Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen suuresti sellaisia melkeinpä mallivartaloisia keski-ikäisiä

Vierailija
25.08.2024 |

En ikinä tule pystymään tuohon. Ettekö te koskaan herkuttele? Nauti elämästä? Eräskin kokoa xs-s, keski-ikä jo pitkällä. Mietin vaan että miten ihmeessä!

Kommentit (588)

Vierailija
141/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenikäiset pysyisivät normaalipainoisena, jos söisivät sen 1-2 grammaa per painokilo puhdasta proteiinia ja 800 grammaa vihanneksia/hedelmiä/marjoja. Plus kohtuudella rasvaa ja hiilareita.

Liikuntana arjen askeleet, lihaskunto 2-3 kertaa viikossa, jotain hengästyttävää ja liikkuvuusharjoitteluja. Kaiken voi tehdä kotona  

Jos näihin ei pysty, apuja löytyy syömishäiriöihin terapiasta ja liikuntaan ohjaajista. 

Entä jos nämä tekee, eikä silti tule tulosta?

Vierailija
142/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotiaana hoikka, mulla varmaan vähän erikoisempii syy tosin: olen ollut kasvissyöjä/vegaani 16-vuotiaasta asti (enimmäkseen lakto-ovo vege, 8 vuotta vegaani). Enkä ole koskaan ollut ns. sipsikalja-tyyppinen kasvissyöjä, koska opin aikoinaan jostain ysärin Voi Hyvin lehdistä miten kasvissyödään, ja ne opithan oli melko terveellisyyskeskeisiä. Toki opiskelijana esm. kului olutta ja karkkiakin, mutta se perusruoka on aina ollut yksinkertaista ja terveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenikäiset pysyisivät normaalipainoisena, jos söisivät sen 1-2 grammaa per painokilo puhdasta proteiinia ja 800 grammaa vihanneksia/hedelmiä/marjoja. Plus kohtuudella rasvaa ja hiilareita.

Liikuntana arjen askeleet, lihaskunto 2-3 kertaa viikossa, jotain hengästyttävää ja liikkuvuusharjoitteluja. Kaiken voi tehdä kotona  

Jos näihin ei pysty, apuja löytyy syömishäiriöihin terapiasta ja liikuntaan ohjaajista. 

Tulosta mihin? Kysy asiantuntijalta.  

Vierailija
144/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50-vuotiaana hoikka, mulla varmaan vähän erikoisempii syy tosin: olen ollut kasvissyöjä/vegaani 16-vuotiaasta asti (enimmäkseen lakto-ovo vege, 8 vuotta vegaani). Enkä ole koskaan ollut ns. sipsikalja-tyyppinen kasvissyöjä, koska opin aikoinaan jostain ysärin Voi Hyvin lehdistä miten kasvissyödään, ja ne opithan oli melko terveellisyyskeskeisiä. Toki opiskelijana esm. kului olutta ja karkkiakin, mutta se perusruoka on aina ollut yksinkertaista ja terveellistä.

Lisään vielä, että aloituksen kysymykseen "ettekö te koskaan nauti elämästä", niin hyvin paljon. Se ei vaan mulla niin kauhean paljon liity ruokaan. Ruoka on mulle pääosin vain polttoainetta. Isommista alkoholin juonneistakaan en ole opiskeluaikojen jälkeen välittänyt, tosin viiniä juon lasin lähes joka ilta päivällisen kanssa, se on varmaan sitä mun ruoasta nautiskelua. Muuten mun elämännautiskeluni on esim. piirtämistä ja maalaamista, puutarhanhoitoa, ulkona kävelemistä ja penkeillä tai viltillä istuksimista jos on kiva sää, kirjojen lukemista jne.

Vierailija
145/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan toinen asia on sitten se onko hyvin hoikka keski-ikäisenä kaunista tai edes tavoiteltavaa jos se tehdään kieltäymysten ja itsekurituksen kautta. Uimahallissa näkee kuivahtaneita, luisevia ja lonttosia "hyvin hoikkia" naisia. Makuasia sekin mutta minun silmissä ei ole mitenkään tavoiteltava sellainen kroppa millaiseksi keski-iässä laihuus useimmat tekee.

Pieni ylipaino on ikääntyessä hyödyksi. En jaksa etsiä tutkimuksia nyt mutta löytyy googlella. Terveydelle suotuisin bmi ikääntyneellä on 26-28.

Ja siihen se keho vaikuttaa pyrkivän esivaihdevuosista alkaen.

Tämä on itse asiassa hyvä asia. Keskivartalon rasvakudos on hormonaalisesti aktiivista, se tuottaa mm. estrogeeniä. Niinpä se, että keski-iässä rasvaa kertyy keskivartalolle, on kohtuullisissa määrin pelkästään hyvä asia, ja vähentää estrogeenin puutteesta johtua vaihdevuosivaivoja. Kun on myös tutkittu erilaisia kansoja, niin jos ravinnosta ei ole puutetta, naisen paino keskimäärin nousee 18-25 kg nuoruudesta vaihdevuosi-ikään, jos nainen on ollut normaalipainossa nuorena. Tällainen painonnousu on täysin normaalia, harmi että siitä on tehty esteettisistä syistä nykyään ongelma.

Vierailija
146/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nautin elämästä muulla tavalla kuin syömällä. Ruoka on mulle vain polttoaine, ei nautinnon lähde. Tietysti syön mieluummin hyvää ruokaa kuin pahaa. Mutta koska olen laiska ruoan laittaja menen siitä mistä aita on matalin ja pysyn normaalipainoisena.

Ja lisäksi liikun ja harrastan hyötyliikuntaa. En mene esim koskaan hissillä jos portaatkin on.

Vierailija
147/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Liikkumista, hyvät geenit ja kohtuus kaikessa. 

Vierailija
148/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on myös tutkittu erilaisia kansoja, niin jos ravinnosta ei ole puutetta, naisen paino keskimäärin nousee 18-25 kg nuoruudesta vaihdevuosi-ikään, jos nainen on ollut normaalipainossa nuorena. Tällainen painonnousu on täysin normaalia, harmi että siitä on tehty esteettisistä syistä nykyään ongelma.

Kuulostaa tasokkaalta tutkimukselta. Nykyään yli puolet on ylipainoisia, joten väärässä he eivät ole. Mutta se ei ole hyvä asia. 

Vierailija
149/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 2 g /painokilo on turhan paljon proteiinia. Ihminen tarvitsee proteiinia 1,1-1,6 g/painokilo normaalipainoaan kohden. Jopa 0,8 g/painokilo riittää tarpeen vaatiessa. Normaali tarve 1,1-1,3 g/painokilo, vaihdevuosi-ikäisille naisille 1,2-1,4 g/painokilo. Kovaa treenaaville 1,5-1,6 g/painokilo. Vegaaniurheilijat mielellään myös tuo 1,6 g/painokilo. 

Mutta jos noita proteiineja alkaa noin tarkasti jatkuvasti mitata ja laskea, niin tervemenoa parantolaan! Riittää, että on pääasiassa oikealla tiellä. 

Liika proteiini rasittaa munuaisia, voi lihottaa ha kaiken lisäksi on epäeettistä syödä liikaa proteiinia kulutukseen nähden (eläinproteiini varsinkin, mutta myös kasviproteiinin suhteen voisi ajatella kestävyyttä ja nälänhätää). 

Vierailija
150/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain on sellaiset geenit, ei niiden tarvitse tehdä mitään sen eteen, syövät ihan normaalisti. 

Tämä on ehkä pahin harhaluulo. Toki ruumiinrakenne tulee osin geeneistä, mutta enemmän on tekemistä elintapojen kanssa.

Jos on ollut liikunnallinen nuori niin on sitä todennäköisesti myös keski-ikäisenä. Silloin kropan fysiikka on muotoutunut jo nuorena ja vaikka välissä olisikin ollut raskaana tai muuten lihonut niin on paljon helpompi palautua kuin jos ei ole koskaan harrastanut liikuntaa.

Vierailija
151/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap älä sano että et koskaan pysty. 

puhu itsellesi nätisti ja kauniisti mieluummin.

aloita jostain pienestä. Kokeile vaikka tätä 2 viikkoa https://bingobaker.com/view/3810646

ja sitten vaikka 10 -20 min kevyt venyttelyjooga joka aamu. YouTubesta esim yoga with kassandra , 20 minutes morning yin tai joku 10 minutes beginner morning yoga. 

aloita jooga hiljalleen jos et ole tehnyt äläkä pakota itseäsi asentoihin ettei mene lonkat/alaselkä. 

lisäksi, jos innostut eikä ole liikaa kerralla: 

ruokavaliossa voisi vaikka vaihtaa juuston vähärasvaiseen ja maidon kahvista kasvimaitoon tai pois kokonaan ja lisätä kofeiinittomia yrttisekoituksia kuten piparminttuteetä aamiaisen ja lounaan väliin ja lounaan jälkeen, illlalla kamomilla tai hibiskus- tai ruusunmarjatee iltateeksi tunti ennen nukkumaan menoa.&nb

Tässä on paljon hyviä ohjeita, joita itsekin noudatan, kuten pätkäpaasto. Mutta ei tuo maidon vaihtaminen kasvispohjaiseen takaa mitään keveyttä tai vähempiä kaloreita. Monesti ne saattavat sisältää lisättyä sokeria tai enemmän rasvaa maun parantamiseksi. Ja ovat erittäin prosessoituja, mikä voi vaikuttaa normaaliin aineenvaihduntaan negatiivisesti.

Vierailija
152/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTubessa on ihania jumppia miljoonittain! 

Jooga ei välttämättä sovi kristitylle, mutta YouTubessa löytyy kyllä muitakin jumppia kuin joogaa.

Joogan terveyshyödyt saa myös pilateksesta, kehonpainotreenistä ja venyttelystä. Sekä esim. poluilla kävelystä ja juoksusta. Lisäksi voi tehdä ihan itsekseen lattialla rentoutumis- ja hengitysharjoituksia.

Vierailija
153/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan toinen asia on sitten se onko hyvin hoikka keski-ikäisenä kaunista tai edes tavoiteltavaa jos se tehdään kieltäymysten ja itsekurituksen kautta. Uimahallissa näkee kuivahtaneita, luisevia ja lonttosia "hyvin hoikkia" naisia. Makuasia sekin mutta minun silmissä ei ole mitenkään tavoiteltava sellainen kroppa millaiseksi keski-iässä laihuus useimmat tekee.

Pieni ylipaino on ikääntyessä hyödyksi. En jaksa etsiä tutkimuksia nyt mutta löytyy googlella. Terveydelle suotuisin bmi ikääntyneellä on 26-28.

Tämä on itse asiassa hyvä asia. Keskivartalon rasvakudos on hormonaalisesti aktiivista, se tuottaa mm. estrogeeniä. Niinpä se, että keski-iässä rasvaa kertyy keskivartalolle, on kohtuullisissa määrin pelkästää

18-25 kiloa on kyllä tosi paljon. En usko tippaakaan, että se olisi hyödyksi. Jos 55kg painava lihoo 20 kiloa niin sehän on jo 75kg ja silloin 166cm pituinen nainen on auttamatta läs ki. Sori nyt vaan.

Vierailija
154/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arjen askeleita tulee toiselle 3000. Toiselle 20000. 10000 askelta on ollut ohjenuora, mutta toisaalta jo 6000 askelta päivässä voi riittää, jos tulee muuta liikuntaa, kuten pyöräilyä ja lihaskuntoa päivään. Joskus olen lukenut, että painonhallintaan tarvittaisiin jopa 16000 päivittäistä askelta. 

Vierailija
155/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on annoskoot ja -määrät. Kaikkea voi syödä, mutta kohtuudella. Jos koko ajan puputtaa jotain ja vatsalaukku vaan venyy ja venyy, niin tarvitsee suurempia annoksia tullakseen kylläiseksi. Sitten kun annoskoot on suuret ja ruuan laatu rasvaa ja sokeria, niin painoa kertyy. Liikunta on monella ihan olematonta, kun autolla tai bussilla ajellaan joka paikkaan. Normipainossa pysyminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta selkärankaa se vaatii ja itsensä kouluttamista. Kaikesta on mahdollista valita se vähärasvaisempi tai vähäsokerisempi vaihtoehto, myös siitä täälläkin mainitusta alkoholista. On ihan erilaiset kalorimäärät kuivassa viinissä kuin esim. siiderissä tai liköörissä.

Vierailija
156/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilates. Aloittakaa sen harrastus. Voi tehdä kotonakin ja instasta löytyy läjäpäin liikkeitä ja tilejä. Ja sit lisäksi kävelyä ja muuta liikuntaa.

Vierailija
157/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jooga ei välttämättä sovi kristitylle, mutta YouTubessa löytyy kyllä muitakin jumppia kuin joogaa.

Joogan terveyshyödyt saa myös pilateksesta, kehonpainotreenistä ja venyttelystä. Sekä esim. poluilla kävelystä ja juoksusta. Lisäksi voi tehdä ihan itsekseen lattialla rentoutumis- ja hengitysharjoituksia.

Jooga sopii myös kristitylle. Jos on konservatiivi niin sitten ei ehkä sovi mutta lähtökohtaisesti ei ole teologisesti  mitään syytä miksi kristitty ei voisi joogasta, ja jos joku muuta väittää, asettaa itsensä jumalan asemaan tuomitsemalla toisia. Ja se on väärin se joten menepäs siitä levittämästä disinformaatiota. T.kristitty 

Vierailija
158/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti elämästä? Tottakai nautin. Nytkin viikonloppuna oltiin pe PMMP:n keikalla ja rangella la-su. Kierrosten jälkeen kävin vielä iltalenkillä kaverin kanssa.

Sulleko elämästä nauttiminen tarkoittaa burgerimättöä ja suklaalevyä?

Vierailija
159/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooga sopii myös kristitylle. Jos on konservatiivi niin sitten ei ehkä sovi mutta lähtökohtaisesti ei ole teologisesti  mitään syytä miksi kristitty ei voisi joogasta, ja jos joku muuta väittää, asettaa itsensä jumalan asemaan tuomitsemalla toisia. Ja se on väärin se joten menepäs siitä levittämästä disinformaatiota. T.kristitty 

Tuomitsevien uskovaisten ilmeet, kun kerron että joogaan ja Jeesus rakastaa mua. Siis vain näiden joogahullujen kanssa voi joskus revitellä tällä. Mulle on tultu selittää että jooga on paholaisen viettelyä. Että näin pimeitä ihmisiä uskovaisissa. Ei ole Jeesuksen henki kovin vahvasti heissä läsnä. Mutta he on vajavaisia, kuten me kaikki. Jostain syystä konservatiiviset kristityt yrittää ottaa jumalan tai Jeesuksen aseman.. alkavat määritellä sitä miten jumala toimii ja ajattelee. Itse rikkovat hänen lakiaan sillä. Mitä Jeesus tekisi? Ei varmaan tuomitsisi Joogajia. T.kristitty 

Vierailija
160/588 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on itse asiassa hyvä asia. Keskivartalon rasvakudos on hormonaalisesti aktiivista, se tuottaa mm. estrogeeniä. Niinpä se, että keski-iässä rasvaa kertyy kesk

Useimmilla naisilla on keski-iässä ja esivaihdevuosissa myös enemmän lihasta kuin nuorena. Nainen on silloin vahva. Se on myös useimmille raskain ja vaativin elämänvaihe, jolloin on todella monta roolia; teinien äiti, ehkä pikkulastenkin äiti lisäksi, omien vanhempien hoitaja, työyhteisön osaaja ja vastuunkantaja, taloudenhoitaja, talon remontoija, lisäksi yhteiskunnalliset tehtävät ja vapaaehtoistyö esimerkiksi lasten harrastuksissa.