YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?
"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"
"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."
Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.
Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?
Kannattaako uniapneaa hoitaa?
Kommentit (295)
Ai miten uniapnean hoito vaikuttaa? No herättää uuteen elämään 30 vuotta nuorempana!
Vierailija kirjoitti:
Tuttavistani moni innostui menemään uniapnea testiin, kun yksi lähipiirissä sai uniapneadiagnoosin. Hän piristyi ihan eri ihmiseksi, kun alkoi taas saamaan happea yön aikana. No nyt diagnoosi on lähes kaikilla, lihavista 100% sai uniapneadiagnoosi.
Se oli yllätys, että myös naisilla on uniapneaa. Ylipaino tekee sen.
Saavat nyt niitä happinaamareita joiden avulla nukkuvat niin kuin ihmisen kuuluukin.
Itsekin jäin miettimään että tällä otannalla Suomessa on aivan valtaisa määrä hoitamattomasta uniapneasta kärsiviä.
Lihominen on yksi hyvä tunnusmerkki ja se ettei enää ole yhtä energinen kuin hoikat nuoret. Ja sekin, että kiistää uniapneansa, vaikka asiaa ei ole tutkittu.
Millä tavalla on yllätys, että naisilla on uniapneaa? Jaa, että ylipaino tekee sen?
Terv alipainon rajalla oleva nainen jolla on uniapnea.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/491c683b-7554-4b9b-81a9-1cc638ad01…
Iltalehti kertoo Hennasta, joka laihdutti uniapnean pois.
Lihavien tauti eli uniapnea lähtee laihduttamalla.
Väsymys ja haukottelu päivällä, pissalla käyminen yöllä ja ylipaino. Päänsärky. Yleensä nämä kaikkis saavat ihmisen himoamaan makeaa ja se johtaa painon nousemiseen ja uniapnean pahenemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavien tauti eli uniapnea lähtee laihduttamalla.
MIKSI ET USKO JO!
Rautakangesta pitää vääntää!
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00712 :
Uniapnea tarkoittaa unenaikaisia hengityskatkoja, jolloin sisään- ja uloshengitys estyy nukkuessa hetkeksi ylähengitysteiden ahtauden vuoksi.
Ahtauden ja katkojen syinä voivat olla muun muassa lihavuus, limakalvoturvotus ja rakenteelliset ongelmat. Oireita lisää runsas alkoholin tai rauhoittavien lääkkeiden käyttö.
Perinteisen obstruktiivisen (ahtaudesta johtuvan) uniapnean lisäksi on olemassa myös selvästi harvinaisempaa, niin sanottua sentraalista uniapneaa, jolloin katkosten syy on keskushermostoperäinen. Tässä artikkelissa keskitytään obstruktiiviseen uniapneaan.
Mun äidillä on toi. Aiheuttaa väsymystä, mutta ei halua siihen hoitoa. Suvussa kun on ollut muillakin ja kaikki elivät lähes 90-vuotiaiksi. Ehkä siksi, kun mitään sydänongelmia ei suvussa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä on toi. Aiheuttaa väsymystä, mutta ei halua siihen hoitoa. Suvussa kun on ollut muillakin ja kaikki elivät lähes 90-vuotiaiksi. Ehkä siksi, kun mitään sydänongelmia ei suvussa ole.
Olis kannattanut laihduttaa. Monilla itsensä uniapneapotilaiksi laihduttaneilla repeää aortta, kun sydän ei enää kestä uniapnean aiheuttamaa rasitusta. Silloin lähtö on väistämätön ja eritäin nopea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut laihduttaa. Monilla itsensä uniapneapotilaiksi laihduttaneilla repeää aortta, kun sydän ei enää kestä uniapnean aiheuttamaa rasitusta. Silloin lähtö on väistämätön ja eritäin nopea.
Kaikki on normaalipainossa olleet. Ehkä muutama kilo ylimääräistä keskivartalossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanot kun on normaalipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itsensä uniapneapotilaiksi laihduttaneilla???"
Sanot että laihduttaa itsensä uniapneapotilaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan ihmiset kärsivät stressistä, väsymyksestä, aamu-unisuudesta, makeannälästä ja ovat työpäivän jälkeen ihan kuitti. Nuoruuden voimat voi (lähes kokonaan) palauttaa uniapnealaitteella.
Älähän nyt liioittele, vaikka toivottavasti! Jos on jo syntymälahjana (kaverini) saanut uniapnean (yövalvomiset, huono nukkuminen ja se ainanen vä-sy-mys) on se jo tehnyt paljon haittaa terveydelle, oppimiselle, jaksamiselle ja ai niin, mutta Suomessahan sitä oltiinkin vain laiskoja ja tyhmiä. Itse ihmettelin aikoinaan miksi hän haukotteli esim oppitunneilla jatkuvasti.
Onkohan sillä Pervitiinillä, mitä isämme söivät (sota-aika) muutes mitään vaikutusta asiaan?
Eipä yllätys, että lihova kansa kärsii lihavien taudista eli uniapneasta.
Kannattaa kokeilla pientä painonpudotusta ja alkuiltaan liikunnan lisäämistä. Sitten jos nuo eivät vuoden aikana auta, kokeile maskia.
Minä muutin elämäntapoja ja uniapnea hävisi. Minulla se muuten oli normaalipainoisena mutta laihdutin normaalipainon sisällä n 8 kg ja ei enää vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla pientä painonpudotusta ja alkuiltaan liikunnan lisäämistä. Sitten jos nuo eivät vuoden aikana auta, kokeile maskia.
Minä muutin elämäntapoja ja uniapnea hävisi. Minulla se muuten oli normaalipainoisena mutta laihdutin normaalipainon sisällä n 8 kg ja ei enää vaikeuksia.
Hienoa, että laihdutit lihavien taudin eli uniapnean pois.
O.Lindholm kertoi ettei käytä unipanealaitetta, vaikka hänelle sellainen oli annettu.
Hän kertoi nukkuvansa alkuyön sängyssä, mutta hengityksen käydessä vaikeaksi hän siirtyy nukkumaan loppuyön keinutuoliin.
Oli vähän huono ratkaisu, koska Ollinkaan sydän ei kestänyt uniapneaa ja hän menehtyi. Ollin eno kertoi Ollin aortan revenneen.
Ylipaino on eräs suuri riski tässä asiassa. Niin se vaan on.
Minulla ja usealla serkullani on uniapnea. Vartalomalleja on laihasta lihavaan. Minulla on nenätiehyet hyvin ahtaat ja kun on allergiataipumusta, on nenä tukossa. Itse uskon, että minulla on uniapnea ollut ihan lapsesta asti, niin selkeät oireet oli silloinkin. Cpap-laite on ihana, nyt ehtii tehdä muutakin kuin nukkua ja nuokkua väsyneenä.
Kerrankin asiallinen juttu uniapnealaitteen hyödyistä. Lukekaa! 😃😃😃😃😃
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-olen-suojassa-ja-turvassa-maskin-all…
😇😇👼🏻👼🏻
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että minulla on uniapnea. En aio hakea hoitoa. Toivon, että se tappaa minut mahdollisimman pian. Niin, että maistakaa melenaa, kaikki lääkärin tyrkyttäjät.
-Uniapnean hoito parantaa myös mielialaa.