Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia Suomessa. Äidin ja isän lompakko auttaa ensiasunnon ostamisessa!

Vierailija
23.08.2024 |

Moni hokee mantraa, että Suomessa on kaikilla yhtälaiset mahdollisuudet. Ei, jotkut pääsevät helpommalla monessakin asiassa. Yksi tällainen asia on opiskelijan asuminen. On huomattava etu, jos opiskelijan ei tarvitse stressata asumisestaan. Jokainen duunari osallistuu kuitenkin näiden asumismenojen maksamiseen verojen muodossa.

Ilmiö vaikuttaa varallisuuseroihin. Vanhemmat ostavat sijoitusasunnon ja muksu muuttaa siihen. Asumistuet, yhtiölainaporkkana ja opintojen jälkeen omaan kotiin. Asuntovarallisuus keskittyy niille kotitalouksille/perheille, joilla on jo asuntovarallisuutta. Oikealla paikkakunnalla.

Äidin ja isän lompakko auttaa ensiasunnon ostamisessa tuhansia nuoria joka vuosi. Yle uutisoi aiheesta tässä. https://yle.fi/a/74-20016004

Toinen aiheeseen liittyvä Ylen juttu on tässä. Vanhemmat ostavat nyt nuorilleen asuntoja he saavat vuokratulot ja lapsi asumistuen. https://yle.fi/a/74-20105156

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten hän minä olen voinut opiskella itseni maisteriksi ilman vanhempien tukea, ilman opintolainaa ja saada rahaa vielä säästöönkin?

Ai niin.. siten, että jätin rolexin ostamatta..

Vierailija
142/153 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- jos lapsuuden perheesi oli köyhä ja/tukien varassa, sinun ei tarvitse olla sitä itse. Toimi toisin. Suomessa koulutus on ilmaista.

Eläminen koulutuksen aikana ei ole ilmaista. Jos et saa työpaikkaa olet helvetin kusessa. Ainakaan nykyään ei ole ilmiselvää että työpaikan saa, opiskelujen oheen tai valmistumisen jälkeen.

No ei ole ilmaista, opiskelijoita kuitenkin tuetaan monin eri tavoin, jos tulet toiselta paikkakunnalta opiskelemaan, ja haet opiskelijaasuntoa olet jonossa etusijalla. Maaseudulta tulleilla on myös Helsingissä omiä järjestöjä, joilla on edullisia asuntoja tarjolla. 

Voi opiskella alaa jolla on paremmat mahdollisuudet, tekniikka, lääketiede, kaupallinen ala tai juristi. Jos hoitaa opinnot hyvin niin työllistymiseen on hyvät mahdollisuudet.

Ja kyllä jossain maissa on tarjolla stipendejä, ja lahjakkaat urheilijat voivat päästä opiskeleman yliopistoon johon ei muuten olisi varaa. Mutta Suomessa on oikeasti kaikilla mahdollisuus päästä opiskelemaan. Joillakin se mahdollisuuksien polku on helpompi joillakin pidempi, mutta se polku on tarjolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain opiskeluihin asumislisää, kun asuin solussa. Vanhemmat tosin ostivat minulle yhden kuution pienen pakastimen soluhuoneeseen. Ilman sitäkin olisin pärjännyt. Opintotuki oli kuitenkin monta sataa euroa kuussa. Yliopistolla syönti alle 3e. Rahaa jäi vielä säästöönkin. Kävin vieläpä usein kotipaikkakunnalla ku matkaliput sai hyvällä alella.

Ymmärrän, jos on kymppitonnien ulosottovelat, ettei niitä opintotuella maksella, mutta kyllä minulla ainakin opiskelu onnistui aivan hyvin ilman vanhempien tukea. Kävin myös vaihdossa, ja ihan itse maksoin kaikki kulut. Maksoin myös koko opiskeluajan opintotuesta kymmenykset seurakunnalle (se nyt oli omaa valintaani, mutta halusin antaa omastani pienen osuuden kirkon työhön, kun koin olevani niin siunattu ku sain opiskella ilmaiseksi ja sitä vielä tuettiin). En voi muiden puolesta puhua, mutta kyllä minulla oli ainakin mahdollisuus, kiitos valtion runsaiden tukien.

Vierailija
144/153 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain opiskeluihin asumislisää, kun asuin solussa. Vanhemmat tosin ostivat minulle yhden kuution pienen pakastimen soluhuoneeseen. Ilman sitäkin olisin pärjännyt. Opintotuki oli kuitenkin monta sataa euroa kuussa. Yliopistolla syönti alle 3e. Rahaa jäi vielä säästöönkin. Kävin vieläpä usein kotipaikkakunnalla ku matkaliput sai hyvällä alella.

Ymmärrän, jos on kymppitonnien ulosottovelat, ettei niitä opintotuella maksella, mutta kyllä minulla ainakin opiskelu onnistui aivan hyvin ilman vanhempien tukea. Kävin myös vaihdossa, ja ihan itse maksoin kaikki kulut. Maksoin myös koko opiskeluajan opintotuesta kymmenykset seurakunnalle (se nyt oli omaa valintaani, mutta halusin antaa omastani pienen osuuden kirkon työhön, kun koin olevani niin siunattu ku sain opiskella ilmaiseksi ja sitä vielä tuettiin). En voi muiden puolesta puhua, mutta kyllä minulla oli ainakin mahdollisuus, kiitos valtion runsaiden tukien.

Niin, ja ensi asuntoon sain lainan pankista, kuten myös kahteen sijoitusasuntooni valmistumisen jälkeen. En edes ollut mikään asuntosäästötilin asiakas..

Vierailija
145/153 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa tuossa on? Hulluna töitä kuitenkin tehty, että on mahdollisuus säästää ja ostaa asunto. Joka tapauksessa saa asumistuen, joten miksei vanhempien asuntoonkin.

Menkää töihin ja tehkää samoin. 

Mene sinä töihin, niin ymmärrät että Suomessa työnteolla ei rikastu. Ainoastaan jos perustat kasvufirman ja käy mäihä, kovan työn lisäksi.

No siinähän sinulla on valmis resepti. Perusta kasvufirma ja tee kovasti töitä, kyllä se mäihä yleensä jossain vaiheessa käy. Sitten ostat lapsillesi asunnot ja itsellesi kartanon jonne lapset ja lastenlapset tulevat joulunviettoon ja muutenkin.

Vierailija
146/153 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyötä takana n. 20 vuotta. Kun on kuiten työtä ja tuloja,pankki myönsi lainaa. Lainat olen aina maksanut, talolaina. Ja tiukan paikan tullen voin anoa maksuvapaata. Maksan vain korot. Vuokralla vaikeampi,vuokra pitää maksaa aina. 

Vierailija
147/153 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kieltää tuollainen keinottelu. Ylellä on omat vallankäyttäjät mukana juonessa ja tekee tällaisen provosoivan jutun. Meidän muiden asumistuet menee rehellisesti vuokranantajalle. Ei vanhempien tai siis lopulta sen lapsen omaksi eduksi.

Vierailija
148/153 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni on miljonäärivanhempien kasvattama. Hän meinasi, että jokainen voi itse omalla työllään vaurastua, esimerkiksi asuntoaijoituksilla. Kysyin että miten sillä vaurastuu, kun ei saa sitä ensimmäistäkään asuntolainaa nuorena. Hän katsoi minua täysin oudoksuen ja totesi että asunto pitää ostaa käteisellä.

Huono asuntosijoittaja puhuu suomea, talar svenska?

Vierailija
149/153 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "lapsellinen havainto"!?

Tuo aloitus linkkeineenhän on aivan täyttä totta!

Vierailija
150/153 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa tuossa on? Hulluna töitä kuitenkin tehty, että on mahdollisuus säästää ja ostaa asunto. Joka tapauksessa saa asumistuen, joten miksei vanhempien asuntoonkin.

Menkää töihin ja tehkää samoin. 

Joo en tosiaan ymmärrä, mitä väärää tässä olisi. Me saadaan oma asuntolaina juuri parahiksi maksettua, kun omat lapset tulee opiskeluikään. Tottakai ostetaan siinä vaiheessa sijoitusasunto, ja saadaan siihen takuulla kunnollinen vuokralainen kun ollaan se itse kasvatettu. Ei ole pelkoa että joku paskoo meidän omaisuutta. Ollaan itse valmistuttu miehen kanssa korkeakoulusta 23- ja 25-vuotiaina ja siitä sitten paiskittu töitä.

Vierailija
151/153 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni on miljonäärivanhempien kasvattama. Hän meinasi, että jokainen voi itse omalla työllään vaurastua, esimerkiksi asuntoaijoituksilla. Kysyin että miten sillä vaurastuu, kun ei saa sitä ensimmäistäkään asuntolainaa nuorena. Hän katsoi minua täysin oudoksuen ja totesi että asunto pitää ostaa käteisellä.

Kummisetäni oli menestyvän firman perustaja ja omistaja. Myi firman ja ehti nauttimaan muutaman vuoden kunnes kuoli syöpään. Vaimo myös. Serkut saivat aika mojovat perinnöt. Muutamassa vuodessa serkkupoika onnistui tärväämään liiketoimillaan lähes kaiken, asuu nyt siskonsa omistamassa, isänsä entisessä asunnossa vuokralla. Sisko on perusduunari, jossain kaupan alalla joku toimistopäällikkö. Niin, mahdollisuudet on samat mutta lähtökohdat voivat olla hyvin erilaiset. Varakkaiden ei tarvi kuin pitää huolta omaisuudestaan eikä sekään kaikilla onnistu. Kaksi hyvää ystävääni alkoivat vaurastua kun lopettivat työnteon ja menestyivät sijoittamalla. Tosin alkupääomat oli perittyjä heilläkin.

Vierailija
152/153 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoustyötä takana n. 20 vuotta. Kun on kuiten työtä ja tuloja,pankki myönsi lainaa. Lainat olen aina maksanut, talolaina. Ja tiukan paikan tullen voin anoa maksuvapaata. Maksan vain korot. Vuokralla vaikeampi,vuokra pitää maksaa aina. 

Totta. On kokemusta. Oli omat talot joskus ja pankki jousti kyllä. Sain jopa toimeentulotukea omaan mökkiin, polttopuillekin laitettiin hinta. Talot meni myyntiin onneksi hyviin aikoihin erotessa ja jäi hyvin rahaa niistä. Enää ei oma asunto ole kiinnostanut vaikka jonkun talon saisi tosi halvalla.

Vierailija
153/153 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä että opintoja venytetään aivan liian pitkälle ja sitten odotetaan sitä unelmahommaa. Senkään jälkeen ei olla valmis tinkimään elintasosta. Kassalle vuodeksi töihin ja asu samaan aikaan vuokratta vanhemmilla ja käsiraha on vuodessa säästetty.

Hyvä idea jos vanhemmat antavat asua vuokratta. Minun potkaisivat pihalle kun tulin täysi-ikäiseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä