Maailmanlaajuinen jättitutkimus: Lihan syöminen lisää diabeteksen riskiä
Tää on hauska, mä en ota sen enempää kantaa näihin lihajuttuihin ja ylipäätään ihmisten ruokavalioihin, koska mua ei kiinnosta lähteä tappelemaan asioista, mistä kukaan ei oikeasti tiedä mitään. Sen takia tämä liha/vege tappelu on ihan turha.
Jokainen syökööt mitä haluaa.
Se mikä mua näissä jutuissa naurattaa, on se, että ne ei koskaan laita lehteen esimerkiksi eineksien/karkkien/mättöjen/alkoholin/lisäaineiden ja näiden oikeasti haitallisten asioiden vaikutuksia ihmisen kroppaan
Pelkästään tästä asiasta te voitte itse päätellä sen, että media on ostettu ja se puskee juurikin asioita, mitä joku ostaja haluaa siellä olevan.
Se mua aina mietityttää.
<3
https://www.satakunnankansa.fi/maailma/art-2000010646008.html?utm_term=…
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisinta on prosessoitu liha. Se lisää diabetesriskiä mutta aiheuttaa myös syöpää. Ei ole mikään uusi asia eikä siinä ole mitään hauskaa.
Ei ole myöskään hauskaa se, että vihannekset, kasvit ja marjat ovat aina täynnä kaikenlaisia ylimääräisiä aineita. Parasta olisi, että kasvattaisi kaiken itse mutta sehän ei ole kaikille mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 85 vuotias ja olen aina syönyt lihaa, eipä ole kropassa ollut mitään vikaa.
Tosin jotkut sairastuu kun näkeekin lihaa.
MT-sairas vai jotain muuta siitä en tiedä.
Joku ysikymppinen tupakoijakin on olemassa. Muilla sitten MT-ongelma.
Katsoin yksiä tilastoja. Kakkostyypin diabetesta on eniten Kaakkois-Aasiassa ja Tyynen meren alueella. Ovatko ahneita lihan syöjiä? Vähiten sitä on Afrikassa, kuinka tarkat kontrollit siellä ovat?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän tutkimus lienee tehty.
Tämän mukaan kaikilla kivikauden metsästäjillä oli diabetes.Diabetes tuli vehnän ja sokerin löytämisen jälkeen
Eivät eläneet läheskään tarpeeksi pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan minkä tahansa syöminen lisää diabeteksen riskiä, koska siinä vähemmän yllättäen verensokeri nousee.
Liha vaan ei kovin paljon verensokeria nosta. Siksi olisi mukava tietää se mekanismi tämän taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisinta on prosessoitu liha. Se lisää diabetesriskiä mutta aiheuttaa myös syöpää. Ei ole mikään uusi asia eikä siinä ole mitään hauskaa.
Ei ole myöskään hauskaa se, että vihannekset, kasvit ja marjat ovat aina täynnä kaikenlaisia ylimääräisiä aineita. Parasta olisi, että kasvattaisi kaiken itse mutta sehän ei ole kaikille mahdollista.
No jos niitä on niissä kasviksissa, niin sittenhän niitä on lihassakin, koska karjaa kasvatetaan kasvatetuilla kasveilla ja niiden johdannaisilla kuten rehulla. Ei karjalle syötetä mitään villiyrttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti koskaan ei kerrota tutkimuksesta, jonka mukaan prosessoitu vegeruoka lisää syöpäriskiä siinä missä kinkkukin. Tämäkin kun on fakta, tosin ei kovin tunnettu.
Ne ovat olleet vasta hetken markkinoilla ja kuluttajia vähemmän. Mutta on kyllä jo pitkään tiedetty, että ultraprosessoitu ruoka on aina pahasta.
Eikö ruoasta tule prosessoitua, kun sen valmistaa.
Ultraprosessoitu on kokonaan eri konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noista karkkien yms. haitoista tietoa joka paikka väärällään. Se vaan on jo niin vanhaa tietoa, ettei siitä saa enää mitään uutta yllättävää tutkimustulosta. Ei ole myöskään uutisia: "Uusi tutkimus! Tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää!" Ei ole koska se on tiedetty jo pitkään.
Kakkostyypin diabetes on oikeastaan rasva-aineenvaihdunnan sairaus, johon usein liittyy rasvamaksa. Eläinrasva ei ole muutenkaan terveellistä ja sitä tulee runsaasta lihansyönnistä paljon.
On se jännä, että mä sain 2 tyypin diabetekseni ja insuliiniresistenssin remissioon verikokeiden mukaan syömällä keto/atkinsin ruokavalion mukaisesti. Kananmunia, kermaa, lihaa, voita ja vihreitä vihanneksia. Painokin putosi ko. ruokavaliolla liki kilon viikossa.
Olen varmaan hyvin sairas kun syön joka päivä 200-300g lihaa rasvan kans! Verikokeet näyttää kuitenkin toisin, kolesteroli myös.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin yksiä tilastoja. Kakkostyypin diabetesta on eniten Kaakkois-Aasiassa ja Tyynen meren alueella. Ovatko ahneita lihan syöjiä? Vähiten sitä on Afrikassa, kuinka tarkat kontrollit siellä ovat?
Tyynenmeren kansat turvotti (ja turvottaa) nimenomaan halpa, länsimainen hiilariroska mitä sinne roudataan. Tyynenmeren saaret kun ei ole mitään otollisimpia alueita (viljan) kasvatukseen, joten vihanneksia, hedelmiä ja lihaa (porsas, merenelävät) ovat perinteisesti syöneet.
Toinen ääripää ovat Inuiitit joiden perinteinen ruokavalio ei mistään muusta koostukaan kuin lihasta, rasvasta ja sisäelimistä. Ei juuri kasviksista tietoakaan. Jos nimenomaan lihan ja eläinrasvan syönti tappaisi olisi Inuiittien pitänyt kuolla jo aikaa sitten pois. Samoin monien Afrikan paimentolaiskansojen joiden jo pelkkä liikkuva elämäntapa rajoittaa esim. maanviljelyä ja täten hiilarien saantia.
Pelkkää mutuilua, mutta väitän, että joillekin etnisille ryhmille tietty ruokavalio sopii toisia paremmin - yksi ihmisryhmä sietää hiilareita paremmin, toiselle eläinrasva ei tuota haittaa jne. Joten sen sijaan että yleistetään "liha ja eläinrasva" tappaa jolle Inuiitit nauravat partaansa pitäisi tutkimukset rajoittaa kansallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin saarilla syövät nykyään länsimaalaisittain paljon Amerikasta kuljetettua prosessoitua ruokaa ja palmuöljyä. Ovat kuitenkin tuhansia vuosia olleet eristyksissä ja syöneet hyvin eri tavoin.
Kulutus on myös pientä eikä kulttuureihin kuulu liikunta edes sitä mitä länsimaissa.
Afrikassa kestetään huonosti ainakin suolaa, kaiketi evoluutiosyistä. Mustilla eurooppalaisilla on iso taipumus diabetekseen. Ovat toki myös keskimäärin köyhempiä mikä itsessään lisää kakkosen riskiä muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti koskaan ei kerrota tutkimuksesta, jonka mukaan prosessoitu vegeruoka lisää syöpäriskiä siinä missä kinkkukin. Tämäkin kun on fakta, tosin ei kovin tunnettu.
No laita sinä linkki siihen tutkimukseen?
Vierailija kirjoitti:
Ja itse asiassa prosessoimatonta lihaa ei ole saatu yhdistettyä yhteenkään riskiin. Tuossakin puhuttiin kinkkuviipaleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat olleet vasta hetken markkinoilla ja kuluttajia vähemmän. Mutta on kyllä jo pitkään tiedetty, että ultraprosessoitu ruoka on aina pahasta.
Ei kyllä tiedetä, että ultraprosessoitu ruoka on AINA pahasta. Ei myöskään tiedetä, onko se pahasta mistään muusta syystä kuin siitä, että sisältää yleensä vähän kuituja ja ravinteita ja paljon suolaa, tyydyttynyttä rasvaa jne.
Esim. ruispalat on ultraprosessoitua ruokaa, joka tuskin on pahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noista karkkien yms. haitoista tietoa joka paikka väärällään. Se vaan on jo niin vanhaa tietoa, ettei siitä saa enää mitään uutta yllättävää tutkimustulosta. Ei ole myöskään uutisia: "Uusi tutkimus! Tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää!" Ei ole koska se on tiedetty jo pitkään.
Kakkostyypin diabetes on oikeastaan rasva-aineenvaihdunnan sairaus, johon usein liittyy rasvamaksa. Eläinrasva ei ole muutenkaan terveellistä ja sitä tulee runsaasta lihansyönnistä paljon.
On se jännä, että mä sain 2 tyypin diabetekseni ja insuliiniresistenssin remissioon verikokeiden mukaan syömällä keto/atkinsin ruokavalion mukaisesti. Kananmunia, kermaa, lihaa, voita ja vihreitä vihanneksia. Painokin putosi ko. ruokavaliolla liki kilon viikossa.
Olen varmaan hyvin sairas kun syön joka päivä 2
Eri jännä myös, että Ruotsissa ketogeeninen ruokavalio on hyväksytty hoito 2-tyypin diabetekseen. Ja nimenomaan korkeaeläinrasvaisena.
Kylläpä ottaa taas koville. Omapa on verensokerinne.
Vierailija kirjoitti:
Hyönteisistä ja sirkoista yritettiin muutama vuosi sitten tehdä terveellistä, prosessoimatonta ja proteiinipitosta kansan ruokaa. Se ei sitten kelvannut edes vihervassarivegeille, joten sitä tungettiin koulujen ja vanhusten hoitolaitosten ruokaan.
Sitä kehuttiin ja valmistettiin livenä jopa aamu-televisiossa, jossa toimittajakin pitkin hampain sitä maisteli sirkan koipi etuhampaiden välissä törröttäen.
Sittemmin koko hyönteisbisnes kuivui pois. Ainakaan sitä ei ole näkyvästi enää markkinoitu. Mihin lienee tungettu ne parasta ennen päiväyksen sirkkajauheet?
No tietenkään vegeille ei kelpaa hyönteiset ravinnoksi, kun hyönteiset on eläimiä.
Ei niitä kyllä mihinkään koulu- tai hoitolaitosruokaan tungettu.
Mutta typerä idea minustakin. Lihaa ekologisempia proteiininlähteitä kaipaavat voivat syödä kasviproteiineja.
Lisään tuohon viestiini nro 50 mitä nyt tuli vielä mieleen.
Somalit käyttävät paljon maitoa ja maitotuotteita, missä on iso ero taas esim. Itä-Aasialaisiin joiden keho ei laktoosia kestä, tässäkin taas poikkeuksena ryhmästä Mongolit.
Itä-Aasialaiset taas tunnetusti kestävät alkoholia keskimäärin heikommin kuin monet muut kansat. Vaikkei alkoholia nyt suoraan voi ruoka-aineeksi määritellä.
Chilipaprikoista en osaa sanoa voiko niiden tulisuutta pitää joillain kansoilla jo geneettisenä vai onko se vain puhtaasti tottumiskysymys. Mutta sen mitä olen lukenut kuinka ne saivat niin suuren jalansijan Etelä-Kiinasta Kaakkois-Aasiaan, että ilmasto siellä on niille suotuinen jolloin ne kasvavat melkeinpä kuin rikkaruohot. Tämä saatavuus on taas taannut, että tavallinenkin kansa on saanut niitä runsaasti käyttöönsä mikä muuttaa paikallista ruokakulttuuria. Tuskinpa Suomessakaan peruna olisi saanut niin valtavaa jalansijaa jos se olisi jäänyt "herrain ruuaksi".
Tuskin liha itsessään on sairauksia edistävä tekijä, vaan pitkälle prosessoitu liha. Käsittelemätön ulkofilepihvi on kovin eri asia, kuin sininen lenkki.
Tuotetiedot
suomalainen liha (porsas, nauta), vesi, suomalainen koneellisesti erotettu porsaanliha, perunajauho, kamara, silava, jodioitu suola, naudan rasva, muunnettu tärkkelys, stabilointiaine (E450), dekstroosi, lihaproteiini, mausteet (mm. korianteri), perunakuitu, aromit, arominvahvenne (E621), hapettumisenestoaine (askorbiinihappo), säilöntäaine (E250). Makkarankuori ei ole syötävä. Lihapitoisuus 43 %. Liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 54 %. LAKTOOSITON. GLUTEENITON. PROTEIINIPITOINEN. Voimakassuolainen.
Ei se nyt noinkaan ole ainakaan virallisten lähteiden mukaan:
*Rasvamaksan taustalla olevat tarkat syyt voivat vaihdella, mutta yleisesti ottaen sen kehittymistä edistää ylipaino, lihavuus, tyypin 2 diabetes, insuliiniresistenssi, epäterveellinen ruokavalio, vähäinen liikunta, korkea verenpaine ja perintötekijät.* (Terveystalo)
*Rasvamaksa johtuu niistä aineenvaihdunnan häiriöistä, joita liika rasvakudos vatsaontelossa aiheuttaa. Toinen yleinen rasvamaksan aiheuttaja on runsas alkoholin käyttö. Sitä esiintyy noin 7 %:lla 4574-vuotiaista suomalaista. Eri ihmisten alttius maksasolujen rasvoittumisen vaihtelee perinnöllisistä syistä.* (Terveyskirjasto)