Sinä, joka et ole juuri koskaan sairaana. Miten elät?
Ei tartu flunssat, ei korona, ei influenssat eikä oksennustauti. Miten nuo kaikki voi estää? Miten parantaa puolustuskykyä?
Kommentit (169)
Vähän jopa ärsyttää, etten koskaan saa edes sitä pikkuflunssaa, jotta voisin olla saikulla... Meillä 2 lasta ja hekin todella harvoin sairaina. Se toki hyvä juttu. Meillä työpaikalla ihmisiä, jotka joka kuukausi pois joko oman tai lapsen takia. Ja siis kyse ihan normaaleista flunssataudeista.
Vierailija kirjoitti:
Käytän ffp-suojainta. Sen jälkeen ei ole pahemmin tarvinnut sairastella.
Osa varmaan pitää hulluna, mutta pitäkööt. Töissä se olen minä, joka tuuraan muita ja pidän kioskin pystyssä, kun muut makaavat kotona milloin missäkin flunssassa.
En käytä maskeja, ei ole kausi-influenssarokotteita mutta eipä ole näitä tautejakaan ollut. Pitäkää hulluna mutta näin olen päättänyt vain elää. Toki on flunssia ollut mutta normaalilla tavalla, ei koronaa ollenkaan esimerkiksi tähän asti siis ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä käsihygienia, sormia ei suuhun eikä kasvojen räpläystä tai käsin syöntiä ennen kunnon desinfointia, ja puhelimen desinfiointi aina kotiin tullessa on omat tärkeimmät vinkit.
Minä pureskelen kynsiä enkä desinfioi. En ole koskaan sairaana. Ei ole ollut koronaa, ei ole edes rokotteita. Ja viihdyn kyllä ihmisten ilmoilla.
On varmaankin geneettistä. Itse sairastan joskus. Viimeksi koronan lievänä 2021 sitten ja sen jälkeen pysynyt terveenä. Arkena kuljen työmatkat metrolla, jossa köhiminen ja aivastelu arkipäivää. Kädet pesen, kun tulen sisälle.
Syön huonosti, poltan tupakkaa, liikun vähän, alkoholia en käytä kovin paljon. Olen 55v lihava, hikoileva, puolikalju työssä käyvä ukkeli, sinänsä sairas kyllä että on korkea verenpaine ja huonot kolesteroliarvot, jotka tosin lääkityksellä säädetty kuntoon, mutta noita flunssia ja sellaisia ei ole tullut sairasteltua vuosiin. Koronaakaan en tietääkseni ole kertaakaan sairastanut.
Vierailija kirjoitti:
On varmaankin geneettistä. Itse sairastan joskus. Viimeksi koronan lievänä 2021 sitten ja sen jälkeen pysynyt terveenä. Arkena kuljen työmatkat metrolla, jossa köhiminen ja aivastelu arkipäivää. Kädet pesen, kun tulen sisälle.
Kyllä se on myös geneettinen juttu.
Liikun päivittäin. Joko juoksen tai käyn salilla.
En syö punaista lihaa. Kalaa ja vihanneksia menee paljon. Syön erilaisia kuitupitoisia ruokia. D3-vitamiinilisä kuitenkin käytössä.
Tapaan paljon ystäviä. Puuhastelen puutarhassa paljain käsin.
Muu perhe oli ollut norossa, mutta minä sain siitä vain pari ripulia. Sairastin viimeksi koronan vuonna 2021, ja senkin hyvin lieväoireisena. Flunssassa en ole ollut vuosikausiin.
Käsihygienia kunnossa. Olen lisäksi ollut sairaalassa töissä, niin luulen, että siellä olen altistunut kaikenmaailman bakteereille ja siksi vastuskykyni on noussut. Juon myös päivittäin 3 mukia vihreää teetä.
Harvoin olen sairaana, mutta kaksi kertaa koronassa. Eka korona oli tosi raju ja tärisin todella voimakkaasti niin, että näkyi ulospäin. Mutta yleensä en ole sairaana flunssista yms. En muista olikohan viimeisin sairastaminen 2022 korona. Ei ole tainnut olla kuumetta sen jälkeen tms. Tuo 2022 oli jo lievä, kun 2021 se korona veti oikein rajuna läpi. Pojallani taasen korona näytti positiivista, mutta sairasti sen täysin oireettomana. Oli jopa koulussa ja kun sairastuin niin muu perhe testattiin ja näytti kaikilla koronaa. Tytölläkin oli vain pientä kurkkukipua.
Elän itse niin, että vatsani kestää varmaan mitä vaan. Luultavasti voisin juoda järvivettäkin sairastumatta. Juon avolähteen vettä. Olen syönyt pilaantunutta ruokaa, josta mieheni sai hirmuisen ripulin ja vatsanväänteet yöksi, mutta minä en mitään. Itse ruoanteon hygienia on mulle tärkeää, mutta muuten kotona ei ole hygieenistä ja juurikin vahingossa saatan syödä liian kauan jääkaapissa ollutta valmista ruokaa, kun muistan väärin. Ruoka kuin ruoka on syötävää vielä 4 päivää sen teon jälkeen.
Syön ja juon miten sattuu. Sairastelin lapsena paljon mutta aikuisena en ole ikinä kuumeessa ja koronakin ollut nuha. Sisarukseni ovat samanlaisia eli kyseessä lienee perintötekijät.
Geneettistä. Mutta toki siihen voi omilla toimilla vaikuttaa.
Toin töistä yhden koronan ja lapset sitä ennen yhden influenssan koulusta. Kaupasta kaapattiin kerran noro. Mutta muuten on onnistuttu kiertämään isommat pöpöt. Toki välillä jotain pientä pikkuflunssaa käväisee kylässä. Yleensä niihin sairastuu se teini jonka ruokavalio on kehnoin. Me muut säästytään niiltä.
En juuri siivoa enkä pese käsiä kuin vessassa käynnin jälkeen ja olen aikasemmin elänyt hyvin likaisissa olosuhteissa. Koronaakaan en ole sairastanut kertaakaan.
Mulla on kasa autoimmuuneja, noro kerran ja influenssa kerran 45 vuoteen, flunssia en sairasta. Vika on lääkärin mukaan t-imusoluissa, kuulemma länsimainen lääketiede tunnistaa ongelman, muttei osaa tehdä sille mitään. Turhan ärhäkkä puolustus rikkoo paikkoja koheltaessaan ja rauhoittuu vanhemmiten, joten uusia diagnooseja ei ole tullut enää kolmenkympin jälkeen.
Tiedän myös ihmisiä, jotka eivät ole oikeasti sairaana, kunhan saikuttavat, kun joissain työpaikoissa se on melko helppoa omalla ilmoituksella... Siksi moni saattaa luulla, että joku on aina sairaana.
Se hyvä vastustuskyky hankitaan lapsena. Leikitään mullassa ja syödään lunta ja purkat maasta, noin karkeasti kuvattuna. Ei olla liian tarkkoja sen hygienian kanssa. Maalla kasvaneilla on vähemmän allergioita ihan tutkitusti. Sitä ei muuta se, että näin ei ole kaikilla.
Mulla hyvät geenit. Lisäksi pyöräilen tai kävelen työmatkat. Syön terveellisesti mutta lisäksi herkkuja. Ylipainoakin jonkin verran. Paljon ihmiskontakteja myös räkäisiä lapsia tapaan usein. Viihdyn kauppakeskuksissa ja kirppiksillä. Ei vaan tartu mikään. Korona-aikana käytin harvoin maskia. Ei koronaakaan mulla. Haluisin edes joskus saikulle.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmiskontakteja ja käsihygienia kunnossa, ei päivähoito- eikä kouluikäisiä lapsia.
Sama. Asun Euroopan tiheimmin asutetulla alueella mutta teen etätöitä, ei ole lapsia ja tapaan livenä hyvin vähän ihmisiä. Vältän koskemasta mitään julkisella paikalla enkä koske kasvoihini. En ikinä syö ulkona paljain käsin. Kotiin tullessa pesen aina kädet. Muutenkin elintavat terveelliset, mutta luulen että tuo eristyneisyys ja käsihygienia ovat suurimmat syyt.
Vierailija kirjoitti:
Se hyvä vastustuskyky hankitaan lapsena. Leikitään mullassa ja syödään lunta ja purkat maasta, noin karkeasti kuvattuna. Ei olla liian tarkkoja sen hygienian kanssa. Maalla kasvaneilla on vähemmän allergioita ihan tutkitusti. Sitä ei muuta se, että näin ei ole kaikilla.
No tämä on kyllä yksi mahdollinen selitys. Kyllä sitä penskana mullassa möyrittiin, lunta syötiin jne. Purkkaa ei kyllä maasta juuri löydetty, mutta suurta herkkua oli esim. porkkanat suoraan pellosta vedettynä ja vähän nurmikkoon pyyhkäisemällä putsattuna.
t. 55v lihava puolikalju ukkeli
Elän normaalisti. En tapaa ihmisiä kovin usein. Ei minulla ole koronaa ollut eikä flunssaa varmaan 8 vuoteen. Ehkä johtuu siitä etten ole ihmisten kanssa tekemisissä usein niin en sairastu. Mulla ollut 2 flunssaa 20 vuoden aikana.
Hyvä käsihygienia, sormia ei suuhun eikä kasvojen räpläystä tai käsin syöntiä ennen kunnon desinfointia, ja puhelimen desinfiointi aina kotiin tullessa on omat tärkeimmät vinkit.