Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi vuotta aikaisemmin kouluun, mitä saavutetaan?

Vierailija
24.08.2024 |

Aikaavievät ja kalliit testaukset enkä ole oikein koskaan tajunnut sitä minkä edun tämä lapsi sitten sillä saa ettei mene ikätoveriensa kanssa samaan aikaan kouluun vaan aikaistetusti?

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hän on fyysisesti luokkatovereita heikompi ja käsien motoriikka on vähemmän kehittynyt.

Vierailija
2/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille aihetta kehuskeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiopetuksen aikaistuessa ja kehittyessä plus oppivelvollisuusiän joka tapauksessa jatkuessa 18v asti tällä ei pitäisi olla enää mitään virkaa. Ylöspäin eriytettyä opetusta vaan. 

Vierailija
4/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa menettää vuoden lapsuudestaan.

Vierailija
5/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lapsi on valmis kouluun vuotta aiemmin älyn puolesta niin saavutetaan se, että on tasoistensa joukossa. Itse olisin päässyt vuotta aiemmin, neuvolasta sanottiin ja oma mielipiteeni oli kuitenkin ei koska olin jotenkin hämmentynyt - en tiedä miksi edes kysyivät sen ikäiseltä lapselta. En tiedä miten koulu olisi mennyt jos olisin mennyt vuotta aiemmin, mutta totuin alisuoriutumaan, kun jouduin aina odottamaan muita. Ja olen alkuvuodesta syntynyt, joten ei siinä olisi ollut suuri eroa niihin, jotka ovat loppuvuonna syntyneet ja menevät omana vuotenaan.

Vierailija
6/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissä tällainen tapaus ja nyt se lapsi sitten ei jaksa käydä sitä koulua... Mahtaako pystyä perumaan vai mitähän meinaavat tehdä? 

Vierailija
7/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille aihetta kehuskeluun.

Sitä samaa leveilyä ja vertailua mitä tapahtuu varsinkin esikoisen kohdalla, että kenen vauva oppi kaikkein ensin istumaan 

Vierailija
8/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin saavutetaan mitään sellaista, jonka voi yleistää kaikkiin vuotta aikaisemmin kouluun menneisiin. Itse olen mennyt vuotta aikaisemmin kouluun, niin että luokallani kaikilla muilla oli eri syntymävuosi, mutta halusin sitä itse. Pärjäsin hyvin, olin kaltaisteni joukossa, en ollut huonompi enkä parempi missään. Jos olisin joutunut odottamaan vuoden, tilanne olisi voinut olla eri.

Aikaisemman koulunaloituksen pitäisi tulla lapsen itsensä aloitteesta.

Vierailija
9/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin saavutetaan mitään sellaista, jonka voi yleistää kaikkiin vuotta aikaisemmin kouluun menneisiin. Itse olen mennyt vuotta aikaisemmin kouluun, niin että luokallani kaikilla muilla oli eri syntymävuosi, mutta halusin sitä itse. Pärjäsin hyvin, olin kaltaisteni joukossa, en ollut huonompi enkä parempi missään. Jos olisin joutunut odottamaan vuoden, tilanne olisi voinut olla eri.

Miten lapsi osaa itse tuollaista alkaa edes vaatia elleivät vanhemmat ole tarjonneet sitä mahdollisuutta?

Vierailija
10/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole nykyään kovin tavallista. Ymmärretään paremmin, että koulukypsyys on muutakin kuin akateemiset taidot. Ekaluokkalaiset ovat muutenkin nykyään taitavampia esikoulun vuoksi. Usein yli puolet osaa jo lukea. T. Ope

Vierailija
11/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos lapsi on valmis kouluun vuotta aiemmin älyn puolesta niin saavutetaan se, että on tasoistensa joukossa. Itse olisin päässyt vuotta aiemmin, neuvolasta sanottiin ja oma mielipiteeni oli kuitenkin ei koska olin jotenkin hämmentynyt - en tiedä miksi edes kysyivät sen ikäiseltä lapselta. En tiedä miten koulu olisi mennyt jos olisin mennyt vuotta aiemmin, mutta totuin alisuoriutumaan, kun jouduin aina odottamaan muita. Ja olen alkuvuodesta syntynyt, joten ei siinä olisi ollut suuri eroa niihin, jotka ovat loppuvuonna syntyneet ja menevät omana vuotenaan.

Minulta kysyttiin samaa, ja tiesin oitis haluavani vuotta aikaisemmin kouluun! Oli ihanin juttu ikinä.

Kyllä minusta oli vain ihan parasta olla luokan nuorin, päästä peruskoulusta ulos vuotta nopeammin.. ja kuitenkin vuosi meni hukkaan armeijassa niin oli kiva sitten ku yliopistossa oli samaa ikäryhmää porukka sen jälkeen. Sitten kun valmistui 21v maisteriksi, oli ihanaa päästä töihin ja tienaamaan ja hankkia sijoitusasunto, ehtiä käydä ole olemassa ulkomailla vuosi ja oli aikaa tehdä kaikkea.

En toki voi tietää, mitä elämä olisi ollut jos olisi mennyt vuotta myöhemmin kouluun. Jotenkin vaan mietin että jos olisi päiväkodissa opetellut vielä vuoden sitoon kengänauhoja eikä olisi kelvannut kouluun niin asenne olisi sitten sen alkaessa ollut että ei enää kiinnosta..

Vierailija
12/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuorempi lapsi sitä helpommin oppii ja sisäistää asioita. Jos lapsi on tarpeeksi kypsä (niin taidoiltaan kuin sosiaalisesti) ja älykäs aloittamaan aikaisemmin niin en näe siinä mitään vikaa. Joillekkin sopii, joillekkin ei.

Vierailija
13/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei testattu multa mitään aikoinaan vaan sanottiin että perhe saa itse päättää. Itse vihasin päiväkotia yli kaiken. Koulussa oli alkuun hankalaa mutta myöhemmin menin ohi ikätovereista. Opin työskentelemään ahkerammin kuin muut.

N27

Vierailija
14/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi osaa itse tuollaista alkaa edes vaatia elleivät vanhemmat ole tarjonneet sitä mahdollisuutta?

Jos isompi sisarus on jo aloittanut koulun ja kertoo kivoista kokemuksistaan?

Vierailija
15/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on vuoden nuorempi, pienempi, heikompi. Kun kaverit aikanaan menevät koulun bileisiin, hän menee joko väärennetyillä papereilla tai jää ulos kaveriporukasta. Menee rippikouluun ja ajokortin saa vuotta myöhemmin kuin muut, siis samalla luokalla olevat.

Sekin merkitsee aika paljon, onko lapsi syntynyt tammikuussa vai joulukuussa. Ei mitään mieltä laittaa loppuvuodesta syntynyttä vuotta aikaisemmin kouluun. Oma lapseni oli sellaisessa pienen kyläkoulun luokassa jossa kaikki muut olivat syntyneet tammi-helmikuussa ja vain yksi joulukuussa. Kyllä hän oli selvästi eri ikäinen kuin ne muut, jotka sattuivat olemaan muutenkin ikäisikseen reippaita. Ehkä joku heistä olisi pärjännyt, vaikka olisi aloittanut koulun vuotta nuorempana, mutta ei siitä edes keskusteltu.

Vierailija
16/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole nykyään kovin tavallista. Ymmärretään paremmin, että koulukypsyys on muutakin kuin akateemiset taidot. Ekaluokkalaiset ovat muutenkin nykyään taitavampia esikoulun vuoksi. Usein yli puolet osaa jo lukea. T. Ope

Oma tyttöni osasi jo neljävuotiaana ja oli muutenkin omaa ikäluokkaansa huomattavasti etevämpi. Meni vuotta aiemmin kouluun ja on nyt diplomi insinööri.

Vierailija
17/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin hän on fyysisesti luokkatovereita heikompi ja käsien motoriikka on vähemmän kehittynyt.

No eiköhän tässäkin oli sen verran yksilöllistä vaihtelua että voi olla näin tai voi olla olematta. 

Vierailija
18/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta kysyttiin samaa, ja tiesin oitis haluavani vuotta aikaisemmin kouluun! Oli ihanin juttu ikinä.

Kyllä minusta oli vain ihan parasta olla luokan nuorin, päästä peruskoulusta ulos vuotta nopeammin.. ja kuitenkin vuosi meni hukkaan armeijassa niin oli kiva sitten ku yliopistossa oli samaa ikäryhmää porukka sen jälkeen. S

Luit maisteriksi alle kolmessa vuodessa? Nyt jotain rotia näihin satuihin.

Vierailija
19/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama alisuoriutujan kokemus. Neuvola suositti varhentamista ja olisin itse halunnut, mutta äiti ei päästänyt. Muistan vieläkin, miten turhautunut ja tylsistynyt olin ekalla. Lähinnä häiriköin tunneilla, kunnes ope älysi antaa lisätehtäviä.

Muutamia hassuja muistoja jäi. Osasin lukea ja kirjoittaa, mutta piti harjoitella piirtämään viivoja vihkoon. Tarkoitus kai vahvistaa kädentaitoja. Vedin viivat vihkon ylälaidasta alalaitaan ja kumitin sitten niihin välit vaakaan. Opettaja ei arvostanut luovuuttani 😀

Vierailija
20/105 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi kolmesta lapsestamme aloittanut koulun vuotta aikaisemmin kuin olisi kuulunut. Tämä lähti päiväkodin aloitteesta. Koulupsykologi testasi ja puolsi, mutta lopullinen päötös oli meillä vanhemmilla. Lapsi tietysti sai sanoa mielipiteensä. Puoltavia seikkoja oli mm. fyysinen koko, ja se että parhaat kaverit olivat jo menossa kouluun. Nyt on jo nuori aikuinen, koulu meni hyvin eikä mitään nuoremmuudesta aiheutuneita ongelmia ollut. No, abiristeilylle ei päässyt, mutta lähti sitten toiselle vanhojen risteilylle omanikäisten kavereiden kanssa. En halua uskoa, että tämä olisi meille mikään ylpeilemisen aihe, useimmiten ei ole juttua tullut ajatelleeksikaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi