Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi vuotta aikaisemmin kouluun, mitä saavutetaan?

Vierailija
24.08.2024 |

Aikaavievät ja kalliit testaukset enkä ole oikein koskaan tajunnut sitä minkä edun tämä lapsi sitten sillä saa ettei mene ikätoveriensa kanssa samaan aikaan kouluun vaan aikaistetusti?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin lapsi on lukutaidoltaan ja oppimiskyvyltään varmasti jo nyt eskari-ikäisenä valmis kouluun, mutta sosiaalisilta taidoiltaan vielä selvästi lapsellisempi kuin ykkösluokkalainen. Minusta on hyvä, että lapset saavat ryhmäytymistä ja kaveritaitoja opetella vielä ohjatummin eskariryhmissä. Tunnen yhden vuotta aikaisemmin koulun aloittaneen ja hänellä oli nimenomaan kaverisuhteissa sitten ongelmia, vaikka pärjäsi kyllä muuten ihan hyvin ja sai hyviä arvosanoja.

Vierailija
22/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylöspäin eriytyminen on ihan vitsi monessa koulussa, ei sitä ehdi tehdä kun kaikki paukut menee siihen että ne syystä tai toisesta heikommin kelkassa pysyvät pärjää. Minulla on kaksi ns. akateemisesti fiksua lasta, toisesta opettaja ihasteli ekaluokan oppimiskeskustelussa miten se laskee niin näppärästi yhteen- ja vähennyslaskuja kymmenluvuilla. Oikeasti lapsi laski huvikseen päässä mm. kertolaskuja desimaaliluvuilla, mutta ei ope edes tiennyt lapsen tasoa. Toinen suoritti ekaluokan keväänä lukunopeustestin vastaten kutosluokkalaisen hyvää tasoa (ja osaa luettuaan referoida lukemansa), mutta ihan niitä sanoja tavusanoja se sai läksynä tankata kuin muutkin. 

Mutta siis, omien lasten kohdalla en ole miettinyt aikaisempaa kouluun menemistä. Toisella on aina ollut vähän hataruutta sosiaalisissa taidoissa ja toisella on yliaktiivisuuspainotteinen ADHD. Mut jos olisi sellainen "kaikessa hyvä" (harva on), niin voihan se aiemmin kouluun meneminen ehkäistä pitkästymistä ja ylläpitää mielenkiintoa kouluun, ehkä jopa tukea opiskelemisen oppimista jos kaikki ei ole liian helppoa. Mieluummin toki se ylöspäin eriyttäminen, mut ymmärrä että tärkeämpää kuin ekaluokkalaisen kertolaskut on se että hitaammin oppivat oivaltaa vähennyslaskun idean, sosiaalisesti kömpelö saa tukea kaverisuhteisiin ja vilpertille löydetään keinot pysyä pulpetissa niin että muut saa oppimisrauhan. Ja kaikkeen ei yksi ope pysty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jotkut lapset on niin tyhmiä ja ärsyttäviä että saisi laittaa eka luokalle vasta 12-vuotiaana.

- alakoulun opettaja -

Vierailija
24/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jotkut lapset on niin tyhmiä ja ärsyttäviä että saisi laittaa eka luokalle vasta 12-vuotiaana.

- alakoulun opettaja -

Alakoulun open luulisi osaavan yhdyssanat.

Vierailija
25/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos lapsi on valmis kouluun vuotta aiemmin älyn puolesta niin saavutetaan se, että on tasoistensa joukossa. Itse olisin päässyt vuotta aiemmin, neuvolasta sanottiin ja oma mielipiteeni oli kuitenkin ei koska olin jotenkin hämmentynyt - en tiedä miksi edes kysyivät sen ikäiseltä lapselta. En tiedä miten koulu olisi mennyt jos olisin mennyt vuotta aiemmin, mutta totuin alisuoriutumaan, kun jouduin aina odottamaan muita. Ja olen alkuvuodesta syntynyt, joten ei siinä olisi ollut suuri eroa niihin, jotka ovat loppuvuonna syntyneet ja menevät omana vuotenaan.

Eihän nykyään enää neuvola suosittele kenellekään varhennettua koulun aloitusta. Lisäksi nykyään osataan eriyttää ylöspäin. 

Minulla on ollut sekä alku- että loppuvuodesta syntyneitä pikkukoululaisia. Kaikilla heistä on ollut hyvät akateemiset taidot, mutta kyllä etenkin poikana kannattaa olla mieluummin se isompi ja valmiimpi, jos pääsee päättämään. Vuosi on pitkä aika kuusivuotiaalle.

Vierailija
26/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos lapsi on valmis kouluun vuotta aiemmin älyn puolesta niin saavutetaan se, että on tasoistensa joukossa. Itse olisin päässyt vuotta aiemmin, neuvolasta sanottiin ja oma mielipiteeni oli kuitenkin ei koska olin jotenkin hämmentynyt - en tiedä miksi edes kysyivät sen ikäiseltä lapselta. En tiedä miten koulu olisi mennyt jos olisin mennyt vuotta aiemmin, mutta totuin alisuoriutumaan, kun jouduin aina odottamaan muita. Ja olen alkuvuodesta syntynyt, joten ei siinä olisi ollut suuri eroa niihin, jotka ovat loppuvuonna syntyneet ja menevät omana vuotenaan.

Minulta kysyttiin samaa, ja tiesin oitis haluavani vuotta aikaisemmin kouluun! Oli ihanin juttu ikinä.

Kyllä minusta oli vain ihan parasta olla luokan nuorin, päästä peruskoulusta ulos vuotta nopeammin.. ja kuitenkin vuosi meni hukkaan armeijassa niin oli kiva sitten ku yliopistossa oli samaa ikäryhmää porukka sen jälkeen. S

Kaikki muu on ihanaa paitsi lapsena oleminen? No, mielipide sekin.

Vierailija
27/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille aihetta kehuskeluun.

Mitä keshuskelun aihetta siinä on, kun tarkoituksella siirtävät lapsensa luokan nuorimmaiseksi. Siitä ei ole mitään etua, päinvastoin. 

Vierailija
28/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo aikoinaan kysyin samaa asiaa. Sanottiin että "silloin kun on se aika" Eli lapsi meni omana aikanaan. Oli luokkansa vanhin ja ope antoi jo haastavampia tehtäviä. Myös siksi että osasi jo paljon asioita. Tosiaan pitkästyi kun muut tankkasi aaabeecee ja ite oli lukenut neljä vuotiaasta asti.

Nutta jos ajatellaan toisinpäin ois mennyt aiemmin. Aina oisi nuorin, muut on riparilla, mopo aiemmin, ajokortti aiemmin, ikinä ei oteta mukaan kun on "lapsellisempi" kuin muut. Sosiaaliset taidot merkkaa myös!

Vierailija
29/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) En kannata vuotta aiemmin kouluun menemistä koska hyvin harva on kokonaisuutena siihen valmis, mukaan lukien sen että on aina ikänsä puolesta joukkoon kuulumaton. 

2) Älkää silti odottako ylöspäin eriyttämistä. Pääsääntöisesti sitä ei ole muualla kuin jossain jargon-suunnitelma-asiakirjoissa koska resurssit. Ne jotka osaa sen mitä vaaditaan eikä häiriökäyttöydy, jäävät huomiotta. 

Vierailija
30/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) En kannata vuotta aiemmin kouluun menemistä koska hyvin harva on kokonaisuutena siihen valmis, mukaan lukien sen että on aina ikänsä puolesta joukkoon kuulumaton. 

2) Älkää silti odottako ylöspäin eriyttämistä. Pääsääntöisesti sitä ei ole muualla kuin jossain jargon-suunnitelma-asiakirjoissa koska resurssit. Ne jotka osaa sen mitä vaaditaan eikä häiriökäyttöydy, jäävät huomiotta. 

Kohdasta 2 minulla on aivan päinvastaisia kokemuksia. Siis oikein hyviä kokemuksia ylöspäin eriyttämisestä kolmen lapsen kautta 2010- ja 2020-luvulta. En ole tietenkään odottanut kuuta taivaalta tai suurta opettajaresurssia, mutta aina on huomioitu.

Vierailija
31/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tällaista ei nykyään enää suosita ja ainakin tutkitaan tarkkaan akateemisten taitojen lisäksi myös sosiaalinen kypsyys.

Vuosi lapsen kehityksessä on pitkä aika. Vaikka lapsi olisi akateemisilta taidoiltaan valmis kouluun, vuoden muita nuorempana lapsi voi jäädä lapsellisuutensa takia ulkopuolelle kaverisuhteista. Ja hän on aina se vuotta nuorempi. Vuotta nuorempi voi olla heikompi kaveritaidoiltaan, fysiikaltaan ja muilta taidoilta.

En tiedä mikä kiire muutenkaan, antaa lapsien olla lapsia. Opiskelemaan ehtii vuosikausia ja työelämässä saa olla mukana puoli vuosisataa. 

Vierailija
32/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä varmistat ettei lapsi tule koskaan saamaan liikunnasta 10 eikä edes 9, kun muut luokkalaiset hakkaa mennen tullen. Ja tulee jäämään kaveriporukasta ulos, yksinäiseksi. Kun muut on 13, alkaa poikien ja tyttöjen väliset seurustelut, teidän 12 v lapsi ei ymmärrä niitä, eikä pärjää mukana enää. En ikinä laittaisi vanhempien kanssa samaan ryhmään. Ymmärryskapasiteetti ei ole sama kuin kirjoitustaito. 

Vierailija
33/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja, luokalla voi olla yläasteella myös luokalle jääneitä, eli 2 v vanhempia. Ei tule kovin tasaväkistä ryhmää. Lastanne lähinnä säälitään. 

Vierailija
34/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni aloitti juuri eskarin. Mitä olen nyt katsonut hänen ryhmän ja rinnakkaisryhmän eskarilaisia, niin kaikki vaikuttaa ihan pikkulapsilta vielä. Joo osa osaa lukea jo. Mutta noin muuten. Kenestäkään ei tule vaikutelmaa että voisi olla koululainen.

Vierailija
35/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mikä on ikätoveri?

Jos synnyt 2.1. ja luokka on valtaosin muuten joulukuussa syntyneitä, olet käytännössä vuoden vanhempi kuin muut.

Vierailija
36/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä on aina takana jotain vanhempien pätemisen tarvetta muka huippuälykkäällä lapsellaan.

Vierailija
37/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi lasta, kouluun meno perättäisinä vuosina. Nuorempi oli katkera kun ei päässyt samaan aikaan kouluun. Itse halusin kuten päiväkodissakin, pitää heillä omat ryhmänsä. Samaan aikaan kun esikoinen koulussa oppi lukemaan, nuorempi oppi kotona. No, koulussa sitten aikanaan nuorempi laitettiin käytävälle tekemään eri tehtäviä kun luokassa opetettiin tavausta. Motoriikkaa harjaannutettiin piirtämällä, kirjoittamalla ja Legoilla. 

Vierailija
38/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sillä varmistat ettei lapsi tule koskaan saamaan liikunnasta 10 eikä edes 9, kun muut luokkalaiset hakkaa mennen tullen. Ja tulee jäämään kaveriporukasta ulos, yksinäiseksi. Kun muut on 13, alkaa poikien ja tyttöjen väliset seurustelut, teidän 12 v lapsi ei ymmärrä niitä, eikä pärjää mukana enää. En ikinä laittaisi vanhempien kanssa samaan ryhmään. Ymmärryskapasiteetti ei ole sama kuin kirjoitustaito. 

Eikö liikunta mene iän, ei koululuokan mukaan? Tai jonku pituuden tms. perusteella. Eli vuotta aikaisemmin aloitteneella on helpommat kriteerit ja vuotta myöhemmin aloittaneella tiukemmat kriteerit? Ainakin koulukisoissa taitaa olla 2019-2020 -vuonna syntyneet, ei esim. "kolmosluokkalaiset".

Vierailija
39/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on enemmän tekemistä kuin eskarissa.

Vierailija
40/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään pitkiä tai kalliita testejä vaadita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi