Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

🎓 SYKSYN YHTEISHAKU 2024 - Seuranta & jĂ€nnitysketju

Vierailija
25.08.2024 |

Pian alkaa syksyn yhteishaku . Hakuaika on 28.8.2024 klo 8.00 11.9.2024 klo 15.00. Muita linjoilla, jotka suunnitelleet hakevansa kyseisessÀ haussa?

Kommentit (1187)

Vierailija
41/1187 |
17.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kiitoksia! Olen kuullut vĂ€hĂ€n ristiriitaisia juttuja siitĂ€, miten (ja mitĂ€) opintoja yliopistot hyvĂ€ksyvĂ€t tradenomeilta, joten aloin hiukan jĂ€nnittĂ€mÀÀn, ettĂ€ mitenköhĂ€n se pisteytys oikein Vaasassa menee. Ja kieltĂ€mĂ€ttĂ€, on todella haastavaa laskea itse sitĂ€ keskiarvoa, kun ei ole mitÀÀn hajua mitkĂ€ aineet lasketaan "liiketaloustieteellisiksi" aineiksi. Kaikkien arvosanojen keskiarvolla itsellĂ€ni on n. 4,7, mutta... saas nĂ€hdĂ€. 

Vierailija
42/1187 |
17.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia! Olen kuullut vĂ€hĂ€n ristiriitaisia juttuja siitĂ€, miten (ja mitĂ€) opintoja yliopistot hyvĂ€ksyvĂ€t tradenomeilta, joten aloin hiukan jĂ€nnittĂ€mÀÀn, ettĂ€ mitenköhĂ€n se pisteytys oikein Vaasassa menee. Ja kieltĂ€mĂ€ttĂ€, on todella haastavaa laskea itse sitĂ€ keskiarvoa, kun ei ole mitÀÀn hajua mitkĂ€ aineet lasketaan "liiketaloustieteellisiksi" aineiksi. Kaikkien arvosanojen keskiarvolla itsellĂ€ni on n. 4,7, mutta... saas nĂ€hdĂ€. 

No sepÀ. Laitoin erikseen sinne kyselyÀ, kun mulla esim palvelumuotoiluopintoja, ettÀ laskevatko niitÀ liiketaloustieteellisiksi niin ovat kuulemma laskeneet ne markkinoinnin opintoihin (kuuluu litaniaan jonka luettelevat liiketaloustieteellisiksi). Upea keskiarvo! Mulla 4,5 kaikki aineet. Saitko opparista 5?

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1187 |
18.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sepÀ. Laitoin erikseen sinne kyselyÀ, kun mulla esim palvelumuotoiluopintoja, ettÀ laskevatko niitÀ liiketaloustieteellisiksi niin ovat kuulemma laskeneet ne markkinoinnin opintoihin (kuuluu litaniaan jonka luettelevat liiketaloustieteellisiksi). Upea keskiarvo! Mulla 4,5 kaikki aineet. Saitko opparista 5?

KyllĂ€ mulle napsahti sÀÀlivitonen opinnĂ€ytetyöstĂ€ aikoinaan myös. 

Vierailija
44/1187 |
18.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Nonni! Kuulostaa siltĂ€, ettĂ€ saat 3/4 pisteytysosioista tĂ€ydet pisteet. Jos saat vielĂ€ motivaatiokirjeestĂ€ tĂ€ydet pisteet niin vaikea nĂ€hdĂ€, ettĂ€ et pÀÀsisi sisÀÀn. 

Vierailija
45/1187 |
22.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oon koittanut olla ajattelematta tuloksia, mutta tĂ€nÀÀn piti jo kĂ€ydĂ€ opintopolussa kattomassa. Luonnollisesti valinta on kesken vielĂ€ monta viikkoa. En oo ennen hakenut motivaatiokirjeellĂ€, joten jĂ€nnittÀÀ ihan uudella tavalla. EihĂ€n sitĂ€ yhtÀÀn tiedĂ€, mitĂ€ tĂ€nĂ€ vuonna painotetaan ja millasia tyyppejĂ€ haetaan. 

Vierailija
46/1187 |
23.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon koittanut olla ajattelematta tuloksia, mutta tĂ€nÀÀn piti jo kĂ€ydĂ€ opintopolussa kattomassa. Luonnollisesti valinta on kesken vielĂ€ monta viikkoa. En oo ennen hakenut motivaatiokirjeellĂ€, joten jĂ€nnittÀÀ ihan uudella tavalla. EihĂ€n sitĂ€ yhtÀÀn tiedĂ€, mitĂ€ tĂ€nĂ€ vuonna painotetaan ja millasia tyyppejĂ€ haetaan. 

MĂ€kin olen kĂ€ynyt jo pari kertaa toteamassa, ettĂ€ kesken on valinta. Mua jĂ€nnittÀÀ se painotettu keskiarvo eniten. Totta tuokin, ettĂ€ vaikea motivaatiokirjeen pisteytystĂ€kÀÀn ennakkoon tietÀÀ. Nyt oli myös niin paljon hakijoita, ettĂ€ voi hyvin mennĂ€ niin, ettĂ€ tarvitaan tĂ€ydet pisteet + korkea painotettujen aineiden keskiarvo sisÀÀnpÀÀsyyn. Sellanen fiilis, ettĂ€ pitĂ€isi valmistautua pettymykseen. 

Vierailija
47/1187 |
23.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Joo, tÀÀllĂ€kin valmistaudutaan jo pettymykseen 😬

Vierailija
48/1187 |
23.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tulikohan muuten Vaasan tulokset viime vuonna vasta silloin viimeisenĂ€ mahdollisena pĂ€ivĂ€nĂ€? Mietin vain kuinka pitkÀÀn pitÀÀ tĂ€ssĂ€ valmistautua roikkumaan löysĂ€ssĂ€ hirressĂ€? 

Vierailija
49/1187 |
23.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

sIIS JOKO OLETTE SAANET MOTIVAATIOKIRJEIDEN PISTEITÄ?

Vierailija
50/1187 |
23.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sIIS JOKO OLETTE SAANET MOTIVAATIOKIRJEIDEN PISTEITÄ?

En minĂ€ ainakaan. Ei kai niiden pisteytystĂ€ saa etukĂ€teen tietÀÀ. 

Vierailija
51/1187 |
23.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulikohan muuten Vaasan tulokset viime vuonna vasta silloin viimeisenĂ€ mahdollisena pĂ€ivĂ€nĂ€? Mietin vain kuinka pitkÀÀn pitÀÀ tĂ€ssĂ€ valmistautua roikkumaan löysĂ€ssĂ€ hirressĂ€? 

Joku sanoi, ettĂ€ olisi tullut 21.11, mutta en tiedĂ€ oliko se viimeinen mahdollinen pĂ€ivĂ€, jona ne ilmoitettiin. 

Karseeta odottaa pari kk. đŸ˜©

Vierailija
52/1187 |
24.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ainakin kevÀÀllÀ -22 todistusvalinnan tulos tuli sÀhköpostiin kaks pÀivÀÀ ennen "viimeistÀÀn pÀivÀmÀÀrÀÀ". Silloin en kÀynyt opintopolussa kyylÀÀmÀssÀ, eli en tiedÀ kuinka reaaliaikaisesti sÀhköpostiviesti tuli tuloksiin nÀhden. PitÀskö siis suosista odottaa sÀhköpostia vai voisko tulos olla nÀhtÀvillÀ jo X ajan opintopolussa ennen sÀhköpostin lÀhtemistÀ..?

Piinallista on! Hain tĂ€hĂ€n syksyn hakuun vĂ€hĂ€n kokeilumielessĂ€. Nyt kuitenkin huomaa, ettĂ€ totta kai haluis ihan hirveesti pÀÀstĂ€ sisÀÀn ja pettymys on valtava, jos ei nyt nappakkaan. 

Vierailija
53/1187 |
24.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kevÀÀllÀ -22 todistusvalinnan tulos tuli sÀhköpostiin kaks pÀivÀÀ ennen "viimeistÀÀn pÀivÀmÀÀrÀÀ". Silloin en kÀynyt opintopolussa kyylÀÀmÀssÀ, eli en tiedÀ kuinka reaaliaikaisesti sÀhköpostiviesti tuli tuloksiin nÀhden. PitÀskö siis suosista odottaa sÀhköpostia vai voisko tulos olla nÀhtÀvillÀ jo X ajan opintopolussa ennen sÀhköpostin lÀhtemistÀ..?

Piinallista on! Hain tĂ€hĂ€n syksyn hakuun vĂ€hĂ€n kokeilumielessĂ€. Nyt kuitenkin huomaa, ettĂ€ totta kai haluis ihan hirveesti pÀÀstĂ€ sisÀÀn ja pettymys on valtava, jos ei nyt nappakkaan. 

Minne hait?

Vierailija
54/1187 |
25.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oikeesti ei meinaa jaksaa enÀÀ odottaa😭 kirjautunu vrm about miljoona kertaa jo opintopolkuu tuloksetta😑

Vierailija
55/1187 |
27.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MitĂ€ veikkauksia pisterajoista?đŸ€” pysyykö samoissa  ku 22 ja 23 syksyllĂ€.. nythĂ€ 11 000 hakijaa vĂ€hemmĂ€ ku viime syksynĂ€

Vierailija
56/1187 |
28.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Eikö se pitkĂ€lti riipu hakijoiden tasosta? Jos siellĂ€ on tĂ€nĂ€ vuonna hakijoiden joukossa paljon porukkaa 4,99 keskiarvolla ja 5 opparilla jne., niin eiköhĂ€n pisterajat nouse lĂ€hes jokaiseen ohjelmaan :( Toivottavasti olis mahdollisimman paljon keskitien tallaajia :D 

Vierailija
57/1187 |
28.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko tÀÀllÀ muita JyvÀskylÀn yliopistoon (tarkemmin Chydenius-instituuttiin) hakeneita? :)

Vierailija
58/1187 |
28.09.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Monella AMK hakijalla on edessÀÀn valintakokeet pian. Itselle ehdottomasti oli vaikein opetuskielen osio johon kiinnitin aivan liian vÀhÀn huomiota kun ensimmÀistÀ kertaa hain ja tÀmÀn takia jÀikin paikka saamatta koska tuli hylÀtty kyseisestÀ osioista. Toisella kerralla ennen pÀÀsykoetta kÀvin Helsingin Yliopiston tiedelukutaidon perusteet Moocin ja voin kyllÀ sanoa ettÀ parempaa harjoitusta kyseiseen osioon (auttaa myös todella paljon englannin osioissa) ei ole tullut vastaan. Pistemallia on vissiinkin jotenkin muutettu vÀhÀn siitÀ ajasta kuin itse hain mutta sain noin 90% maksimipisteistÀ opetuskielen osiosta ja noin 85% englanninkielen osiosta ja heittÀmÀllÀ sisÀÀn. Voisin vÀittÀÀ ettÀ sisÀÀnpÀÀsy pitkÀlti tuon kyseisen kurssin ansiota, toki matematiikka ja fysiikka itsellÀ oli jo hyvÀllÀ tasolla niin niitÀ ei pitÀnyt kuin vÀhÀn kerrata sain 61.5/80 pistettÀ.

Tuossa kurssiin linkki: https://tiedelukutaito.mooc.fi

Vierailija
59/1187 |
03.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
60/1187 |
03.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Varmaan ensi viikolla alkaa jotain todistusvalinnan tuloksia tulemaan. Tai no, ainakin Turku AMKin YAMK todistusvalintojen tulokset pitĂ€isi tulla viimeistÀÀn 11.10.  NiitĂ€ tuloksia odottelen.

ItsellÀni ihan hyvÀ painotettu keskiarvo, muttei vÀlttÀmÀttÀ riitÀ sisÀÀnpÀÀsyyn. Ajattelen, ettÀ tuloksesta kuitenkin nÀkee mikÀ oma taso on muiden hakijoiden joukossa ja sen jÀlkeen sitten toivotaan, ettÀ on osannut tuoda esiin oikeat asiat valintatehtÀvÀssÀ.