Biologi todisti, kun metsäkone jyräsi uhanalaisten simpukoiden yli: Kuljettaja totesi, että voisit ottaa rintaliivit pois
Hän kertoo pysäyttäneensä metsäkoneen kuljettajan ja ilmoittaneensa, että rauhoitetun joen yli ajaminen on laitonta.
Osa keskustelusta tallentui Sysiveden kuvaamalle videolle. Yle on nähnyt videon.
- Kuljettajan asenne oli sellainen, että siitähän nyt mennään yli. Että hän ei paljoa lotkauttanut korvaansa huomautukselle, Sysivesi kertoo.
Sysiveden mukaan kuljettaja myös käyttäytyi tilanteessa asiattomasti.
- Hän totesi siinä, että voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo.
- Minä tulkitsin sen itse niin, että täällä ei minkään hippien ininöitä paljoa kuunnella, että täällä toimitaan niin kuin on aina toimittu, Sysivesi arvioi.
Sysiveden mukaan kuljettaja jatkoi keskustelun jälkeen matkaansa ja ylitti joen uudestaan.
Kommentit (3618)
Miksi te luonnonsuojelijat ette sitten vaadi raakkujen pelastamiseksi kalastuskieltoa joissa joissa esiintyy raakkuja? Joku täällä mainitsi että raakkua esiintyy 150 joessa Suomessa. Raakun elinehto on lohikalat joita raakut käyttävät isäntä-eläimenä toukkavaiheessa. Lohet ja taimenet ovat myös uhanalaisia. Suomessa taimenta istutetaan vesivoimaloiden ja jätevesilaitosten aiheuttaman haitan velvoittamana. Myös lohet kärsivät vesivoimaloista.
Ihmisen ruumis löytyi joesta muoviin käärittynä, toivottavasti ei ole uhanalainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä on raakuista?
Mitä hyötyä on ihmisistä? Ei tämä planeetta ihmisiä mihinkään tarvitse.
Soita nyt jo saatana se 112. Ei tuo psykoosi itsestään parane!
Et vaikuta itsekään kovin ihmisrakkaalta.
Vältä puron tai joen yli koneella ajamista. Jos vaihtoehtoa ei ole, raakkupuron yli on
tehtävä väliaikainen silta tai kulku-ura paikkaan, jossa ei ole raakkuja tai kalojen
kutupaikkaa
Tutkimussukeltaja Myyri Sysivesi kertoo Iltalehdelle, että joenylityskohta oli raakkujen esiintymän ydinalueella, ja koska eläimet kulkeutuvat kyseistä kohtaa päin, on raakkuja voinut kuolla jokaisella ylityskerralla aina lisää.
Mikä erityisesti raivostutti, on se, että sen paikan olisi ollut mahdollista kiertää. Matka olisi tässä tapauksessa voinut tietenkin kestää vähän kauemmin ja Metsähallitukselle olisi saattanut joutua maksamaan teiden käytöstä.
Luulen, että Stora Ensoa tai ketä hyvänsä siellä harmittaa nyt lähinnä se kiinnijääminen, eikä aiheuttamansa ympäristötuhot, Sysivesi sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioidaan että maapallon historia on pitänyt sisällään noin 4 miljardia eliölajia ja näistä lajeista on 99 % kuollut sukupuuttoon. Sukupuuttoon kuolleita lajeja on noin 3,96 miljardia.
No, ainakin luonnonsuojelijoille riittää töitä.
Ja sinä perustelet luonnonsuojeluvastaisuutesi sillä, mitä pallollamme on tapahtunut asteroidien ja muiden valtavien luonnonmullistusten seurauksena kymmeniä ja satoja vuosia sitten?
Samalla logiikalla, jos puolet tuopistasi kaatuu, heität loputkin viemäriin?
Kelloa sen enempää kuin luonnon kiertoa ei voi pysäyttää. Asteroidit tai luonnonmullistukset eivät ole tuhonneet kaikkia eläinlajeja. Lintu- kala- ja piennisäkkäitä on kuollut sukupuuttoon koska elinolosuhteet ovat muuttuneet ja/tai muut lajit ovat vallanneet tilaa. En tuhoa luontoa koskaan ja
Mustikat ovat ainakin kanalinnuille tärkeitä.
Stora ensossa kusiset paikat. Linnaan vaan kaikki luontoraiskaajat.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimussukeltaja Myyri Sysivesi kertoo Iltalehdelle, että joenylityskohta oli raakkujen esiintymän ydinalueella, ja koska eläimet kulkeutuvat kyseistä kohtaa päin, on raakkuja voinut kuolla jokaisella ylityskerralla aina lisää.
Mikä erityisesti raivostutti, on se, että sen paikan olisi ollut mahdollista kiertää. Matka olisi tässä tapauksessa voinut tietenkin kestää vähän kauemmin ja Metsähallitukselle olisi saattanut joutua maksamaan teiden käytöstä.
Luulen, että Stora Ensoa tai ketä hyvänsä siellä harmittaa nyt lähinnä se kiinnijääminen, eikä aiheuttamansa ympäristötuhot, Sysivesi sanoo.
Vihapuhetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnollinen keskustelu ja sovittelu tuntuu puuttuvan keskustelusta? Konekuski ajaa yleensä siitä mihin ajoreitti on määrätty, vika on korkeamalla tasolla? Biologi voi käydä kokeilemassa koneen ajamista ja päätellä mitä se tekee välilevyille selässä. Kolmessa vuorossa yrittää tehdä määrättyä työtä ja joku tulee edes hidastamaan sitä? Ala arvoisia kommenteja kuskilta mutta itse ainakin ymmärrän mistä ne saattaa kummuta. Konekuski harvoin päättää mistä ajetaan, "fiksummat" ovat reitit määränneet. Eniten kiinnostaa miksi kaikkien tietokoneet eivät huutanut punaista jo suunitteluvaiheessa. Konekuski ei ajoreittejä päätä?
Eiko me metsurit ja metsäkonekuskit joudu opiskelujen aikana lukemaan luonnonsuojeluasioita. Mitkä ovat rauhoitetut alueet, suojavyöhykkeet jne. En usko, että pääsevät metsurin hommiin näitä tietämättä.
Valtion metsähallituksen ohjeiden mukaan tehtiin koko alue ja tarkastaja määräsi käymään koko alueen läpi uudelleen. Metsähallituksen tarkastaja määräsi muun muassa kaikki katajat kaadettavaksi, itse en ikinä kaada katajaa. Yhtään koivua, pihlajaa tai lepää ei saanut jättää tarkastajan mukaan pystyyn, vaikka metsähallituksen antama ohjeistus oli jotain aivan muuta. Enemmistö joita tunnen mettäkone ja metsuripuolelta, ei vihaa luontoa. Päin vastoin asialliset ihmiset poistuvat alalta kun eivät vain jaksa ja sama koskee korkeammin koulutettuja, harva metsä alalla haluaa pahaa luonnolle.
Vierailija kirjoitti:
Yksi taho, jolla myös on vastuunsa, on metsän omistaja, joka on hakkuut mailleen tilannut. Hänellä on varmasti tieto siitä, että omistamallaan palstalla on suojeltu joki jossa uhanalaisia eliöitä. Hänellä on ollut puukauppojen yhteydessä mahdollisuus päättää, miten hakataan ja miltä alueelta, mutta vissiin ahneus voitti.
Eikä näytä olevan mikään noviisi puukaupassa, Hesarin artikkelista:
"HS tavoitti myös hakkuualueen metsänomistajan, mutta tämä katkaisi puhelun heti. Hän ei vastannut myöskään tekstiviesteihin.
Maanomistaja asuu Suomussalmen naapurikunnassa. Hänellä on metsää yli 2000 hehtaaria, mikä tekee hänestä yhden Suomen suurimmista yksityisistä metsänomistajista."
t. maalta, ja metsää omistava, eikä todellakaan tuollaisia määriä, ja silti varaa hoitaa niitä kestävästi
Kappas, jäljet johtaa sylttytehtaalle. Keskinäinen syyttely saa alkaa, kuka maksaa viulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saatiinpa taas kärpäsestä härkänen. Ja kaikki cityihmiset, jotka ovat luulleet lautasellaan olleita raakkuja merisieniksi, itkevät nyt simpukoiden puolesta
Lapsikin tietää, että jokihelmisimpukka on rauhoitettu laji. Tyhmyys tulee kalliiksi kuskille.
Minä en tiennnyt, lienen siis tyhmä. Tyhmä lienee myös ihminen joka ei tiedä mitään puunajamisesta ja kuvittelee että kuskille ei ole määrätty tarkasti reittejä joita pitää ajaa.
Varmasti onkin. Mutta kun kuski oikaisi eikä mennyt määrättyä reittiä. Se on tässä se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä on raakuista?
Mitä hyötyä on ihmisistä? Ei tämä planeetta ihmisiä mihinkään tarvitse.
Soita nyt jo saatana se 112. Ei tuo psykoosi itsestään parane!
Et vaikuta itsekään kovin ihmisrakkaalta.
No onhan simpukat ihanampaa kuin suominaiset!
Vierailija kirjoitti:
Yksi taho, jolla myös on vastuunsa, on metsän omistaja, joka on hakkuut mailleen tilannut. Hänellä on varmasti tieto siitä, että omistamallaan palstalla on suojeltu joki jossa uhanalaisia eliöitä. Hänellä on ollut puukauppojen yhteydessä mahdollisuus päättää, miten hakataan ja miltä alueelta, mutta vissiin ahneus voitti.
Eikä näytä olevan mikään noviisi puukaupassa, Hesarin artikkelista:
"HS tavoitti myös hakkuualueen metsänomistajan, mutta tämä katkaisi puhelun heti. Hän ei vastannut myöskään tekstiviesteihin.
Maanomistaja asuu Suomussalmen naapurikunnassa. Hänellä on metsää yli 2000 hehtaaria, mikä tekee hänestä yhden Suomen suurimmista yksityisistä metsänomistajista."
t. maalta, ja metsää omistava, eikä todellakaan tuollaisia määriä, ja silti varaa hoitaa niitä kestävästi
Aamen ja hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Noniin eli arvasin että siellä oli joku täysjuntti ohjaimissa
Kuuntelin myös radiosta. Aika mölli. No konemies... normal :)
Maanomistaja asuu Suomussalmen naapurikunnassa. Hänellä on metsää yli 2000 hehtaaria, mikä tekee hänestä yhden Suomen suurimmista yksityisistä metsänomistajista.
nimi esiin ja maalitus käyntiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saatiinpa taas kärpäsestä härkänen. Ja kaikki cityihmiset, jotka ovat luulleet lautasellaan olleita raakkuja merisieniksi, itkevät nyt simpukoiden puolesta
Lapsikin tietää, että jokihelmisimpukka on rauhoitettu laji. Tyhmyys tulee kalliiksi kuskille.
Minä en tiennnyt, lienen siis tyhmä. Tyhmä lienee myös ihminen joka ei tiedä mitään puunajamisesta ja kuvittelee että kuskille ei ole määrätty tarkasti reittejä joita pitää ajaa.
Varmasti onkin. Mutta kun kuski oikaisi eikä mennyt määrättyä reittiä. Se on tässä se juttu.
Mistä löysit sellaisen tiedon?
Ei oikeastaan kiinnosta joutuuko joku maksamaan korvauksia, kuka on syyllinen ja miltä biologi näyttää. Ainoa mikä on surullista on että edelleen tämmöistä tapahtuu, kun se selkeästi oli tiedossa etukäteen ja koko episodi olisi voitu välttää kiertämällä kyseinen puro. Ei olisi luullut olevan ylitsepääsemätön kierto.
Minä olen äänestänyt persuja lähes aina ja kannatan Trumpia. Vihaan Wokea mutta tässä tapauksessa olen raakkujen puolella ja olen valmis taistelemaan raakkujen puolesta vaikka verenvuodatukseen asti. Päitä on pudottava ja miljoonasakkoja on maksettava. Te luontoa vihaavat paskat joutaisitte kuolemaan.
Miksi lespokettutyttö ei totellut ja ottanut rintikpita pois? Olisi pelastanut sillä tuhansia simpukoita ja konemiehen uran ja perheen.
https://www.metsakeskus.fi/sites/default/files/document/metsankasittely…