Onko mitään helpompaa kuin nyky-opettajan ammatti: "Mä en opeta tätä teille, vaan on parempi että opettelette sen itse".
Eikös se näin mene vähän joka koulutusasteella nykyisin?
Kommentit (43)
Kyllä. Yliopistossa toivottavasti on vielä luentoja eli ihan perinteistä opetusta.
Ne jotka ei osaa tehdä, opettaa.
Ne jotka ei osaa opettaa, opettaa liikuntaa.
Itse asiassa luennointi eli maallikkojen "opettaminen" on paljon helpompaa kuin oppijan lähtökohdista lähtevä oppimisen auttaminen.
Menkääpä ja istukaapa luokan perällä vaikka yhden päivän ajan.
Jos ei ne opettajat osaa opettaa? Nuoremmat aikuiset ovat myös aika lapsellisia, sen näkee ja kuulee. Vänkyröivät, hyi oksetus.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei osaa tehdä, opettaa.
Ne jotka ei osaa opettaa, opettaa liikuntaa.
Ei nyt ihan opettamista tarvitse kuitenkaan dissata vaikkette osaa sitä opettamista. Se vaatii ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa luennointi eli maallikkojen "opettaminen" on paljon helpompaa kuin oppijan lähtökohdista lähtevä oppimisen auttaminen.
Luennointi ei ole opettamista vaikka ihmiset oppivatkin kaikesta. Ihan mielenkiinnolla luen näitäkin kommentteja ja opin ikäluokkien ongelmista.
Johan pomppas! Leppoisaa tulevaa työviikkoa vaan kaikille opettajille!
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa luennointi eli maallikkojen "opettaminen" on paljon helpompaa kuin oppijan lähtökohdista lähtevä oppimisen auttaminen.
No tämä. Ei ole oikein järkeä siinä että käsketään uuvattia tekemään jotain mistä tällä ei ole minkäänlaista käsitystä ja oppimaan sillä tavalla. Sitten käydään välillä korjaamassa ja neuvomassa että eikun näin.
Miksei ensin opeteta tekemään ja sitten vasta siirrytä tuohon opetetun asian käytännön toteuttamiseen?
Oon opettaja ja kyllähän tuo on totta joidenkin kollegojen kohdalla, valitettavasti. Suurin osa opettajista tosin laittaa oman rimansa korkealle ja vaatii itseltään ja opetustyöltään paljon, kuten kuuluukin. Noi jotka sanoo, että etsi tieto itse, saa silti ihan samaa palkkaa.
Mutta noin se menee muissakin töissä ("oikeissa töissä", niinkuin me opet sanotaan:), että osa tekee työnsä hyvin ja osa vetää lonkkaa, ei opet ole poikkeus.
Mene kokeilemaan opettajan sijaisena. Voin vakuuttaa sinulle, että käsityksesi opettajan työn helppoudesta muuttuu täydellisesti ensimmäisen varttitunnin aikana, olipa kouluaste mikä tahansa.
Opettajan työ ei todellakaan ole enää vanhanaikaista opettamista kuin ehkä korkeimmalla tasolla. Muualla työ on lähinnä kurinpitoa.
Kyllä se ihan perinteistä opettamista ainakin peruskoulussa on. Näitä ns. projekteja voi opetussuunnitelman laatijan mieliksi kerran vuodessa tehdä, mutta koe paljastaa, miten huono oppimistulos on. Paras tulos tulee ihan sillä samalla mallilla, millä 80-luvulla mentiin. Enempi ehkä keskustelua ja pohdintaa, mutta muutoin sama.
Vierailija kirjoitti:
Mene kokeilemaan opettajan sijaisena. Voin vakuuttaa sinulle, että käsityksesi opettajan työn helppoudesta muuttuu täydellisesti ensimmäisen varttitunnin aikana, olipa kouluaste mikä tahansa.
Opettajan työ ei todellakaan ole enää vanhanaikaista opettamista kuin ehkä korkeimmalla tasolla. Muualla työ on lähinnä kurinpitoa.
Eikä ole, mikäli opettaja on saanut ryhmän hallintaan. Sekin on taito, mikä opitaan ammattitaidon kehittymisen myötä. Opettamisessa tylsintä on se, että aina ei vain voi olla kiva. Välillä pitää olla aika ikävä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Oon opettaja ja kyllähän tuo on totta joidenkin kollegojen kohdalla, valitettavasti. Suurin osa opettajista tosin laittaa oman rimansa korkealle ja vaatii itseltään ja opetustyöltään paljon, kuten kuuluukin. Noi jotka sanoo, että etsi tieto itse, saa silti ihan samaa palkkaa.
Mutta noin se menee muissakin töissä ("oikeissa töissä", niinkuin me opet sanotaan:), että osa tekee työnsä hyvin ja osa vetää lonkkaa, ei opet ole poikkeus.
Vuosikymmeniä sitten menin ensimmäisen kerran opettajan sijaiseksi. Aliarvioin itseäni opettajana ja ohjasin oppilaita hankkimaan itse tietoa. Vaan kuinka kävikään? Oppilaat tulivat sanomaan minulle, että ei tämä käy, sinun pitää opettaa! Ja he olivat jo aikuisia ja samalla alalla työssä olleita, kaikki vähintään peruskoulun suorittaneita.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa luennointi eli maallikkojen "opettaminen" on paljon helpompaa kuin oppijan lähtökohdista lähtevä oppimisen auttaminen.
Just näin. On ihan hemmetin helppoo länkyttää paskaa luentosalin edessä kun yleisö torkkuu tai tiktokkaa. Sitten kun ollaankin kasvokkain ja yrittää sopivilla kysymyksillä saada sen opiskelijan nupissa välähtämään ihan itsenäisesti, se on ihan eri tason opettamista. Vaatii sen verran taitoo osata lukea ihmisiä ettei ihan joka jannulta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa luennointi eli maallikkojen "opettaminen" on paljon helpompaa kuin oppijan lähtökohdista lähtevä oppimisen auttaminen.
No tämä. Ei ole oikein järkeä siinä että käsketään uuvattia tekemään jotain mistä tällä ei ole minkäänlaista käsitystä ja oppimaan sillä tavalla. Sitten käydään välillä korjaamassa ja neuvomassa että eikun näin.
Miksei ensin opeteta tekemään ja sitten vasta siirrytä tuohon opetetun asian käytännön toteuttamiseen?
Tämä on myös tehokkain tapa oppia. Ensin tankataan tietoa ja esimerkkejä tiedon soveltamisesta. Sitten vasta sovelletaan tietoa. Jotta oppiminen on tehokasta, ei oppilaan kognitiiviset resurssit (tai aika) saa kulua tiedonhakuun, vaan jonkun eli opettajan tulee esitellä tieto ymmärrettävässä muodossa, niin että oppilas voi vaan keskittyä kognitiivisesti tiedon vastaanottoon, prosessointiin ja tallentamiseen.
Nauran teille opettajille. Työskentelette ihmisten kanssa mutta ette saa lapsia kuriin ettekä osaa opettaa. Mikä virka teillä oikein on? Soitatteko lastensuojelua apuun kun työ käy liian raskaaksi?
Ok. Ala sitten opettajaksi, niin pääset itsekin helpolla.
....Next.....!