Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia Suomessa. Äidin ja isän lompakko auttaa ensiasunnon ostamisessa!

Vierailija
23.08.2024 |

Moni hokee mantraa, että Suomessa on kaikilla yhtälaiset mahdollisuudet. Ei, jotkut pääsevät helpommalla monessakin asiassa. Yksi tällainen asia on opiskelijan asuminen. On huomattava etu, jos opiskelijan ei tarvitse stressata asumisestaan. Jokainen duunari osallistuu kuitenkin näiden asumismenojen maksamiseen verojen muodossa.

Ilmiö vaikuttaa varallisuuseroihin. Vanhemmat ostavat sijoitusasunnon ja muksu muuttaa siihen. Asumistuet, yhtiölainaporkkana ja opintojen jälkeen omaan kotiin. Asuntovarallisuus keskittyy niille kotitalouksille/perheille, joilla on jo asuntovarallisuutta. Oikealla paikkakunnalla.

Äidin ja isän lompakko auttaa ensiasunnon ostamisessa tuhansia nuoria joka vuosi. Yle uutisoi aiheesta tässä. https://yle.fi/a/74-20016004

Toinen aiheeseen liittyvä Ylen juttu on tässä. Vanhemmat ostavat nyt nuorilleen asuntoja he saavat vuokratulot ja lapsi asumistuen. https://yle.fi/a/74-20105156

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa lapsellinen havainto.

Vierailija
2/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on jämpti näin

-mansen jamppa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mikä erottaa asunnonomistajan ja vuokralaisen? Se, että se omistaja on ostanut asunnon, kun taas vuokralainen ei. Eli ei muuta kun asuntokaupoille, niin itsestäsikin tulee tuollainen parempi ihminen, joka omistaa asunnon. Voit sitten vuokrata sitä vaikka omalle lapsellesi!

Vierailija
4/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Duunari säästi. Osti talon ja takasi lapsensa asuntolainan. Suuri rikos. 

Vierailija
5/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on tajunnut aivan väärin.

Suomessa on kaikilla yhtäläiset mahdollisuudet itse yrittää ja menestyä.

Toivottavasti AP elämä ei mennyt nyt hukkaan.

Vierailija
6/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä AP omat vanhemmat on?

Laittoiko AP välit poikki vanhempiinsa kun psykologi käski.

Vierailija
7/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on samat mahdollisuudet, mutta lähtökohdat ja lopputulokset eroaa toisistaan. Jotta tämä valittamasi asia olisi epätasa-arvoista niin asuntoja tulisi myydä pelkästään niille joilla on jo asunto.

Vierailija
8/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on sitä porukkaa joka makaa perseellään koko ikänsä ja vinkuu miten hänen tulee saada kaikki sama mitä niska limassa töitä tehneillä on.

Vierailija
9/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni on miljonäärivanhempien kasvattama. Hän meinasi, että jokainen voi itse omalla työllään vaurastua, esimerkiksi asuntoaijoituksilla. Kysyin että miten sillä vaurastuu, kun ei saa sitä ensimmäistäkään asuntolainaa nuorena. Hän katsoi minua täysin oudoksuen ja totesi että asunto pitää ostaa käteisellä.

Vierailija
10/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja hanki sille lapsellesi asunto äläkä vingu!

Vierailija
11/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa tuossa on? Hulluna töitä kuitenkin tehty, että on mahdollisuus säästää ja ostaa asunto. Joka tapauksessa saa asumistuen, joten miksei vanhempien asuntoonkin.

Menkää töihin ja tehkää samoin. 

Vierailija
12/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa tuossa on? Hulluna töitä kuitenkin tehty, että on mahdollisuus säästää ja ostaa asunto. Joka tapauksessa saa asumistuen, joten miksei vanhempien asuntoonkin.

Mene sinä töihin, niin ymmärrät että Suomessa työnteolla ei rikastu. Ainoastaan jos perustat kasvufirman ja käy mäihä, kovan työn lisäksi.

Vierailija
13/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttuni on miljonäärivanhempien kasvattama. Hän meinasi, että jokainen voi itse omalla työllään vaurastua, esimerkiksi asuntoaijoituksilla. Kysyin että miten sillä vaurastuu, kun ei saa sitä ensimmäistäkään asuntolainaa nuorena. Hän katsoi minua täysin oudoksuen ja totesi että asunto pitää ostaa käteisellä.

Ei varmasti miljonäärit ostele mitään käteisenä. SUlla on vielä oppimista.

Vierailija
14/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi voi hyvänen aika. Tottakai siinä on aina jonkin verran eroa, minkälaisen startin kukakin elämäänsä saa. Ja vanhempien avustuksella hankittu ensiasunto on tässä suhteessa naurettavan pieni asia. 

Olisin huolissani niistä, joiden vanhemmilla on oikeasti paljon isompia ongelmia kuin taloudelliset rajoitteet. 

Minun vanhempani eivät tukeneet aikuistumistani rahallisesti millään muotoa. En silti ole miltään osin huono-osainen, koska minulla oli turvallinen lapsuus vastuullisten vanhempien kanssa. Koulutuksen ja omaisuuteni sekä ylipäätään elämäni rakensin siltä pohjalta ihan itse, ja saman olen saavuttanut, mitä keskimäärin ne vanhempien sijoitusaauntoihin muuttaneet ikätoverit.

Vierailija
15/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene sinä töihin, niin ymmärrät että Suomessa työnteolla ei rikastu. Ainoastaan jos perustat kasvufirman ja käy mäihä, kovan työn lisäksi.

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Pienipalkkainen duunarikin voi säästää ja ostaa OKT:n, kuten moni tuttuni on tehnyt. Aloitetaan halvasta kämpästä ja pikku hiljaa siirrytään kalliimpiin.

Vierailija
16/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä että opintoja venytetään aivan liian pitkälle ja sitten odotetaan sitä unelmahommaa. Senkään jälkeen ei olla valmis tinkimään elintasosta. Kassalle vuodeksi töihin ja asu samaan aikaan vuokratta vanhemmilla ja käsiraha on vuodessa säästetty.

Vierailija
17/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, joka ihmetyttää, on se miten nuoret suostuvat sitoutumaan vanhempiinsa haluamatta päättää omasta elämästään itse. 

Se ei ole itsenäisyyttä, jos lapsi haluaa asunnon ostettavan tietystä kaupunginosassa ja vanhemmat kiemurtelevat miten asian kanssa tekisi. Jo se kertoo, ettei lapsen tarvitse oppia itsenäisyydestä ja vastuuntotosta yhtään mitään.

Jonkun vuoden kuluttua ahdistaa ja veetuttaa, kun elämä onkin yksin vaikeaa. Ei ole työkaluja ratkaista arjen pikku ongelmia ja vanhemmat asuvat muutaman sadan km päässä pystymättä rientämään heti avuksi. Aina eivät neuvot puhelimessakaan auta ja luottamus itseen ei  aina riitä.

Aina on tottakai niitä kilttejä nuoria, jotka eivät kyseenalaista mitään ja kulkevat vanhempiensa odotuksien polkua. Heistä en sano mitään, sillä se on ainakin selkeä tie..Kuitenkin niitä kriisin kokeavia nuoria aikuisia riittää mielenterveyden palveluihin jonoksi asti ja ihan kaikki eivät ole niitä, jotka olisivat saaneet kehnommat lähtökohdat elämäänsä.

Vierailija
18/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki saisi valua vuokran kautta vain veroja vältteleville ammattiliitoille ja suuryhtiöille. Yksityisillä ihmisillä ei ole mitään asiaa tätä pottia jakamaan.

Vierailija
19/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on mahdollisuus opiskella. Ihan sama ostaako vanhemmat asunnon vai ei, kaikilla on sama mahdollisuus. En jaksa olla kateellinen edes tuosta 

Vierailija
20/153 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti miljonäärit ostele mitään käteisenä. SUlla on vielä oppimista.

Sä oot niin tyhmä että servasit itse itsesi. Termi "käteisellä" ei tarkoita konkreettisesti setelirahaa, vaan irrallista rahaa pankkitilillä, joka ei ole sijoituksissa, eikä velaksi otettu. Idiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme