Ensitreffit alttarilla 2024 OFFICIAL
Kausi alkaa ensimmäisellä jaksolla jo 3.9.
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (30018)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pohdiskellut vähän tuota Jyrkin mielentilaa. Jyrki on kertonut että vanhempien ero teini-iässä oli iso juttu. Perhe jäi heitteille ja Jyrki joutui huolehtimaan pikkusiskostaan. Mietin että onko Jyrkin käytös jäännettä noista ajoista: nuori poika joutui jättämään nuoruutensa kesken ja astumaan aikuisen rooliin. Onko tämä ns. "mieslapsen" käytös jäännettä siitä, takaisinottoa nuoruusvuosista? Asenne rahaan lienee myös peräisin lapsuudesta, noinhan teini raha-asioita hoitaisi. Kenties tuo herkkyys kumpuaa sieltä myös, vanhempien /isän jättämäksi tuleminen jättää jäljen, tulee olo ettei ollut riittävän hyvä omalle vanhemmalle.
Luulen että Jyrkillä on paljon menneisyyden kuormaa jota hänen pitäisi työstää. Hänen pitäisi uskoa ettei hän enää ole se pelästynyt teinipoika joka yrittää huolehtia siskosta, hän on nyt aikuinen mies joka pystyy kyllä hoitamaan nämä haaste
Jyrkin äiti kävi ilmeisesti työssä, ehkä vuorotyössä ja Jyrki huolehti siskostaan. Tämä arvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin Jennin ahdistusta, jos toisen lähtökohta on, että tällainen olen enkä muuksi muutu. Varmasti herää ajatus, että mitkä ovat nämä molempien kaipaamat perinteiset roolit, jos mies ei tuo taloudellista turvaa ja olettaa naisen hoitavan kodin ja lapset.
Oman suhteen alkuasetelma oli samankaltainen siinä mielessä, että tultiin taloudellisesti erilaisista taustoista mies oli vähän tuollainen Jyrki, jolla ei ollut säästöjä tai suunnitelmia ja itselläni oli asuntorahat säästettynä, suunnilleen viisivuotissuunnitelma laadittuna ja säästötilit sekä luottokortit turvana. Meillä kävi hyvin, suhteen myötä mies laittoi asiansa kuntoon ja onnistui karistamaan jonkin ajatuksen siitä, ettei onnellinen parisuhde, perhe tai turvattu talous omistusasuntoineen olisi häntä varten :)
Asuntorahat säästettynä? Esim. 200 000e maksavaa asuntoa varten kun laittaa joka kuu
Kaksi työllistynyttä aikuista saa kyllä tuon kokoisen lainan, se on vain 100k per nuppi. Jennillä on jotain säästöjä jo, se auttanee myös lainan saannissa. Oma maksuvara kannattaa laskea niin että on vähän pahanpäivän varaakin.
Vierailija kirjoitti:
Montakohan sataa Jykä on pystyssä Jennille kun kuvaukset loppuu?
Ymmärrän että elämässä voi tulla sellainen tilanne, että rahat on loppu, mutta tuollanen vippailu ei todellakaan ole ok. Tulee sellainen vaikutelma, ettei henkilö osaa hoitaa raha-asioita ollenkaan. Jos rahat on loppu, niin sitten täytyy itse kokkailla.
Täällä keskustellaan Jennin ja Jyrkin työnjaosta aika runsaasti. Olen kyllä sitä mieltä, että tuonvertaiset hommat kyllä tekee helposti ilman stressaantumista kumpi vaan, kun ei ole lapsia eikä kotieläimiäkään sotkemassa. Muita yhteensopivuusasioita sen sijaan kannattaisi mettiä enemmän. Siistiä saa olla, mutta siihen pääsee kyllä vähemmälläkin vouhottamisella.
Vierailija kirjoitti:
Jennistä tykkään muuten, paitsi siitä, että hän päättää, mitä kotitöitä Jyrki saa tehdä ja mitä ei. On asioita, jotka vain Jenni muka osaa tehdä "oikein". Kuitenkin odottaa, että Jyrki olisi omatoiminen kotitöiden suhteen? Yhtälö ei kuulosta mahdolliselta. En itsekään kestäisi, jos minun pitäisi olla joku "äidin pikku apulainen" ja olen nainen. Jos haluan, että jokin tehdään jollain tietyllä tavalla, teen sen sitten itse, enkä naputa puolisolle. Ja jos puoliso tekee saman, hän saa tehdä sen omalla tavallaan, en kulje selän takana vahtimassa. Yhdessäkin tehdään, mutta ei vahdita toisen osuutta. Kamalaa tommonen, että vaatteet pitää viikata tietyllä tavalla ja siivota tietyllä tavalla. Tämmlstä on ollut ennenkin, tomaatin pilkkomisesta lähtien ja revitäänkö salaatinlehdet vai leikataanko veitsellä. Ja ne parit ei oo selvinneet yhdessä.
Muuten tykkään Jennistä.
Mun anoppi on juuri tuollainen. Nykyisin ei enää huomauta, käy vaan korjaamassa asiat "oikein". Kaikki on kyllä väärässä paikassa hänen jäljiltään mutta täydellisesti viikattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt niinkään mene, että kun mies tulee töistä, alkaa naisen vapaa-aika. Menköön nainen sitten illaksi töihin osallistumaan perheen elatukseen ja mies hoitaa lapsia ja kotia sen illan.
Mun yksituttava teki näin. Oli päivät lapsen kanssa kotona ja lähti sitten töihin, kun mies tuli töistä. Lapsi oli ihan pieni vielä noin vuoden ikäinen, mutta osasi jo kävellä. Usein kävi niin, että kun ystävä tuli töistä, mies nukkui ja lapsi puuhasi omiaan valveilla. Kauaa ei ystävä uskaltanut jättää lasta mehen hoiteisiin. Koko ajan sai töissä ollenssaan olla sydän kurkussa, että miten lapsi pärjää. Joo ja tuo mies oli ihan "normaali" mies, ja vieläpä diplomi-insinööri.
Muutenkin täytyy sanoa, että kun itse on molemmat kokenut, sekä sen töissä käynnin ja sen kotona lasten kanssa olon, niin pakko sanoa, että tuo jälkimmäinen on ran
Itse kans kokenut molemmat puolet ja toinen kokemus täysin. Jäisin kotiin ihan milloin vain ja heti, mutta kun on töitä tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustellaan Jennin ja Jyrkin työnjaosta aika runsaasti. Olen kyllä sitä mieltä, että tuonvertaiset hommat kyllä tekee helposti ilman stressaantumista kumpi vaan, kun ei ole lapsia eikä kotieläimiäkään sotkemassa. Muita yhteensopivuusasioita sen sijaan kannattaisi mettiä enemmän. Siistiä saa olla, mutta siihen pääsee kyllä vähemmälläkin vouhottamisella.
Opettelua puolin ja toisin. Jykke on elänyt pitkään poikamieselämää ja nyt pitää ottaa ryhtiliike. Jenskan pitää tajuta että Jyrki ei ole hänen entinen poikaystävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Taina lähti tähän leikkiin mukaan. Oliko Matti oikeassa, kun kysäisi ihan alussa, että lähditkö tähän ohjelmaan vain formaatin takia.
Se oli loukkaava ja alentuva kysymys. Et sinäkään voisi hyvin jos olisit ihmisen kanssa, joka tuo sinusta pahimmat piirteesi ja traumasi esiin. Jos kyseenalaistaan moraaliasi ja vihjaisi, ettet ole hyvä ihminen, et varmasti suhtautuisi siihen hyvällä mielellä.
Matti ei kysynyt, *lähtikö* Taina ohjelmaan vain formaatin takia, vaan *onko* hän (nyt) siinä sen takia. Ts. onko ohjelmassa jatkaminen enää vain sopimusvelvoitteen täyttämistä. Alkuperäistä motiivia ei siis epäillyt.
Tuotantoyhtiö voisi tarkistaa hakijoiden taustoista ainakin raha-asiat ja haastatteluissa ottaa puheeksi, millainen hakijan suhtautuminen rahaan on ja miten suurta roolia se tai sen puuttuminen näyttelisi parisuhteessa. Näin ei tulisi yhdistettyä ihan teinitaloustasolla olevaa ja suunnitelmallisesti rahaa käytäävää henkilöä samaan talouteen. Joku vastuu pitäisi olla tuotantoväelläkin. Kyseessä on kuitenkin oikeiden ihmisten elämä ja mielenterveys.
Tuntuu Jyrkin puolesta pahalta, kun hänen raha-asioitaan puidaan täällä melko ronskisti. Jos asiat olisi selvitetty riittävän hyvin jo hakuprosessin aikana ja nämä asiat oikeasti huomioitu, ei heitä varmaan olisi yhdistetty. Nyt, kun kissa on nostettu pöydälle, ei juuri paljonkaan auta, että hymistellään elämän epävarmuuksien sietämisestä ja muuta latteaa. Jos vakaa talous on Jennille kynnyskysymys, se on sitä, vaikka miten olisi rakastunut. Onneksi tulee ilmi ajoissa eikä vasta sitten, kun pikkujykä juoksentelee tuvassa.
Se Jyrkin "yhyy rankkaa oli, siskosta jouduin huolehtimaan..." kuulosti ihan siltä, että säälipisteiden toivossa historiaa vähän väritettiin uusiksi.... Kehiteltiin tekosyytä sille että "mie oon vaa tällain"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenni tosiaan kielsi Jyrkiä hakemasta töitä Helsingistä. Mikäköhän oikeus hänellä on kieltää keneltäkään hakemasta töitä sieltä missä niitä on eniten saatavilla. Melko itsekästä toimintaa Jenniltä. Jenni olisi voinut sanoa, että meidän voisi olla hyvä edetä rauhassa ja jos sinä ottaisit oman kämpän tältä suunnalta ja katsottaisiin meidän jutun kehittymistä rauhassa. Kameralle on Jenni kertonut aiempien suhteiden liian nopeasta vauhdista. Onkohan kertonut samaa Jyrkille
Ymmärrän hyvin, miksi kielsi. Jyki olisi tullut täyshoitoon hänen kotiinsa.
Jenni ei ajattele kuin itseään. Olisi sanonut, että toki voit hakea Helsinkiin, mutta ota oma asunto. Täällä et voi syksyllä asua. Aloitetaan normaalilla seurustelulla. Ei Jennin t
Jenni: Mä sanoin sille että älä hae.
" Mitähän se heidän äiti teki, kun Jrkin piti niin kovasti huolehtia siskostaan? "
Ei äidin tarvitse tehdä kuin vuorotyötä niin äkkiä siinä joutuu se vanhin sisarus venymään kun äiti on koko viikon ilta- tai yövuorossa.
Yksinhuoltajan lapset joutuvat usein koville jos se vanhempi ei ole normi päivätyössä ja vielä aika hyväpalkkainen.
Vierailija kirjoitti:
"Minulle avioliitto on mm. sitä, että yhdessä selvitään elämästä. Ihan sama kumpi maksaa. Raha ei ole samalla viivalla rakkauden ja kumppanuuden kanssa, eikä siitä tehdä riitaa."
38 v. saman kanssa ja edelleen maksetaan kaikki puoliksi. Hyvin menee. Jos joku haluaa toista elättää niin minua se ei häiritse.
Pöh! Menitkö sinäkin naimisiin tuntemattoman kanssa, ja heti jaoit kaiken rahoja myöten hänen kanssaan? Enpä usko.
Avmamma ei tajua, että ETA-parit eivät ole tutustuneet ajan kanssa, rakastuneet ja vakuuttuneet, että tuo on luottamukseni arvoinen, tuon kanssa haluan jakaa elämäni (myös rahani).
Nämä pariskunnat ovat täysin hypoteettisia, vasta tutustumisvaiheen alussa. Siksi mitään kauaskantoisia suunnitelmia ei kannata tehdä, ennen kuin tunneside ja luottamus ovat pikkuhiljaa kypsyneet.
Typerähän tämä formaatti on, siitä pääse mihinkään. Parempi olisi vaikka tekoälyn tekemä paritus. Sitten kumppanit vain esitellään toisilleen ja saavat jatkaa tutustumista ihan miten itse haluavat.
"Tuotantoyhtiö voisi tarkistaa hakijoiden taustoista ainakin raha-asiat ja haastatteluissa ottaa puheeksi, millainen hakijan suhtautuminen rahaan on ja miten suurta roolia se tai sen puuttuminen näyttelisi parisuhteessa. "
Niin pitäisi. Toisaalta tuntuu että aika monella ihmisellä ei itselläkään ole aina etukäteen selvää miten isoa roolia eri asiat oikeasti sitten siinä todellisessa parisuhteessa tulevat näyttelemään. Ainakin kun katsoo näitä ihmisten "vaatimuslistoja" kumppanille niin aika harvoin siellä edes näkyy "taloudellinen yhteensopivuus" saati että se olisi listalla korkealla. Kun puhutaan rakkaudesta niin ihan järkevilläkin ihmisillä on aikamoisia pilvilinnoja siitä mistä se yhteensopivuus tulee. Sitten arjessa törmätäänkin siihen että se pituus, rintojen koko tai sama musiikkimaku ei ollutkaa ainoa joka sen arjen saa sujumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Hai saanut tavata edes Annan kavereita? Mielestäni ovat viettäneet kyllä aikaa Hain kavereiden ja perheen kanssa, mutta en muista mitään kontaktia Annan puoleen. Tuntuu ehkä taas vähän torjunnalta Annan puolelta, ei viitsi esitellä Haita koska tietää jo ettei suhde tule kestämään. Hai sen sijaan yrittää ja on avoin.
Matin perhe ei ole tainnut kauheasti tavata Tainaa, onkohan Tainan omasta toiveesta? Ovat lähinnä viettäneet aikaa Tainan läheisten kanssa.
Jenni ja Jyrki ovat tainneet esitellä kumppaniaan molempien läheisille.
Eipä ole näytetty edes, että Hai olisi käymässä Annan pyhässä kodissa ystävien tapaamisesta nyt puhumattakaan. Perhe kutsui Hain Jussiksi mökilleen tutustuakseen Haihin, mutta Anna tuli väliin ja esti Hain tulon. Anna ollut näin torjuva myös aiemmassa suhteessa. Tainan sisko miehineen asuu myös Oulussa
Ei ole Anna esitellyt perhettään häiden jälkeen uudelleen, eikä ystäviään. Tietää jo oman päätöksensä joten ei halua tutustuttaa läheisiinsä. Taina meni Ouluun, mutta yöpyi ja hengaili siskonsa luona. Oli vain kuvauksen ajan Matin kanssa. Taina oli jo päätöksensä tehnyt, joten ei halunnut tutustua Mattiin eikä hänen läheisiinsä sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin Jennin ahdistusta, jos toisen lähtökohta on, että tällainen olen enkä muuksi muutu. Varmasti herää ajatus, että mitkä ovat nämä molempien kaipaamat perinteiset roolit, jos mies ei tuo taloudellista turvaa ja olettaa naisen hoitavan kodin ja lapset.
Oman suhteen alkuasetelma oli samankaltainen siinä mielessä, että tultiin taloudellisesti erilaisista taustoista mies oli vähän tuollainen Jyrki, jolla ei ollut säästöjä tai suunnitelmia ja itselläni oli asuntorahat säästettynä, suunnilleen viisivuotissuunnitelma laadittuna ja säästötilit sekä luottokortit turvana. Meillä kävi hyvin, suhteen myötä mies laittoi asiansa kuntoon ja onnistui karistamaan jonkin ajatuksen siitä, ettei onnellinen parisuhde, perhe tai turvattu talous omistusasuntoineen olisi häntä varten :)
Asuntorahat säästettynä? Esim. 200 000e maksavaa asuntoa varten kun laittaa joka kuu
Ei tarvi olla kun 10% asunnon hinnasta omaa rahaa. Kyllä sen 20.000€ säästää kuka tahansa kokopäivätyössä käyvä pariskunta.
Olen itse hankkinut totaaliyksinhuoltajana useamman asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Olen pohdiskellut vähän tuota Jyrkin mielentilaa. Jyrki on kertonut että vanhempien ero teini-iässä oli iso juttu. Perhe jäi heitteille ja Jyrki joutui huolehtimaan pikkusiskostaan. Mietin että onko Jyrkin käytös jäännettä noista ajoista: nuori poika joutui jättämään nuoruutensa kesken ja astumaan aikuisen rooliin. Onko tämä ns. "mieslapsen" käytös jäännettä siitä, takaisinottoa nuoruusvuosista? Asenne rahaan lienee myös peräisin lapsuudesta, noinhan teini raha-asioita hoitaisi. Kenties tuo herkkyys kumpuaa sieltä myös, vanhempien /isän jättämäksi tuleminen jättää jäljen, tulee olo ettei ollut riittävän hyvä omalle vanhemmalle.
Luulen että Jyrkillä on paljon menneisyyden kuormaa jota hänen pitäisi työstää. Hänen pitäisi uskoa ettei hän enää ole se pelästynyt teinipoika joka yrittää huolehtia siskosta, hän on nyt aikuinen mies joka pystyy kyllä hoitamaan nämä haasteet. Jyrkin pitää luottaa itseensä.
Se homma ei mene noin, ainakaan psykologisten teorioiden ja traumaoppien mukaan. Ihmisen tietty kehitys pysähtyy siihen vaiheeseen, kun tulee pysyvät traumaolot, esim. hänet parentifikoidaan (joutuu aikuiseksi, kun vanhempi on lapsi).
Jyrkin lapselliset kohdat johtuvat siitä, että hän ON niiltä osin vielä lapsi, ei siitä, että hän haluaisi sinne takaisin.
On kovaa työtä ja ärsyttävääkin kasvaa aikuisena aikuiseksi, kun lapsena se olisi tapahtunut luonnostaan. Harvalta tämä onnistuu ilman pitkää terapiaa ja motivaatiota kehittyä.
Myös narsistinen persoonallisuushäiriö ja epävakaa syntyvät tuollaisissa oloissa. Molemmat tunnetaidoiltaan lapsia.
"Nämä pariskunnat ovat täysin hypoteettisia, vasta tutustumisvaiheen alussa. Siksi mitään kauaskantoisia suunnitelmia ei kannata tehdä, ennen kuin tunneside ja luottamus ovat pikkuhiljaa kypsyneet."
Toisaalta eikös tämä Jenni nyt juuri tee aika kauaskantoisia päätelmiä siitä miltä sen puolison raha-asiat ihan muutaman viikon tuntemisen perusteella vaikuttavat? Tuskin hän Jyrkin koko taloudellista historiaa vielä tuntee eikä kaikkea mitä mies tulevaisuudessa aikoo.
Vierailija kirjoitti:
Jennistä tykkään muuten, paitsi siitä, että hän päättää, mitä kotitöitä Jyrki saa tehdä ja mitä ei. On asioita, jotka vain Jenni muka osaa tehdä "oikein". Kuitenkin odottaa, että Jyrki olisi omatoiminen kotitöiden suhteen? Yhtälö ei kuulosta mahdolliselta. En itsekään kestäisi, jos minun pitäisi olla joku "äidin pikku apulainen" ja olen nainen. Jos haluan, että jokin tehdään jollain tietyllä tavalla, teen sen sitten itse, enkä naputa puolisolle. Ja jos puoliso tekee saman, hän saa tehdä sen omalla tavallaan, en kulje selän takana vahtimassa. Yhdessäkin tehdään, mutta ei vahdita toisen osuutta. Kamalaa tommonen, että vaatteet pitää viikata tietyllä tavalla ja siivota tietyllä tavalla. Tämmlstä on ollut ennenkin, tomaatin pilkkomisesta lähtien ja revitäänkö salaatinlehdet vai leikataanko veitsellä. Ja ne parit ei oo selvinneet yhdessä.
Muuten tykkään Jennistä.
Jep, helppo huomata, miksi oli vielä sinkku. En voi ymmärtää, mikä tarve joillain naisilla on olla tällainen kotityranni. Tyyli millä Jeni sanoin"olen pystynyt antamaan joitakin tehtäviä Jyrkillä ja ihan hyvin hän sitten suoritti ne" omg :DDD ihan oikeesti. Onko Jyrki Jennin sylikoira? tai sitten Jenni pelleilee -eihän kukaan voi tosissaan olla tollanen vai?
Minun omaan korvaani taas Jenni on nimenomaan useita kertoja sanonut Jyrkillä puuttuvan vakituisen työn olevan se ongelma. Mutta täällähän tietenkin tiedetään asia paremmin kuin mitä Jenni itse niin monesti toistaa