Mies juo ahdistukseen
Miten olette toimineet suhteessa, jossa mies on rakastava ja huolehtiva, mutta hänellä tulee välillä pakottava tarve alkoholin juomiselle?
Mies yrittää vastustaa tätä tarvetta ja voi mennä tuntejakin ahdistuneena mihin ainoastaan juominen auttaa lopulta.
Yritän ymmärtää ja tukea, keksiä muita keinoja ahdistuksen lievennykseen. Välillä mies onnistuukin olemaan selvänä useamman viikon ja itsekin nauttii hyvistä yöunista ja paremmasta jaksamisesta töissä yms.
Ei satunnainen juominen haittaisi, enemmän olen huolissani mieheni terveydestä ja henkisestä voinnista. Olen itsekin väsynyt katsomaan kamppailua alkoholin kanssa.
Vinkkejä ja keinoja tilanteen helpottamiseksi? Mikä on auttanut teidän suhteessa?
Kommentit (53)
Luuseria jos ahdistaa, ja vielä luuserimpaan jos siihen tarvii päihteitä. Tosimies kattoo kerran halveksivasti päällee ja sitten nauraa perään jatkaen matkaa kohti menestystä
Vierailija kirjoitti:
Jokaikinen alkoholisti juo ahdistukseen tai muuhun keskushermoston häiriötilaan. Alkoholihan sen lamauttaa hetkeksi.
Toisinsanottuna, jokainen alkoholisti on mielenterveysongelmainen
Näin se menee. Paljon on kyllä niitäkin jotka kieltää että ois mitään traumoja tai muita ongelmia, sitten kun vähän kyselee miten elämä mennyt niin siellä on tyyliin vanhemmat kuolleet viinaan tai itsariin lapsuudessa ym. ihan sairasta. Mutta ei oo mitään traumoja, ei.
Alkholi pahentaa ahdistuneisuutta ja aiheutaa ahdistusta.
Kuten edellä mainittu, niin alkoholi pahentaa ja aiheuttaa ahdistusta. Nousuhumala on hetken hurmio, kun "velat muuttuu saataviksi". Jokaisen on käsiteltävä omat ongelmat ongelmat eikä alkoholiin pakeneminen ole mikään hyvä vaihtoehto. Alkoholia juomalla ei tulla kuin alkoholistiksi. Ja kun on riippuvuus, niin siitä onkin sitten vaikea päästä enää eroon. Alkoholisti keksii kaikki syyt maan ja taivaan väliltä, että ei tarvitse myöntää ongelmaansa tai tehdä sille jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin ja pyytää ahdistukseen lääkitys.
Nykyään ei määrätä ahdistukseen mitään kunnon toimivia lääkeittä, vaan jotain unilääkkettä, masennuslääkettä yms.
Väärä luulo. Itse olen saanut toimivan lääkkeen ahdistukseeni kun kuljin psykiatrilla purkamassa suuria tragedioitani. Itselleni ovat hyvä " kainalosauva" kun meinaa ahdistuksesta sydän rinnasta ulos tulla. Mikä sopii toiselle , ei välttämättä toiselle. Kehottaisin käydä asiantuntijan luona puhumassa , koska itselleni osui aivan halattavan ihana ja ymmärtäväinen ja asiansa osaava ammatti ihminen. En suosittele mitään tk. Lääkäriä, he ei paneudu syihin syvimpiin.
Vierailija kirjoitti:
Jokaikinen alkoholisti juo ahdistukseen tai muuhun keskushermoston häiriötilaan. Alkoholihan sen lamauttaa hetkeksi.
Ei kaikki keskushermoston/hermoston häiriötilat ole mielenterveysongelmia. Minä juon joskus lievittääkseni hermostoperäistä kipua.
Yritin auttaa ja ymmärtää neljä vuotta, kunnes uuvuin itse tuohon tilanteeseen ja oli pakko erota. Nyt, neljä vuotta erosta, alan olla pikkuhiljaa normaalin rajoissa, edelleenkään nuppi ei ole entisellään enkä usko että koskaan tulee olemaan. Minun on vaikea luottaa ihmisiin, varsinkin romanttisissa kuvioissa. En siedä humalaisia miehiä, vaikka eksä ei ollut juodessaan millään tavalla inhottava vaan enemmänkin hyvällä tuulella, ahdistus peittyi alkoholiin.
Joku mainitsi että lääkitsisi ahdistusta liikunnalla, no, sitäkin eksä harrasti. Eipä se juomista estäny. Oli myös hoitokontakti ja kävi usein lääkärissä, terapiassakin, mutta ei niistäkään ollut mitään apua.
Eksä myös jauhoi minulle niitä ahdistuksiaan mikä oli raskasta. Samat jutut uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan... Lopulta tunsin olevani vain joku sairaanhoitaja enkä kumppani. Välillä piti muutamia viikkoja kestäneitä juomattomia jaksoja mutta aloitti uudestaan. Ja joka kerta kun aloitti uudestaan osa minusta hajosi. Kunnes mussa ei ollut enää ehjää kohtaa ja mulle riitti.
Nykyään eksällä menee (kai) paremmin, ainakin niin väittää. Mun lähdön jälkeen joutui ottamaan itsestään 100% vastuun ja parin vuoden jälkeen kai alkoi joku järki juosta päässä. Pyysi anteeksi kaikkea mitä jouduin kokemaan, mikä auttoi minua eteenpäin omassa ahdistushäiriössäni, joka puhkesi eron jälkeen (koin 24/7 ahdistusta pari vuotta, itse pysyin visusti kaukana viinasta, jotenkin selvisin ilman lääkkeitäkin).
En mä tiiä mitä mä tässä haluan sanoa mutta tällainen on minun kokemukseni kumppanista, joka juo ahdistukseen. En enää tee toista kertaa samaa virhettä että jään katsomaan, mitä siitä tulee. Mieluummin olen loppuelämäni yksin kuin tuollaiseen paskaan enää palaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolkoon viinaan...
Se on kovan työn takana ja sitä ennen rouva on jo ottanut hatkat.
Hynynen tästä on runoillut seuraavasti:
Mopo karkas käsistä, sekoilin täällä, tuolla
meni talot, autot kun
viinaan koitin kuolla
mut perkeleen hitaasti kossu tappaa miehen
jäin kylille rimpuilemaan jonnekin puolitiehen
Mies joi muutamia oluita illassa joka päivä monta vuotta. Oli vähän nolona, sanoin että mitäs tuosta. Sitten kyllästyi ja lopetti.
En ymmärrä miksi toista pitää kontrolloida
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ryypännyt ahdistukseen. Ei muutakaan saa laillisesti. Sitten jos menet lääkäriin niin voit saada rauhoittavia esim. diapameja ahdistukseen. Siinä on kohtalainen vaara että pillereihin koukuttuu. Pari vuotta sitten kerrottiin uutisissa että pillereitä jää tullin haaviin entistä enemmän. Ihmisille ei uusittu reseptejä niin tilasivat laittomasti. Osa jäi kiinni.
Eipä mulla ole muuta vinkkiä kuin että stressiä voi lievittää millä itse parhaaksi näkee. Kunhan tajuaa että jos lievityksen haitat on suuremmat kuin hyödyt niin sellaista ei kannata ottaa.
Ai, viinaan ei koukutu?
Vie tölkit kauppaan niin saat suklaarahaa lihottaa itseäsi. Katsotaan kumpi sairastuu ensin. Veikkaan lihavaa
Vierailija kirjoitti:
Mies joi muutamia oluita illassa joka päivä monta vuotta. Oli vähän nolona, sanoin että mitäs tuosta. Sitten kyllästyi ja lopetti.
En ymmärrä miksi toista pitää kontrolloida
Yhdenkään ihmisen juominen ei ole hänen oma asiansa.
Jos sinua ei haittaa miehesi juominen, joko juot hänen seuranaan (onko teillä kivaa?) tai sitten et välitä, koska teillä ei ole mitään yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ryypännyt ahdistukseen. Ei muutakaan saa laillisesti. Sitten jos menet lääkäriin niin voit saada rauhoittavia esim. diapameja ahdistukseen. Siinä on kohtalainen vaara että pillereihin koukuttuu. Pari vuotta sitten kerrottiin uutisissa että pillereitä jää tullin haaviin entistä enemmän. Ihmisille ei uusittu reseptejä niin tilasivat laittomasti. Osa jäi kiinni.
Eipä mulla ole muuta vinkkiä kuin että stressiä voi lievittää millä itse parhaaksi näkee. Kunhan tajuaa että jos lievityksen haitat on suuremmat kuin hyödyt niin sellaista ei kannata ottaa.
Miten olisi työskentely itsensä kanssa? Se ahdistus ei tipu taivaasta vaan syntyy syystä. Kun sen vain painaa alas viinalla tai lääkkeellä, syy on ja pysyy ja ehkä jopa syvenee ja pahenee.
Ahdistusta vastaan ei kannata taistella vaan antaa sen tulla täysillä päälle. Ja samalla yrittää kuunnella, mitä se sanoo. Ahdistukseen ei kuole. Toki voi olla, ettei sitä kaikkea voi ottaa kerralla vastaan, silloin tarvitsee amnattilaisen apua.
Vierailija kirjoitti:
Kuten edellä mainittu, niin alkoholi pahentaa ja aiheuttaa ahdistusta. Nousuhumala on hetken hurmio, kun "velat muuttuu saataviksi". Jokaisen on käsiteltävä omat ongelmat ongelmat eikä alkoholiin pakeneminen ole mikään hyvä vaihtoehto. Alkoholia juomalla ei tulla kuin alkoholistiksi. Ja kun on riippuvuus, niin siitä onkin sitten vaikea päästä enää eroon. Alkoholisti keksii kaikki syyt maan ja taivaan väliltä, että ei tarvitse myöntää ongelmaansa tai tehdä sille jotain.
Minnesota-hoito on ilmaista?
Missä päin Suomessa hoitoyksikkö/yksikköjä?
Minulla ei ole kuin ulosottovelkaa yli 40000e.
Neuvoisitko vielä minua.
Haluaisin mennä.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi työskentely itsensä kanssa? Se ahdistus ei tipu taivaasta vaan syntyy syystä. Kun sen vain painaa alas viinalla tai lääkkeellä, syy on ja pysyy ja ehkä jopa syvenee ja pahenee.
Ahdistusta vastaan ei kannata taistella vaan antaa sen tulla täysillä päälle. Ja samalla
Pitkä 4 v psykoterapia käyty läpi. Kaksi lyhyempää terapiaa myös. Toinen oli ryhmäterapia.
Lääkkeitä käytän äärimmäisissä tuskatiloissa.
Ahdistus-pelko-jännitystila alkanut varhaislapsuudessa.
Tästä ei parane. Tämän kanssa yritettävä jaksaa elää.
Välillä hyviä vuosia. Välillä todella vaikeita jaksoja jopa päivittäin. Jopa öisin. Unissakin.
Ikää on 57.
Vierailija kirjoitti:
Ja masennus/ahdistuslääkitys ei lopeta juomista jos mies ei näe juomista ongelmana vaan ratkaisukeinona.
Niin. Parempi että lähimmäinen yrittää jaksaa elää edes jotenkin.
AP kirjoitti hyvin yksinkertaisen ja banaalin jutun aiheesta.
Toivottavasti Sinulla on helppo elämä.
Vierailija kirjoitti:
Kuolkoon viinaan...
Viinaan kuoleminen ei ole kovin nopea eikä kaunis kuolema. Tuskin ap haluaa jäädä sitä odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ite hain työpaikkalääkäriltä opamox-reseptin, otan sellaisen jos alkaa vanne kiristämään päätä.
Viina on terveellisempi vaihtoehto kuin nuo kemialliset myrkyt.
Ryyppy murheeseen ja toinen hyvään mieleen. Tätä toistetaan kunnes viina loppuu.