Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?
Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa aivan kaiken. Muutoin ei nainen ole tyytyväinen. Miehen tyytyväisyydellä ei ole väliä.
Juuri eilen käytiin kehityskeskustelu aiheesta kotityöt. En ollut tyytyväinen siihen, että vaimon panos kotitöihin on melko viitteellinen. Kyllä, myönnän, että hän esim. kuskailee lapsia harrastuksiin. Mutta on se vähän epäreilua silti, jos samaan aikaan hoidan monta hommaa kotona, kun vaimo istuu katsomossa tai parkkipaikalla odottamassa ja pelaa kännykkäpeliä.
Nainen hoitaa juoksevat asiat eli lasten vaatetus, varusteet ja menot. Pyykin ja vessan pesun, vaihtelee lakanat/pyyhkeet... Eli kaiken pikkusälän mitä ei tule ajatelleeksi varsinaisena hommana. Tekee lyhyempää työaikaa.
Yhdessä perus siivoukset eli tiskit, imurointi, pölyt tarpeen mukaan.
Mies hoitaa kaupassa käynnin, ruoan laiton ja laskut. Sekä kaikki ns.miesten hommat.
Ei meillä kukaan valita ja homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa aivan kaiken. Muutoin ei nainen ole tyytyväinen. Miehen tyytyväisyydellä ei ole väliä.
Juuri eilen käytiin kehityskeskustelu aiheesta kotityöt. En ollut tyytyväinen siihen, että vaimon panos kotitöihin on melko viitteellinen. Kyllä, myönnän, että hän esim. kuskailee lapsia harrastuksiin. Mutta on se vähän epäreilua silti, jos samaan aikaan hoidan monta hommaa kotona, kun vaimo istuu katsomossa tai parkkipaikalla odottamassa ja pelaa kännykkäpeliä.
Kannattaa varmaan vuorotella niissä harrastuskuskauksissa, niin saa molemmat vuorostaan tappaa aikaa katsomossa ja tehdä kotona kotihommia.
Yhdessä tehdään kaikki. Pääasiallisesti minä, nainen, olen enemmän vastuussa pihatöistä ja mies taas sisähommista. Jakautunut luonnollisesti omien mielenkiinnonkohteiden mukaan.
Kumpikin osallistuu kotitöihin tasapuolisesti eli kumpikin pyykkää, siivoaa, laittaa ruokaa, tekee pihahommia, kuskaa lapsia, hoitaa eläimiä jne. Ei ole ns.miesten tai naisten töitä, ainoastaan fyysistä voimaa vaativat isommat hommat lankeavat miehelleni, mutta autan näissä mahdollisuuksien mukaan esim.hakemalla tarvittavia tavaroita tai hoitamalla tänä aikana muita arjen asioita, jotta homma sujuu mahdollisimman jouhevasti. Teemme molemmat vaativaa työtä ja välillä toisen työkiireet tai työmatkat vaativat toisen ottavan isomman siivun kotitöistä hetkellisesti eli joustoa pitää olla puolin ja toisin. Taloudessamme on 4 lasta ja 4 koiraa. Teinit osallistuvat jonkun verran talouden ylläpitoon.
Meillä on aika selkeä työnjako.
Miehen työt :
Arkiruoan laitto ja arkiruoan ostokset
pääasiassa tiskaus
polttopuiden teko
wc:n siivous
biojäte ja komposti
jääkaapin siivous
Minun työt:
muiden jätteiden lajittelu ja kierrätys (täytyy viedä erikseen pisteeseen)
Imurointi, moppaaminen pääasiassa, järjestely
liinavaatekaappien järjestys ja ylläpito
verhot, mattojen pesu, sisustus
Isojen ruokaostosten tilaaminen netistä ja ruokakomerosta huolehtiminen
juhlapyhien ja juhlien ruokailut ja järjestäminen
Yhteiset työt:
pyykipesu, kuivaus
koiran ulkoilutus
tulisijojen ja saunan lämmitys
polttopuiden järjestely ja niiden kantaminen sisälle
puutarhatyöt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olen miehelle sanonut oikeasti monta kertaa, että toivon oma-aloitteisuutta kotitöissä. No ei ole ollut. Lopetin sitten nyt itsekin, kun alko käydä raskaaksi. Tuossa nyt kaikki tiskit likaisina (taitaa olla muutama erikoismuki vielä käyttämättä) ja kodinhoitohuone on täynnä vaatteita. Ruokaa ei osaa hakea kaupasta tai päättää mitä syötäisiin. Sen takia olen nyt viikon käynyt yksin syömässä ulkona, kun olen mieheltä aina kysynyt mitäs on ruokana tänään. Sanoo vain aina ettei tiedä. Lapsia ei sitten ole, niin olkaa huoletta. Parin vuoden päästä olisi kuulemma mukava niitä saada, mutta katsotaan.
Minä kyllä pistäisin miehen opettelemaan kotitöiden tekemistä ennen kuin suostuisin lasten hankintaan.
Sehän tässä tarkoituksena on.
Jep, katselenkin tuleeki muutosta. Muutos pitää olla niin, että puoli vuotta asiat hoituu. Sitten voin luottaa jatkossakin. Vuoden tähän projektiun olen varannut. Mies muuten hyvä, hauska, uskollinen ja hyväsydäminen. Adhd siltä löytyy, joka selittääkin, mutta en silti voi tehdä niitä lapsia, jos ei ala hoitumaan. Saatika enää asua yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana miten lämpimästi puhut asiasta kuitenkin. Toivottavasti teidän keskustelu oli hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olen miehelle sanonut oikeasti monta kertaa, että toivon oma-aloitteisuutta kotitöissä. No ei ole ollut. Lopetin sitten nyt itsekin, kun alko käydä raskaaksi. Tuossa nyt kaikki tiskit likaisina (taitaa olla muutama erikoismuki vielä käyttämättä) ja kodinhoitohuone on täynnä vaatteita. Ruokaa ei osaa hakea kaupasta tai päättää mitä syötäisiin. Sen takia olen nyt viikon käynyt yksin syömässä ulkona, kun olen mieheltä aina kysynyt mitäs on ruokana tänään. Sanoo vain aina ettei tiedä. Lapsia ei sitten ole, niin olkaa huoletta. Parin vuoden päästä olisi kuulemma mukava niitä saada, mutta katsotaan.
Minä kyllä pistäisin miehen opettelemaan kotitöiden tekemistä ennen kuin suostuisin lasten hankintaan.
Niinhän tuo kirjoittaja tekeekin.
- eri
Aika lailla kaikkea me molemmat tehdään. Mies laittaa enemmän ruokaa, minä välipalat ja iltapalat yms. Minä pesen enemmän pyykkiä ja siivoan, mies käy yleensä kaupassa. Mies leikkaa usein ruohon, minä teen enemmän polttopuita ja hoidan puutarhaa. Lapsen hoidossa mulla ollut isompi vastuu mutta olen sitten tehnyt vähemmän palkkatyötä vastaavasti.
Meillä ei hommat ole juurikaan sukupuolittuneita, mutta mies huoltaa enemmän autoa. Toisaalta minä huollan enemmän talotekniikkaa.
Molemmat tekee sen minkä ehtii ja silti iso osa jää tekemättä. Ns. 'miesten työt' pitää tehdä sitten, jos yhteisiä töitä ei ole juuri sillä hetkellä kiikarissa tai vaimo on harrastuksissa.
Molemmat tekee. Jonkin verran on jakautunut perinteisten roolien mukaan, eli mies tekee enemmän perinteisiä miesten töitä ja minä enemmän perinteisiä naisten töitä. Sillä tavalla ne nyt vaan arjessa sujuu nopeammin. Eikä ärsytä, jos toinen ei joskus juuri jonain päivänä tee yhtä paljon. Jos pitkään jatkuu tekemättömyys, niin pikemminkin herättää huolen, miksi toinen ei jaksa tehdä. Sitäkin on sattunut, ja matkan varrella on ollut kaikenlaista, mm. työuupumusta ja diabetesta. Silloin toinen tekee enemmän tai ulkoistaa sen, mitä ei jaksa. Yhdessä ollaan oltu 30 vuotta ja koskaan ei olla kotitöistä riidelty.
Kuka siivoaa - siivooja kerran kuussa, puoliso A enemmän välisiivouksia, B hoitaa keittiötä ja tiskirumbaa
kuka tekee ruokaa - puoliso B enemmän
kuka pyykkää - puoliso A
kuka hakee lapset hoidosta - puoliso A enemmän
kuka leikkaa nurmikon? - robotti
Ollaan juteltu kumpi tykkää mistäkin kotitöistä enemmän tai vähemmän ja yritetty sen mukaan jakaa. Välillä jos alkaa kuorma kaatua liikaa toiselle niin pidetään välikeskustelu ja yritetään tasata tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä tarkoituksena on.
Jep, katselenkin tuleeki muutosta. Muutos pitää olla niin, että puoli vuotta asiat hoituu. Sitten voin luottaa jatkossakin. Vuoden tähän projektiun olen varannut. Mies muuten hyvä, hauska, uskollinen ja hyväsydäminen. Adhd siltä löytyy, joka selittääkin, mutta en silti voi tehdä niitä lapsia, jos ei ala hoitumaan. Saatika enää asua yhdessä.
Saattaisi auttaa ADHD-miestä, jos teette yhdessä 4 viikon arkiruokalistan. Siihen voi koota sellaisia ruokia, joita molemmat haluatte syödä, ja jotka on helppo arkena toteuttaa. On myös helpompi käydä kaupassa, kun tietää etukäteen, mihin ruokaan pitäisi ostaa raaka-aineet. Tai jos ADHD on kovin paha, niin teet sen listan, kysyt mieheltä korkeintaan että onko toiveita, ja kun on kauppaan menon aika, annat kauppalapun, jossa lukee mitä pitää ostaa. Sinä kokkaat. Miehelle voit antaa selkeitä tehtäviä, esimerkiksi pilkkoa salaatti, ja kun se on tehty, kattaa pöytä. Varaudu, että joudut kuitenkin sanomaan millaiset lautaset. ADHD-miehen saat tekemään kotitöitä kun annat selkeitä käskyjä ja yksinkertaisia tehtäviä.
Yhdessä hoidetaan. Meillä on perinteinen jako siitä syystä, että mies on vahva ja iso ja minä pieni rimpula, niin en oikein kaikkia hommia jaksaisikaan tehdä tai vain vähän kerrallaan. Tarvitessa tietysti löytyy voimiakin.
Mies tykkää laittaa ruokaa enemmänkin, kuin jasketaan syödä, jos hän on reissussa, niin itse elän ihan sujuvasti viikon vaikka tonnikalavoileivillä.
Että hävettääkö? No ei. Kun miehelllä oli paha tauti äskettäin, niin hoidin kyllä hyvin, siivosin oksennukset ja autoin vessaan.
Meillä täytetään exel- taulukkoa ja jos ei mene työt tasan niin alkaa helvetinmoinen motkotus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täytetään exel- taulukkoa ja jos ei mene työt tasan niin alkaa helvetinmoinen motkotus.
Jos on sairaana, niin saako vapautusta?
itse käyn töissä nainen on kotona ja palvelee minua
Mies tekee enemmän , mutta on vähemmän kotona. Tehdessään hän kehuu itseään paremmaksi, kuin muut. Annan hänen kehua, koska valmista tulee. Teen itsekin kotitöitä, mutta rauhallisemmalla sykkeellä. Olemme nykyää kaksin, joten tilanne on muuttunut paljon siitä, kun kaikki lapset olivat kotona.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5687917/mita-teilla-jaisi-tekematta-jos…