Brutto 3300€, käteen 2400€
Eli ihan keskipalkka mulla. Kolmannes menee taivaan tuuliin. Mielestäni liikaa.
Kommentit (88)
Yrittäjä. Älkää heti hyökätä kimppuun, vaikka asianajajayritys kyseessä.
Ei muita työntekijöitä. Itse teen kaiken. Todella pitkiä päivä. Tällä alalla teet töitä paljon ja tilillä näkyy usein 3-5 vuoden päästä. Tarkoitan, että aloitat työt asiakkaalle vuonna 2009 ja vuonna 2004 ollaan oikeudessa. Koko tuona aikana et saa yhtään mitään.
Kyllä minä toimeen tulen. Mutta en rikkaaksi iksinä. Pienyrittäjältä verottaja vie kaiken. YEL on hirveä ja tuotto minimaalinen.
Koskaan et saa säännöllistä tuloa. Ja jos firma ei tuota mitään, niin tukia et saa. Siinä sitä sitten ollaan.
Joo. Nyt nämä kommentoijat huutaa yritystuista ja korruptiosta, mutta kyllähän se niin on, että pikkuiset yrittäjät ei niitä näe edes unissaan...
asianajaja, yksinyrittäjä
Olen satavarma, että veroista kitisijät ovat samoja jotka kitisevät myös työttömien "massiivisista" tuista. En ymmärrä miten joku reilusti yli 2000 euroa nettona tienaava voi olla kateellinen työttömälle joka saa parhaimmillaan yhteensä vähän yli tonnin verran tukia.
Suomi pyörii verovaroin. Jos veroja ei maksettaisi palkasta niin sitten palkatkin tippuisivat reilusti. Lopputulos olisi +- 0.
Eläkemaksua tosta on 7,15 % ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta.
Näköjään verotus helpottunut huomattavasti!?
10v sitten mun brutto oli 3450e ja käteen jäi (vaikka oli lainan korkovähennyksiä yms) vain 2200e!
Sulla jää käteen 73%, minulla vain 64. Huima ero!
brutto 7000, nettona käteen 4100. Lisätöitä tai ylennyksiä en ota enää vastaan korkean marginaaliveron takia. Työkaveri Ruotsissa saa samalla brutolla ennen vähennyksiä 4900 käteen. Ruotsin toimisto on rauhallisella paikalla, voisin siirtyä sinne kun nuorin lapsi ensi keväänä kirjoittanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ruikuttako, olkaa onnellisia, koittakaapa joskus elää 800 euron nettokuukausituloilla!
No huoh taas. Onko 800€ ihan kaikki tulot ja maksetaanko tuosta asumiskuluja?
Jos on yksineläjä tuolla 800 eurolla netto (vuokran tai vastikkeen maksun jälkeen) pärjää hyvin. Vaikka söisi 400 euron edestä ja muut pakoliiset menot olisivat 60-70 euroa (puhelin, sähkö), niin johonkin muuhun tai jopa säästöön jää vielä yli 300 euroa kuukaudessa.
Brutto 4000, netto 3000 kieppeillä. 2 työtä, toinen vakituinen palkkatyö, toinen sivutoiminen yrittäjyys, jonka tulot jää alle YEL-rajan, eikä marginaaliverohyppäyskään iske vielä. Kyllä tätä jonkin aikaa jaksaa painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ruikuttako, olkaa onnellisia, koittakaapa joskus elää 800 euron nettokuukausituloilla!
No huoh taas. Onko 800€ ihan kaikki tulot ja maksetaanko tuosta asumiskuluja?
Nämä on niitä, jotka jättävät pois toisen puoliskon, minkä yhteiskunta maksaa ja kolmannen osuuden, jonka ex maksaa lasten elatuksena. Eli kaikkien laskujen jälkeen netto on 800. Enemmän, kuin monella omat laskunsa maksamalla jää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä. Älkää heti hyökätä kimppuun, vaikka asianajajayritys kyseessä.
Ei muita työntekijöitä. Itse teen kaiken. Todella pitkiä päivä. Tällä alalla teet töitä paljon ja tilillä näkyy usein 3-5 vuoden päästä. Tarkoitan, että aloitat työt asiakkaalle vuonna 2009 ja vuonna 2004 ollaan oikeudessa. Koko tuona aikana et saa yhtään mitään.
Kyllä minä toimeen tulen. Mutta en rikkaaksi iksinä. Pienyrittäjältä verottaja vie kaiken. YEL on hirveä ja tuotto minimaalinen.
Koskaan et saa säännöllistä tuloa. Ja jos firma ei tuota mitään, niin tukia et saa. Siinä sitä sitten ollaan.
Joo. Nyt nämä kommentoijat huutaa yritystuista ja korruptiosta, mutta kyllähän se niin on, että pikkuiset yrittäjät ei niitä näe edes unissaan...
asianajaja, yksinyrittäjä
Täällä toinen yrittäjä. Minä olen myös yrittänyt etsiä sitä tahoa, mistä niitä yritystukia saisi, kerran niitä yrittäjille jaetaan. Eipä ole sitä rahahanaa löytynyt. Jos joku hankeraha olisi mahdollisuus hakea, niin siihen pitää olla 2/3 omaa rahaa laittaa ja se hallinnollinen selvittely ennen ja jälkeen on niin valtava, että se ei vaan kannata. Velvoitteet on älyttömät ja tuki annetaan lähinnä näiden älyttömien velvoitteiden (esim. rakentamisessa) kustannusten peittämiseen. Eli sama raha menee, kun rakennat ilman niitä tukia. Helpompi on tehdä töitä ja laskuttaa asiakkaita. Yhteiskunnalta ei tule pienyrityksille mitää ilmaiseksi.
terv. Toinen yksinyrittäjiä
Vierailija kirjoitti:
Olen satavarma, että veroista kitisijät ovat samoja jotka kitisevät myös työttömien "massiivisista" tuista. En ymmärrä miten joku reilusti yli 2000 euroa nettona tienaava voi olla kateellinen työttömälle joka saa parhaimmillaan yhteensä vähän yli tonnin verran tukia.
Suomi pyörii verovaroin. Jos veroja ei maksettaisi palkasta niin sitten palkatkin tippuisivat reilusti. Lopputulos olisi +- 0.
Sillä työttömällä on vapaa-aikaa. Töissä käyvällä ei. Lopputulos pankkitilillä on sama.
Ymmärrätkö nyt, mistä se veetutus tahallisesti yhteiskunnan tukien varaan heittäytyviä kohtaan tulee? Väliaikainen työttömyys, alle 6kk on ihan ok ja kuuluu työelämään. Siihen ne tuet on tarkoitettu. Ei vuosikausien vapaamatkustukseen.
Vierailija kirjoitti:
Sairaan kova verotus suomessa. Jos brutto on alle 3000€ niin veroprosentti pitäisi olla maksimissaan 5%.
Niin se onkin, kun palkka on tyyliin 1500 eur/kk. Mutta jo parissa tonnissa alkaa sellainen verotuksen nousu, että alkaa työmotivaatio kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi elää 2400 eurolla? 80 euroa per päivä!
Hyvin. Ja jää vielä säästöön. Ei tuota edes vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä Saksassa, joka joidenkin mielestä on kaikessa Suomea parempi. Minun palkka on 3 299 euroa/kk ja käteen jää 2180 euroa. Tällä palkkatasolla Suomessa jäisi jopa enemmän käteen verojen ja sairauskassamaksun jälkeen.
Puhuin saksalaisen serkkuni kanssa palkoista. Hämmästelin miten siellä tienaa yli kaksi kertaa paremmin kuin täällä alalla x ja miten on verohelpotuksia lapsista ja kaikkea. No serkku kertoi että pakko ollakin, koska useamman lapsen päivähoito imaisee jo puolet palkasta. Oli muitakin suomalaisittain aivan älyttömiä menoja.
Totesin että vaihtamalla ei kyllä olot parane. Ainakaan perheellisellä.
Niinpä. Kun vertaillaan, jää kokonaisuudesta aika monta palasta pois. Suomessa lapsiperheitä tosiasiassa tuetaan reippaasti mm. ilmaisen koulutuksen ja naurettavan pienien päivähoitomaksujen muodossa. Itse olen jo ne edut nauttinut ja nyt jo sitten vuorostani maksupuolella nuoremmille. Mutta ymmärrän, että jossain vaiheessa se lasku tulee maksettavaksi - ei se ilmaista ole.
Mulla brutto 3700 ja netto 2660. Olen tyytyväinen ja rahaa jää paljon säästöönkin.
Minä saan tilille 270 euroa kuussa. Mieheni saa tilille 2600e, joten en ole oikeutettu mihinkään lisätukiin kuten asumis tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä Saksassa, joka joidenkin mielestä on kaikessa Suomea parempi. Minun palkka on 3 299 euroa/kk ja käteen jää 2180 euroa. Tällä palkkatasolla Suomessa jäisi jopa enemmän käteen verojen ja sairauskassamaksun jälkeen.
Verotus duunareille on Suomessa alhaisempaa kuin EU:ssa keskimäärin. Sen sijaan keskituloisia verotetaan senkin edestä kovimmin Euroopassa. Hyvätuloisten verotus taas keskitasolla muihin maihin verrattuna.
Keskituloiset on muutenkin joka tilanteessa häviäjän roolissa Suomessa. Siksi täältä lähteekin korkeastikoulutettuja pois paljon.
Eikä lähde. Se on ihan höpöpuhetta. Harva pystyy lähtemään. Vielä harvempi uskaltaa lähteä. Mm. EU:n virkoihin on vaikeuksia saada kunnollisia hakijoita Suomesta. Yksinkertaisesti Brysselissä on niin kallista asua ja suku on kaukana. Pendelöinti kahden maan välillä ei houkuta.
Sitten on niitä, jotka käyvät kokeilemassa. Kohta ollaan takaisin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun eukko on paksuna ja kuulee synnytyksen hinnan ja lapsiperheiden kustannukset. Mutta nämä osaavat sitten arvostaa suomalaista järjestelmää ihan eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan tilille 270 euroa kuussa. Mieheni saa tilille 2600e, joten en ole oikeutettu mihinkään lisätukiin kuten asumis tms.
Teidän tulot on 2870 eur kuukaudessa. Mitä tukia sinun mielestäsi teille pitäisi maksaa ja kuinka paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä työttömällä on vapaa-aikaa. Töissä käyvällä ei. Lopputulos pankkitilillä on sama.
Ymmärrätkö nyt, mistä se veetutus tahallisesti yhteiskunnan tukien varaan heittäytyviä kohtaan tulee? Väliaikainen työttömyys, alle 6kk on ihan ok ja kuuluu työelämään. Siihen ne tuet on tarkoitettu. Ei vuosikausien vapaamatkustukseen.
Sori! Unohdin! Sen 6kk jälkeen pitäis köyhälle antaa niskalaukaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän tulot on 2870 eur kuukaudessa. Mitä tukia sinun mielestäsi teille pitäisi maksaa ja kuinka paljon?
Niin joo! Unohdin! Pitäis syödä velliä ja kävellä 10 km työmatka. UFF:n laatikoissa on vaatteet, ne vaan jotenkin auki!
Työnantajasi maksaa tuon 3300e bruttooalkan lisäksi myös noin 800e veroluontoisia maksuja, jotka ei näy palkkakuitissasi työn verotus on paljon rankempaa, kuin pelkkää veroprosenttia tuijottamalla voisi kuvitella. Nämä piiloverot on myös osasyys siihen minkä vuoksi Suomessa on näennäisesti huonot palkat useimpiin muihin länsimaihin verrattuna.