Biologi todisti, kun metsäkone jyräsi uhanalaisten simpukoiden yli: Kuljettaja totesi, että voisit ottaa rintaliivit pois
Hän kertoo pysäyttäneensä metsäkoneen kuljettajan ja ilmoittaneensa, että rauhoitetun joen yli ajaminen on laitonta.
Osa keskustelusta tallentui Sysiveden kuvaamalle videolle. Yle on nähnyt videon.
- Kuljettajan asenne oli sellainen, että siitähän nyt mennään yli. Että hän ei paljoa lotkauttanut korvaansa huomautukselle, Sysivesi kertoo.
Sysiveden mukaan kuljettaja myös käyttäytyi tilanteessa asiattomasti.
- Hän totesi siinä, että voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo.
- Minä tulkitsin sen itse niin, että täällä ei minkään hippien ininöitä paljoa kuunnella, että täällä toimitaan niin kuin on aina toimittu, Sysivesi arvioi.
Sysiveden mukaan kuljettaja jatkoi keskustelun jälkeen matkaansa ja ylitti joen uudestaan.
Kommentit (3618)
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä lukee että voi olla miljoonaluokan korvaukset. Kuka ne maksaa? Työntekijällä ei varaa ja hän on periaatteessa vastuussa? Onko oikein periä Stora Ensolta?
Riippuu varmaan siitä, kuinka korkealla tasolla asti tämä pikku oikaisu on hyväksytty. Isot pamput tietysti yrittävät luistaa vastuustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saatiinpa taas kärpäsestä härkänen. Ja kaikki cityihmiset, jotka ovat luulleet lautasellaan olleita raakkuja merisieniksi, itkevät nyt simpukoiden puolesta
Lapsikin tietää, että jokihelmisimpukka on rauhoitettu laji. Tyhmyys tulee kalliiksi kuskille.
Lapsikin jo tietää, että toistat kokoajan samaa asiaa. Oletko mielisairas? Tautofonia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö töitä tehdessä uskoa kaikenmaailman pysäyttelijöitä?
Heillä oli kaikki kartat käytössä joten olisivat voineet uskoa karttoja
Ihan kun semmonen osais karttaa lukea. Pois alta vaan risut ja männynkävyt.
Eikös ne kartat ole siellä metsäkoneessa näytöllä. Osaamaton, idiootti kuskina.
Ajattelit ilmeisesti itsestäänselvyytenä, että koneen näytöllä olevalla kartalla on ja oli merkitty puron kohta sellaiseksi, ettei siitä saa ajaa.
Suurin osa ilmeisesti on uutisoinnista myös käsittänyt, että koneella oli raakkuja jyrätty se pari sataa metriä puroa pitkin, vaikka todellisuudessa se ylityksen samentama vesi on se varsinainen
Katsos kun olen metsäammattilainen. Toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Kuski vaikuttaa olleen henkiseltä kehitykseltään uhmaikäisen tasolla. On siis tehnyt juuri päinvastaisen, mitä biologi kehotti tekemään.
Se vaan, että kun on ikänsä puolesta aikuinen, niin on sitten myös vastuussa.
Tyhmyydestä sakotetaan, kuten vanha kansa tietää sanoa 🤷🏻.
se mitä olen pohjoissuomessa vieraillut, niin tyypillinen asenne pohjoissuomen miehelle.yritetään esittää kovaa mitätöimällä vaikka sitten naisia/ympäristön suojelijoita/ virkamiehiä /lakeja
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä lukee että voi olla miljoonaluokan korvaukset. Kuka ne maksaa? Työntekijällä ei varaa ja hän on periaatteessa vastuussa? Onko oikein periä Stora Ensolta?
Korvauksia varten pitäisi todistaa että tuollaiset vahingot tapahtui ja toisaalta että tää työmaa/kone oli niihin syypää (eikä joku muu asia).
Vihreä ei käsitä lukuja, suureita. Suhteellisuudentaju olematonta.
Kuten Sysivesi itsekin totesi "- Minä tulkitsin sen itse niin, että täällä ei minkään hippien ininöitä paljoa kuunnella, että täällä toimitaan niin kuin on aina toimittu, Sysivesi arvioi." niin kannattaa esiintyä myös vakavasti otettavana ammattibiologina, eikä "hipin" näköisenä hihhulina, joka alkaa "inistä" omaa työtään tekevälle ihmiselle.
Vaikka elää omassa kuplassaan ja kaverit tietävät ulkonäöstä huolimatta sinut fiksuksi ja varteenotettavaksi, niin yleisösi ei sitä voi päätellä.
Vertaan tätä nyt vaikka tilanteeseen, jossa se poliitikkopukuun ja solmioon pukeutunut henkilö lähtee nuorisojoukkoa hillitsemään.
Vierailija kirjoitti:
Ota ensin selvää asioista, ennenkuin kirjoittelet tuollaista. Jokihelmisimpukan tuhoaminen on suurempi asia kuin pystyt käsittämään. Lue aiheesta ja mieti hetki sen jälkeen.
Jokihelmisimpukan suojelemiseksi tärkeää on lohen ja taimenen suojelu sillä se käyttää kaloja väli-isäntinä toukilleen. Eli siellä missä esiintyy jokihelmisimpukkaa pitäisi kalastus kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Kuten Sysivesi itsekin totesi "- Minä tulkitsin sen itse niin, että täällä ei minkään hippien ininöitä paljoa kuunnella, että täällä toimitaan niin kuin on aina toimittu, Sysivesi arvioi." niin kannattaa esiintyä myös vakavasti otettavana ammattibiologina, eikä "hipin" näköisenä hihhulina, joka alkaa "inistä" omaa työtään tekevälle ihmiselle.
Vaikka elää omassa kuplassaan ja kaverit tietävät ulkonäöstä huolimatta sinut fiksuksi ja varteenotettavaksi, niin yleisösi ei sitä voi päätellä.
Vertaan tätä nyt vaikka tilanteeseen, jossa se poliitikkopukuun ja solmioon pukeutunut henkilö lähtee nuorisojoukkoa hillitsemään.
Ei siellä kenttähommissa missään jakkupuvussa työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saatiinpa taas kärpäsestä härkänen. Ja kaikki cityihmiset, jotka ovat luulleet lautasellaan olleita raakkuja merisieniksi, itkevät nyt simpukoiden puolesta
Lapsikin tietää, että jokihelmisimpukka on rauhoitettu laji. Tyhmyys tulee kalliiksi kuskille.
Lapsikin jo tietää, että toistat kokoajan samaa asiaa. Oletko mielisairas? Tautofonia?
Tyhmyys sattuu noin paljon? Ehkä pieneen aivoosi ei mene, että täällä keskustelee lisäkseni moni muukin. Ja toiseksi tämä oli eka kommenttini tähän keskusteluun. Jokihelmisimpukan arvo lähes 600e ja joessa niitä muutamia satoja, tyhmyys tosiaan tulee kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tuollaisia "biologeja" riittää, ihan kuin muutama simpukka sinne tänne olisi maailmanloppu. Ukrainassa tuhoutuu paljon enemmän joka tunti ja sille ei kukaan korvaansa lotkauta, ainoastaan lisää pakotteita venäjälle ja niitä tulisi ilman sotaakin.
Jos se on lailla suojeltu raakku-puro ja se löytyy ihan varmasti kone-kuljettajan satelliittikartasta, niin tää ei vaan piittaile? Jos päiväkodin leikkikenttä osuisi tämän kuskin tielle, niin oikaisisiko se siitäkin läpi?
Se huutaisi vaan lastentarhan tätille, että kaiken maailman hippien tähän pitääkin tulla hyppelemään, kun mulla on nyt noi pajupuskat siivottavana tossa tien toisella puolella
Ja että ota sinäkin ne rintaliivit nyt jo pois
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä saa potkut ja joutuu korvaamaan simpukat loppuelämänsä. Se on tyhmyyden hinta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä, voidaanko osoittaa, että työntekijä toimi ylemmältä taholta saamiensa ohjeiden mukaisesti vai oliko tuo joku älynväläys, jonka ihan itse sai ja lähti esim. oikaisemaan puron yli ajan säästämiseksi.
Kaikki kunnollinen keskustelu ja sovittelu tuntuu puuttuvan keskustelusta? Konekuski ajaa yleensä siitä mihin ajoreitti on määrätty, vika on korkeamalla tasolla? Biologi voi käydä kokeilemassa koneen ajamista ja päätellä mitä se tekee välilevyille selässä. Kolmessa vuorossa yrittää tehdä määrättyä työtä ja joku tulee edes hidastamaan sitä? Ala arvoisia kommenteja kuskilta mutta itse ainakin ymmärrän mistä ne saattaa kummuta. Konekuski harvoin päättää mistä ajetaan, "fiksummat" ovat reitit määränneet. Eniten kiinnostaa miksi kaikkien tietokoneet eivät huutanut punaista jo suunitteluvaiheessa. Konekuski ei ajoreittejä päätä?
Vierailija kirjoitti:
Moni asia on täysin tarpeettomasti suojeltu. Esim ne saatanan valkoposkihanhet!
Valkoposkihanhet olette terästä juntit tulette kaukaa perästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kenttähommissa missään jakkupuvussa työskennellä.
Tuskin sitä tosiaan edellytetään, mutta jos näytät vaikka hipiltä, poliitikolta, asunnottomalta, gangsterilta tai vaikka roadmanilta, niin ymmärräthän ilmiasusi ensinäkemältä viestittävän asemastasi vähintään yhtä paljon kuin sanasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiennnyt, lienen siis tyhmä. Tyhmä lienee myös ihminen joka ei tiedä mitään puunajamisesta ja kuvittelee että kuskille ei ole määrätty tarkasti reittejä joita pitää ajaa.
Jos ihan oikeasti halutaan suojella jokihelmisimpukkaa niin:
-kalastus kiellettävä 150 joelta joissa esiintyy jokihelmisimpukkaa. Jokihelmisimpukka käyttää lohikalojen kiduksia isäntä-eläimenä toukkavaiheessa
-vesivoiman käyttö lopetettava joista joissa on jokihelmisimpukkaa koska patoaminen tuhoaa lohikaloja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä on raakuista?
Mitä hyötyä on ihmisestä, joka ei ymmärrä, ekologiasta, ravintoverkoista, luonnonsuojelubiologiasta ja ekosysteemipalveluista tuon taivaallista? Vaikka ymmärtämisestä ja kunnioituksesta riippuu myös meidän oma eloonjäämisemme.
Biologi
Unohdit vastata kysymykseen.
Raakku on tehokas vedenpuhdistaja ja ylläpitää veden hyvää laatua niillä alueilla, joilla se kykenee elämään. Koska raakun elinkierto vaatii lohikaloja ja lohikalat vaativat myös puhdasta vettä noustessaan jokiin ja puroihin, raakku ylläpitää ympäristöä mikä on kaloille suotuisa. Raakku on myös veden laadun suhteen hyvä laji, sillä sen esiintyminen kertoo suoraan veden olevan puhdasta ja joen olevan hyvässä kunnossa. Lisäk
Biologien palsta, kyllä meidän nyt kelpaa.
Lohi on hätää karsimässä, raakkuja sen sijaan on runsaasti? Joopa joo ja mikä se kyttyrälohi on?
Stora Enso
-Tuhoamme luontoa ympäri maailman-