Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailmanlaajuinen jättitutkimus: Lihan syöminen lisää diabeteksen riskiä

Vierailija
22.08.2024 |

Tää on hauska, mä en ota sen enempää kantaa näihin lihajuttuihin ja ylipäätään ihmisten ruokavalioihin, koska mua ei kiinnosta lähteä tappelemaan asioista, mistä kukaan ei oikeasti tiedä mitään. Sen takia tämä liha/vege tappelu on ihan turha. 

Jokainen syökööt mitä haluaa. 

Se mikä mua näissä jutuissa naurattaa, on se, että ne ei koskaan laita lehteen esimerkiksi eineksien/karkkien/mättöjen/alkoholin/lisäaineiden ja näiden oikeasti haitallisten asioiden vaikutuksia ihmisen kroppaan

Pelkästään tästä asiasta te voitte itse päätellä sen, että media on ostettu ja se puskee juurikin asioita, mitä joku ostaja haluaa siellä olevan. 

Se mua aina mietityttää.

<3

https://www.satakunnankansa.fi/maailma/art-2000010646008.html?utm_term=…

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea niitä tutkimuksia rasvahappojen vaikutuksesta insuliiniresistenssiin molekyylitasolla. Ei koske vain lihaa siinä tapauksessa.

Vierailija
62/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se mikä mua näissä jutuissa naurattaa, on se, että ne ei koskaan laita lehteen esimerkiksi eineksien/karkkien/mättöjen/alkoholin/lisäaineiden ja näiden oikeasti haitallisten asioiden vaikutuksia ihmisen kroppaan"

Ovat jo itsestäänselvyyksiä, ainahan niistä kirjoiteltu on ja edelleenkin näkee silloin tällöin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on sekasyöjä luonnostaan. Pointtihan on se, että liharuokien vastapainoksi tulisi syödä muutakin, ja huolehtia riittävästä liikunnasta. Aikoina, jolloin liha ja kala hankittiin itse luonnosta ja kasvikset kasvatettiin itse, tuo tasa-paino säilyi suhteellisen automaattisesti.

Vierailija
64/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha on kuitenkin yhä tärkein vitamiinien ja hivenaineiden lähde ruokavaliossa. Siinä ne ovat kohtalaisen tiiviissä ja vähäkalorisessa muodossa. Hauska nyanssi on, ennen insuliinihoidon keksimistä syötiin diabeteksen hoitamiseen hyvinkin lihapitoisesti, koska liha ei nosta verensokeria hiilihydraattien tapaan.

Diabeteskohta totta. Mutta tuo vähäkalorisuus yms, kasvissyöjillä ja vegaaneiilla kuitenkin keskimäärin on alempi painoindeksi, eli ihan riittävän vähäkalorisesti ne ravinteet taitaa saada ilman lihaakin.

Itse uutiseen, minun huomioni kiinnitti se, että myös terveellisenä pidetty broileri ja kana nostivat riskiä. Ja siis ihan prosessoimatonkin. Kaikki liha. Se myös mainitaan hesarin jutussa, mutta jostain syystä on nostettu esiin se prosessoitu ja punainen liha vain. Tokihan ne nostaa riskiä eniten. 

Olen itse sekasyöjä, mutta olen hiljattain vetänyt kuukauden vegaanihaasteen ja se on saanut kyseenalaistamaan lihan tarvetta. En ole toistaiseksi jatkanut vegaanina tai kasvissyöjänä, mutta punaisen lihan jätin pois, samoin vähensin maitotuotteiden kulutusta ja osaan tarkoituksista käytän kaurapohjaisia vastaaavia tuotteita. Mutta kalaa ja broileria olen syönyt, ajatellut jopa että se on terveellistä. Kuitenkin tämä ja pari muutakin tutkimusta joita olen lukenut on kääntämässä sille kannalle, että nuo ei koskaan ole varsinaisesti terveellisiä, mutta vähähaittaisempia kuin punainen liha, ja jos niitä ei syö liikaa, ei välttämättä ole huonoksi. Kuitenkin esim. Välimeren dieetti kasvispohjaisena on tutkimuksissa todettu jonkin verran terveellisemmäksi kuin Välimerendieetti jossa maitotuotteita, kanaa ja kalaa kohtuudella. Itseäni myös ahdistaa tehokanankasvatus, joka on kaikkein teollisinta ja julminta eläinten tehotuotantoa. Voipi olla, että kana jää pois jossain vaiheessa. Kala? Jäänee toistaiseksi, mutta lähinnä luonnonkala, ei kassilohet yms.

Vierailija
65/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin yksiä tilastoja. Kakkostyypin diabetesta on eniten Kaakkois-Aasiassa ja Tyynen meren alueella. Ovatko ahneita lihan syöjiä? Vähiten sitä on Afrikassa, kuinka tarkat kontrollit siellä ovat?

Tyynellä valtamerellä on niitä saarivaltioita, joissa on maailman lihavimpia ihmisiä, koska syövät länsimaalaisittain pikanuudeleita, hampurilaisia, pizzaa jne.

Vierailija
66/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin liha itsessään on sairauksia edistävä tekijä, vaan pitkälle prosessoitu liha. Käsittelemätön ulkofilepihvi on kovin eri asia, kuin sininen lenkki. 

Tuotetiedot

suomalainen liha (porsas, nauta), vesi, suomalainen koneellisesti erotettu porsaanliha, perunajauho, kamara, silava, jodioitu suola, naudan rasva, muunnettu tärkkelys, stabilointiaine (E450), dekstroosi, lihaproteiini, mausteet (mm. korianteri), perunakuitu, aromit, arominvahvenne (E621), hapettumisenestoaine (askorbiinihappo), säilöntäaine (E250). Makkarankuori ei ole syötävä. Lihapitoisuus 43 %. Liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 54 %. LAKTOOSITON. GLUTEENITON. PROTEIINIPITOINEN. Voimakassuolainen.

Lihassa on paljon tyydyttynyttä rasvaa, jolla on vaikutusta insuliiniresistenssiin. Eikä ole ainoa sellainen rasvahappo. Pitäkää eri rasvahappojen suhde hyvänä.

Vierailija
67/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyönteisistä ja sirkoista yritettiin muutama vuosi sitten tehdä terveellistä, prosessoimatonta ja proteiinipitosta kansan ruokaa. Se ei sitten kelvannut edes vihervassarivegeille, joten sitä tungettiin koulujen ja vanhusten hoitolaitosten ruokaan. 

Sitä kehuttiin ja valmistettiin livenä jopa aamu-televisiossa, jossa toimittajakin pitkin hampain sitä maisteli sirkan koipi etuhampaiden välissä törröttäen. 

Sittemmin koko hyönteisbisnes kuivui pois. Ainakaan sitä ei ole näkyvästi enää markkinoitu. Mihin lienee tungettu ne parasta ennen päiväyksen sirkkajauheet?

Joo, vähiin on jäänyt torakkaruoasta vouhottaminen viime aikoina...

Vierailija
68/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan minkä tahansa syöminen lisää diabeteksen riskiä, koska siinä vähemmän yllättäen verensokeri nousee.

Liha vaan ei kovin paljon verensokeria nosta. Siksi olisi mukava tietää se mekanismi tämän taustalla. 

Siksi koska verensokerin nousu ei liity siihen pelkästään. 

Vierailija
69/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan minkä tahansa syöminen lisää diabeteksen riskiä, koska siinä vähemmän yllättäen verensokeri nousee.

Liha vaan ei kovin paljon verensokeria nosta. Siksi olisi mukava tietää se mekanismi tämän taustalla. 

Siksi koska verensokerin nousu ei liity siihen pelkästään. 

Kun kerran tiedät asiasta, niin voisitko avata tarkemmin? 

Vierailija
70/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin liha itsessään on sairauksia edistävä tekijä, vaan pitkälle prosessoitu liha. Käsittelemätön ulkofilepihvi on kovin eri asia, kuin sininen lenkki. 

Tuotetiedot

suomalainen liha (porsas, nauta), vesi, suomalainen koneellisesti erotettu porsaanliha, perunajauho, kamara, silava, jodioitu suola, naudan rasva, muunnettu tärkkelys, stabilointiaine (E450), dekstroosi, lihaproteiini, mausteet (mm. korianteri), perunakuitu, aromit, arominvahvenne (E621), hapettumisenestoaine (askorbiinihappo), säilöntäaine (E250). Makkarankuori ei ole syötävä. Lihapitoisuus 43 %. Liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 54 %. LAKTOOSITON. GLUTEENITON. PROTEIINIPITOINEN. Voimakassuolainen.

Lihassa on paljon tyydyttynyttä rasvaa, jolla on vaikutusta insuliiniresistenssiin. Eikä ole ainoa sellainen rasvahappo. Pitäkää eri rasvahappojen suhde hyvänä.

Ja nimenomaan hyvää vaikutusta.

Vierailija
71/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän tutkimus lienee tehty. 

Tämän mukaan kaikilla kivikauden metsästäjillä oli diabetes.

Diabetes tuli vehnän ja sokerin löytämisen jälkeen

Tutkimusten mukaan eivät välttämättä syöneetkään lihapainotteisesti.

Vierailija
72/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kasvissyöjänä kelpaa, kun koko ajan tippuu lisää tutkimustuloksia kasvisruokavalion puolesta. Kaikki lihafanaatikor pitäkööt turpansa kiinni tästä lähtien.

Vierailija
73/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saturated fatty acids decrease responsiveness of the cell membrane to insulin-mediated actions through a decrease in binding affinity, which contributes to increased insulin resistance (28). High protein intake, especially from animal-based sources, has been associated with an increase in type 2 diabetes risk (2931)" Diabetesjournals

Entä jos hiilihydraatit pitää nollassa? Ehkä runsas tyydyttynyt rasva ja hiilarit yhdessä eivät sovi. Pitää valita: joko hiilarit ja vähän tyydyttynyttä rasvaa tai sitten tyydyttynyt rasva ja 0 hiilaria? 

Vierailija
74/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on iso läjä vanhempia sukulaisia jotka ovat syöneet lihaa koko elämänsä ja kukaan heistä ei ole saanut daibetes. Mutta nyt on esim. Ruotsissa huomattu että monet pienet, 4-6 vuotiaat lapset ovat saaneet diabetes 1. Kukaan ei kuitenkaan usko että se liiallisesta lihan syönnistä johtuu. Taitavat ne syyt kumpaankin, diabetes ykköseen ja kakkoseen olla enemmän monimutkaiset kuin että ne pelkästään lihasta roikkuvat kiinni.

Vierailija
75/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vhh kuitenkin hoitaa diabetesta niin hyvin, että ei tarvi lääkityksiä. Mulla useampi tuttava on jo vuosia syöny vhh, heillä db, mutta ovat päässeet lääkkeistä eroon. Kukaan heistä ei edes ollut ylipainoinen sairastuessaan. En oikein usko, että liha lisää minkään sairauden riskiä. Itse syön nykyään kaikkea, paitsi pikaruokaa, valmisruokia, sokeria. Hiilareita max 100 g päivässä. Terve ja hyvinvoiva olen, kohta 60. Olin monta vuotta kasvissyöjä ja tykkään edelleen kasvisruuasta, mutta vatsavaivojen ja alhaisen hb ja ferritiinin takia piti muuttaa ruokavaliota ja se on toiminut.

Vierailija
76/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kasvissyöjänä kelpaa, kun koko ajan tippuu lisää tutkimustuloksia kasvisruokavalion puolesta. Kaikki lihafanaatikor pitäkööt turpansa kiinni tästä lähtien.

t. B12 vajeessa oleva

Vierailija
77/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes 1 johtuu useimmiten autoimmuunisyistä. Oma immuunijärjestelmä tuhoaa insuliinia tuottavat haiman solut. Joskus syynä voivat olla virukset.

Vierailija
78/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläminen lisää kuolemisen riskiä 100%.

Vierailija
79/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaavasti koskaan ei kerrota tutkimuksesta, jonka mukaan prosessoitu vegeruoka lisää syöpäriskiä siinä missä kinkkukin. Tämäkin kun on fakta, tosin ei kovin tunnettu.

Ne ovat olleet vasta hetken markkinoilla ja kuluttajia vähemmän. Mutta on kyllä jo pitkään tiedetty, että ultraprosessoitu ruoka on aina pahasta. 

Ei kyllä tiedetä, että ultraprosessoitu ruoka on AINA pahasta. Ei myöskään tiedetä, onko se pahasta mistään muusta syystä kuin siitä, että sisältää yleensä vähän kuituja ja ravinteita ja paljon suolaa, tyydyttynyttä rasvaa jne. 

Esim. ruispalat on ultraprosessoitua ruokaa, joka tuskin on pahasta. 

Ruispalalat eivät ole varsinaista terveysruokaa. Vanhanajan kotona tehty ruisleipä tai muutaman aineen sourdough ovat ihan toisenlaisia leipiä.

Vierailija
80/112 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on iso läjä vanhempia sukulaisia jotka ovat syöneet lihaa koko elämänsä ja kukaan heistä ei ole saanut daibetes. Mutta nyt on esim. Ruotsissa huomattu että monet pienet, 4-6 vuotiaat lapset ovat saaneet diabetes 1. Kukaan ei kuitenkaan usko että se liiallisesta lihan syönnistä johtuu. Taitavat ne syyt kumpaankin, diabetes ykköseen ja kakkoseen olla enemmän monimutkaiset kuin että ne pelkästään lihasta roikkuvat kiinni.

Diabetes yksi tulee geeneistä ja kaksi elintavoista. Ovat eri sairauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi