhteessa ollessani, miehenä tein kaikki kotityöt, maksoin laskut ja muut juoksevat asiat. Oliko kumppani tyytyväisiä, eivät olleet, aina löytyi joitain valittamista ja syytöksiä, ja muita asioita joista piti valittaa. 264

Joten, vaikka mies tekisikin kaikki kotityöt, niin näyttää siltä, että se ei vaan vielä riitä naisille, vaan aina löytyy valittamista miehestä ja sen tekemisistä.

Miksi siis mies tekisi enemmän töitä kotonaan, kun se ei kuitenkaan riitä naisille. 

Vierailija
69/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä teen pääosin arkiset kotityöt ja puoliso osallistuu jos/kun ehtii. Meillä on kummallakin omat kiinnostuksen kohteet kotona eli puoliso tykkää korjata, parantaa, järjestellä, sekä hoitaa kaupoissa käynnit. Minä tykkään laittaa ruokaa, leipoa ja pitää yllä järjestystä. Ennen tykkäsin siivota, mutta nyt en enää, ja nykyään siivotaankin yhdessä. Yhdessä tehdään ulkotöitä satunnaisesti, mutta usein tilataan ulkopuolinen tekijä. 

Lisään vielä, että keittiö on minun "valtakuntaani", ja kun siellä toimin, niin pidän keittiön myös supersiistinä. Jos puoliso on kotona, niin auttaa mielellään, ja kun laitan ruokaa tms., niin hän siistii keittiön ruokailun jälkeen. Vuosikymmeniä kestäneessä avioliitossa kaikki sujuu luontevasti, eikä näistä asioista tarvitse kättä vääntää. 

Vierailija
70/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan jo kahdestaan, lapset muuttaneet kotoa. Sovitaan aina siivouspäivä ja kumpi ottaa mitkä huoneet imurilla + pölyjen pyyhintä. Mies tamppaa kaikki matot ja minä luuttuan lattiat. Ikkunanpesut on mun hommia. Mies vaihtaa sammuneet lamput ja kellojen kesäajat, mä vihaan kiipeilyä....

Kumpikin pesee omat pyykit, meillä on aina ollut omat korit. Mies pesi joskus munkin mutta kun silkkipaitani pesuohjetta ei ikinä luettu, niin hommasin omat korit...... Ruuat laitan minä, mies on surkea kokki. Kauppareissulle mennään joko yksin tai yhdessä, ja yhteiset murkinat maksetaan taloustilin kortilla. Mies leikkaa nurtsin ja kaataa puita/oksia jos tarvitaan, mä hoidan pihan muuten. Mies ei erota heinää ruususta....Rempat pähkäillään yhdessä ja tehdään yhdessä. 

Lastenhoitokin meni aikoinaan aika lailla tasan, mies piti osan vanhempainvapaistakin ja hoitovapaista. Mies tekee vuorotyötä ja minä vein lapset aamuvuoroviikollaan, mies haki. Iltavuoroviikolla toisinpäin. Mies hoiti aamuvuoroviikolla harrastuskuskaukset. Mulla ei ollut omaa autoa ja opiskelin silloin iltaisin. Jouduin iltavuoroviikolla viemään lapsia julkisilla kirjat kainalossa, kun mies tarvi autoa töihin päästäkseen. Oi niitä ruuhkavuosia....kävin sittemmin autokoulun. 

Menot on ollut puoliksi silloin kun tilanne on ollut tasapunttinen. Paremmissa tuloissa ollut on vastaavasti maksanut enemmän, jos on ollut tarve. Omat tilit on ollut koko ajan ja yhteinen taloustili laskuille ja murkinoille. Me ei olla ikinä tapeltu kotitöistä eikä rahasta.

Koti on yhteinen yritys. 

Vierailija
71/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei ole eikä tule. Mies hoitaa kaikki miesten työt pääsääntöisesti ja meillä on kantovesi ja wanha wanha hirsitalo/tila eli niitä miesten hommia riittää. Mies kuitenkin osaa hoitaa myös kotityöt tarvittaessa ja onkin siisti otus, ei siis missään nimessä kulje viskomassa sukkia tai kylvämässä roskaa. Ja toki jos käyttövedet on loppu ja mies kiireinen tai muualla niin osaan minäkin vedet nostaa. Mutta jos yritän sitä tai nurmikonleikkuuta tai saunan lämmitystä kun mies on kotona niin se hyppää kyllä heti hommiin ja komentaa minut sohvalle rentoutumaan :D

Nautin siitä, että astiat tiskaantuu ja lakanat vaihtuu ja matot suoristuu miehen näkökulmasta itsekseen. Siitä tulee hyvä mieli. Varsinkin kun mies kiittelee aina miten siistiä on. 

Ruokaa laittaa molemmat, koska on joitain ruokalajeja jotka on miehen bravuuri ja meidän ruokamäärät on myös ihan eri sfääreissä eli mies vetää jättiannoksen jotain lihamössöä 1-2 krt useammin kuin minä edes syön ja tykkää ne itse valmistaa. 

Myös aiemmasta avosuhteesta tosi hyvä kokemus että mies osaa kotityöt eikä laiskottele niistä. Olen nähnyt jotain ihan muutakin niin tosi kiva ettei sitä "muuta" ole pitänyt omissa suhteissa kokea. 

Vierailija
72/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä pistäisin miehen opettelemaan kotitöiden tekemistä ennen kuin suostuisin lasten hankintaan. 

Sehän tässä tarkoituksena on.

Jep, katselenkin tuleeki muutosta. Muutos pitää olla niin, että puoli vuotta asiat hoituu. Sitten voin luottaa jatkossakin. Vuoden tähän projektiun olen varannut. Mies muuten hyvä, hauska, uskollinen ja hyväsydäminen. Adhd siltä löytyy, joka selittääkin, mutta en silti voi tehdä niitä lapsia, jos ei ala hoitumaan. Saatika enää asua yhdessä. 

Saattaisi auttaa ADHD-miestä, jos teette yhdessä 4 viikon arkiruokalistan. Siihen voi koota sellaisia ruokia, joita molemmat haluatte syödä, ja jotka on helppo arkena toteuttaa. On myös helpompi käydä kaupassa, kun tietää etukäteen, mihin ruokaan pitäisi ostaa raaka-aineet. Tai jos ADHD on kovin paha, niin teet sen listan, kysyt mieheltä korkeintaan että onko toiveita, ja kun on kauppaan menon aika, annat kauppalapun, jossa lukee mitä pitää ostaa. Sinä kokkaat. Miehelle voit antaa selkeitä tehtäviä, esimerkiksi pilkkoa salaatti, ja kun se on tehty, kattaa pöytä. Varaudu, että joudut kuitenkin sanomaan millaiset lautaset. ADHD-miehen saat tekemään kotitöitä kun annat selkeitä käskyjä ja yksinkertaisia tehtäviä. 

Ärsyttää vietävästi tämä asetelma, että mies on kuin "äidin pikku apulainen", äiti tekee ruokalistan, antaa kauppalapun, käskee kauppaan, tee salaatti, nyt kata pöytä. Hyvä hyvä. 

Mä toimin adhd-lapsen kanssa näin. LAPSEN. Että arki on aikuisjohtoista, jokainen ohje palastellaan ja annetaan selkeä tehtävä.

Aikuinen adhd-ihminen pystyisi kyllä parempaan, oletushan on että aikuinen PYSTYY TÖISSÄKIN KÄYMÄÄN. Jos on motivaatio niin pystyy kyllä kotitöihin ilman jatkuvaa ohjausta. Kysymys kuuluukin, miksi ei ole motivaatiota? 

Vierailija
73/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitaa aivan kaiken. Muutoin ei nainen ole tyytyväinen. Miehen tyytyväisyydellä ei ole väliä.

Aaaaa, miksi sitten meillä minä teen kaiken. 

N65

Vierailija
74/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdessa parisuhteessa ollessani, miehenä tein kaikki kotityöt, maksoin laskut ja muut juoksevat asiat. Oliko kumppani tyytyväisiä, eivät olleet, aina löytyi joitain valittamista ja syytöksiä, ja muita asioita joista piti valittaa. 264

Joten, vaikka mies tekisikin kaikki kotityöt, niin näyttää siltä, että se ei vaan vielä riitä naisille, vaan aina löytyy valittamista miehestä ja sen tekemisistä.

Miksi siis mies tekisi enemmän töitä kotonaan, kun se ei kuitenkaan riitä naisille. 

Minä teen kaikki kotityöt talossa sisällä ja ole myös tyytyväinen. Teen ne koska haluan ja koska miestäni on kiva palvella. Hän on tosi miehekäs ja turvallinen ja ihana. En tekisi niitä miehelle joka valittaa tai on laiska tai ilkeä 

Miehiä ja naisiahan on tosi erilaisia. En minäkään voi sanoa että kaikki miehet on ihania vaikka molemmat minun miesystävä (ex) ja aviomies ovat olleet ihania. 

Vierailija
75/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän työvuorojen mukaan menee, minä teen kolmivuorotyötä joten sen puitteissa on väljempi aikataulu. Mies on ottanut hoitaakseen imuroinnin kerran viikkoon, nurmikon leikkuun ja rännien putsaukset. Minä teen ylläpitosiivousta viikolla, ruokaa ehdin useammin tekemään ja kaupassa käymään. Pyykinpesut, tiskit ym sen mukaan kumpi ehtii. 

Vierailija
76/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee ruoat koska on nopea ja kekseliäs. Jättää kyllä keittiöön sotkua mistä rutisen. 

Minä hoidan pyykit. Mies joskus pesee pyykkiä kun olen poissa - hän pesee ne miten sattuu ja laittaa möykkynä kuivumaan. Hänellä on ehdoton kielto pestä muuta kuin omiaan. (Lasten ollessa pieniä hän pilasi jtn vaatteita suurpiirteisyydellään.)

Siivoan välillä jos huvittaa. Mies siivoaa joskus jos en ole kotona ja esim. joku tulossa kylään.

Nurmikkoa ei luojan kiitos ole. Parvekkeen monet kasvit kastelemme vuorotellen. Usein minä kastelen sisäkukat.

Jos pölyjä joskus pyyhitään sen teen minä. Lähinnä kirjahyllyistä ja muista tasoista. Miestä en ole 40 vuoden aikana vielä nähnyt pölyrätti kädessään.

Mies hoitaa yleensä ruokaostokset. Toisinaan menen mukaan jos huvittaa, lähinnä isoihin marketteihin, torille tai kauppahalliin. Jos mies on poissa kotoa toki pakon edessä käyn kaupassa (ostamassa itselleni eineksiä ja lehtiä).

Vierailija
77/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen kaikki kotityöt talossa sisällä ja ole myös tyytyväinen. Teen ne koska haluan ja koska miestäni on kiva palvella. Hän on tosi miehekäs ja turvallinen ja ihana. En tekisi niitä miehelle joka valittaa tai on laiska tai ilkeä 

Miehiä ja naisiahan on tosi erilaisia. En minäkään voi sanoa että kaikki miehet on ihania vaikka molemmat

"Kahdessa parisuhteessa ollessani, - - - Joten, vaikka mies tekisikin kaikki kotityöt, niin näyttää siltä, että se ei vaan vielä riitä naisille - - -"

Kannattaneeko kahden perusteella tehdä yleistystä satoihin tuhansiin muihin naisiin? (Jos nyt ajatellaan vain yhden maan sisällä, sinun ikäiselle sopivia mahdollisia kumppaneita). 

Sinä itse olet valinnut nuo  Justiinat ja ehkä toistanut jotain tiedostamatonta mallia?

Näin on tutkittu naisten kohdalla, perheväkivaltaa kun on tutkittu, nainen valitsee itselleen kumppanin joka kyykyttää, jopa väkivaltaan asti - ja hän valitsee toistuvasti sellaisia kumppaneita. 

Ihmismieli on kummallinen juttu! 

Mutta ehkä ei voi syyttää että "naisille ei koskaan riitä". Kuten ei voi esimerkin väkivaltaisista parisuhteista yleistää, että jokainen mies olisi väkivaltainen. Ei yleistykset ihan noin leveästi toimi. 

Vierailija
78/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan pyykit, vaimo tiskit. Ruokaa laitetaan vuorotellen tai yhdessä. Siivoaminen ja kaupassa käynti hoidetaan yhdessä. Minä hoidan laskut ja talouden suunnittelun.

Lapsia ei ole ja huoltomies hoitaa nurmikon leikkuun. 

Vierailija
79/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies määrännyt kaikesta alusta pitäen. Ylivoimaisesti paras, osaavin ja oikeassa asiassa kuin asiassa.

Vierailija
80/132 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kuspää exäsi ei ole yhtä kuin kaikki naiset. Kyllä minä saan kiitosta ja arvostusta kotitöistä naiseltani siinä missä hänkin saa minulta ja tasapuolisesti tehdään kaikki. En silti luule että kaikki naiset ovat yhtä mukavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan