YLE: Hyvätuloisten lapset saavat ensiasunnon täysin veronmaksajien rahoilla
Ilmiö näkyy erityisesti opiskelijoiden mutta varmasti myös muiden hyvätuloisten lasten kohdalla. Menee suurin piirtein näin:
-hyvätuloiset saa samat lapsilisät kuin pienituloiset, muttä hyvätuloiset sijoittaa ne. Sitten on helposti 20-30k käsirahaa asuntoon
-Vanhemmat ostaa asunnon ja lapsi menee siihen "vuokralle"
-Asumistukea maksetaan täysi summa opiskelevalle lapselle, tällä sitten maksetan asuntolaina pois
Lopputuloksena on siis hyvätuloisen lapselle esim yksiö pk-seudulta täysin verorahoilla maksettu. Saa siitä 150-200k myydessä ja mukavan summan seuraavaan isompaan asuntoon.
Kommentit (778)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään väärää tukea omia lapsia taloudellisesti ja auttaa esim asuntoasioissa, mutta kyllä olen sitä mieltä että tässä tilanteessa jossa Suomi nyt on, pitää alkaa miettimään kaikkia säästöjä joista yksi voisi olla tämä lapsilisä jos vanhemmat on varakkaita tai rikkaita. Nythän on leikattu lähinnä köyhiltä ja pienituloisilta.
Kuten huomaat alapeukuista, varakkaat ja rikkaat eivät tietenkään tahdo itselleen leikkauksia mistään, ennemmin he haluavat, että pienituloiset kuolevat nälkään...
Jos maahan ei synny lapsia, pienituloiset todella sitten kuolevat nälkään. Syntyvyydestä täytyy pitää huolta, jos haluaa tukien jatkuvan.
Tässä nyt vedetään aika mutkat suoraksi, artikkelissakin mainitaan että ihan tavalliset perheet voivat ostaa asunnon lapsen käyttöön. Ja asumistuki ei kata koko vuokraa, ja vuokratulot ei vastaavasti kata asunnon menoja kokonaisuudessaan. Joten pelkällä verorahoilla ei homma pyöri. En myöskään ymmärrä mikä on ongelma jos oma lapsi asuu vanhempien omistamassa asunnossa verrattuna siihen että siellä on joku toinen nuori opiskelija?
Olemme ihan keskituloisia pienituloisten lapsia ja olemme ostaneet sijoitusasunnon, kun lapsi oli vielä päiväkodissa. Idea on että asunto on velaton kun lapsi opiskelee, niin voisi asua vastikkeen hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLE:n artikkeli on tehty ihan käsittämättömästä näkökulmasta. Opiskelevat lapset ovat itsenäisiä aikuisia, jotka ovat muuttaneet pois lapsuudenkodistaan. He eivät ole sidoksissa vanhempiensa talouteen. Ihan käsittämätön ajatus, että aikuisia rangaistaisiin heidän vanhempiensa taloudellisesta tilanteesta eväämällä jotain tukia.
Vanhempien varallisuus pitäisi vaikuttaa koko opiskeluajan tuloihin. Lähtevätkö nuoret todella opiskelemaan vasta 18 vuotiaina, jolloin ihminen on virallisesti täysi-ikäinen? Myös tuon iän jälkeen vanhempien tulojen pitäisi vaikuttaa tuloihin, jos nuori aikuinen opiskelee. Vanhempien tulojen perusteella säästyneet tuet, osoitettaisiin varattomien vanhempien nuorille.
Lapsen kannattaisi muuttaa "omilleen". Tässä maassa on turhaa ajatella jotain valtion rahansäästöä kun eletään silkassa hyvävelikorruptiossa jossa hankitaan joka vuosi järjetön määrä loiseläjiä kolmansista maista ja maksetaan heille kaikki. Tämäkin tehdään ihan siksi kun päättäjät vetävät siinä pelissä rahat välistä.
Silloin kansankin kannattaa itse tehdä samaa omassa mittakaavassa eli käyttää järjestelmää hyväkseen. Rehellisyys on vain tyhmää roistotaloudessa.
Hyvätuloisilla menee Suomessa kyllä äärettömön hyvin. Hyödyntävätkö he valtion tukiaisia jotenkin paremmin kuin köyhemmät kansalaiset joita nyt valtion huonosta taloustilanteesta rankaistaan tukia leikkaamalla...
Hyvätuloisilla autot ja talot ja mökit ja veneet viimisen päälle laitettu, opiskelemaan lähteville lapsille ostetaan vanhempien ottamalla lainalla asunto, vanhemnat itse hankkivat lomaosakkeita, golfosakkeita, tai peräti loma-asunto Floridasta tai Turkista tai Portugalista... Ja terveyttä hoidetaan yksityisvakuutuksen turvin yksityislääkäreillä ja -sairaaloissa.
Vau...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tämä on ollut aina. Ja mitä pahaa tässä on? Maksaahan se nuori vuokraa joka tapauksessa jollekin ja saa asumistukea.
Eri asia maksaa ulkopuoliselle vuokraa, aloituksen tapauksessahan saa käytännössä asunnon itselleen omaksi.
Eihän saa, vanhemmathan sen asunnon omistavat eikä se nuori.
Lapsi maksaa käytännössä vain sen mitä asumistukena saa, ja lopulta perii kaikki asunnot.
Voi hyvää päivää. Tähänkään päivään mennessä opiskelijat eivät ole saaneet asumistukea 100% vuokrakuluista. Aina asumistuessa on omavastuuosuus, joka vähennetään.
Oma lapsi asuu ylioppilas asuntosäätiön asunnossa. Vuokra on n 500 e/kk. Hän saa asumistukea n. 300 e/kk. Eli vuodessa 3600 e. Opintojen 5 v aikana Hän saa siis 18000 e/kk asumistukea . Mistä saa uuden yksiön 18000 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään väärää tukea omia lapsia taloudellisesti ja auttaa esim asuntoasioissa, mutta kyllä olen sitä mieltä että tässä tilanteessa jossa Suomi nyt on, pitää alkaa miettimään kaikkia säästöjä joista yksi voisi olla tämä lapsilisä jos vanhemmat on varakkaita tai rikkaita. Nythän on leikattu lähinnä köyhiltä ja pienituloisilta.
Ilmeisesti tästä mun sanomasta ei tykätty. Ok. Poistetaan sitten lapsilisät kokonaan kaikilta. Köyhät saisivat sen tilalle toimeentulotukea ja itsensä elättävät elättäisivät itsensä oikeasti eivätkä itkisi tukien perään. Olisiko tuo parempi kuin se mitä ehdotin eli varakkailta ja rikkailta lapsilisä pois. Tilanne on oikeasti tosi huono. Ei ole varaa jaella tukia. Kukaan ei kuitenkaan tee lapsia sen perusteella saako lapsilisää vaiko ei. Vai tekeekö... Ei ole hyvä lähtökohta jos noin on.
Epäoikeudenmukainen rikastuminen tapahtuu suvun avustuksella ilman mitään erityistä yksilön ansiokasta tekemistä. Toiset saa pesämunaa metsissä kasvaneilla varoilla, jotkut huijauksilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä.nähdään kaksinaismorsalismi. Köyhälle ei haluta antaa edes asumistukea, mutta hyvätuloiselle se kuuluu. Eikä kukaan vihjaise sossupummiudesta. Mutta sitähän se on.
Olet niin oikeassa! Hyvätuloiset saavat niin paljon erilaisia tukia, joita pienituloisen ei koskaan edes ole mahdollisuus saada. Suurinosa hyvätuloisista on niin tyhmiä, etteivät edes tajua sitä! Kotitalousvähennys, sijoitus asunnoista erilaiset vähennykset(joita voi kätevästi käyttää myös omaan käyttöön ;) ) metsävähennykset jne. Yrittäjien tuista ja helpotuksista puhumattakaan! Mutta koska ahneus! Minulle, minulle, mutta ei muille, oksettavaa!
Ei sijoitusasunnosta saa mitään erillisiä vähennyksiä. Ihan samanlaiset tulonhankkimiskulujen vähennykset niissä on kuin kaikessa muussakin. Eli vain tuloista maksetaan veroja, ymmärrätkö. Ei menoista. Siksi menot vähennetään pois ennen verotusta.
Kotitalousvähennys asettaa kotitalouden työnantajana vähän tasaisempaan asemaan yrityksen kanssa. Kun yritys palkkaa siivoojan, tuo kulu on verovähennettävää. Jos minä palkkaan siivoojan, osa siitä kulusta on verovähennettävää. Ilman kotitalousvähennystä ihmiset siivoavat itse, koska siivoojaan ei ole varaa. Sitten siivooja on työtön.
Parasta mitä voisi tapahtua olisi se että IMF ja Komissio ottaisivat Suomen talouden hoidettavaksi.Loppuisi tämäkin kikkailu kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä.nähdään kaksinaismorsalismi. Köyhälle ei haluta antaa edes asumistukea, mutta hyvätuloiselle se kuuluu. Eikä kukaan vihjaise sossupummiudesta. Mutta sitähän se on.
Olet niin oikeassa! Hyvätuloiset saavat niin paljon erilaisia tukia, joita pienituloisen ei koskaan edes ole mahdollisuus saada. Suurinosa hyvätuloisista on niin tyhmiä, etteivät edes tajua sitä! Kotitalousvähennys, sijoitus asunnoista erilaiset vähennykset(joita voi kätevästi käyttää myös omaan käyttöön ;) ) metsävähennykset jne. Yrittäjien tuista ja helpotuksista puhumattakaan! Mutta koska ahneus! Minulle, minulle, mutta ei muille, oksettavaa!
Se, että saa tuloista vähentää tulon hankkimisesta aiheutuneet kulut ei ole tuki. Saadakseen kotitalousvähennystä on ensiksi pitänyt ne työstä tai palvelusta aiheutuneet kulut maksaa. Ihan tuloihin katsomatta saat ostaa sijoitusasunnon, maksaa siihen remontin ja vähentää kulut vuokratulosta. Samoin saat maksaa vaikka siivojalle palkkaa ja tehdä kotitalousvähennykset.
Tuet on rahaa jonka jaetaan vastikkeetta.
Kyllä ne rikkaat vanhemmat maksavat veroja. Turha kadehtia.
Olisi toki ihan kiva tietää näiden juttujen yhteydessä että miten moni näin tekee. Kenties 5% opiskelijoiden perheistä vai 50% vai 95%. Nyt saa sellaisen kuvan että valtaosa perheistä on villiintynyt shoppailemaan lapselleen asuntoja.
Kuten huomaat alapeukuista, varakkaat ja rikkaat eivät tietenkään tahdo itselleen leikkauksia mistään, ennemmin he haluavat, että pienituloiset kuolevat nälkään...
En tiedä oletko nähnyt nälkää. Minä olen 55kg 180cm ikä oli silloin 20v. omaisuus minus 10 000mk
Nyt 90kg 181cm ja omaisuua noin miljoona. Yrittäjä vuositulot 100 000€
Olen nähnyt kuinka epäreilu systeemi on moneen kertaan. Aina olen ollut häviäjän puolella. Olin insinööri töissä ja kaverini kanssa meillä oli sama palkka. Mulla oli 3 lasta, hän eli yksin. Kun firma jossa olimme töissä meni konkkaan hän sai heti sossusta kaikenmailman avustukisia kun oli hummannut palkkansa ja ylikin. Minulla oli silloin 100 000€ omaisuus osakkeissa plus velkainen talo. Ei niin mitään tukia. Nytkin jos minulta loppuu työ en saa edes työttömyys korvausta koska olen säästänyt eläkettäni varten omaisuutta firman nimiin. Eli ei samaa sosiaaliturvaa kuin työläisillä. Sossuelätit ovat minusta halveksuttavia kun eivät edes yritä korjata tilannettaan. Juu ja on koekmusta. Olen eräästä pahamaiseimmista lähiöistä Suomessa. Paljon olen nähnyt surkeita ihmiskohtaloita. Minulle on näkynyt että ne jotka saavat tukea passivoituvat. Minulta on aina evätty tuki mitä pienimmästä syystä opintotukeakaan en ole saanut kuin 5kk vaikka olen tohtoriksi asti opiskellut. Jouduin tekemään usein opiskelun ohessa kahta pätkätyötä pystyäkseni elämään.
Olet tyypillinen "olen itse kaiken luonut" unohtuikos sinulta sellainen pikku juttu, että taloudessasi oli kaksi tienaavaa henkilöä? Työtoverisi maksoi kaiken yksin. Vai yksinkö sinä maksoit kaiken, vaimosi ja lapsiesi elatuksen, yksin oli asuntolaina nimissäsi ja sitä yksin maksoit ja kaiken jälkeen ostit vielä osakkeita vain sinun palkallasi?
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisilla menee Suomessa kyllä äärettömön hyvin. Hyödyntävätkö he valtion tukiaisia jotenkin paremmin kuin köyhemmät kansalaiset joita nyt valtion huonosta taloustilanteesta rankaistaan tukia leikkaamalla...
Hyvätuloisilla autot ja talot ja mökit ja veneet viimisen päälle laitettu, opiskelemaan lähteville lapsille ostetaan vanhempien ottamalla lainalla asunto, vanhemnat itse hankkivat lomaosakkeita, golfosakkeita, tai peräti loma-asunto Floridasta tai Turkista tai Portugalista... Ja terveyttä hoidetaan yksityisvakuutuksen turvin yksityislääkäreillä ja -sairaaloissa.
Vau...
Niin, hanki siis sinäkin kunnon ammatti ja mene töihin, jos se on noin helppoa ja ihanaa. Mikään ei estä.
Ei, hyvätuloiset EIVÄT hyödynnä paremmin valtion tukiaisia. He eivät saa niitä juuri lainkaan. He hyödyntävät omia ansiotulojaan. Niillä voi ihan oikeasti hankkia kaikkea tuota mainitsemaasi, jos on ahkera ja suunnitelmallinen. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tästä mun sanomasta ei tykätty. Ok. Poistetaan sitten lapsilisät kokonaan kaikilta. Köyhät saisivat sen tilalle toimeentulotukea ja itsensä elättävät elättäisivät itsensä oikeasti eivätkä itkisi tukien perään. Olisiko tuo parempi kuin se mitä ehdotin eli varakkailta ja rikkailta lapsilisä pois. Tilanne on oikeasti tosi huono. Ei ole varaa jaella tukia. Kukaan ei kuitenkaan tee lapsia sen perusteella saako lapsilisää vaiko ei. Vai tekeekö... Ei ole hyvä lähtökohta jos noin on.
Kyllä todella moni laskee, riittävätkö rahat lapsen saamiseen. Lapsilisä on yhä edelleen tärkeä palikka tässä, se tuo varmuutta ja kompensoi osan lapsen kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vau...
Mietipä miten sinäkin pääsisit hyvätuloiseksi. Omassa tuttavapiirissä tämä on tapahtunut joko opiskelemalla hyvä ammatti tai sitten tekemällä töitä perkeleellisrsti yrittäjänä. Parhaiten tienaava tuttava, jolla on tosiaan lomahuvila Portugalissa aloitti uransa käymällä amiksessa sähkäriksi ja aika pian perusti oman liikkeen. Hommaa painoi yötä päivää silloin kun sitä oli tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt vedetään aika mutkat suoraksi, artikkelissakin mainitaan että ihan tavalliset perheet voivat ostaa asunnon lapsen käyttöön. Ja asumistuki ei kata koko vuokraa, ja vuokratulot ei vastaavasti kata asunnon menoja kokonaisuudessaan. Joten pelkällä verorahoilla ei homma pyöri. En myöskään ymmärrä mikä on ongelma jos oma lapsi asuu vanhempien omistamassa asunnossa verrattuna siihen että siellä on joku toinen nuori opiskelija?
Olemme ihan keskituloisia pienituloisten lapsia ja olemme ostaneet sijoitusasunnon, kun lapsi oli vielä päiväkodissa. Idea on että asunto on velaton kun lapsi opiskelee, niin voisi asua vastikkeen hinnalla.
Hyvä suunnitelma. Toki lapsi voi päättää hakea opiskelemaan jonnekin ihan muualle. Näin kävi kaveriperheelle.
Vierailija kirjoitti:
Epäoikeudenmukainen rikastuminen tapahtuu suvun avustuksella ilman mitään erityistä yksilön ansiokasta tekemistä. Toiset saa pesämunaa metsissä kasvaneilla varoilla, jotkut huijauksilla jne.
Omien lasten auttaminen motivoi ihmisiä ahkeroimaan. Se on siis hyväksi yhteiskunnalle. Ja avustetut lapset eivät saa yhtä paljon tukia kuin muut. Eivät tarvitse (eivätkä saisikaan) toimerntulotukea, hankkivat omistusasunnon ja poistuvat asumistuen piiristä ja niin edelleen. Muut pääsevät siis halvemmalla, kun vanhemmat auttavat lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maahan ei synny lapsia, pienituloiset todella sitten kuolevat nälkään. Syntyvyydestä täytyy pitää huolta, jos haluaa tukien jatkuvan.
Lapsilisän takiako varakkaat tekevät lapsia? No kapitalismi on joihinkin niin syvään uurtunut, että en ihmettele, kaikestahan täytyy saada hyötyä, oli kyseessä sitten vaikka lapsen teko.