AMK:ssa puhutaan jo avoimesti, että heillä on kandi- ja maisterikoulutuksia
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Jee Lieksan amk:sta valmistunut peruskoulun hädintuskin läpäissyt alisuoriutuja menee maailmalle kertomaan valmistuneensa kandi suomalaisesta yliopistosta.
Mitä sitten? Ei ne korkeakoulutukset ole muuallakaan sen kummempia.
Eikö Yliopistot ole ammattikoulutuksen ohella ennen kaikkea tiedeyhteisöjä, joissa tutkitaan ja innovoidaan, siis luodaan uutta?
Eikö Ammattikorkeakoulut ole ensisijaisesti ammatti koulutuslaitoksia, oli sitten kyseessä alempi-tai ylempi amk tutkinto?
Saa korjata jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mieheni oli tuollaisella ihan vähän aikaa sitten. Kuulemma yamk-lopputyö on ihan sama kuin gradu. Meillä oli kummallakin naurussa pitelemistä. Olen oikolukenut monet lopputyöt, gradut ja kandit ja kyllä niissä kuuluu olla selkeät erot.
Miksi provoat? YAMK-oppari tehdään kehittämistyönä (omalle) organisaatiolle. Ei se tietenkään ole sama kuin gradu, eikä kuulukaan olla.
Niinhän minä juuri sanoin. Etteivät ole sama, eikä kuulukaan.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat opinahjot on pitkälti aivopesua. Amk voisi myös uudestaan keskittyä siihen, että osataan toimia käytännössä. Nyt kaikki on vain teoriaa.
Tämä on kyllä monin paikoin totta, esim sosiaali-ja terveysalan amk tutkinnot ovat kuitenkin ensijaisesti käytännön töitä, eivät toki kaikki. Opiskelijat voivat saada väärän mielikuvan, jos kuvittelevat että työ on pääosin näyttöpäätteen ääressä tehtävää siistiä sisätyötä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikeen ymmärrä mikä tässä on ongelma. Suomi allekirjoitti Bolognan prosessin jo vuonna 1999 ja sitä myötä AMK tutkinnot muuttuivat kandin ja maisterin tutkintoja vastaaviksi. Toki ero yliopistotutkintoihin on se, että ammattikorkeakoluissa opiskellaan nimensä mukaisesti käytännönläheisempiä ammattitutkintoja siinä missä yliopistoissa tutkinnot ovat teoriapainotteisia.Se ei muuta kuitenkaan sitä tosiasiaa että kandeja ja maistereita valmistuu molemmista opinahjoista.
"Se ei muuta kuitenkaan sitä tosiasiaa että kandeja ja maistereita valmistuu molemmista opinahjoista."
Mitkä nämä AMK:sta valmistuneiden kandien ja maistereiden tutkintonimikkeet ovat?
Sarkasmi sulle vierasta?