Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia Suomessa. Äidin ja isän lompakko auttaa ensiasunnon ostamisessa!

Vierailija
23.08.2024 |

Moni hokee mantraa, että Suomessa on kaikilla yhtälaiset mahdollisuudet. Ei, jotkut pääsevät helpommalla monessakin asiassa. Yksi tällainen asia on opiskelijan asuminen. On huomattava etu, jos opiskelijan ei tarvitse stressata asumisestaan. Jokainen duunari osallistuu kuitenkin näiden asumismenojen maksamiseen verojen muodossa.

Ilmiö vaikuttaa varallisuuseroihin. Vanhemmat ostavat sijoitusasunnon ja muksu muuttaa siihen. Asumistuet, yhtiölainaporkkana ja opintojen jälkeen omaan kotiin. Asuntovarallisuus keskittyy niille kotitalouksille/perheille, joilla on jo asuntovarallisuutta. Oikealla paikkakunnalla.

Äidin ja isän lompakko auttaa ensiasunnon ostamisessa tuhansia nuoria joka vuosi. Yle uutisoi aiheesta tässä. https://yle.fi/a/74-20016004

Toinen aiheeseen liittyvä Ylen juttu on tässä. Vanhemmat ostavat nyt nuorilleen asuntoja he saavat vuokratulot ja lapsi asumistuen. https://yle.fi/a/74-20105156

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten tämä nyt lähtökohtaisesti eroaa siitä että vanhemmat säästöillään ja lainalla ostavat asunnon ja vuokraavat sen lapsensa sijaan esim naapurin Peralle? Maksattavat lainansa ja vastikkeensa Peran saamista tuista ja aikanaan antavat asunnon perintönä Peran sijasta lapselleen?

Vierailija
42/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh, varakkaammilla on varaa asioihin, joihin vähävaraisemmilla ei ole!

Seuraavaksi kerrot varmaan, että vesi on märkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikilla ihmisillä ylipäänsä pitäisi olla samat mahdollisuudet kaikkeen?!?

Suomessa on yhtäläiset mahdollisuudet opiskella itsensä vaikka lääkäriksi ja alkaa sitten ihan itse omin pikkukätösen keräämään sitä hilloa.

Onhan se ikävää, että osa ihmisistä säästää lapsilisät lapsilisät ja osa vanhemmista laittaa ne(kin) rahat surutta viinaan ja tupakkaan. Ja tämä jälkimmäinen ryhmä sitten eniten itkee kun ei olekaan varaa ostaa pikkupiltilleen omistusasuntoa. Ne joilla on varaa se ostaa, ovat vaan elämässään tehneet järkevämpiä valintoja.

Vierailija
44/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nopeammin tajuat, että maailma on aina epäreilu ja epätasa-arvoinen, niin sen parempi. Jos ihminen jää vain surkuttelemaan omaa tilannettaan, niin elämä valuu kokonaan hukkaan. Aina on ihmisiä, joka on rikkaampi tai sillä on asiat muuten paremmin. Tärkeintä on tehdä elämä itselle sellaiseksi, että on tyytyväinen. Silloin ei katkeroidu muille. 

Vierailija
45/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nopeammin tajuat, että maailma on aina epäreilu ja epätasa-arvoinen, niin sen parempi. Jos ihminen jää vain surkuttelemaan omaa tilannettaan, niin elämä valuu kokonaan hukkaan. Aina on ihmisiä, joka on rikkaampi tai sillä on asiat muuten paremmin. Tärkeintä on tehdä elämä itselle sellaiseksi, että on tyytyväinen. Silloin ei katkeroidu muille.

Juuri näin.

Itse tulen vähävaraisesta työläisperheestä. Olen tehnyt kesä- ja kausitöitä 15-vuotiaasta asti ja sen ohella luin itseni DI:ksi. Se ei tullut ilmaiseksi, vaan vaati pirusti työtä, mutta Suomen koulutusjärjestelmä kuitenkin mahdollisti sen. Tässä ketjussahan aika suoraan vaaditaan, että kaikilla pitäisi olla yhtä paljon rahaa, ja eihän se ole toteutunut edes kommunistisimmissakaan diktatuureissa.

Vierailija
46/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset tekevät paljon töitä, sijoittavat rahansa fiksusti ja samalla kasvattavat lapsistaan opiskelevia ja eteenpäin meneviä fiksuja ihmisiä. Lasten auttaminen esim. asunnon muodossa on itsestäänselvyys ja se kertautuu seuraaville sukupolville.

Toiset taasen mielummin länkyttävät epäreiluudesta ja haluaisivat kaikille samaa tasapaksua kurjuutta.

Kumpi porukka vie Suomea eteenpäin?

Vierailija
47/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraannutetun lapsen asunnon oston asemesta ostan keskikaljaa. Joka tölkistä saa 15 senttiä takaisin. Ei mene varallisuus hukkaan.

Et varmaan päihdeongelmaisena itse vieraannuttanut lapsiasi itsestäsi vaan hullu ex-muija senkin teki?

Vierailija
48/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, vaikka tulen melko köyhästä suvusta, olen niin hyvännäköinen ja karismaattinen, että olen elänyt kymmenen perusmiljönäärin elämää. Ei rahalla saa kaikkea, se on pelkkää köyhien harhaluuloa. Persoona ja ulkonäkö ne on mitkä ratkaisee. Iloinen, älykäs, vähän salaperäinen persoonallisesti kaunis nainen ei edes tarvitse rahaa ja pääsee elämään miljardöörielämää. Toki se on myös samanlaiselle miehelle mahdollista, vaatii vaan jonkun erikoistaidon.

Vierailija
49/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa ostaa asunto omalle lapselle niin sen voi tehdä sitten täysin omilla rahoilla eikä lypsää tukiaisia kun ei niihin tarvetta ole.

Vierailija
50/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa tuossa on? Hulluna töitä kuitenkin tehty, että on mahdollisuus säästää ja ostaa asunto. Joka tapauksessa saa asumistuen, joten miksei vanhempien asuntoonkin.

Menkää töihin ja tehkää samoin. 

Mene sinä töihin, niin ymmärrät että Suomessa työnteolla ei rikastu. Ainoastaan jos perustat kasvufirman ja käy mäihä, kovan työn lisäksi.

Käyn töissä. Lapsi aloitti opinnot nyt. Asuntoja en ostele, kun itsekin asun vuokralla, mutta pystyn avustaan lasta ettei lainaa tarvi nostaa.

Olen yh ja ihan tavis duunari hoitoalalla. Pariskunnat pystyy avustaan todella hyvin lapsiaan. Ihan siitä kiinni mitä pitää tärkeänä elämässä. 

Miksi olet yh? Ota rikas mies.

Vierailija
51/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme tasa-arvoisia, toiset vaan on tasa-arvoisempia kuin toiset. 

Vierailija
52/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa niitä kondomeja esiin. 

Vierailija
53/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon, että kaikilla on mahdollisuus, mutta ne mahdollisuudet ei vaan ole samoja. Sitä en ymmärrä mistä jotkut ovat saaneet sen käsityksen, että kaikilla niiden mahdollisuuksien tulisi olla samoja. 

Vierailija
54/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, vaikka tulen melko köyhästä suvusta, olen niin hyvännäköinen ja karismaattinen, että olen elänyt kymmenen perusmiljönäärin elämää. Ei rahalla saa kaikkea, se on pelkkää köyhien harhaluuloa. Persoona ja ulkonäkö ne on mitkä ratkaisee. Iloinen, älykäs, vähän salaperäinen persoonallisesti kaunis nainen ei edes tarvitse rahaa ja pääsee elämään miljardöörielämää. Toki se on myös samanlaiselle miehelle mahdollista, vaatii vaan jonkun erikoistaidon.

H u o  r a k s i k o  rupesit?

Vierailija
55/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneistokeskuksen myyntipäällikkö Carita Wihanto teilaa heti mielikuvan siitä, että asuntoja ostavat vain varakkaat, kultalusikka suussa syntyneet perheet.

Se on myytti. Ihan tavalliset, suomalaiset perheet ostavat niitä asuntoja.

Vierailija
56/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaille ei pitäisi maksaa lapsilisiä lainkaan. Säästöönhän ne rahat menee. Mieluummin köyhemmille enemmän. 

Vierailija
57/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korruptio nepo Suomi.

Kaiken lisäksi nämä henkilöt luulevat itse olevansa niin eteviä, että ovat omalla älykkyydellään etenevät urallaan.

Se on sitä kilpailukykyä.

Vierailija
58/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe menettäneeni mitään siksi, että asuin opiskelija-asunnossa vanhempien asunnon sijaan. Silti ylsin kokoomuslaiseksi.

Vierailija
59/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä useammilla on suuri määrä asuntoja eikä niitä tarvitse edes ostaa, kun ne annetaan seuraavalle polvelle. Onni on, jos isovanhemmat ovat sijoittaneet Hgin, Treen tai Turun keskustoihin. Niille on tarvetta toisin kuin jossain Itä- tai K-Suomen kaupungeissa.

Perintövero on ainoastaan viheliäinen mutta sitäkin voi hieman vähentää antamalla asuntoja yhden sukupolven yli.

Vierailija
60/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaille ei pitäisi maksaa lapsilisiä lainkaan. Säästöönhän ne rahat menee. Mieluummin köyhemmille enemmän. 

Kun perhe saa jäämään kuussa säästöön sen noin 100e ei tarvitse lapsilisää? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi