Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

🎓 SYKSYN YHTEISHAKU 2024 - Seuranta & jännitysketju

Vierailija
25.08.2024 |

Pian alkaa syksyn yhteishaku . Hakuaika on 28.8.2024 klo 8.00 11.9.2024 klo 15.00. Muita linjoilla, jotka suunnitelleet hakevansa kyseisessä haussa?

Kommentit (1187)

Vierailija
81/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa tää keskustelu yhtä aktiivinen ku viimevuoden:(

Älä huoli, eiköhän keskustelu vilkastu kun tuloksia alkaa tippumaan :)

Vierailija
82/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipunen näyttää, että jo 30 onnekasta olis valittu syksyn yhteishaussa, että eiköhän niitä tuloksia ala pian tulemaan muillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

amk valintakokeet ainakin osassa kouluissa vasta lokakuun lopussa, toki onhan nämä todistusvalinnat. Ei- ensikertalaisena valintakoetta odottava :)

Vierailija
84/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko linkin? En sitä nyt löydä

Vierailija
85/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vipunen näyttää, että jo 30 onnekasta olis valittu syksyn yhteishaussa, että eiköhän niitä tuloksia ala pian tulemaan muillekin.

Siis tämä. Laitatko linkin?

Vierailija
86/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikan vastaanottaneita (koulun alkamisvuosi 2025) ei ainakaan näy AMK:n eikä yliopiston puolella vielä Vipusessa.

Vierailija
87/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Oma Opintopolussa katsomassa ihan mielenkiinnosta, kun Vipusen mukaanTurkuunkin jotain valintoja jo tullut. Ja kas, siellä näkyi, että todistusvalinnan varasijani on 8. YAMK opintoihin siis hain.

Hakukohteeseeni pääsee kymmenen todistusvalinnalla ja tiedostan kyllä, ettei mitään saumaa siihen, että yhdeksän henkilöä edeltäni ei ottaisikaan paikkaa vastaan. Mutta tosi hyvä fiilis silti tuosta sijoituksestani jäi. Marraskuun loppua siis odotellessa...

Vierailija
88/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki Vipusen jatkuvasti päivittyvään raporttiin: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Ja toden totta, siellähän on jo tuloksia näkyvissä! HAMK, Turun AMK, Vaasan AMK ja Karelian osalta prosessi ainakin käynnistynyt. 

Vierailija
89/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tiedättekö menevätkö ei-ensikertalaiset suoraan valintakokeeseen eli ovatko mukana todistusvalinnassa? Pohdin kun joku kirjoitti että "ei ensikertalaisena valintakoetta odottava".

Vierailija
90/1187 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä menee valintakokeeseen, koska todistusvalinta menee ensikertalaisuuden kanssa käsi kädessä? Ainakin näin oon ite ajatellut, koska aikanaan pääsin todostusvalinnalla ja oon ajatellut et meni hukkaan hyvä todistus ku ensikertalaisuus meni opiskelupaikkaan, mikä osottautu pettymykseksi :D Opintopolussa tais olla siellä Q&A osiossa tästä, mutta en kyllä muista varmaksi. 

Vierailija
91/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ensikertalaiset ovat mukana todistusvalinnassa. Vaikeampi päästä toki

Vierailija
92/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä. Laitatko linkin?

Jotain YAMK-tutkintoja. Vipunen.fi - koulutuksen yhteiset - haku ja valinta ja sitte oikealta paikan vastaanottaneet ja hakeneet (päivittyävä raportti).

Vierailija
93/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä menee valintakokeeseen, koska todistusvalinta menee ensikertalaisuuden kanssa käsi kädessä? Ainakin näin oon ite ajatellut, koska aikanaan pääsin todostusvalinnalla ja oon ajatellut et meni hukkaan hyvä todistus ku ensikertalaisuus meni opiskelupaikkaan, mikä osottautu pettymykseksi :D Opintopolussa tais olla siellä Q&A osiossa tästä, mutta en kyllä muista varmaksi. 

Kaikki jotka ovat saaneet todistuksen elokuun 2015 jälkeen (jos muistan nyt ulkoa kuukauden oikein, keväällä -15 valmistuneet eivät ole oikeutettuja hakemaan), saa hakea todistusvalinnassa. Ainoastaan vaan koulut sitten itse määrittelee prosentit, eli kuinka monta prosenttia paikoista varataan ensikertalaisille ja montako paikkaa on ei-ensikertalaisille. Itse kun olen hakenut esimerkiksi kätilön tutkinta-ohjelmaan, on ei-ensikertalaisille ollut jaossa tasan yksi paikka ammatillisen tutkintotodistuksen todistusvalinnassa. Viime syksynä jäin ensimmäiselle varasijalle, ja vaikka normaalisti eka varasija on moneen tutkintoon ns varma paikka, ei tässä tapauksessa ole. Koska suuri todennäköisyys on, ettei se ainokainen amis todistuksella paikan saanut ihminen peru paikkaansa.

Riippuu siis paljon koulusta, koska jokainen koulu määrittää itse ne prosentit siihen, montako paikkaa jaossa missäkin jonossa. 

Vierailija
94/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempina vuosina syksyn haussa tulokset on tulleet 1-2 viikkoa aiemmin, kuin mitä viimeistään päivämäärä on ollut. Maltoin mieleni, ja aloitin opintopolkuun kirjautumisen "vasta" 7.10, eli viikkoa ennen. Vielä ei palkkejakaan näy, joten ilman kun ne tulee, niin oon skeptinen että tulokset sinne lävähtäisi itsestään. Muistelen että joka kerta palkit tullut päivää-kahta ennen tuloksia. 

Vierailija
95/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jotka ovat saaneet todistuksen elokuun 2015 jälkeen (jos muistan nyt ulkoa kuukauden oikein, keväällä -15 valmistuneet eivät ole oikeutettuja hakemaan), saa hakea todistusvalinnassa. Ainoastaan vaan koulut sitten itse määrittelee prosentit, eli kuinka monta prosenttia paikoista varataan ensikertalaisille ja montako paikkaa on ei-ensikertalaisille. Itse kun olen hakenut esimerkiksi kätilön tutkinta-ohjelmaan, on ei-ensikertalaisille ollut jaossa tasan yksi paikka ammatillisen tutkintotodistuksen

Kiitos tarkennuksesta! Ei ole osunut omaan silmään sellaista tutkintoa, missä olis varattu ei-ensikertalaisille todistusvalintapaikkoja. Kiva kuulla, että todistuksesta voi hyötyä myöhemminkin.

Vierailija
96/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma Opintopolku -palvelussa on käyttökatko maanantaina 14.10.2024 klo 7:00-10:00. Käyttökatkon aikana Oma Opintopolun palvelut ovat poissa käytöstä. Pahoittelemme katkon aiheuttamaa haittaa.

^ lukee opintopolussa. Tarkoittaakohan tää sitä et tuloksia siirretään tuolloin opintopolkuun, eli vasta maanantain näkis?

Vierailija
97/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma Opintopolku -palvelussa on käyttökatko maanantaina 14.10.2024 klo 7:00-10:00. Käyttökatkon aikana Oma Opintopolun palvelut ovat poissa käytöstä. Pahoittelemme katkon aiheuttamaa haittaa.

^ lukee opintopolussa. Tarkoittaakohan tää sitä et tuloksia siirretään tuolloin opintopolkuun, eli vasta maanantain näkis?

Ei tulokset mielestäni ole ennen tulleet käyttökatkon aikana.

Vierailija
98/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vanhemmalla kuin 2015 todistuksella saa kyllä hakea todistusvalinnassa. Vanhasta reaalista ei tokikaan saa pisteitä ollenkaan. 

Vierailija
99/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös vanhemmalla kuin 2015 todistuksella saa kyllä hakea todistusvalinnassa. Vanhasta reaalista ei tokikaan saa pisteitä ollenkaan. 

Todella! Hyvä tarkennus. Yo-todistuksella näin voi olla, mutta nyt itse ajattelin vain ammattikoulun todistusta, kun itselläni ei lukion papereita ole :) Alla lainaus opintopolun sivuilta UKK. 

"Minulla on ammatillinen perustutkinto olenko mukana todistusvalinnassa?

Olet mukana todistusvalinnassa, jos olet suorittanut ammatillisen perustutkintosi 1.8.2015 jälkeen. Huomaathan, ettei näyttötutkintona suoritettua tutkintoa ei huomioida todistusvalinnassa."

Eli keväällä 2015 tai sitä aiemmin ammatillisen perustutkinnon suorittaneet eivät niillä todistuksilla voi valitettavasti hakea todistusvalinnassa. 

Vierailija
100/1187 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö kellään palkkeja?