Mitä helv... sekoilua tämä "she/her" oikein on ???
En tajua taas tätäkään.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Oot käynyt taas jollain jenkkien änkyräpalstalla keräämässä vihaa? Enemmän ihmettelisin talebanin uusia naistenalistuslakeja.
Täysi pelletouhu saa jatkua huomioimatta koska talibanit. Ok woke.
Täytyy sanoa, etten minäkään ymmärrä miksi firman sivuilla pitää ilmoittaa sukupuolensa. Ymmärrän tämän käytännön jollain henkilökohtaisemmalla sivulla, että henkilö voi näin laittaa jos haluaa. Tällaisella firman koko henkilöstön kattavalla sivulla tuskin saa itse valita. Tai ainakin katsotaan kieroon, jos ei haluaisi oman naaman yhteyteen tuota.
Miksi jonkun/asiakkaan yleensäkään pitäisi tietää näiden henkilöiden sukupuolesta sen enempää? Eikö juuri se ole tasa-arvoa, että asiaa ei tarvitse sen kummemmin ajatella? Tässä mennään kehityksessä taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavaa touhua.
Akateemisessa kirjoittamisessa on yleistynyt tavaksi kirjoittaa leipätekstiin jatkuvasti "she or he" ja "her or his" lauseeseen aina, kun käytetään pronomineja. Se on erittäin rasittavaa lukea ja kirjoittaa.
Minä totuin tuohon tyyliin jo 80-luvulla kieltenopiskelijana, eikä sen käyttäminen edelleenkään tuota tuskaa. Tuolloin naureskeltiin kömpelön they-sanan käytölle, jota näkyi harvakseltaan, jos ollenkaan.
"They" on typerä keksintö, koska se on muodoltaan monikko. Olisivat saaneet kehitellä neutraaliksi pronominiksi aivan uuden sanan, joka istuisi ympäristöönsä normaalisti. Olisi kasvavalla kielipuolten joukollakin helpompaa.
Miisa "erikoisuudentavoittelija" Nuorgamin instassa on myös tuo she/her.
Selittäkää joku tietävä että miksi on yleistynyt tuo muoto jossa on kaksi pronominia eli genetiivi mukana. Eikö pelkkä she (tai he tai they) kerro jo olennaisen.
Itse asia on minusta tärkeä, että jokainen tulee puhutelluksi oikein.
Jos pitää jonnekin syötää pronominit niin keksin ihan omat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittavaa touhua.
Akateemisessa kirjoittamisessa on yleistynyt tavaksi kirjoittaa leipätekstiin jatkuvasti "she or he" ja "her or his" lauseeseen aina, kun käytetään pronomineja. Se on erittäin rasittavaa lukea ja kirjoittaa.
Joudun usein jotain englanniksi kirjoittamaan, ja ollakseni sekä poliittisesti korrekti että konstailematon, kierrän tuollaiset. Yllättävän usein voi käyttää monikkoa.
Eikö they/them viittaa muunsukupuolisiin?
Nauran aina, kun luen näitä. Miksi genetiivimuoto pitää ilmoittaa erikseen? Antaa vaikutelman ala-asteen enkuntunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittavaa touhua.
Minä totuin tuohon tyyliin jo 80-luvulla kieltenopiskelijana, eikä sen käyttäminen edelleenkään tuota tuskaa. Tuolloin naureskeltiin kömpelön they-sanan käytölle, jota näkyi harvakseltaan, jos ollenkaan.
"They" on typerä keksintö, koska se on muodoltaan monikko. Olisivat saaneet kehitellä neutraaliksi pronominiksi aivan uuden sanan, joka istuisi ympäristöönsä normaalisti. Olisi kasvavalla kielipuolten joukollakin helpompaa.
Muistelen, että jotkut entisajan kuninkaat tms. puhuivat itsestään monikossa korostaakseen asemaansa!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, etten minäkään ymmärrä miksi firman sivuilla pitää ilmoittaa sukupuolensa. Ymmärrän tämän käytännön jollain henkilökohtaisemmalla sivulla, että henkilö voi näin laittaa jos haluaa. Tällaisella firman koko henkilöstön kattavalla sivulla tuskin saa itse valita. Tai ainakin katsotaan kieroon, jos ei haluaisi oman naaman yhteyteen tuota.
Miksi jonkun/asiakkaan yleensäkään pitäisi tietää näiden henkilöiden sukupuolesta sen enempää? Eikö juuri se ole tasa-arvoa, että asiaa ei tarvitse sen kummemmin ajatella? Tässä mennään kehityksessä taaksepäin.
Eivät he sukupuoltaan ilmoita vaan korviensa välissä olevan identiteettinsä mukaisen puhuttelumuodon englanniksi. Se kun on nykyään pakollista noissa piireissä, vaikkei sillä mitään käyttöä ole tosielämässä.
Aika hyvin on kiintiöt täytetty, löytyy ruskeaa, mustaa ja keltaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he sukupuoltaan ilmoita vaan korviensa välissä olevan identiteettinsä mukaisen puhuttelumuodon englanniksi. Se kun on nykyään pakollista noissa piireissä, vaikkei sillä mitään käyttöä ole tosielämässä.
Kyllä minä sen tajusin. Sukupuolen, jonka kokevat omakseen.
Mutta miksi myös genetiivi? Selittäkää!
Onhan tuo englannin kiele he/she pelleily ihan perseestä ja aina menee sekaisin vaikka muuten puhun englantia kuin syntyperäinen, niin moni ulkomaalainen on mulle sanonut.
No hän luokittelee itseään naiseksi ja hänestä saa sanoa she/her.
Tää on tätä touhua
She/Her
He/Him
They/Them
They/them englanniksi käytössä oleva kolmannen persoonan ja monikon persoonapronomini, joka ei ilmaise kohteensa sukupuolta. They/them taipuu yksikkömuodossa samoin kuin monikkomuodossa, jolloin esimerkiksi lause Katso mitä hän tekee kääntyy muotoon Look at what they're doing.
Tätä myötä esimies on nykyään esihenkilö jne..
Sitten se on loukkaus, jos edes vahingossakaan sanoo esim. naisesta she/her, jos hän mieltää itseään they/them.
Monimutkaista
Vierailija kirjoitti:
Miisa "erikoisuudentavoittelija" Nuorgamin instassa on myös tuo she/her.
Omaan henkilökohtaiseen profiiliin saa mun mielestä tietenkin vapaasti laittaa. Mutta että duunin nettisivulle? Se on outoa.
Minä vastaan aina latinaksi. Puer on poika ja puella on tyttö. Vir on mies ja femina nainen. Sitten lisäksi miehen iän mukaan nämä menee hieman, eli iuvenes on nuori mies, sitten on lisäksi vielä muita sanoja kuvaamaan teiniä ja vanhaa miestä ja imeväistä. Homo/homine on ihminen jne. Jos ruvetaan vääntämään tikusta asiaa niin väännettään kunnolla sitten! Englanti kuuluu indo-eurooppalaisiin kieliin jotka kehittyivät latinasta. Oikea tapa on siis identifioida itsensä ja muut latinan kielellä!
Ovat oikeaa normaalia sukupuolta.