Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turkuun muuttaminen

Vierailija
24.08.2024 |

Kokemuksia Turusta. Millainen paikka asua?

Kommentit (292)

Vierailija
261/292 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lapsuudestani kaupunkimatkat Turkuun Somerolta,jossa asuimme. 70-luvulla naisilla oli hienot villakangastakit, hatut ja sirot saapikkaat.Tyyli oli aivan eri kuin maaseudulla.Varmaan niitä Tukholman vaikutteita.

Vielä 80-luvun  lopun Somerolla näki tietyn (...) ruskeita tekokuituhousuja eläkeläisten yllä. Asiaankuuluvien liehulahkeiden kanssa. T. Mummola Somerolla, koti lähellä Turkua. 

Vierailija
262/292 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turku on kaikilla mittareilla paras opiskelukaupunki ja siellä on paras yliopisto. Vaatimustaso korkea, hyvät professorit. Lehtorit ovat vähintään samaa tasoa kuin uudempien yliopistojen professorit (Lappeenranta, Kuopio).

Lwähdin töiden takia Helsinkiin, mutta palaan Turkuun heti, kun mahdollista! Olen syntyisin Etelä-Suomesta.

Turun yliopisto onkin suosituin hakukohde

"Turun yliopisto keräsi eniten hakijoita 27.3.2024 päättyneessä yhteishaussa. Hakijoita yliopiston suomenkielisiin tutkinto-ohjelmiin oli yhteensä 31 824. Toiseksi tuli Tampereen yliopisto ja kolmanneksi Helsingin yliopisto. Neljänneksi suosituin oli Itä-Suomen yliopisto ja viidentenä ammattikorkeakoulu Metropolia"

Tampere ja Hki ovat myös hyviä yliopistoja.Itä-Suomi hakee vie

Saatiinhan tunkkaiseen Ouluunkin akateemista raitista ilmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/292 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ihana opiskelukaupunkini. Rakkaat muistot ysäriltä. Yliopisto, ainejärjestöt, Hansakortteli, jokiranta, Ruissalo kesällä...

Laman keskellä siellä sykki kulttuuri täysillä, vaikka Hansa oli puoliksi tyhjä. 

Vierailija
264/292 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttajia (muista maista) on kieltämättä kasaantunut Lausteelle mutta ei poikkea mitenkään muista kaupungeista.Turussa ollaan vissiin niin hienohelmoja että osa liioittelee tilannetta.Vähän hengaavat bemareineen myös kaupungilla mut eivät ole haitaksi asti

Syöpä yleensä alkaa leviämään. Jos sinulla olisi syöpä niin mitä teet, annat olla sen ja annat jatkaa leviämistä.

Vierailija
265/292 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi vakavasti Turkuun muuttoa harkitseva. Olen syntynyt Turussa, mutta asunut siellä vain niin nuorena etten siitä paljon muista - vanhemmat muuttivat Nokian menestyksen vetämänä Saloon kun olin vain muutaman vuoden ikäinen, sittemmin lähdin opiskelemaan Helsinkiin ja olen ollut Helsingissä töissä valmistumisesta asti. Jotenkin olen vaan jo pitkään ollut kyllästynyt tähän Helsinkiin, nyt kun olen jo keski-ikäinen, eikä baarit, konsertit yms. menot enää niin kiinnosta. Käytännössä oleilen lähinnä ankeahkossa lähiössä jossa asun, parempiin paikkoihin ei sinkkuna ole varaa.

Mulla on työ Helsingissä, mutta se on käytännössä 100% etätyö IT-alalla, eli se ei ollenkaan estäisi Turkuun muuttamista. Olenkin katsellut myytävien ja vuokrattavien asuntojen ilmoituksia jo jonkin aikaa. Haluaisin muuttaa jonnekin kävelymatkan päähän keskustasta - sehän on se Turun hienoin puoli mulle, että siellä on vähän reilu keskituloise

Raisio on yhtä hyvä, mutta halvempi. Rajalla asuvana en juuri koko rajaa huomaakaan. Sähkönsiirtomaksu  loppui entisessä kunnan kerrostalossa. Entiseen kotikuntaan (Nli) pääsee helposti. 

Vierailija
266/292 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttajia (muista maista) on kieltämättä kasaantunut Lausteelle mutta ei poikkea mitenkään muista kaupungeista.Turussa ollaan vissiin niin hienohelmoja että osa liioittelee tilannetta.Vähän hengaavat bemareineen myös kaupungilla mut eivät ole haitaksi asti

Syöpä yleensä alkaa leviämään. Jos sinulla olisi syöpä niin mitä teet, annat olla sen ja annat jatkaa leviämistä.

Mitä ihmettä selität??

Vierailija
267/292 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turkulaisilla on niin hyvä huumorintaju. Lapsi on Turun lääkiksessä ja nauran aina katketakseni hänen kertomiaan juttuja. Haalarimerkeissäkin on turkulaisia sisäpiirivitsejä (kui design esim) Olen tullut Turku-faniksi. Turku on karismaattinen ja tyylikäs sekä itsevarma identiteetistään. T. Mamma Etelä-Helsingistä

Voi lääkis ja vitsit!

Joskus omina opiskeluvuosina Turun yliopistossa tulimme lääkiksen bussilla Helsingistä (Akateeminen vartti) Turkuun. Yön pimeinä tunteina väsytti jo, mutta mitä tekevät lääkisläiset - kertovat vitsejä mikrofoniin koko paluumatkan. Me humanistit oltais haluttu vaan nukkua : D

Hauska muisto menneisyydestä. 

Turku on ihana!

Vierailija
268/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Turussa yhdessä tapahtumassa ja tämä paikkahan on aivan eri kuin muu Suomi. Rentoa ja hyväntuulista eurooppalaista tunnelmaa. Kauniita vanhoja rakennuksia ja tyylikkäitä ihmisiä.

Vierailija
269/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta, olet onnellinen muualla

Vierailija
270/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turkulaisilla on niin hyvä huumorintaju. Lapsi on Turun lääkiksessä ja nauran aina katketakseni hänen kertomiaan juttuja. Haalarimerkeissäkin on turkulaisia sisäpiirivitsejä (kui design esim) Olen tullut Turku-faniksi. Turku on karismaattinen ja tyylikäs sekä itsevarma identiteetistään. T. Mamma Etelä-Helsingistä

Voi lääkis ja vitsit!

Joskus omina opiskeluvuosina Turun yliopistossa tulimme lääkiksen bussilla Helsingistä (Akateeminen vartti) Turkuun. Yön pimeinä tunteina väsytti jo, mutta mitä tekevät lääkisläiset - kertovat vitsejä mikrofoniin koko paluumatkan. Me humanistit oltais haluttu vaan nukkua : D

Turku on ihana!

Monelle tulee yllätyksenä että suurin osa turkuaisvitseistä on turkulaisten itsensä keksimiä. Me tykätään tehdä pilaa myös itsestämme 😁

Vierailija
271/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku on ainoa aidosti eurooppalainen kaupunki Suomessa.

Upea jokiranta,  ravintolatarjonta, kohtuuhintainen asuminen, hyvät työllistymismahdollisuudet, monipuolinen ja vilkas kulttuuritarjonta, hyvä julkinen liikenne, helppo liikkua nyös pyörällä, hyvät koulut, upea saaristo vieressä. Lista on loputon.

Ainoa miinus ovat turkulaiset itse, nuo kyräilevät metsäläiset, jotka puhuvat oudosti. Ilman heitä, Turku olisi hyvin eurooppalainen. 

Vierailija
272/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku

🤣

Vierailija
273/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lääkis ja vitsit!

Turku on ihana!

Monelle tulee yllätyksenä että suurin osa turkuaisvitseistä on turkulaisten itsensä keksimiä. Me

Hehe. Olenkin miettinyt pääni puhki kuka niitä mahtavia turkulaisvitsejä oikein keksii. Selvisi tämäkin koko maata vaivannut suuri mysteeri!

Vierailija
274/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haaveilen Turkuun muutosta! 

Mun mielestä pohjoismaiden ainoa oikeasti eurooppalainen, ja täten paras kaupunki. Täällä Helsingissä on mielestäni kyräilevä, pikkukaupunkimainen ilmapiiri. Johtunee siitä, että suurin osa helsinkiläisitä on kotoisin maalta. Olen itsekin alunperin kotoisin Lapin pikkukylästä ja tuttuja naamoja tulee kadulla vatsaan harva se päivä.

Turun ilmapiiri on paljon vapaampi, ja Ruotsin läheisyys tekee hyvää.

Tämä on vähän hassua, kun itse ole Helsingistä kotoisin ja Turkuun muutettuani sain ensimmäistä kertaa maistaa nurkkakuntaisuutta ja kyräilyä. Ilmapiiri on ennemminkin ahdas kuin vapaa. Turkulaiset yleensä pyörivät omissa porukoissaan ja ovat vähän epäluuloisia muualta tulleita kohtaan. Isona yliopistokaupunkina täällä on paljon muualta tulleita, jotka sitten yleensä pyörivät keskenään ja åboriginaalit sitten omissa piireissään. Vaan eipä siinä mitään. Moni muualta tullut viihtyy Turussa nimenomaan sen tähden, että muualta muuttaneiden keskuudessa on hyvä henki ja avoimempi ilmapiiri.

Ja sitten näistä "töitä löytyy helposti" -jutuista. Kaikki korkeakoulutetut opiskelukaverini ovat työllistyneet pk-seudulle tai Tampereelle. Kukaan edes alkuperäisistä turkulaisista ei ole löytänyt täältä töitä. Itse löysin tuurilla paikan kyllä. Haen kuitenkin uusia töitä ja olen hakenut niihin harvoihin paikkoihin, joita täällä on auki, mutta kaikkiin aika kapea-alaisiinkin asiantuntijaduuneihin on 50-100 hakijaa eli hirveän helppoa ei työllistyminen täällä ole korkeakoulutetullekaan.

Aito plussa Turussa on kuitenkin se, että asuminen on varsin kohtuuhintaista. Se pitää minutkin täällä. Pk-seutuun verrattuna elämänlaatu on todella hyvä juuri asumisen hinnan takia, jos vaan onnistuu työllistymään.

Vierailija
275/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia muut suomalaiset vihaavat turkulaisia, niiden on pakko koko ajan omaa kyläänsä mainostaa.

Kuka tällaisia yleensä kyselisi? Turkulaisilta tuskin saisit edes rehellistä vastausta ja muut eivät osaa vastata. Mene kysymään Turun sanomista, ei tämä mikään Turku-kerho ole.

Ap taitaakin olla vain huonoa itsetuntoa kokevan turkulainen.

Vierailija
276/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamperelaisen pidän Turusta koska siellä ei ole R Y S S Ä n kirkkoa, kuten Tampereella ja Helsingissä. Sipulikirkot eivät kuulu Suomeen.

Vierailija
277/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Turussa 5 vuotta opiskelujen vuoksi, ja ne olivat heittämällä elämäni ankeimmat vuodet. 

Vierailija
278/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras paikka Suomessa. Asuminen kohtuuhintaista, töitä hyvin, sopivan kokoinen että liikenne ei jumita, paljon tapahtumia, palveluita, ravintoloita ja harrastusmahdollisuuksia. Luonto lähellä. En keksi parempaa.

Kyllähän minäkin täällä monen asian puolesta viihdyn mutta julkinen terveydenhuolto ihan peestä ja kunnallispoliittiset päätökset voisivat olla parempia. Rakennetaan liikaa liian tiheästi.

Ihan samaa mieltä. Turun tauti ei ole lähtenyt mihinkään ja terveydenhoito on yksi vitsi.

Vierailija
279/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamperelaisen pidän Turusta koska siellä ei ole R Y S S Ä n kirkkoa, kuten Tampereella ja Helsingissä. Sipulikirkot eivät kuulu Suomeen.

Mitä ihmettä. Ortodoksikirkko on Turussa keskeisimmällä paraatipaikalla Kauppatorin äärellä. :D

Vierailija
280/292 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no onhan...TURUN ORTODOKSINEN PYHÄN ALEKSANDRAN KIRKKO

(kapiteelit ei ole minun laittamiani, kopioin srk:n nettisivuilta, en jaksa muuttaa pikkukirjaimiksi)

kauniitahan nuo ortodoksikirkot ovat, ei se ole kirkon vika, että putin on ortodoksioletettu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä