Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttynyt vaatteiden kokomerkinnöistä

Vierailija
22.08.2024 |

Olen hieman pullukka, 158/63 alle 4-kymppinen nainen. En mene enää lampputolpan taakse, mutta normaali vaatekokoni on M. Silti yhä useammin huomaan, että tietyillä merkeillä pitäisi käyttää vaatekokoa L tai isompaa. Ostin juuri urheilutopin kokoa L/XL (tuosta tuotteesta isoin koko) ha se puristaa.

Onko vaatteiden koot pienentyneet vai onko ruumiinkuvani vain näin vääristynyt? Mihin oikeasti isot leidit pukeutuu, kun L/XL on perus m-kokoisen vaatteita 🤔

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden koot ovat suurentuneet. Oon ollut koko M/ 38 koko ikäni ja viimeisen 15v aikana on tullut 25kg lisää painoa. Vaatekoko pysyy aina vaan samana 

Minulla on joitain vaatteita 80- luvulta ja täysin käyttökelpoisia. Takkeja, pitkiä housuja, mekkoja jne... silloin ostetut vaatteet ovat kokoa 38 ovat tämän päivän XL kokoa. Jotkut housut vastaavat  L kokoa. Mutta takit , bleiserit selvästi XL eli 44- 46.

Vaatteet olivat ainakin 90-luvulla mitoitettu sen ajan muodin mukaan todella väljiksi - 80-luvun alkuvuosina olin Ap:n mitoissa ja tarvitsin mustaa jakkua - tarpeeksi suurta oli vaikea löytää haluamassani mallissa - 10 vuotta myöhemmin oli jo helppoa - 70-luvun lopussa harmaat syystakit päättyivät kokoon 42 - ei toivoakaan päällemenosta. Lähes kuusikymppinen äitini löysi helposti - hän oli vain 10 senttiä pidempi ja sama paino.

Vierailija
142/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zalandon xs/s? Eihän zalando ole mikään vaatemerkki vaan siellä myydään monen eri valmistajan vaatteita.

Jee, löysit sitten jonkun saivarreltavan tulokulman jostain asiavirheestä! Ääliö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkosta ostaminen ei ole vaikeaa, Zalandossakin usein mainitaan onko tuote normaalia pienempää/isompaa mitoitusta. Harvoin on tullut hutiostoksia. Miten voi olla muka niin vaikeaa? Tuntuu että keski-ikäisille naisille kaikki on jotenkin keskimääräistä vaikeampaa??

T. Vaatemyyjä

Tätä minäkin ihmettelen. Kerrotaan jo valmiiksi kokoehdotus. Varmaan jos tilaa Temusta tms., niin koko voi olla mitä vaan. Ja joku ihmetteli miten kaikki kenkäni on kokoa 38. Noh, ne vaan on. Kumisaappaat on kokoa 39, jotta mahtuu villasukka. En osta ihan halpis kenkiä, vaan suosin vähän laadukkaampia merkkejä. 

No itse en kyllä ole tilannut tuolta tai vastaavista mitään. Ihan yhtä vaikeaa se on tilatessa niitä "laadukkaampiakin" merkkejä, jos ei ole standardikokoinen. Itse olen lähes lapsen mittainen, mutta aikuisen naisen mallinen. 

Vierailija
144/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle XL-kokoiset vaatteet ovat liian isoja, vaikka olen reilusti ylipainoinen.

Painoindeksini on jotain 30, pituus 171 cm ja paino 86 kg.

M- ja L-kokoa käytän.

Vierailija
145/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sopivia vaatteita kokoa S - L

Nytkin on päällä H&M:n farkkupaita koko L, on olkapäistä täysin oikean kokoinen, sen alla Lindexin lyhythihainen neulepaita koko L, ja se on vähän suuri.

161cm / 62 kg

Hassua. Te käytätte yläosissa samaa kokoa kun minä, joka olen 178 cm :) Hihat monesti ovat lyhyet, mutta olen löytänyt pari vaatemerkkiä, joska sopivat just eikä melkein myös alaosasta. Onneksi farkkuja saa eri pituuksissa niin on kaikille jotain.

Sinä, joka kyselit urheiluliiveistä. Olen havainnut tasan saman homman. Koko L/XL ja puristaa kipeästi rinnat lyttyyn, ei voi käyttää. Ehkä pitäisi jaksaa kokeilla eri merkkejä, mutta siinä on niin hikinen urakka, etten mielelläni siihen lähde.

Hassua. Sinä olet lauta, heillä on rinnat. 

Ol

Ai niinkö? En todellakaan ole ajatellut, että E-kupin rinnat ovat mallia lauta. 

Vierailija
146/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän epäilen Zalandon mallien pituuksia. Todella usein on käynyt niin, että olen tilannut mekon, joka sitten onkin osoittautunut lyhyemmäksi. Olen siis itse 168 cm, ja katsonut että, okei "mallin pituus on 178 cm ja hän käyttää kokoa S", mekon pituus olisi minulla sopivasti pidempi.  Sitten kun 10 cm lyhyempänä laitan saman mekon päälle, se on joko saman mittainen tai jopa lyhyempi, kuin mallin päällä?

Ja ei, mulla ei todellakaan ole pitkiä jalkoja, vaan keskipituiset, jopa enemmän persjalat.

Vierailija
147/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin hoikka/laiha ja olen huomannut että kokomerkinnät vaihtelee todella paljon.

Itse teenkin niin, että en niinkäään katso sitä kokolappua vaan silmämääräisesti katson vaikuttaako vaate soivalle. Kun sovitan, näen onko liian iso tai pieni ja käyn vaihtamassa sitten isomman/pienemmän koon. 

Minulle se numero vaatteessa ei merkitse mitään vaan se, onko  vaate sopiva minulle.  Monille nämä kokolapsut tuottaa ahdistusta; olenko lihonut noin paljon! yms.  Joskus mittailen eri valmistajien samalla kokomerkinnällä esim farkkuja ja huimia eroja on! 

WORD! Mitä väliä sillä on, mikä koko? En ole ikinä ymmärtänyt tätä.

T. Vaatemyyjä

No näinhän se on tehtävä, mutta tämä keskustelun pointtihan onkin se, että et voi enää napata

Eri merkeillä on ollut aina erilainen mitoitus, ei se ole mikään uusi juttu. Jos menen koppiin, saatan ottaa pari kokoa per/tuote. Meilläkin myydään merkkejä, joissa on eri mitoitus. Naurattaa kun töissä keski-ikäiset naiset kriiseilee siitä, että voi että nyt joudun ottamaan  42 kun yleensä käytän 40. Mitä väliä?? Kohtaan tätä päivittäin, joten kokemuksesta puhun.

Vierailija
148/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa vaate"merkki" jonka kokomerkintöihin voi luottaa on kokemukseni mukaan Lidl ja Esmara. Ostan kokoa 34/36 ja aina sopii. Kun taas tilasin koossa XS Zalandosta yhden merkin kesäpaitoja niin ne olivat postimerkin kokoisia. Aiemmin XS ja S ovat olleet täydellisiä.

Sitten taas mulla on muualta saatuja vaatteita joista paras on täydellisesti istuva mekko koossa XL. Tosin siinä lukee Made in China. Tällä hetkellä on päällä hame koossa M ja toppi kokoa XS. Ota näistä nyt jotain selvää!

Sukat ja kengät on vielä pahempia kun kengissä koko on 38-40 ja sukkapaketit yleensä joko 35-38 tai 39-42. Olen ostanut sekä lerpattavaa 39-42-settiä että aivan liian pientä 35-38-pakettia. 

Selittyy sillä, että saksalaiset ovat jättejä, kuten suomalaiset. Isokin ihminen voi ostaa Liitukasta koon 34/36. 

Vierailija
149/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkosta ostaminen ei ole vaikeaa, Zalandossakin usein mainitaan onko tuote normaalia pienempää/isompaa mitoitusta. Harvoin on tullut hutiostoksia. Miten voi olla muka niin vaikeaa? Tuntuu että keski-ikäisille naisille kaikki on jotenkin keskimääräistä vaikeampaa??

T. Vaatemyyjä

Helppo vastata. Mikäli oikeasti olisit työsi osaava vaatemyyjä, tietäisit että keski-iässä vartalo alkaa muuttua yllättävistä paikoista vaikkei paino nousisikaan.

Vierailija
150/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse epäillyt, että kustannusten noustua viime aikoina kaupat ovat tilanneet Aasiasta halvempia vaatteita. Ne tietenkin ovat tarkoitettu todella pienille ihmisille.

Vierailija
151/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle XL-kokoiset vaatteet ovat liian isoja, vaikka olen reilusti ylipainoinen.

Painoindeksini on jotain 30, pituus 171 cm ja paino 86 kg.

M- ja L-kokoa käytän.

Toki käytät 😂. Voihan sitä itseään huijata ja vaatteet on tyyliä makkarankuori. 

Vierailija
152/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Vaatemyyjä

Helppo vastata. Mikäli oikeasti olisit työsi osaava vaatemyyjä, tietäisit että keski-iässä vartalo alkaa muuttua yllättävistä paikoista vaikkei paino nousisikaan.

Olen itsekin 49v. Ei ole kyse siitä, vaan että tämä on joku psykologinen juttu ja äärimmäisen tärkeää joillekin. Jos tarjoan pienempää kokoa farkuista, joissa on paljon elastaania niin ollaan skeptisiä ja ihmetellään, miten se myyjä kehtaa tarjota noin ' pientä' kokoa. Jokaisen luulis tajuavan sen, että materiaalikin vaikuttaa.

Vierailija
153/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka on nykyään niin ylipainoista, että sen takia ostaminen on vaikeaa. Mikään ei istu ja sen takia syytetään vaatteita/ myyjiä jne milloin mitäkin. 

Vierailija
154/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on kasarivaatteita jäljellä. Nahkatakki 38 on väljäkin minulle 44/46 kokoiselle. Noita urheiluliivejä ei vissiin tehdä meille D tai E kokoisille, en ole ainakaan mistään löytänyt sopivia joten olen sitten ilman. 

Vierailija
155/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun ostin tänään Kappahlista alushousuja koossa S. Roikkuvat päällä. Olen 166 cm/ 74 kg viimeisilläni raskaana. Ei nämä näin isoja voi olla!

Ehkä sulla on vaan roikkuva ja litteä takapuoli. Lantionympärys?

Ei ole roikkuvaa ja litteää takapuolta, mä kun olen treenannut eri lajeja koko ikäni ja kuulen mieheltäkin usein kehuja takapuolesta. Ne alkkarit olivat vain mallia joka sopii paremmin sitten kun raskaus on ohi, koska vyötärökappale tulee ilmeisesti ylemmäs. Ostin alkkareita lenkkeilyn yhteydessä niin en ruvennut hikisenä sovittamaankaan. Lantionympärystä en ole aikoihin mitannut (varmaan sekin turvonnut/levinnyt raskaana). 

Vierailija
156/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa vaate"merkki" jonka kokomerkintöihin voi luottaa on kokemukseni mukaan Lidl ja Esmara. Ostan kokoa 34/36 ja aina sopii. Kun taas tilasin koossa XS Zalandosta yhden merkin kesäpaitoja niin ne olivat postimerkin kokoisia. Aiemmin XS ja S ovat olleet täydellisiä.

Sitten taas mulla on muualta saatuja vaatteita joista paras on täydellisesti istuva mekko koossa XL. Tosin siinä lukee Made in China. Tällä hetkellä on päällä hame koossa M ja toppi kokoa XS. Ota näistä nyt jotain selvää!

Sukat ja kengät on vielä pahempia kun kengissä koko on 38-40 ja sukkapaketit yleensä joko 35-38 tai 39-42. Olen ostanut sekä lerpattavaa 39-42-settiä että aivan liian pientä 35-38-pakettia. 

Selittyy sillä, että saksalaiset ovat jättejä, kuten suomalaiset. Isokin ihminen voi ostaa Liitukasta koon 34/36. 

No en ole jätti eikä ole saksalaisetkaan. Tietäisit sen jos olisit käynyt joskus Saksassa.

Vierailija
157/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ns standardi mallinen kroppa, turha siitä on syyttää vaatteita. Silloin valitettavasti joutuu näkemään vaivaa enemmän. Zalandosta ja monesta nettikaupasta löytyy, petit, plus ja tall- mallistoja.

Vierailija
158/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen välillä huolissani teinityttärestäni (n. 160 cm, 53 kg) että eihän luule olevansa lihava (ja ala laihduttaa), kun sopiva vaate on L (=iso). Onneksi tuntuu ymmärtävän, että vaatteiden koot vaihtelevat miten sattuu, kun välillä taas XS on liian iso. Samoin makumieltymykset vaihtelevat. Toinen haluaa tiukemmat vaatteet, toinen löysemmät.

Samaa mietin, kuin ap, että jos pienet tai keskikokoiset ihmiset pitävät kokoja L ja XL, niin mistä isot ihmiset (joita on paljon) löytävät vaatteensa.

Iso ihminen täällä. Kivijalkaliikkeistä ei löydy koskaan mitään, en edes mene niihin ikinä, vaan tilaan netistä esim. Zizziltä ja H&M+. Noissa vasta onkin koot ihan mitä sattuu. Zizzillä M-koko on 48/50 eli "normaaleissa" kaupoissa vähintään XL-XXL. H&M+ oli myös muuttanut kokojaan muutama vuosi sitten, kun tilasin normaalia kokoani niin se oli teltta. Sitten tajusin katsoa kokotaulukkoa. Ei mitään järkeä.

Vierailija
159/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT...mut ottakaa huomioon, että trenditkin vaikuttaa istuvuuteen. ' Kittana' on cropattu paita ja tarkoituksella lyhyt 🤭

Nyt on oversize ollut muotia jo kauan, ja ysäri. 

T. Vaatemyyjä

Vierailija
160/161 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen jo jonkin aikaa yrittänyt etsiä uutta pitkää ulkoilutakkia ja edellinen on ollut Icepeakin koko 38 ja se on ollut hieman iso, mutta ei häiritsevän. Malli on ollut kapea. Taannoin kokeilin saman merkin kokoa 36 ja se oli päällä todella ison näköinen - näytti teltalta. Koon 34 takkia en ole saanut käsiini, mutta siinä todennäköisesti hihat jäisivät liian lyhyiksi. 

Se 38 takki oli varmaan regular fit? Se 34 voi olla slim fit? Sehän ihan riippuu takin mallista, osa saattaa olla myös D-mitoitusta (väljempää). Ei minullekaan mene sama koko välttämättä saman merkin takeista. 

T. Vaatemyyjä