Ihmettelen suuresti sellaisia melkeinpä mallivartaloisia keski-ikäisiä
En ikinä tule pystymään tuohon. Ettekö te koskaan herkuttele? Nauti elämästä? Eräskin kokoa xs-s, keski-ikä jo pitkällä. Mietin vaan että miten ihmeessä!
Kommentit (588)
Mulla ei paino nouse vaikka miten elän. Kesälläkin syönyt grilliruokaa ja olutta join melk joka pvä n. 12 kpl per pvä. Ei vaan kiloja tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan toinen asia on sitten se onko hyvin hoikka keski-ikäisenä kaunista tai edes tavoiteltavaa jos se tehdään kieltäymysten ja itsekurituksen kautta. Uimahallissa näkee kuivahtaneita, luisevia ja lonttosia "hyvin hoikkia" naisia. Makuasia sekin mutta minun silmissä ei ole mitenkään tavoiteltava sellainen kroppa millaiseksi keski-iässä laihuus useimmat tekee.
Pieni ylipaino on ikääntyessä hyödyksi. En jaksa etsiä tutkimuksia nyt mutta löytyy googlella. Terveydelle suotuisin bmi ikääntyneellä on 26-28.
Ja siihen se keho vaikuttaa pyrkivän esivaihdevuosista alkaen.
Tämä on itse asiassa hyvä asia. Keskivartalon rasvakudos on hormonaalisesti aktiivista, se tuottaa mm. estrogeeniä. Niinpä se, että keski-iässä rasvaa kertyy kesk
Olen tuon 166 cm ja esivaihdevuosissa itse, joten kommentoin. 45 kg nuorena ja siihen 20 kg eli 65 kg. Vahva, lihaksikas nainen lopputuloksena. Joka päivä liikuntaa, kuten juoksua ja voimaharjoittelua. Mutta myös rasvaa, ja myös keskivartalossa. Vegaaniruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenikäiset pysyisivät normaalipainoisena, jos söisivät sen 1-2 grammaa per painokilo puhdasta proteiinia ja 800 grammaa vihanneksia/hedelmiä/marjoja. Plus kohtuudella rasvaa ja hiilareita.
Liikuntana arjen askeleet, lihaskunto 2-3 kertaa viikossa, jotain hengästyttävää ja liikkuvuusharjoitteluja. Kaiken voi tehdä kotona
Jos näihin ei pysty, apuja löytyy syömishäiriöihin terapiasta ja liikuntaan ohjaajista.
Tuo 2 g /painokilo on turhan paljon proteiinia. Ihminen tarvitsee proteiinia 1,1-1,6 g/painokilo normaalipainoaan kohden. Jopa 0,8 g/painokilo riittää tarpeen vaatiessa. Normaali tarve 1,1-1,3 g/painokilo, vaihdevuosi-ikäisille naisille 1,2-1,4 g/painokilo. Kovaa treenaaville 1,5-1,6 g/painokilo. Vegaaniurheilijat mielellään myös tuo 1,6 g/painokilo.
Mutta jos noita proteiineja alkaa noin tarkasti jatkuvasti mitata ja laskea, niin te
Ei niitä erityisesti tarvitse laskea. Kun katsoo, että saa proteiinia joka aterialla, se kertyy automaattisesti. Proteiinin ja kuidun priorisointi on helpoin tapa pysyä normaalipainossa.
Itse syön paljon, tiheästi, myös myöhään illalla. Herkuttelen myös sokerisella mutta yritän pitää kohtuuden ihan terveyden takia, karkkipussi tai suklaalevy ei kuitenkaan ole ollenkaan harvinainen. Toisaalta osaan tehdä hyvää ruokaa, herkuttelen myös kasviksilla. Ikää yli 45, jännässä oottelen koska se lihominen alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YouTubessa on ihania jumppia miljoonittain!
Jooga ei välttämättä sovi kristitylle, mutta YouTubessa löytyy kyllä muitakin jumppia kuin joogaa.
Joogan terveyshyödyt saa myös pilateksesta, kehonpainotreenistä ja venyttelystä. Sekä esim. poluilla kävelystä ja juoksusta. Lisäksi voi tehdä ihan itsekseen lattialla rentoutumis- ja hengitysharjoituksia.
Jooga sopii myös kristitylle. Jos on konservatiivi niin sitten ei ehkä sovi mutta lähtökohtaisesti ei ole teologisesti mitään syytä miksi kristitty ei voisi joogasta, ja jos joku muuta väittää, asettaa itsensä jumalan asemaan tuomitsemalla toisia. Ja se on väärin se joten menepäs siitä levittämästä disinformaatiota. T.kristitty
Tuomitsevien uskovaisten ilmeet, kun kerron että joogaan ja Jeesus rakastaa mua. Siis vain n
On myös sellaisia ei-konservatiisia kristittyjä, joille on siellä joogatunnilla tullut sellainen olo, että tämä ei ole minulle hyväksi, ja minä haluan lopettaa tämän.
Älä yleistä, kiitos!
Kuunnelkaa sisäistä ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Raskaudet pilaavat vartalon.
Eivätkä pilaa! Höpö höpö!!
Ehkä suurin ongelma koko tässä tematiikassa, keski-ikäisten naisten painossa ja liikunnassa, on ulkonäkökeskeisyys. Tavoitellaan nuoruuden ulkonäköä ja hoikkuutta, vaikka parempi olisi tavoitella lihaskuntoa ja lihasmassan lisääntymistä, liikkuvuuden ja maksimaalisen hapenottokyvyn ylläpitoa. Tulisi pitää huolta sydämestä, muistista, hampaista ja polvista. Ja monesta muusta.
Mutta jos nämä ottaisi prioriteeteiksi, luulen, että myös suolisto, paino, iho, hiukset ja kynnetkin (eli ulkoiset merkit) voisivat melko hyvin. Lisäksi tällainen terveysperustaisuus tukee mielenterveyttä ja hyvinvointia, kun painopiste ei ole ulkonäössä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen enemmän sellaisia pullukoita mikseivät tee asialle jotain. Hoikkuus oli ihan normi vielä jokunen vuosikymmen sitten. Herkutelkaa vaikka marjoilla eikä aina niillä makeisilla.
Juuri näin. Minullekin on nyt laihdutettuani kommentoitu, että elämästäni on viety kaikki ilo! Siis mitä? Ilo syödä karkkia ja sipsiä ja juoda siideriä? No voin kertoa ettei maistu eikä roskan syöminen ole minulle mikään ilo, ei ole koskaan ollutkaan. Kilot tulivat ihan muusta syystä.
Makeaa minun tekee mieleni lähinnä superhyvien kirsikkatomaattien muodossa. Syön nykyään ihan normaalisti, mutta en turhia tuotteita, joita jotkut kutsuvat herkuiksi. Otan kyllä joskus kahvin kanssa jotain, esim. eilen leivoin omenapiirakkaa omista omenoista ja söin pienen palan. Laitan hyvää ruokaa ja ja otan lasillisen HYVÄÄ viiniä.
Ei ilo tule elämään mässyttämällä kaikkea mahdollista :D.
Kyllä mä herkuttelen ja nautin. Kilot ei tartu. Liikun kyllä myös tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50-vuotiaana hoikka, mulla varmaan vähän erikoisempii syy tosin: olen ollut kasvissyöjä/vegaani 16-vuotiaasta asti (enimmäkseen lakto-ovo vege, 8 vuotta vegaani). Enkä ole koskaan ollut ns. sipsikalja-tyyppinen kasvissyöjä, koska opin aikoinaan jostain ysärin Voi Hyvin lehdistä miten kasvissyödään, ja ne opithan oli melko terveellisyyskeskeisiä. Toki opiskelijana esm. kului olutta ja karkkiakin, mutta se perusruoka on aina ollut yksinkertaista ja terveellistä.
Totta, mäkin olen ollut 15-vuotiaasta kasvissyöjä. Enkä pahemmin käytä alkoholia. Ehkä siinä ne salat 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on sellaiset geenit, ei niiden tarvitse tehdä mitään sen eteen, syövät ihan normaalisti.
En usko tuohon. Eivät syö liikaa.
Kyllä se on totta, kaverini imuroi ruokaa kuin karhu ja on keijukaismaisen pieni. Onhan miehiäkin jotka ovat kuin luurankoja vaikka vetävät valtavat määrät ruokaa.
Sä et varmaan vietä sen kaverisi kanssa aikaa 24/7? Ehkä se imuroi ruokaa kuin karhu sun kanssasi, mutta se ei tarkoita, että se jatkuu hänen yksinollessaan. Kuinka moni teistä, jotka uskoo ihmisten lihovan, vaikka he eivät syö mitään, uskoo myös niihin, jotka väittävät elävänsä auringonvalolla? Varmaan kukaan ei usko niihin auringonvalohuijareihin, koska ihmiset eivät nyt vaan elä ilman ruokaa, mutta samat kuitenkin uskoo, että toiset lihovat, vaikka he söisivät ihan miniannoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain on sellaiset geenit, ei niiden tarvitse tehdä mitään sen eteen, syövät ihan normaalisti.
En usko tuohon. Eivät syö liikaa.
Kyllä se on totta, kaverini imuroi ruokaa kuin karhu ja on keijukaismaisen pieni. Onhan miehiäkin jotka ovat kuin luurankoja vaikka vetävät valtavat määrät ruokaa.
Sä et varmaan vietä sen kaverisi kanssa aikaa 24/7? Ehkä se imuroi ruokaa kuin karhu sun kanssasi, mutta se ei tarkoita, että se jatkuu hänen yksinollessaan. Kuinka moni teistä, jotka uskoo ihmisten lihovan, vaikka he eivät syö mitään, uskoo myös niihin, jotka väittävät elävänsä auringonvalolla? Varmaan kukaan ei usko niihin auringonvalohuijareihin, koska ihmiset eivät nyt vaan elä ilman ruokaa, mutta sam
Yleensä me pienikokoiset suuriruokaiset liikutaan todella paljon, siinä se salaisuus. Kuljen joka paikkaan pyörällä tai kävellen ja käyn säännöllisesti punttiksella. Ulkoilen lasten kanssa ja ihan omaksikin huvikseni. Kyllä siihen sitten ruokaakin saa syödä, että jaksaa.
18-25 kiloa on kyllä tosi paljon. En usko tippaakaan, että se olisi hyödyksi. Jos 55kg painava lihoo 20 kiloa niin sehän on jo 75kg ja silloin 166cm pituinen nainen on auttamatta läs ki. Sori nyt vaan.
Nykyisten esteettisten ihanteiden mukaan kyllä. Mutta terveydelle tuollaisesta ylipainosta ei ole juuri mitään haittaa, ja varsinkin kun tosiaan ikääntyville on vähimpään kuolleisuuteen yhteydessä lievä ylipaino eikä normaalipaino. Tuo sinun "läs ki" on juuri hiukan lievän ylipainon puolella, BMI 27, eli juurikin sitä mikä on terveellisintä hedelmällisen iän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan toinen asia on sitten se onko hyvin hoikka keski-ikäisenä kaunista tai edes tavoiteltavaa jos se tehdään kieltäymysten ja itsekurituksen kautta. Uimahallissa näkee kuivahtaneita, luisevia ja lonttosia "hyvin hoikkia" naisia. Makuasia sekin mutta minun silmissä ei ole mitenkään tavoiteltava sellainen kroppa millaiseksi keski-iässä laihuus useimmat tekee.
Pieni ylipaino on ikääntyessä hyödyksi. En jaksa etsiä tutkimuksia nyt mutta löytyy googlella. Terveydelle suotuisin bmi ikääntyneellä on 26-28.
Ja siihen se keho vaikuttaa pyrkivän esivaihdevuosista alkaen.
Tämä on itse asiassa hyvä asia. Keskivartalon rasvakudos on hormonaalisesti aktiivista, se tuottaa mm. estrogeeniä
Useimmilla naisilla on keski-iässä ja esivaihdevuosissa myös enemmän lihasta kuin nuorena. Nainen on silloin vahva. Se on myös useimmille raskain ja vaativin elämänvaihe, jolloin on todella monta roolia; teinien äiti, ehkä pikkulastenkin äiti lisäksi, omien vanhempien hoitaja, työyhteisön osaaja ja vastuunkantaja, taloudenhoitaja, talon remontoija, lisäksi yhteiskunnalliset tehtävät ja vapaaehtoistyö esimerkiksi lasten harrastuksissa.
Enemmän lihasta kuin nuorena? Ainakin sitten vaihdevuosissa lihasmassan määrä vähenee ja voimaharjoittelu on erittäin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
18-25 kiloa on kyllä tosi paljon. En usko tippaakaan, että se olisi hyödyksi. Jos 55kg painava lihoo 20 kiloa niin sehän on jo 75kg ja silloin 166cm pituinen nainen on auttamatta läs ki. Sori nyt vaan.
Nykyisten esteettisten ihanteiden mukaan kyllä. Mutta terveydelle tuollaisesta ylipainosta ei ole juuri mitään haittaa, ja varsinkin kun tosiaan ikääntyville on vähimpään kuolleisuuteen yhteydessä lievä ylipaino eikä normaalipaino. Tuo sinun "läs ki" on juuri hiukan lievän ylipainon puolella, BMI 27, eli juurikin sitä mikä on terveellisintä hedelmällisen iän jälkeen.
Niin, ikääntyville. Eli kyseessä yli 65-vuotiaat.
Lihasmassa alkaa vähenemään kolmekymppisenä. Siinä iso syy keski-ikäisten rasvan lisääntymiselle ruokavalion ja istumisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ikääntyville. Eli kyseessä yli 65-vuotiaat.
Kyllä se naisen elimistö alkaa muuttua esivaihdevuosista alkaen, joten tässä yhteydessä voinee puhua ikääntymisestä nelikymppisestä ylöspäin. Termi 'ikääntynyt' viittaa yleensä ikään 75 vuodesta ylöspäin. Mutta jos puhutaan nyt ihmisten, ja erityisesti naisten painosta, niin tuolloin naiset alkavat kuihtua pienemmäksi. Ja naiset, jotka ovat olleet hoikkia tuohon asti, muuttuvat monesti hauraan oloisiksi tuolloin. Ei ole ruokahalua enää, lihakset pienenevät ja vaatteet alkavat roikkua päällä. Juuri tuon ikäisiä seuraan tässä vaiheessa.
Anppini on 70v, 160cm ja vaatekokoa XS. Syö joka päivä yhden pienen siivun pullaa kahvin kans. Tai vaihtoehtoisesti yhden keksin. Tai yhden konvehdin. Tämän lisäksi hänen aamupalansa on usein jogurttipurkki itse poimittujen marjojen kans. Anopille tämä riittää herkutteluksi. Ei tarvi enempää. Ja mulla sama juttu, jos herkuttelen se on tasan max 2 palaa suklaalevystä. Sitä suurempi määrä alkaa yököttämään makeudellaan.
Anoppini syö max 3 ateriaa päivässä. Mä syön 2. Ei vaan ole sen kummemmin nälän tunnetta, joten ei tarvitse tuskailla nälän kans.
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassa alkaa vähenemään kolmekymppisenä. Siinä iso syy keski-ikäisten rasvan lisääntymiselle ruokavalion ja istumisen lisäksi.
Useimmilla kolmekymppisillä on lapsia, joiden kanssa lihasmassa lisääntyy, kun heitä kannetaan ja nostellaan sekä heidän kanssaan ulkoillaan, juostaan, pyöräillään ja tanssitaan.
Minä olen sellainen. Todellakin herkuttelen. Syön mitä haluan. Tietenkään en mätä kiloa suklaata, koska sellainen ei kiinnosta.