Yhdessä asuvat pariskunnat, miten teillä järjestetään kotityöt ja muut arjen velvollisuudet niin, että molemmat on tyytyväisiä?
Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?
Kommentit (132)
Kun taloudessa on vain kaksi henkilöä, vuoroviikot on toimiva järjestely. Näin esimerkiksi: Toinen hoitaa kaksi viikkoa ruuanlaiton ja käy kaupassa, samaan aikaan toinen hoitaa kodin perustyöt.
Muutenkin tällaiset vuoroviikot toimivat lähes kaikissa asioissa, esim koirien lenkittämisessä. Järjestely edellyttää, että molemmat todella ymmärtävät vastuunsa ja tekevät hommansa. Tehtävät vaihtuvat, mutta idea pysyy. Meillä toiminut hyvin jo kohta neljä vuosikymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa aivan kaiken. Muutoin ei nainen ole tyytyväinen. Miehen tyytyväisyydellä ei ole väliä.
Eipä tuo ex kumppani, mies, tehnyt juuri mitään kun asuimme yhdessä minun asunnossani monta vuotta. Minä tein 7 pv viikossa töitä yrittäjänä
"Täydellinen tyytyväisyys ei ole mahdollista."
Ei varmaan elämässä yleensä tai edes parisuhteessa aina ja 100-prosenttisesti, mutta kyllä meillä ainakin kotitöissä.
Teen kaiken talon sisällä paitsi jos jotain pitää korjata tai talvella puut ja tulet on miehen hommia usein. Ja mies tekee kaiken ulkona ja ajaa autoa. Lapsia meillä ei ole ja ainoat holhottavat on mettäkoirat ja minun lellikoira. Nekin hoidan minä, omasta tahdostani vaikka metsästyskoirat miehen.
Kaupassa käydään välillä yhdessä, välillä mies.
Kun joku kirjoitti että oma-aloitteisuuden puute haittaa, niin se haittaisi minuakin. Pidän siitä, että mies on aina tilanteen tasalla ja siitä että kotityöt sujuvat yhtä huolellisesti ja ajallaan kuin minultakin jos olen kipeä tai jossain reissussa.
Mutta meille sopii erinomaisesti järjestely jossa minä teen kaiken talon sisällä. Töitäkään ei tarvitsisi tehdä jos en haluaisi ja mies on kaikin puolin huolehtiva ja ahkera, joten mielelläni järjestän niin että kun hän tulee puusavotasta tai traktorihommista tupaan niin hänellä on voileipä ja maitolasi heti edessä eikä tarvitse laittaa tikkua ristiin. Mies osaa myös laittaa ruokaa tarvittaessa niin ei ole ikinä niin että minun pitää tehdä kauppalistoja tai että mies ei tiedä mitä on ruokakerma tai leivinjauhe. Avutonta tai kiittämätöntä en passaisi.
"Kuka siivoa, kuka tekee ruokaa, kuka pyykkää, kuka hakee lapset hoidosta, kuka leikkaa nurmikon?"
Meillä käy siivooja kerran viikossa. Kumpikin tykkää tehdä ruokaa ja usein kokataan yhdessä. Pyykkikone pistetään pyörimään silloin kun se on täysi ja kumpikin tekee tätä. Pyykit kuivaa kuivausrumpu ja kummatkin viikkaavat omat pyykkinsä. Yhteiset, eli käytännössä lakanat, tyynynpääliset jne. viikataan yhdessä. Ei ole lapsia eikä nurmikkoa.
Mies käy kaupassa ja hoitaa pihatyöt. Mä pesen pyykit ja tiskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin tekee kaikkea. Siitä asti kun tullaan töistä, molemmat tekee kotitöitä kunnes kaikki on tehty, ja voidaan rentoutua yhdessä.
Hienoa, teillä on selvästi hyvin toimiva yhteiselämä, jos kumpaakaan ei harmita toisen tekemättömyys?
Jep, vapaamatkustajia ei ole.
Hirveä ero ihmisten aikaansaannoksissa. Toiset tekee ja toiset puhuu.
Toiset hoitavat vaativat työnsä, kolme lasta, omakotitalon, reissaa, kokkaa, kutsuu vieraita ja vierailee. Ihan hymyssä suin, toisella kädellä sen isompaa meteliä aikaansaannoksista pitämättä.
Toiset voivottelevat työn rankkuutta, koti on sekainen ja puutarha vähän sinne päin, lapsista puhumattakaan. Ruoka on lähinnä eineksiä. Kaikki tuntuu olevan vaikeaa, vaikka eivät ole iällä pilattuja.
Tämä siis sivusta seuranneena.
Molemmat tekevät kaikkia töitä, kunnes ne loppuvat siltä erää.
Mies maksaa kaiken ja tekee puolet kotitöistä ja tekee vielä minunkin osuuden jos minua ei huvita. Minä määrittelin kaikkeen vaadittavat tasot ja tyylit. Mies tietää itsekin että jos ei kelpaa niin ovi on tuossa mutta minä en joista mistään vaatimuksista ja määritelmistä miltä minun koti näyttää.
Monta kertaa Mies on uhkaillut lähteväsnä mutta aina muistutan niistä todisteista mitä käytän miestä vastaan heti jos lähtee nii onneksi se ei voi lähteä vaan joutuu olemaan minun orja 🙂
Mies on tarkempi siisteydestä kuin minä, se tekee joka ehtii. Kumpikin siis siivoaa, kokkaa, tekee pihahommia jne. Mies maksaa enemmän kuluja kuin minä, minä vastaan täysin oman lapseni kuluista kyllä, asuminen menee puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen lyhyempää työpäivää ja aika usein etätöitä, jolloin on luontevaa, että minä pesen pyykit ja pidän keittiön ja yleisilmeen siistinä. Ehkä ainut, mihin en ole niin tyytyväinen on siivous; se jää usein minun harteilleni. Mies siivoaa kanssani ehkä joka toisen kerran, mutta joka toisen kerran siivoan yksin. Mies nyt varmaan on kaikkeen tyytyväinen.
Ota se ainakin huomioon, että on miehiä jotka myös siivoavat.
Vaimo on pitkäaikaissairas, joten hänen kuntonsa mukaan jaetaan kotityöt. Tämän vuoden olen tehnyt oikeastaan kaiken, paitsi vaimo on omat vaatteensa laittanut kaappiin ja joskus laittanut pyykkejä pyykkikoneeseen. Pari vuotta sitten oli parempi jakso, olisi varmaan pystynyt tekemään enemmän, mutta oma toiveeni oli, että käyttäisi voimiaan johonkin virkistävämpään. Oli sitä mieltä, että kotitöiden tekeminenkin virkistää, kun voi olla toiselle avuksi <3
Mies hoitaa nurmikon ja pensasaidan, minä muut puutarhatyöt. Naapuri tekee suurimman osan lumitöistä koneella ja itse lapioidaan loput.
Autot ja muut kulkineet hoitaa kumpikin itse omansa.
Kumpikin pesee omat työpyykkinsä. Muut pyykit myös itse sitä mukaa kun niitä kertyy ja kysellään puolin toisin onko toisella jotain samaan pyykkiin sopivaa.
Minä täytän tiskikoneen ja mies tyhjentää sen. Välillä vaihdetaan.
Minä laitan ruokaa, mies ei koskaan. Ruokakaupassa käydään yhdessä kerran viikossa ja viikolla täydentää jompikumpi riippuen mitä puuttuu.
Viikkosiivouksen teen yleensä minä, mulla on siihen parempi silmä ja rutiini. Mies kyllä vie matot ulos, järjestelee tavaroita paikoilleen ja vie roskat. Minä sitten pesen vessan ja kylppärin, imuroin, moppaan, pyyhin pölyjä.
Ei me näistä koskaan saada riitaa aikaan. Jos kaikki jäisi toisen niskaan niin sitten varmaan riideltiin.
Mä (vaimo):
Luen enemmän Wilmaa ja organisoin lasten pukemisen, lippulaput, läksyt jne. Hankin kamusynttäreille lahjat, järkkään lasten synttärit, huolehdin säänmukaiset vaatteet
Siivoan ja järjestelen useammin
Suunnittelen lomatekemiset ja harrastukset
Tankkaan ja katsastutan auton, ajan autoa pitkät matkat
Teen lasten kanssa enemmän spessuja juttuja, esim.kaurmmaksi leikkipuistoon, kaveritreffit keskustaan jne
Puoliso (mies)
Tekee 90% meidän ruoasta
Ruuvaa/naulaa tarvittavat asiat, kokoaa pääasiassa huonekalut
Vie kierrätettävät asiat
Käyttää lapsia enemmän lääkärissä, mä varaan ajat
Pyöräilee useammin lasten kanssa
Käyttää fyysisesti useammin harrastuksessa, mut harrastusilmoittautumiset ja varaukset mulla
50/50:
Roskat, pyykit, lasten kanssa leikkiminen, vessan siivous
Ruokapuoli meillä on ulkoistettu. Siivouksia tehdään tilanteen mukaan arjessa yhdessä. Toinen leikkii lasten kanssa yläkerrassa, toinen saa työrauhan sillä aikaa alakerran siivoamiseen. Toimii luonnollisesti myös toisin päin.
Joka päivä lasten mentyä nukkumaan, otetaan sellainen 10-15 minuutin pikasiivous. Ei jaeta töitä, vaan tehdään pois alta. Pienen pihan hoitamisen hoitaa puoliso pääosin, minä leikitän lapsia silloin. Molemmat ollaan tyytyväisiä järjestelyyn. Ja jos tulisi eripuraa, niin keskusteltaisiin asiasta.
Nainen tekee suurimman osan, koska kodinhoito kuuluu ensisijaisesti naiselle. Näin se on meillä toiminut jo yli 20 v.
Mies:
Käy ruokakaupassa,hakee postista paketit, palauttaa pullot ja kirjaston kirjat, vie matot pesulaan jne.
Toimii apuvalmentaja yhdessä lapsen harrastuksessa
Imurointi ja pyyhkii lattiat
Pesee kaikki pyykit ja laittaa omansa ja lapsen vaatteet kaappiin
Pesee lattiakaivot
Öljyä saunan lauteet kerran vuodessa
Pesee ja puhdistaa kaikki ilmastointi yms. suodattimet
Tankkaa autot ja varaa niiden huollot ja katsastukset
Siivoaa autot
Vie roskat
Tekee omat eväänsä töihin
Pesee koiran ja varaa koiran trimmiajat
Vaihtaa lakanat ja pyyhkeet
Tyhjää ja täyttää 80 % astianpesukonekerroista
Huolehtii lapsen harrastustavaroiden huollosta ja hankinnasta
Minä vaimo
Teen ostoslistat ruokakauppaan
Kokkaan viikonloppuisin kaikki viikonlopun ateriat ja preppaan arkipäivien lounaat ja päivälliset
Maksan laskut
Ostan koko perheen vaatteet
Siivoan lapsen vaatekaapin kaksi kertaa vuodessa ja varmistan että joka kauteen on riittävästi vaatteita
Pesen kylppärin ja vessat
Pyyhin pölyt
Pesen mikron, jääkaapin ja uunin
Pyyhin ovet ja peilit
Siivoan kerran vuodessa kaikki kaapit ja hyllyt
Suunnittelen ja hankin kaikki matkat, liput ja hotellit
Kilpailutan kaikki sopimukset
Hoidan kaikki maalaukset ja tapetoinnit
Korjaan kaikki vaatteet ja huollon kengät
Ei riidellä kotitöistä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Nainen tekee suurimman osan, koska kodinhoito kuuluu ensisijaisesti naiselle. Näin se on meillä toiminut jo yli 20 v.
Tähän suuntaan meilläkin on liu'uttu 20 v. jälkeen. Isoimpana syynä se, että teen paljon pidempää työviikkoa (ja maksan vastaavasti enemmän perheen menoista).
Mä
- Pesen pyykit, kuivaan ne ja lajittelen puhtaiden vaatteiden matriisiin joissa vaakatasossa on lasten vaatteet ja pystytasossa sitten vaatetyyppien mukaan sortattuna. Sitten ne katoaa siitä johonkin, eikä mua vois vähempää kiinnostaa, mihin
- Pesen astiat ja laitan ne kuivumaan
- Vaihdan wc:n prox sensorilla toimivan hanan paristot
- Vaihdan himmenneet lamput
- Fiksaan tv:n ongelmat (wifi pätkii välil)
- Availen viemärit kun ovat tukossa
- Katon et netti toimii muutenki niin lapsil ku aikuisilla
- Huollatan autot ja katsastutan ne
- Ajan myös niitä useimmiten, vaikka vaimokin osaisi
- Hoidan sesongin mukaiset renkaat alle
- Nikkaroin kotona ehjäks asioita sitä mukaa kun jotain menee hajalle
Vaimo puolestaan:
- Vaihtaa petivaatteet
- Imuroi ja pyyhkii pölyjä. Pesee joskus lattiat
- Pesee käsin pestävät vaatteet
- Yllättää välillä esim. öljyämällä terassikalusteet ja laudoitukset tai tekemällä muuta miesten hommaa, kun ei minusta ole siihen
- Vie useimmiten roskat
- Miettiin lasten synttärien järjestelyt ja hommailee useimmiten lahjat lasten kanssa kun ne lähtee jonku synttäreille
- Organisoi (liikaa) sukulaisvierailut ym. sosiaalisen elämän
- Ehkä jotain muutakin
Molemmat:
- Vie lapsia harrasteisiin, päiväkotiin/eskariin/whatever
- Tekee ruokaa. Tosin, mä teen useammin, enemmän ja parempaa
- Käypi töissä ja työskentelee vähintään 50 tuntia viikossa - työaikalaki ei koske meistä kumpaakaan. Tulosvastuu sen sijaan koskee.