Lapsi vuotta aikaisemmin kouluun, mitä saavutetaan?
Aikaavievät ja kalliit testaukset enkä ole oikein koskaan tajunnut sitä minkä edun tämä lapsi sitten sillä saa ettei mene ikätoveriensa kanssa samaan aikaan kouluun vaan aikaistetusti?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä tällainen tapaus ja nyt se lapsi sitten ei jaksa käydä sitä koulua... Mahtaako pystyä perumaan vai mitähän meinaavat tehdä?
Ainahan luokalle voi jäädä, ei mitään ongelmaa. Mutta jos kouluakäymättömyys johtuu tylsistymisestä, koska on liian helppo opetus niin koulun on tarjottava lisää haasteita. Ei pidä hyväksyä sitä, että älykkäämpien oikeuksia poljetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos lapsi on valmis kouluun vuotta aiemmin älyn puolesta niin saavutetaan se, että on tasoistensa joukossa. Itse olisin päässyt vuotta aiemmin, neuvolasta sanottiin ja oma mielipiteeni oli kuitenkin ei koska olin jotenkin hämmentynyt - en tiedä miksi edes kysyivät sen ikäiseltä lapselta. En tiedä miten koulu olisi mennyt jos olisin mennyt vuotta aiemmin, mutta totuin alisuoriutumaan, kun jouduin aina odottamaan muita. Ja olen alkuvuodesta syntynyt, joten ei siinä olisi ollut suuri eroa niihin, jotka ovat loppuvuonna syntyneet ja menevät omana vuotenaan.
Minulta kysyttiin samaa, ja tiesin oitis haluavani vuotta aikaisemmin kouluun! Oli ihanin juttu ikinä.
Kyllä minusta oli vain ihan parasta olla luokan nuorin, päästä peruskoulusta ulos vuotta nopeammin.. ja kuitenkin vuosi meni hukkaan armeijassa niin oli kiva sitten ku yliopis
Kaikki muu on ihanaa paitsi lapsena oleminen? No, mielipide sekin.
Eihän se koulun aloittaminen mitenkään estä lapsena olemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos lapsi on valmis kouluun vuotta aiemmin älyn puolesta niin saavutetaan se, että on tasoistensa joukossa. Itse olisin päässyt vuotta aiemmin, neuvolasta sanottiin ja oma mielipiteeni oli kuitenkin ei koska olin jotenkin hämmentynyt - en tiedä miksi edes kysyivät sen ikäiseltä lapselta. En tiedä miten koulu olisi mennyt jos olisin mennyt vuotta aiemmin, mutta totuin alisuoriutumaan, kun jouduin aina odottamaan muita. Ja olen alkuvuodesta syntynyt, joten ei siinä olisi ollut suuri eroa niihin, jotka ovat loppuvuonna syntyneet ja menevät omana vuotenaan.
Minulta kysyttiin samaa, ja tiesin oitis haluavani vuotta aikaisemmin kouluun! Oli ihanin juttu ikinä.
Kyllä minusta oli vain ihan parasta olla luokan nuorin, päästä peruskoulusta ulos vuotta nopeammin.. ja kuitenkin vuosi meni hukkaan armeijassa niin oli kiva sitten ku yliopis
Ihan höpöjä juttelevat 😂 Tuo kolmessa vuodessa maisteriksi ei onnistu vaikka haluaisi, koska yliopiston pakollista läsnäoloa vaativat kurssit menisivät päällekkäin. Kandiksi kyllä, mutta ei maisteriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin saavutetaan mitään sellaista, jonka voi yleistää kaikkiin vuotta aikaisemmin kouluun menneisiin. Itse olen mennyt vuotta aikaisemmin kouluun, niin että luokallani kaikilla muilla oli eri syntymävuosi, mutta halusin sitä itse. Pärjäsin hyvin, olin kaltaisteni joukossa, en ollut huonompi enkä parempi missään. Jos olisin joutunut odottamaan vuoden, tilanne olisi voinut olla eri.
Aikaisemman koulunaloituksen pitäisi tulla lapsen itsensä aloitteesta.
Miten lapsi osaa itse tuollaista alkaa edes vaatia elleivät vanhemmat ole tarjonneet sitä mahdollisuutta?
Jos parhaat kaverit ovat jo koulussa. Se ei tietysti riitä syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä tällainen tapaus ja nyt se lapsi sitten ei jaksa käydä sitä koulua... Mahtaako pystyä perumaan vai mitähän meinaavat tehdä?
Ainahan luokalle voi jäädä, ei mitään ongelmaa. Mutta jos kouluakäymättömyys johtuu tylsistymisestä, koska on liian helppo opetus niin koulun on tarjottava lisää haasteita. Ei pidä hyväksyä sitä, että älykkäämpien oikeuksia poljetaan.
Ne kun eivät yleensä ole älykkäämpiä. Kyse on siitä, että vanhemmat treenaavat lapsiaan ihan hulluna. Näistä on opettajana joutunut joskus tekemään huoli-ilmoituksen, kun lapsi romahtaa eikä uskalla mennä kotiin, kun kokeesta tuli vain 9+.
Säästää päivähoitomaksut koko vuodelta. Saahan siinä ison potin!
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mikä on ikätoveri?
Jos synnyt 2.1. ja luokka on valtaosin muuten joulukuussa syntyneitä, olet käytännössä vuoden vanhempi kuin muut.
Lapseni on joulukuussa syntynyt ja tosi moni luokan muista tytöistä oli syntynyt tammikuussa. Kyllä sen huomasi sosiaalisessa käyttäytymisessä ja kaverisuhteissa. Tammikuun tytöillä oli keskenään aina jotenkin isompien ja kehittyneempien tyttöjen juttuja. Vaikka luokan tytöt olivat kaikki kavereita keskenään, ja joulukuun tyttönikin heidän kanssaan leikki, niin kyllä se lähes vuoden ikäero näkyi selvästi sosiaalisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille aihetta kehuskeluun.
Mitä keshuskelun aihetta siinä on, kun tarkoituksella siirtävät lapsensa luokan nuorimmaiseksi. Siitä ei ole mitään etua, päinvastoin.
Onhan siitä juuri se etu, että lapsi pääsee älyllisesti vastaavaan seuraansa. Nämäjän usein lukevat ja laskevat jo ekalla luokalle mennessään. Etu on myös, että voittaa elämästä vuoden, saa todennäköisesti paremman vieraiden kielten kielitaidon, voi pitää vaihtarivuoden, pääsee työelämään vuotta aikaisemmin, rahallisesti voittaa vähintään noin 50000 euroa, lapsia voi hankkia vuotta aiemmin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kun eivät yleensä ole älykkäämpiä. Kyse on siitä, että vanhemmat treenaavat lapsiaan ihan hulluna. Näistä on opettajana joutunut joskus tekemään huoli-ilmoituksen, kun lapsi romahtaa eikä uskalla mennä kotiin, kun kokeesta tuli vain 9+.
Kateellinen laskuri olet, etkä opettaja. Nämä älykkäät lapset ovat opettajan iloja. Mutta ainahan voi mennä erityislasten opettajaksi, jos saa vaikeuksista ja pahanolosta ne keksit työssään. Mutta trollihan tuo viesti oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä keshuskelun aihetta siinä on, kun tarkoituksella siirtävät lapsensa luokan nuorimmaiseksi. Siitä ei ole mitään etua, päinvastoin.
Onhan siitä juuri se etu, että lapsi pääsee älyllisesti vastaavaan seuraansa. Nämäjän usein lukevat ja laskevat jo ekalla luokalle mennessään. Etu on myös, että voittaa elämästä vuoden, saa todennäköisesti paremman vieraiden kielten kielitaidon, voi pitää vaihtarivuoden, pääsee työelämään vuotta aikaisemmin, rahallisesti voittaa vähintään noin 50000 euroa, lapsia voi hankkia vuotta aiemmin jne.
Harvoin ne vuotta vanhemmat ovat älyllisesti sen kummempaa seuraa kuin oman ikäisetkään, ja jos ovatkin niin eivät pikkukoululaiset älyllä kavereitaan valitse, vaan ihan muilla perusteilla. Mä opin lukemaan jo 4-vuotiaana, ja menin ihan normaalisti 7-vuotiaana kouluun. Pidin silti vaihtarivuoden; sain hyvän kielitaidon ja työelämään ehdin oikein hyvin. Lapsiani en hankkinut minkään kalenterin mukaan vaan silloin kun olin valmis ja löytänyt sopivan kumppanin. Itse asiassa sinun logiikallasi lapsia ei varmaan edes pitäisi tehdä, koska heistä seuraa huikea ansionmenetys.
Eli kaikki luettelemasi onnistuu aivan yhtä hyvin ja ehkä jopa paremmin kun menee ikäistensä kanssa kouluun. Aina on kivempi olla pienen lammikon suuri kala kuin suuren lammikon pieni kala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voittaa elämässä vuoden? Mihin? Pääsee vuotta aikaisemmin töihin? Oujee. Töitä saa tehdä yli 50 vuotta.
Mitä tarkoittaa, että voi hankkia lapsia jo vuotta aikaisemmin? Vuotta aikaisemmin mistä? Lapsia voi hankkia jo opiskeluaikana, jotkut saavat lapsia jo teini-iässä.
Ehkä nyt vähän ontuvia ja naiiveja etuja.
Vierailija kirjoitti:
Menin kouluun ekaluokalle sinä vuonna kun täytin 6v. Siihen aikaan eskari ei ollut samanlainen velvoittava kuin nykyään, ekaluokka katsottiin minulle sopivammaksi. Muutettiin Britanniasta Suomeen ja olin käynyt jo eskarin ja ekaluokan siellä, täällä menin itseäni vuotta vanhempien kanssa ekalle. Myös yksi tuttu kaveri oli sillä samalla luokalla.
Olen syntynyt elokuussa, joten täytin just sen 6v kun koulu alkoi, joten luokassa oli minua noin 1-1,5 vanhempia lapsia. En koskaan kokenut tätä ongelmaksi. Samalla luokalla oli lapsia niin erilaisista lähtökohdista muutenkin, etten edes erottunut joukosta.
Voisin vielä lisätä sen, että jotkut lapset tosiaan tuli ekaluokalle suoraan perhepäivähoidosta tai jopa kotoa, osa ei siis ollut käynyt minkäänlaista eskariakaan ennen koulua. Minusta oudoimmalta tuntui mennä "taas" ekaluokalle, ja sen vuoden kesäloma tuntui vähän lyhyeltä, kun koulu oli loppunut vasta heinäkuussa ja täällä alkoi koulu elokuussa.
Säästeliäät kaverit laittoivat lapsen vuotta aiemmin kouluun, niin säästivät vuoden päivähoitomaksuissa. (Tämä oli ennen maksutonta esiopetusta.) Lapsi on syntynyt tammikuun ekalla viikolla, että tuskin tuossa suurta vahinkoa tapahtui ja ihan kivasti kai koulu on sujunut. Itse en olisi laittanut, näin vapaan leikin tärkeämmäksi vielä yhden vuoden.
Suomessa pitäisi ylipäätään kaikilla aloittaa koulu vuotta aikaisemmin ja kieliopinnot pitäisi aloittaa jo päiväkodissa. Lukeminen ja yhteen- ja vähennyslaskut pitäisi olla sujuvia jo 6-vuotiaana. Suomi alkaa jäädä muun maailman kelkasta, joten koulua pitäisi tehdä vaikeammaksi, eikä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi kolmesta lapsestamme aloittanut koulun vuotta aikaisemmin kuin olisi kuulunut. Tämä lähti päiväkodin aloitteesta. Koulupsykologi testasi ja puolsi, mutta lopullinen päötös oli meillä vanhemmilla. Lapsi tietysti sai sanoa mielipiteensä. Puoltavia seikkoja oli mm. fyysinen koko, ja se että parhaat kaverit olivat jo menossa kouluun. Nyt on jo nuori aikuinen, koulu meni hyvin eikä mitään nuoremmuudesta aiheutuneita ongelmia ollut. No, abiristeilylle ei päässyt, mutta lähti sitten toiselle vanhojen risteilylle omanikäisten kavereiden kanssa. En halua uskoa, että tämä olisi meille mikään ylpeilemisen aihe, useimmiten ei ole juttua tullut ajatelleeksikaan.
Meillä meni juuri näin ja olen itse se vuotta aikaisemmin kouluun mennyt lapsi, nyt jo 29v. :) Käsitöistä minulla on aina ollut erinomainen arvosana ja liikunnassakin pärjäsin keskiverrosti. Rippikouluun pääsin muiden kanssa samaan aikaan, mutta sitä piti anoa erikseen. Pääsin myös abiristeilylle. Omalla kohdallani vuotta aikaisemmin kouluun meneminen oli ainoastaan positiivinen juttu!
Antaisin lapsen viettää rauhassa lapsuuttaan.
Ai niin ja joku tuolla väitti että ei pääsisi luokkalaisten kanssa rippikouluun jos on vuoden nuorempi. Kyllä pääsee, sinne vaan pitää erikseen ilmoittautua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ylipäätään kaikilla aloittaa koulu vuotta aikaisemmin ja kieliopinnot pitäisi aloittaa jo päiväkodissa. Lukeminen ja yhteen- ja vähennyslaskut pitäisi olla sujuvia jo 6-vuotiaana. Suomi alkaa jäädä muun maailman kelkasta, joten koulua pitäisi tehdä vaikeammaksi, eikä helpottaa.
Meillähän on pakollinen eskari, jonka aikana opetellaan esimerkiksi hajotelmia lukualueella 1-10 ja melkein puolet lapsista oppii lukemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin ne vuotta vanhemmat ovat älyllisesti sen kummempaa seuraa kuin oman ikäisetkään, ja jos ovatkin niin eivät pikkukoululaiset älyllä kavereitaan
Naisen hedelmällisyys laskee iän myötä, luulisi akateemisen sen nyt ymmärtävän, että yksi vuosi voi olla ihan ratkaisevan merkitsevä, tuleeko raskaaksi vai ei. Mitä pidempään opiskellaan niin sitä pidemmälle lasten teko menee. Nimenomaan näille nämä aiksiset koulunaloitukset ovat tosi tärkeitä.
Menin kouluun ekaluokalle sinä vuonna kun täytin 6v. Siihen aikaan eskari ei ollut samanlainen velvoittava kuin nykyään, ekaluokka katsottiin minulle sopivammaksi. Muutettiin Britanniasta Suomeen ja olin käynyt jo eskarin ja ekaluokan siellä, täällä menin itseäni vuotta vanhempien kanssa ekalle. Myös yksi tuttu kaveri oli sillä samalla luokalla.
Olen syntynyt elokuussa, joten täytin just sen 6v kun koulu alkoi, joten luokassa oli minua noin 1-1,5 vanhempia lapsia. En koskaan kokenut tätä ongelmaksi. Samalla luokalla oli lapsia niin erilaisista lähtökohdista muutenkin, etten edes erottunut joukosta.