đ SYKSYN YHTEISHAKU 2024 - Seuranta & jĂ€nnitysketju
Pian alkaa syksyn yhteishaku . Hakuaika on 28.8.2024 klo 8.00 11.9.2024 klo 15.00. Muita linjoilla, jotka suunnitelleet hakevansa kyseisessÀ haussa?
Kommentit (1187)
Vipunen nÀyttÀÀ, ettÀ jo 30 onnekasta olis valittu syksyn yhteishaussa, ettÀ eiköhÀn niitÀ tuloksia ala pian tulemaan muillekin.
amk valintakokeet ainakin osassa kouluissa vasta lokakuun lopussa, toki onhan nÀmÀ todistusvalinnat. Ei- ensikertalaisena valintakoetta odottava :)
Laitatko linkin? En sitÀ nyt löydÀ
Vierailija kirjoitti:
Vipunen nÀyttÀÀ, ettÀ jo 30 onnekasta olis valittu syksyn yhteishaussa, ettÀ eiköhÀn niitÀ tuloksia ala pian tulemaan muillekin.
Siis tÀmÀ. Laitatko linkin?
Paikan vastaanottaneita (koulun alkamisvuosi 2025) ei ainakaan nÀy AMK:n eikÀ yliopiston puolella vielÀ Vipusessa.
KÀvin Oma Opintopolussa katsomassa ihan mielenkiinnosta, kun Vipusen mukaanTurkuunkin jotain valintoja jo tullut. Ja kas, siellÀ nÀkyi, ettÀ todistusvalinnan varasijani on 8. YAMK opintoihin siis hain.
Hakukohteeseeni pÀÀsee kymmenen todistusvalinnalla ja tiedostan kyllÀ, ettei mitÀÀn saumaa siihen, ettÀ yhdeksÀn henkilöÀ edeltÀni ei ottaisikaan paikkaa vastaan. Mutta tosi hyvÀ fiilis silti tuosta sijoituksestani jÀi. Marraskuun loppua siis odotellessa...
Linkki Vipusen jatkuvasti pĂ€ivittyvÀÀn raporttiin: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Ja toden totta, siellÀhÀn on jo tuloksia nÀkyvissÀ! HAMK, Turun AMK, Vaasan AMK ja Karelian osalta prosessi ainakin kÀynnistynyt.
Hei! TiedÀttekö menevÀtkö ei-ensikertalaiset suoraan valintakokeeseen eli ovatko mukana todistusvalinnassa? Pohdin kun joku kirjoitti ettÀ "ei ensikertalaisena valintakoetta odottava".
Mun mielestÀ menee valintakokeeseen, koska todistusvalinta menee ensikertalaisuuden kanssa kÀsi kÀdessÀ? Ainakin nÀin oon ite ajatellut, koska aikanaan pÀÀsin todostusvalinnalla ja oon ajatellut et meni hukkaan hyvÀ todistus ku ensikertalaisuus meni opiskelupaikkaan, mikÀ osottautu pettymykseksi :D Opintopolussa tais olla siellÀ Q&A osiossa tÀstÀ, mutta en kyllÀ muista varmaksi.
Ei ensikertalaiset ovat mukana todistusvalinnassa. Vaikeampi pÀÀstÀ toki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tÀmÀ. Laitatko linkin?
Jotain YAMK-tutkintoja. Vipunen.fi - koulutuksen yhteiset - haku ja valinta ja sitte oikealta paikan vastaanottaneet ja hakeneet (pÀivittyÀvÀ raportti).
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestÀ menee valintakokeeseen, koska todistusvalinta menee ensikertalaisuuden kanssa kÀsi kÀdessÀ? Ainakin nÀin oon ite ajatellut, koska aikanaan pÀÀsin todostusvalinnalla ja oon ajatellut et meni hukkaan hyvÀ todistus ku ensikertalaisuus meni opiskelupaikkaan, mikÀ osottautu pettymykseksi :D Opintopolussa tais olla siellÀ Q&A osiossa tÀstÀ, mutta en kyllÀ muista varmaksi.
Kaikki jotka ovat saaneet todistuksen elokuun 2015 jÀlkeen (jos muistan nyt ulkoa kuukauden oikein, kevÀÀllÀ -15 valmistuneet eivÀt ole oikeutettuja hakemaan), saa hakea todistusvalinnassa. Ainoastaan vaan koulut sitten itse mÀÀrittelee prosentit, eli kuinka monta prosenttia paikoista varataan ensikertalaisille ja montako paikkaa on ei-ensikertalaisille. Itse kun olen hakenut esimerkiksi kÀtilön tutkinta-ohjelmaan, on ei-ensikertalaisille ollut jaossa tasan yksi paikka ammatillisen tutkintotodistuksen todistusvalinnassa. Viime syksynÀ jÀin ensimmÀiselle varasijalle, ja vaikka normaalisti eka varasija on moneen tutkintoon ns varma paikka, ei tÀssÀ tapauksessa ole. Koska suuri todennÀköisyys on, ettei se ainokainen amis todistuksella paikan saanut ihminen peru paikkaansa.
Riippuu siis paljon koulusta, koska jokainen koulu mÀÀrittÀÀ itse ne prosentit siihen, montako paikkaa jaossa missÀkin jonossa.
Aiempina vuosina syksyn haussa tulokset on tulleet 1-2 viikkoa aiemmin, kuin mitÀ viimeistÀÀn pÀivÀmÀÀrÀ on ollut. Maltoin mieleni, ja aloitin opintopolkuun kirjautumisen "vasta" 7.10, eli viikkoa ennen. VielÀ ei palkkejakaan nÀy, joten ilman kun ne tulee, niin oon skeptinen ettÀ tulokset sinne lÀvÀhtÀisi itsestÀÀn. Muistelen ettÀ joka kerta palkit tullut pÀivÀÀ-kahta ennen tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka ovat saaneet todistuksen elokuun 2015 jÀlkeen (jos muistan nyt ulkoa kuukauden oikein, kevÀÀllÀ -15 valmistuneet eivÀt ole oikeutettuja hakemaan), saa hakea todistusvalinnassa. Ainoastaan vaan koulut sitten itse mÀÀrittelee prosentit, eli kuinka monta prosenttia paikoista varataan ensikertalaisille ja montako paikkaa on ei-ensikertalaisille. Itse kun olen hakenut esimerkiksi kÀtilön tutkinta-ohjelmaan, on ei-ensikertalaisille ollut jaossa tasan yksi paikka ammatillisen tutkintotodistuksen
Kiitos tarkennuksesta! Ei ole osunut omaan silmÀÀn sellaista tutkintoa, missÀ olis varattu ei-ensikertalaisille todistusvalintapaikkoja. Kiva kuulla, ettÀ todistuksesta voi hyötyÀ myöhemminkin.
Oma Opintopolku -palvelussa on kÀyttökatko maanantaina 14.10.2024 klo 7:00-10:00. KÀyttökatkon aikana Oma Opintopolun palvelut ovat poissa kÀytöstÀ. Pahoittelemme katkon aiheuttamaa haittaa.
^ lukee opintopolussa. Tarkoittaakohan tÀÀ sitÀ et tuloksia siirretÀÀn tuolloin opintopolkuun, eli vasta maanantain nÀkis?
Vierailija kirjoitti:
Oma Opintopolku -palvelussa on kÀyttökatko maanantaina 14.10.2024 klo 7:00-10:00. KÀyttökatkon aikana Oma Opintopolun palvelut ovat poissa kÀytöstÀ. Pahoittelemme katkon aiheuttamaa haittaa.
^ lukee opintopolussa. Tarkoittaakohan tÀÀ sitÀ et tuloksia siirretÀÀn tuolloin opintopolkuun, eli vasta maanantain nÀkis?
Ei tulokset mielestÀni ole ennen tulleet kÀyttökatkon aikana.
Myös vanhemmalla kuin 2015 todistuksella saa kyllÀ hakea todistusvalinnassa. Vanhasta reaalista ei tokikaan saa pisteitÀ ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Myös vanhemmalla kuin 2015 todistuksella saa kyllÀ hakea todistusvalinnassa. Vanhasta reaalista ei tokikaan saa pisteitÀ ollenkaan.
Todella! HyvÀ tarkennus. Yo-todistuksella nÀin voi olla, mutta nyt itse ajattelin vain ammattikoulun todistusta, kun itsellÀni ei lukion papereita ole :) Alla lainaus opintopolun sivuilta UKK.
"Minulla on ammatillinen perustutkinto olenko mukana todistusvalinnassa?
Olet mukana todistusvalinnassa, jos olet suorittanut ammatillisen perustutkintosi 1.8.2015 jÀlkeen. Huomaathan, ettei nÀyttötutkintona suoritettua tutkintoa ei huomioida todistusvalinnassa."
Eli kevÀÀllÀ 2015 tai sitÀ aiemmin ammatillisen perustutkinnon suorittaneet eivÀt niillÀ todistuksilla voi valitettavasti hakea todistusvalinnassa.
ĂlĂ€ huoli, eiköhĂ€n keskustelu vilkastu kun tuloksia alkaa tippumaan :)