Pk:n johtaja haluaa vierailla kaikkien lasten kotona. Onko normaalia?
Eli lapseni ryhmässä oleva lto on myös päiväkodin johtaja. Hänen tapaansa kuuluu tulla käymään jokaisen lapsen kotona, jossa sitten käydään lasta koskeva kehityskeskustelu, eli ollaan valmiiksi täytetty ne kyselykaavakkeet ja niitä sitten puidaan jokaisen kotona.
Olin aikalaisen tyrmistynyt tämän kuullessani, ei sillä, etten kotiini kehtaisi johtajaa päästää. Mielestäni vain tästä tulee olla oikeus kieltäytyä ja käydä keskustelu ihan päiväkodin tiloissa.
Onko vastaavanlaista muuallakin? Itse en ole koskaan kuullutkaan olevan. Tämä pk on Helsingissä.
Kommentit (72)
Johtuikohan siitä että lapsi aloitti tammikuussa pk:ssa? Sinänsä olisi ollut kiva mutta toisaalta ilmankin pärjättiin. Kahden viikon tutustuminen päiväkotiin auttoi kummasti.
Hoidon aloittaminen olisi ollut lapselle takuulla paljon helpompaa.
Onko päiväkodissa silloin sijaiset hoitamassa muita lapsia?
Ajattelin mitä etuja siitä voi perheellenne olla, päiväkoti ei ole "säilöpaikka".
Ope
että omahoitaja kävi ainakin kerran kotona keskustelemassa. Kyllä minä koin, että se oli ihan hyvä järjestely. Tavallaan se kertoo siitä, että päiväkoti on aidosti kiinnostunut lapsesta ja haluaa oppia tuntemaan myös muun perheen ja tietää, millaiset kotiolot lapsella ovat. En kokenut mitenkään, että meille olisi tultu kyttäämään tai tarkistelemaan jotain. Tosin, siinä tarhassa oli muutenkin kauhean lämpimät välit meillä vanhemmilla ja hoitajilla. Vaikka lapseni ehti olla kahdessa eri ryhmässä ja hoitajia oli yhteensä ainakin seitsemän, niin kaikista voin ihan rehellisesti sanoa, että ihanampia ihmisiä saa hakea. Ja lapsi viihtyi. Kun tarhaa piti muuton vuoksi vaihtaa, tämä äiti kuin vesiputous...
Kieltäisin ehdottomasti, jos meille olisi tarhan työntekijä tunkemassa.
mä en haluis, että päiväkodista tullaan meille. musta tää kaikenlainen kumppanuusvouhotus on vähän liikaa. eiköhän me kaikki toimita lapsen parhaaksi ihan ilman että tullaan meille kurkkimaan?
ja tässähän on sama logiikka kun huumetesteissä. kieltäytyminen viestittää samalla siitä, että on jotain ongelmia tai salattavaa.
Sen verran tunnen lastenhoitajia ja lastentarhanopeja, että tiedän, kuinka kovia he ovat juoruamaan. Moni on sanonut, että vanhemmistakin juorutaan aika lailla.
Nyt sitten voitaisiin juoruilla ihmisten kodeista.
Taustalla on se, että halutaan tsekata kotiolot, olisiko niissä jotain epäilyttävää. Ja äkkiäkös sitä epäilyttävää keksii vaikka mistä.
Muutama edellinen viesti on kyllä täyttä roskaa. Kukaan ammattilainen ei lähde työajalla kyttäämään kenenkään kotioloja. Mitä tulee kasvatuskumppanuuteen, niin ihmetyttää tuollainen asenne, että kumppanuus olisi jokin perhettä vastaan oleva suuntaus. Minua harmittaa, että oman kuopukseni (nyt eskarissa) aloittaessa päivähoitoa ei vielä ollut kotikäyntejä ja hoidon aloitus oli hyvin "kolme kertaa tutustumista riittää"- tyyliin.
sinulla oikeus kieltäytyä vierailusta, mutta ei siinä tulla teidän kotia syynäämään. Vaan tullaan tutustumaan lapseen hänen omassa ympäristössään, joka on hänelle turvallinen ja tuttu. On paljon helpompi aloittaa päivähoito, kun on jo tuttuja hoitajat tältä kotikäynniltä.
Meillä kävi kaksi henkilöä (lh ja lto) poikani aloittaessa päivähoidon ja käynti oli kaikinpuolin mukava minulle ja pojalle. Toinen hoitaja tutustui poikaani ja leikki hänen kanssaa minun keskutellessa ns. aloitukeskustelua lto:n kanssa, hyvä mieli keskustelusta jäi ja varsin turvallinen olo. Paljon mukavampaa oli se käydä kotona.
Siksipä onkin outoa, että nuo vierailut ovat joissakin tarhoissa ihan rutiinia. Ehkä jotkut lapset ja vanhemmat tykkäävät tuollaisesta kasvatuskumppanuudesta (sananakin suorastaan ällö), mutta useimmat pärjäävät hyvin ilmankin mitään teennäistä kumppanuutta.
lapsella vaihtuu ryhmä päiväkodissa joka vuosi, hoitajat vaihtuvat ryhmässä jatkuvasti vuodenkin aikana useaan kertaan, joten en näe siinä mitään järkeä. Minusta olisi mukavaa, jos vaikka sen sijaan huolehtisivat, että lapsellani on kylmällä säällä sukat jalassa ja takki päällä ulkona,.
hoidon alkaessa siinä ensi vikkoina. Lapsi tykkäsi kovasti!
Eikä ollut moksiskaan vaikka esim. meillä lattiremontti kesken.
Minuakin jännitti aluksi mutta lopulta oli ihan kiva kokemus.
Helsinki ja pääkaupunkiseutu on kasvatuskumppanuuden pilotteja ja tämä on hiljalleen tulossa myös muihin kuntiin.
Hoitajana voin vain sanoa, ettei minua todellakaan voisi kiinnostaa pienen puupennin vertaa kenenkään koti tai miltä siellä näyttää, en todellakaan käytä aikaani pähkimään miltä Matin tai Maijan kotona on näyttänyt, kyllä minulla on ihan oma elämä joka vie ajatukseni muualle kuin työhön.
Lasten kannalta se on mielestäni hyvä asia, varsinkin pienten jotka vasta aloittavat päivähoidon. Sanan tuo kasvatukumppanuus ei ole mielestäni maailman nerokkain, mutta aika kuvaava. Yhdessähän niitä teidän lapsia kuitenkin kasvatamme ja yritämme tuon keskusetelun avulla myös etukäteen hiukan tutustua millainen hän on ( mistä pitää, kuinka tykkää nukahtaa päikyille, kuinka haluaa että lohdutetaan jne. pikku-asioita meidän aikuisten mittapuulla)
Mutta te vanhemmat päätätte itse haluatteko meitä teille tutustumaan teidän jälkikasvuun vai ette, on vain ihan oikeasti lapselle helpompaa aloittaa päivähoito, kun olemme teidän luona käyneet.
ja ikinä en ole moisesta kuullutkaan
kaikki pääkaupungin pk:t ole vielä mukana tässä kasvatusk. jotkut vain on sitä vastaan ihan niin kuin on teitä ennakkoluuloisia vanhempiakin niin on myös henkilökuntaakin. Niissä päiväkodeissa ymmärrettevästi ei voida toteuttaa kasvatuskumppanuutta mitenkän tai ehkä osin, riippuu ja roikkuu vaikka mistä.
Mutta oikeesti se on positiivinen juttu ja oikeesti ei tulla kenekään kotia syynäämään, vaan tutustumaan teidän lapsiinne.
Sinänsähän tuo on hienoa, ihan jos katsoo pelkästään tuota hienoa teoriaa käytännön taustalla ja onhan se hienoa, että nähdään noin paljon ikäänkuin "vaivaa" lapsen hyvinvoinnin eteen.
Mutta!
Olen itse työskennellyt useissa päiväkodeissa, ja uskokaa hyvät kanssaihmiset, siellä todella juorutaan vanhemmista! Ettekö tiedä, että siellähän hoitsut päästelevät keskenään höyryjä arvostelemalla lasten vanhempia, näiden elämää, kasvatusta, lasten pukemista, päiväjärjestyksiä jne jne. Ja mitä pienempiin kaupunkeihin käytäntö sitten aikanaan saapuu, sitä hullummaksi käy. Tässä valossa en TODELLAKAAN haluaisi ketään noista hoitajista kotiini, saamaan vielä lisää vettä myllyynsä.
Lisäksi se on oikeasti ihan typerää, jos aletaan ajatella resursseja. Lapsille on muutenkin usein liian vähän aikaa, henkilökunta on ylirasittunutta, niin siinä tarvittaisiin kaikki kädet ihan siihen lasten hoitamiseen, eikä tuollaisetn hienouksien viilaukseen ja ympäri vanhempien koteja huiteluun.
Joskus tuntuu, että lasten päivähoidosta on olennainen idea kadonnut. Lto:t istuivat palaveeraamassa ja tekevät testejä ja täyttelevät papereita ja niin edelleen, ja samalla lapset ovat kuin pellossa keskenään, kun ei kellään ole aikaa antaa heille huomiota yksilöinä, jutella ja sylitellä kunnolla.
Neuvolan terveydenhoitaja kävi meillä kotona, kun esikoinen oli syntynyt. Hän piti kunnon tupatarkastuksen, kävi joka ainoassa huoneessa, kysyi, mitä suljettujen ovien takana oli (kodinhoitohuone, wc jne., tosi salaisia paikkoja siis), halusi nähdä vauvan nukkumapaikan ja hoitopöydän, antoi kommenttia joka ainoasta huoneesta (meillä 4 h + k + wc + khh + kph + sauna), minut halusi tutkia nimenomaan makuuhuoneessamme jne. Olin ihan järkyttynyt rouvan uteliaisuudesta.
Tällä kokemuksella en halua ketään meille virkansa puolesta käymään ellei ole hengenhätä. Ihan turha sanoa, että päiväkodin henkilökunta on eri maata. On varmasti yksilökohtaisia eroja, mutta silti, ei kiitos.
vähintään kahvit pitäisi keittää, myöhemmin todennäköisesti vielä enemmän lahjoa.
Eli lapseni ryhmässä oleva lto on myös päiväkodin johtaja. Hänen tapaansa kuuluu tulla käymään jokaisen lapsen kotona,.
Eli näyttää siltä, että kotiin tuleminen onkin suht yleistä eikä vain tämän pk:n omia käytäntöjä. Täytyy miettiä asiaa, kuten jo alussa mainitsin ei kodissamme tai perheessä ole mitään salailtavaa. Tämä vain ajatuksena on minulle outo, toisaalta varmaankin ihan toimiva juttu ja monet teistä näyttävät olevan sen kannattajia.
Ap kiittää kommenteista!