Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään helpompaa kuin nyky-opettajan ammatti: "Mä en opeta tätä teille, vaan on parempi että opettelette sen itse".

Vierailija
25.08.2024 |

Eikös se näin mene vähän joka koulutusasteella nykyisin?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Ala sitten opettajaksi, niin pääset itsekin helpolla. 

....Next.....!

Vierailija
2/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnanopena vielä helpompaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Yliopistossa toivottavasti on vielä luentoja eli ihan perinteistä opetusta. 

Vierailija
4/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka ei osaa tehdä, opettaa. 

Ne jotka ei osaa opettaa, opettaa liikuntaa. 

Vierailija
5/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa luennointi eli maallikkojen "opettaminen" on paljon helpompaa kuin oppijan lähtökohdista lähtevä oppimisen auttaminen.

Vierailija
6/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä ja istukaapa luokan perällä vaikka yhden päivän ajan. 

Vierailija
7/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan wokea!

Vierailija
8/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ne opettajat osaa opettaa? Nuoremmat aikuiset ovat myös aika lapsellisia, sen näkee ja kuulee. Vänkyröivät, hyi oksetus.

Vierailija
9/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ei osaa tehdä, opettaa. 

Ne jotka ei osaa opettaa, opettaa liikuntaa. 

Ei nyt ihan opettamista tarvitse kuitenkaan dissata vaikkette osaa sitä opettamista. Se vaatii ymmärrystä.

Vierailija
10/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa luennointi eli maallikkojen "opettaminen" on paljon helpompaa kuin oppijan lähtökohdista lähtevä oppimisen auttaminen.

Luennointi ei ole opettamista vaikka ihmiset oppivatkin kaikesta. Ihan mielenkiinnolla luen näitäkin kommentteja ja opin ikäluokkien ongelmista. 

Vierailija
11/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan pomppas! Leppoisaa tulevaa työviikkoa vaan kaikille opettajille!

Vierailija
12/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Ei ole oikein järkeä siinä että käsketään uuvattia tekemään jotain mistä tällä ei ole minkäänlaista käsitystä ja oppimaan sillä tavalla. Sitten käydään välillä korjaamassa ja neuvomassa että eikun näin.

Miksei ensin opeteta tekemään ja sitten vasta siirrytä tuohon opetetun asian käytännön toteuttamiseen?

Vierailija
13/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon opettaja ja kyllähän tuo on totta joidenkin kollegojen kohdalla, valitettavasti. Suurin osa opettajista tosin laittaa oman rimansa korkealle ja vaatii itseltään ja opetustyöltään paljon, kuten kuuluukin. Noi jotka sanoo, että etsi tieto itse, saa silti ihan samaa palkkaa. 

Mutta noin se menee muissakin töissä ("oikeissa töissä", niinkuin me opet sanotaan:), että osa tekee työnsä hyvin ja osa vetää lonkkaa, ei opet ole poikkeus.

Vierailija
14/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kokeilemaan opettajan sijaisena. Voin vakuuttaa sinulle, että käsityksesi opettajan työn helppoudesta muuttuu täydellisesti ensimmäisen varttitunnin aikana, olipa kouluaste mikä tahansa.

Opettajan työ ei todellakaan ole enää vanhanaikaista opettamista kuin ehkä korkeimmalla tasolla. Muualla työ on lähinnä kurinpitoa.

Vierailija
15/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ihan perinteistä opettamista ainakin peruskoulussa on. Näitä ns. projekteja voi opetussuunnitelman laatijan mieliksi kerran vuodessa tehdä, mutta koe paljastaa, miten huono oppimistulos on. Paras tulos tulee ihan sillä samalla mallilla, millä 80-luvulla mentiin. Enempi ehkä keskustelua ja pohdintaa, mutta muutoin sama. 

Vierailija
16/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene kokeilemaan opettajan sijaisena. Voin vakuuttaa sinulle, että käsityksesi opettajan työn helppoudesta muuttuu täydellisesti ensimmäisen varttitunnin aikana, olipa kouluaste mikä tahansa.

Opettajan työ ei todellakaan ole enää vanhanaikaista opettamista kuin ehkä korkeimmalla tasolla. Muualla työ on lähinnä kurinpitoa.

Eikä ole, mikäli opettaja on saanut ryhmän hallintaan. Sekin on taito, mikä opitaan ammattitaidon kehittymisen myötä. Opettamisessa tylsintä on se, että aina ei vain voi olla kiva. Välillä pitää olla aika ikävä ihminen. 

Vierailija
17/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon opettaja ja kyllähän tuo on totta joidenkin kollegojen kohdalla, valitettavasti. Suurin osa opettajista tosin laittaa oman rimansa korkealle ja vaatii itseltään ja opetustyöltään paljon, kuten kuuluukin. Noi jotka sanoo, että etsi tieto itse, saa silti ihan samaa palkkaa. 

Mutta noin se menee muissakin töissä ("oikeissa töissä", niinkuin me opet sanotaan:), että osa tekee työnsä hyvin ja osa vetää lonkkaa, ei opet ole poikkeus.

Vuosikymmeniä sitten menin ensimmäisen kerran opettajan sijaiseksi. Aliarvioin itseäni opettajana ja ohjasin oppilaita hankkimaan itse tietoa. Vaan kuinka kävikään? Oppilaat tulivat sanomaan minulle, että ei tämä käy, sinun pitää opettaa! Ja he olivat jo aikuisia ja samalla alalla työssä olleita, kaikki vähintään peruskoulun suorittaneita.

Vierailija
18/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. On ihan hemmetin helppoo länkyttää paskaa luentosalin edessä kun yleisö torkkuu tai tiktokkaa. Sitten kun ollaankin kasvokkain ja yrittää sopivilla kysymyksillä saada sen opiskelijan nupissa välähtämään ihan itsenäisesti, se on ihan eri tason opettamista. Vaatii sen verran taitoo osata lukea ihmisiä ettei ihan joka jannulta löydy.

Vierailija
19/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Ei ole oikein järkeä siinä että käsketään uuvattia tekemään jotain mistä tällä ei ole minkäänlaista käsitystä ja oppimaan sillä tavalla. Sitten käydään välillä korjaamassa ja neuvomassa että eikun näin.

Miksei ensin opeteta tekemään ja sitten vasta siirrytä tuohon opetetun asian käytännön toteuttamiseen?

Tämä on myös tehokkain tapa oppia. Ensin tankataan tietoa ja esimerkkejä tiedon soveltamisesta. Sitten vasta sovelletaan tietoa. Jotta oppiminen on tehokasta, ei oppilaan kognitiiviset resurssit (tai aika) saa kulua tiedonhakuun, vaan jonkun eli opettajan tulee esitellä tieto ymmärrettävässä muodossa, niin että oppilas voi vaan keskittyä kognitiivisesti tiedon vastaanottoon, prosessointiin ja tallentamiseen. 

Vierailija
20/43 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran teille opettajille. Työskentelette ihmisten kanssa mutta ette saa lapsia kuriin ettekä osaa opettaa. Mikä virka teillä oikein on? Soitatteko lastensuojelua apuun kun työ käy liian raskaaksi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän