Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen suuresti sellaisia melkeinpä mallivartaloisia keski-ikäisiä

Vierailija
25.08.2024 |

En ikinä tule pystymään tuohon. Ettekö te koskaan herkuttele? Nauti elämästä? Eräskin kokoa xs-s, keski-ikä jo pitkällä. Mietin vaan että miten ihmeessä!

Kommentit (588)

Vierailija
121/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ruokavalioesimerkeissä näkyi yhdistävä tekijä: yrttitee ja soijamaito

kyllä ruokavaliolla on väliä mutta ehkä eniten sillä suoliston hyvinvoinnilla. 

itse voin kertoa vain miten itse elän, en tiedä sopiiko se muille. Mä luontaisesti vältän liiallista rääkkiä keholle. En tykkää mistään nopeatempoisesta liikunnasta. 

kasviksia syön 500-800g päivässä mutta syön myös lihaa tai kalaa, prosessoitua ruokaa pyrin välttämään . En syö paljon pähkinöitä, en ole koskaan ollut pähkinäihminen. Voita ja öljyä, kahvia, yrttiteetä, ruisleipää. 

Mutta on joitain periaatteita mitä noudatan ja uskon että sillä on merkitystä painonhallinnassa:

- ei salaattikastiketta (öljy ok) käytännössä ikinä 

- hyvin harvoin mitään majoneesia 

- en yleensäkään tykkää kastikkeista. Olen liemi-ihminen 

- hyvin harvoin mehuja ellei kotona tehty tuorepuristettu mehu tms.. 

- hyvin harvoin limpparia

- ei makeutusaineita! Sokeri sokerina. 

-  vähän perunaa ja riisiä, käytännössä ehkä kerran kuussa pastaa jos sitäkään. En tykkää , pasta turvottaa. 

- ei maitopohjaisia kermaa, jogurttia , jäätelöä tms. Kasvipohjaisia 

-  vain kovia juustoja 

syön myös herkkuja. Se saattaa olla pulla, irtokarkki, munkki , marjapiirakkaa, letut yms. leipomotuotteet. Harvoin suklaata tai sipsiä . 

Vierailija
122/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei xs tai s -koko ole viisikymppisellä mikään hyvännäköinen varsinkin kun kollageenia muutenkin katoaa. Yhden kokoluokan lisäys saa  näyttämään paremmalta.

Haloo.......ai että lihottaisin itseäni 10 kiloa. Ei kiitos. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esimerkkiä päivän syömisistä joltain?

41-vuotias, kokoa xs vastaa: tänään aamupala maustamaton jogurtti & maustamatonta rahkaa, puolukoita, mustikoita, mangososetta & kanelia. Sen jälkeen 5 kilsan reipas kävelylenkki. Yksi persikka & pieni omena. Iltapäivällä salaattia, raejuustoa & uunilohta. Salitreeni & pyöräily 1,5 h. Persikka, omena & cantaloupe-meloni. Vielä jotain iltapalaksi.

Eilen syötiin ravintolassa illalla, mutta en yleensäkään sielläkään juo alkoholia tai syö makeaa, jälkkäriä saatan maistaa lusikallisen, jos esim. miehelle sopii. En koe vaikeaksi/jääväni mistään paitsi. Liikun paljon, useasti viikossa, eri lajeja. Rasvat liian alhaalla tällä hetkellä, pitäisi siinä vähän skarpata.

Näännytätkö itseäsi tietoisesti hengiltä, vai mitä oikein yrität? Ainakin lihasmassan kasvatus on tuolla ravintomäärällä lähes mahdotonta. Ihan hyvä että treenaat, mutta jos et anna koneelle polttoainetta, treenistä jää ne isoimmat hyödyt saamatta.

Vierailija
124/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyin hyvin hoikkana vaihtareihin saakka. Herkuttelen, en kyttää syömisiäni kovin tarkkaan, mutta olen aika adhd tyyppi, liikkellä koko ajan ja luulen että energiaa kuluu reippaasti. En istu sohvalla vaan puuhaan koko ajan.

Sitten iski ne hormonit! Paino vaan pomppasi samoihin aikoihin kun vaihtarit alkoi oireilla joskus ehkä 47v. Tarvitsin myös lääkitystä joka lihottaa. On niin sitkeässä vaikka aloin jopa käydä kuntosalilla. Olkoon sitten. Olen myös sitä mieltä että vanhetessa langanlaiha alkaa näyttää riutuneelta kuivan kesän oravalta. Tässä iässä en tosin enää välitä muiden mielipiteistä. 

Vierailija
125/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jo sanottu mutta ne geenit. Monella naisella on huippu vartalo vaikka eivät kuntoile yhtään. Toisaalta jos on sattunut saamaan sen "huonon kortin" ei siinä hirveästi itsensä rääkkääminenkään auta.

Ei ole. Se ei käytännössä ole mahdollista. Vaatteet päällä voi tietysti näyttää hyvältä. Kuntoilun ei tarvitse olla erityistä tekemistä, se voi olla hyötyliikuntaa tai vaikka raskas työ. 

Nuo geenitkin on kaluttu juttu. Suuremman eron tekee lapsena opitut mallit ja rutiinit. 

Niillä geeneillä on olennainen vaikutus siihen, mihin ne kilot kertyy jos on kertyäkseen. Jos sattuu omaamaan vartalomallin, jossa paino kertyy lanteille ja rintoihin, muutama ylimääräinen kilo haittaa paljon vähemmän kuin jos kaikki kertyy vatsaan. <

Tämä on muuten totta, että vatsa silenee nostamalla rautaa! 

Vierailija
126/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ruokavalioesimerkeissä näkyi yhdistävä tekijä: yrttitee ja soijamaito

kyllä ruokavaliolla on väliä mutta ehkä eniten sillä suoliston hyvinvoinnilla. 

itse voin kertoa vain miten itse elän, en tiedä sopiiko se muille. Mä luontaisesti vältän liiallista rääkkiä keholle. En tykkää mistään nopeatempoisesta liikunnasta. 

kasviksia syön 500-800g päivässä mutta syön myös lihaa tai kalaa, prosessoitua ruokaa pyrin välttämään . En syö paljon pähkinöitä, en ole koskaan ollut pähkinäihminen. Voita ja öljyä, kahvia, yrttiteetä, ruisleipää. 

Mutta on joitain periaatteita mitä noudatan ja uskon että sillä on merkitystä painonhallinnassa:

- ei salaattikastiketta (öljy ok) käytännössä ikinä 

- hyvin harvoin mitään majoneesia 

- en yleensäkään tykkää kastikkeista. Olen liemi-ihmin

tästä unohdin munat. Syön paljon kananmunia eri muodoissa 

Vierailija
127/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko pitää nostaa rautaa, että vatsa silenee? Olen käynyt vuodesta 2010 saakka 3-5 kertaa viikkoon salilla ja sileä vatsa ei ole vieläkään?

Vierailija
128/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on sellaiset geenit, ei niiden tarvitse tehdä mitään sen eteen, syövät ihan normaalisti. 

niitä sanotaan läpipaskoksi, eli kun syö niin jo hetkenkuluttua paskalle. Mikään ei kajetu ja tuo ominaisuus säilyy läpi elämän. Puolisoni on sellainen ja tunnen muutaman muunkin. Itse olet sitä lajia joka hautoo kaiken lihaksi, eli paskon vasta viikon kuluttua sen minkä tänään syön. Tuon voi havainnollistaa käytännössä syömällä mustikkaa, viikon päästä se väri vessanpytyssä on nähtävillä, kun taas puolisolla samana päivänä

Terveys näkökulmasta kumpikin on yhtä paha. Läpipaskon suolisto on huonossa kunnossa ja se on useiden sairauksien äiti. Ummetuksessa taas kaikki ruoan myrkyt ehtivät imeytyä liian pitkään. Kumpaankin on hyvät hoitokeinot, ihan luomutkin löytyy.

Suoliston on ihmisen toiset aivot. Ei ole ihan pikkuasiasta kysy, vaikka paska asia onkin.

Vierailija
129/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esimerkkiä päivän syömisistä joltain?

41-vuotias, kokoa xs vastaa: tänään aamupala maustamaton jogurtti & maustamatonta rahkaa, puolukoita, mustikoita, mangososetta & kanelia. Sen jälkeen 5 kilsan reipas kävelylenkki. Yksi persikka & pieni omena. Iltapäivällä salaattia, raejuustoa & uunilohta. Salitreeni & pyöräily 1,5 h. Persikka, omena & cantaloupe-meloni. Vielä jotain iltapalaksi.

Eilen syötiin ravintolassa illalla, mutta en yleensäkään sielläkään juo alkoholia tai syö makeaa, jälkkäriä saatan maistaa lusikallisen, jos esim. miehelle sopii. En koe vaikeaksi/jääväni mistään paitsi. Liikun paljon, useasti viikossa, eri lajeja. Rasvat liian alhaalla tällä hetkellä, pitäisi siinä vähän skarpata.

Näännytätkö itseäsi tietoisesti hengiltä, vai mitä oikein y

Niin mä lisäisin tähän edes kananmunia tai munanvalkuaisista munakasta tms jos haluaa vähärasvaista noudattaa. Proteiinia vähän lisää 

Vierailija
130/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko pitää nostaa rautaa, että vatsa silenee? Olen käynyt vuodesta 2010 saakka 3-5 kertaa viikkoon salilla ja sileä vatsa ei ole vieläkään?

Nostat liian kevyitä painoja?

nostatko tankoa maastavetoja? 

Vierailija
131/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maastavedon treenipainot minulla on naisena yleensä yli 100 kg, niin en usko että ongelma on varsinaisesti raudan painossa. Ja teen kyllä viikoittain vapailla painoilla treeniä. Lihasta toki on keskivertonaista enemmän, kun kävin kehonkoostumusmittauksessa, mutta sileää vatsaa en ole edes sieltä maastavetotangon alta löytänyt.

Vierailija
132/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsarasva lähtee nimenomaan viimeisenä ja on osalla todella sitkeässä vaikka kuinka salilla kävisi ja söisi tiukan dieetin mukaan. Ensimmäisenä lähtee monella rasva rinnoista.

Tämä nyt ei vaan pidä paikkaansa. Viskelirasva on ensimmäinen poistuja. Eikä salilla käydä poistamassa rasvaa paikallisesti vaan kehittämässä kroppaa kokonaisvaltaisesti. Se on helpoin tapa muokata vartalomallia. 

Vierailija
133/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maastavedon treenipainot minulla on naisena yleensä yli 100 kg, niin en usko että ongelma on varsinaisesti raudan painossa. Ja teen kyllä viikoittain vapailla painoilla treeniä. Lihasta toki on keskivertonaista enemmän, kun kävin kehonkoostumusmittauksessa, mutta sileää vatsaa en ole edes sieltä maastavetotangon alta löytänyt.

Siis vatsa edelleen pömpöttää ? Sileä vatsahan on sileä kehoon nähden. Tosin esim. Vatsalihasten erkauma voi aiheuttaa pömppövatsan. Tai suolistovaivat. 

Vierailija
134/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan toinen asia on sitten se onko hyvin hoikka keski-ikäisenä kaunista tai edes tavoiteltavaa jos se tehdään kieltäymysten ja itsekurituksen kautta. Uimahallissa näkee kuivahtaneita, luisevia ja lonttosia "hyvin hoikkia" naisia. Makuasia sekin mutta minun silmissä ei ole mitenkään tavoiteltava sellainen kroppa millaiseksi keski-iässä laihuus useimmat tekee.

Pieni ylipaino on ikääntyessä hyödyksi. En jaksa etsiä tutkimuksia nyt mutta löytyy googlella. Terveydelle suotuisin bmi ikääntyneellä on 26-28.

Ja siihen se keho vaikuttaa pyrkivän esivaihdevuosista alkaen.

Vierailija
135/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten rasvaa on päällä liikaa. 

Vierailija
136/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jo sanottu mutta ne geenit. Monella naisella on huippu vartalo vaikka eivät kuntoile yhtään. Toisaalta jos on sattunut saamaan sen "huonon kortin" ei siinä hirveästi itsensä rääkkääminenkään auta.

Ei ole. Se ei käytännössä ole mahdollista. Vaatteet päällä voi tietysti näyttää hyvältä. Kuntoilun ei tarvitse olla erityistä tekemistä, se voi olla hyötyliikuntaa tai vaikka raskas työ. 

Nuo geenitkin on kaluttu juttu. Suuremman eron tekee lapsena opitut mallit ja rutiinit. 

Niillä geeneillä on olennainen vaikutus siihen, mihin ne kilot kertyy jos on kertyäkseen. Jos sattuu omaamaan vartalomallin, jossa paino kertyy lanteille ja rintoihin, muutama ylimääräinen kilo haittaa paljon vähemmän kuin jos kaikki kertyy vatsaan. <

Ja tähän olisi niin helppo vaikuttaa nostamalla rautaa. Vuosi 2024 eikä keskivertonainen vieläkään usko. Geenit sitä ja tätä - en tee asian eteen mitään. 

Vatsakilot muuten lähtevät pois helpoiten. 

Lähteehän ne, jos on sellainen kroppamalli että vatsakilot lähtee. En tiedä kuinka itsepäinen torvi pitää olla, jos ei mitenkään suostu uskomaan geenien vaikutusta, kun asiaa on ihan tutkittukin. Itsehän kuulun niihin onnekkaisiin, joitten ei tarvitse nostaa rautaa salilla pitääkseen vyötärön hoikkana. 

Vierailija
137/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten rasvaa on päällä liikaa. 

Täällähän väitettiin, että sileän vatsan saa painoja nostamalla? Osalla vatsarasva ei välttämättä lähde täysin millään konsteilla, vaikka mitä on kokeiltu. Jäljelle voi jäädä myös löysää ihoa, mikä sekään ei varsinaisesti tee vatsasta timmiä, vaan vaatisi oikeasti kirurgista muotoilua. Osalla elämässä on  muitakin asioita tärkeysjärjestyksessä kuin täysin rasvaton vatsa, jos se ei kohtuullisella ruokavaliolla ja treenaamisella lähde pois.

Vierailija
138/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan toinen asia on sitten se onko hyvin hoikka keski-ikäisenä kaunista tai edes tavoiteltavaa jos se tehdään kieltäymysten ja itsekurituksen kautta. Uimahallissa näkee kuivahtaneita, luisevia ja lonttosia "hyvin hoikkia" naisia. Makuasia sekin mutta minun silmissä ei ole mitenkään tavoiteltava sellainen kroppa millaiseksi keski-iässä laihuus useimmat tekee.

Pieni ylipaino on ikääntyessä hyödyksi. En jaksa etsiä tutkimuksia nyt mutta löytyy googlella. Terveydelle suotuisin bmi ikääntyneellä on 26-28.

Ikääntynyt taitaa kuitenkin tarkoittaa yli 60 v. vai jopa 65v. 

Vierailija
139/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, en tiedä, mutta melko isoista rinnoista olen kärsinyt jo ala-asteen viimeisistä luokista lähtien. Juuri ostin uudet rintaliivit ja koko oli 70h. Ärsyttävää. Tekee olemuksesta raskaamman kuin jos olisi pienemmät rinnat.

Tämä siis vastauksena siihen kun joku kysyi miten 59/172 voi olla rintava ja lanteikas. Vaatekoko on yleensä M, ihan joskus S.

Paljonko sun lantio on? 

En tiedä, en ole mitannut. Mutta koon s housut , ei edes alushousut, ei mene päälle, pitää olla M. 

Christina Hendriksen on aivan upea tiimalasi, mutta itse en todellakaan ole lähelläkään sellainen. Jos tulee lisää kiloja, ne menee vatsan seudulle. Lisäksi minulla on pieni siro pää, niin lisäkilot tekee todella epäsuhtaisen kokonaisuuden. Mutta joo, yleisesti vältän katsomasta liikaa peiliin, enkä omista vaakaa (juuri kävin lääkärissä, jossa otettiin pituus ja paino lääkitystä varten niin nämä tiedot on ajantasalla). Luotan omaan kokemukseeni ja yleiseen olotilaani enemmän. Talvella minulla on yleensä pari kiloa enemmän ja nämä sulaa kevään tullen taas pois.

Vierailija
140/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenikäiset pysyisivät normaalipainoisena, jos söisivät sen 1-2 grammaa per painokilo puhdasta proteiinia ja 800 grammaa vihanneksia/hedelmiä/marjoja. Plus kohtuudella rasvaa ja hiilareita.

Liikuntana arjen askeleet, lihaskunto 2-3 kertaa viikossa, jotain hengästyttävää ja liikkuvuusharjoitteluja. Kaiken voi tehdä kotona  

Jos näihin ei pysty, apuja löytyy syömishäiriöihin terapiasta ja liikuntaan ohjaajista.