Olen sairas ja mies ei suostu lapsettomuushoitoihin
Olen kirjoittanut tänne aiemminkin käsittääkseni tilannetta ja erittäin vaikeita tunteita. Minulla on paha endometrioosi ja aviomieheni ei suostu lapsettomuushoitoihin, vaikka ne ovat usean erikoislääkärin mukaan ainut mahdollisuuteni tulla raskaaksi. Olemme olleet yhdessä viisi vuotta ja luonnollisesti rakastan, mutta asia on alkanut jo katkeroittaa syvästi. Minä ja lääkärit olemme yhdessä puhuneet hänelle ajan vähyydestä. Olen menossa lähiaikoina aukiolotutkimukseen, jossa selviää, että voinko tulla luomusti raskaaksi. Päätin, että jos johtimet ovat tukossa ja mies ei sittenkään suostu hoitoihin, eroan hänestä. Mitä mieltä olette?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei mies ole käynyt vasektomisassa? Tuossahan se paljastuisi heti..
Kyllä, hän on käynyt sperma-analyysissa. Näyte oli hedelmöittävä.
Ap
No miten ihmeessä se tuohon suistui, mutta ei samalla toimenpiteellä siihen että siitä alkaisi raskaus?
Vierailija kirjoitti:
Mies on tarjonnut siittiöitään, mikäli haluan hoitoihin jossain vaiheessa yksin. Mutta hän ei halua olla lapselle isä, jos olen ollut hoidoissa. Outoa, eikö? Harkitsin jossakin vaiheessa, että lähtisin hoitoihin yksin hänen siittiöillään ja mies varmaankin haluaisi lopulta olla tukenani ja tutustua lapseenkin kun hän kuulisi syntymästä. Mutta päädyin ajatukseen, että en halua hänen siittiöitään, kerran hän kieltäytyy isyydestä.
Ap
En nyt oikein ymmärrä miehen logiikkaa. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä nyt saatana se mies äläkä pistä lastasi kärsimään isästä joka ei koskaan halunnut isää mutta sinä teitä hänestä väkisin tai huijaamalla isän. Tuommoisessa tilanteessa se lapsi kärsii ja paljon pelkästään sinun halun takia.
T. Ihminen jonka isä huijattiin isäksi ja joka ei koskaan edes lapsia halunnut
Ei sinun isääsi kukaan huijannut. Hän laittoi pippelinsä pimppiin ja rojut ränniin, se on siinä.
Tämä. Mitä tyhmempi mies, sitä enemmän sille synnytetään. Tyhmä mies ei tajua ehkäistä.
Ei nainenkaan voi koskaan aborttia tehdä, koska hän itse päästi lerssin emättimeen ja aikuisena tietää mitä siitä voi seurata.
Paitsi ei ole, jos tekee abortin.
Miehesi ei selvästi halua lasta, ainakaan yhtä kipeästi kuin sinä. Ei kai tuossa paljon vaihtoehtoja jää, jos äitiys on sinulle hyvin tärkeä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on tarjonnut siittiöitään, mikäli haluan hoitoihin jossain vaiheessa yksin. Mutta hän ei halua olla lapselle isä, jos olen ollut hoidoissa. Outoa, eikö? Harkitsin jossakin vaiheessa, että lähtisin hoitoihin yksin hänen siittiöillään ja mies varmaankin haluaisi lopulta olla tukenani ja tutustua lapseenkin kun hän kuulisi syntymästä. Mutta päädyin ajatukseen, että en halua hänen siittiöitään, kerran hän kieltäytyy isyydestä.
Ap
En nyt oikein ymmärrä miehen logiikkaa. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
No sano sitä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsiluku on niin iso asia, ettei sellaista voi antaa kenenkään muun päättää omasta puolesta.
Jos haluat lapsen, niin nyt on aika toimia. Ja jos miehesi ei halua lasta, niin olisi kohtuullista sanoa tämä ääneen ja antaa sinulle mahdollisuuden vielä tulla äidiksi. Nykyisellään hän vain vie sinun aikaasi.
Suosittelen käymään miehesi kanssa vakavan keskustelun ja sen päätteeksi eroamaan. Tuskin tulee mieltään asiasta muuttamaan.
Minä tein vastaavassa tilanteessa ultimatumin. Vuokrasuhde oli tulossa päätökseen ja sanoin että muutetaan erilleen tai sitoudutaan yrittämään kaikin keinoin.
Hän tuskaili kuukauden. Pysyin vakaana ja puhuimme teemasta sovitusti joka päivä klo 21.
No, muutti sitten mukanani.
Eli mies ei ole mielestään lapsen isä, jos ei ole kirjaimellisesti pannut sitä alulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiluku on niin iso asia, ettei sellaista voi antaa kenenkään muun päättää omasta puolesta.
Jos haluat lapsen, niin nyt on aika toimia. Ja jos miehesi ei halua lasta, niin olisi kohtuullista sanoa tämä ääneen ja antaa sinulle mahdollisuuden vielä tulla äidiksi. Nykyisellään hän vain vie sinun aikaasi.
Suosittelen käymään miehesi kanssa vakavan keskustelun ja sen päätteeksi eroamaan. Tuskin tulee mieltään asiasta muuttamaan.
Minä tein vastaavassa tilanteessa ultimatumin. Vuokrasuhde oli tulossa päätökseen ja sanoin että muutetaan erilleen tai sitoudutaan yrittämään kaikin keinoin.
Hän tuskaili kuukauden. Pysyin vakaana ja puhuimme teemasta sovitusti joka päivä klo 21.
Eikö yhtään ahdista tai harmita että toinen on mukana vain puolivillaisesti?
Onpa taas vaikeeta. Vaihtoon vaan tuommonen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei suostu hoitoihin?
Luultavasti sillä on realistisempi kuva ap:n voimavaroista kuin ap:lla itsellään.
Jos endo on niin paha, että tekee hedelmättömäksi, on potilas yleensä aika vaivainen muutenkin. Saikkua saikin perään, lyhennettyä työpäivää sun muuta. Ei välttämättä jaksaisi oikeasti hoitaa lastaan kunnolla.
Ap on vaan tosi itsekäs eikä yhtään ajattele, miten ne voimavarat riittäisi äitiyteen nyt ja sairauden vielä pahetessakin.
Pitäisi ajatella asiaa sen lapsen näkökulmasta eikä vaan että MÄHALUUN.
Valmiiksi voimavararajoitteisen ei kannata lisääntyä varsinkaan, jos se ei perinteisesti onnistu. Aika raskaita ne hoidotkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä,jos olet huonossa kunnossa sairautesi kanssa,niin en suosittele biologisen lapsen hankintaa. Se ei ole sinulle eikä lapselle hyvä asia.
Mutta on myös muita keinoja tulla äidiksi. Kumppanuusvanhemmuus, sijaissynnyttäjä tai adoptio.
Kannattaa tämä ottaa ajattelun kannalta ja miettiä noita vaihtoehtoja ja pohtia oman sairauden merkitystä moniin asioihin.
Raskaus ja synnytys usein helpottavat endometrioosin oireita. Näin minulle ainakin lääkärit ja hoitajat ovat sanoneet.
Ap
Älä usko! Minulla paheni eksponentiaalisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi siis sain. Mutta vaikean reitin kautta. Jäihän pahimmista mutkista mustaa mieleen, mutta pahempi olisi ollut jos en olisi lasta saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä nyt saatana se mies äläkä pistä lastasi kärsimään isästä joka ei koskaan halunnut isää mutta sinä teitä hänestä väkisin tai huijaamalla isän. Tuommoisessa tilanteessa se lapsi kärsii ja paljon pelkästään sinun halun takia.
T. Ihminen jonka isä huijattiin isäksi ja joka ei koskaan edes lapsia halunnut
Ei sinun isääsi kukaan huijannut. Hän laittoi pippelinsä pimppiin ja rojut ränniin, se on siinä.
Tämä. Mitä tyhmempi mies, sitä enemmän sille synnytetään. Tyhmä mies ei tajua ehkäistä.
Ei nainenkaan voi koskaan aborttia tehdä, koska hän itse päästi lerssin emättimeen ja aikuisena
Totta kai voi tehdä. Se on turvallinen ja laillinen toimenpide.
Ei tietenkään voi tehdä. Hän itse laittoi lerssin emättimeen, se on siinä.
Paitsi ei ole, jos tekee abortin.
Tämä. Lapsi pääsee tuntemaan kipua joko abortissa tai syntymässä. Naiselta ei voi odottaa vastuunkantoa tekemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei suostu hoitoihin?
Luultavasti sillä on realistisempi kuva ap:n voimavaroista kuin ap:lla itsellään.
Jos endo on niin paha, että tekee hedelmättömäksi, on potilas yleensä aika vaivainen muutenkin. Saikkua saikin perään, lyhennettyä työpäivää sun muuta. Ei välttämättä jaksaisi oikeasti hoitaa lastaan kunnolla.
Ap on vaan tosi itsekäs eikä yhtään ajattele, miten ne voimavarat riittäisi äitiyteen nyt ja sairauden vielä pahetessakin.
Pitäisi ajatella asiaa sen lapsen näkökulmasta eikä vaan että MÄHALUUN.
Valmiiksi voimavararajoitteisen ei kannata lisääntyä varsinkaan, jos se ei perinteisesti onnistu. Aika raskaita ne hoidotkin on.
Äläpä kuule yleistä. Me kärsimme lapsettomuudesta. Tutkimuksissa todettiin johtimien olevan tukossa. Eka IVF kierros ja siitä lapsi. Sektion yhteydessä vasta sain endodiagnoosin. Ei mitään kipuja endosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhtään ahdista et toinen on mukana puolivillaisesti?
Harmittaa.
Kovat oli vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle sopii lapsen yrittäminen, mutta vain luomusti. IVF on kuulemma epäluonnollista. Miehellä on muuten lapsi aiemmasta suhteesta ja minulla ei ensimmäistäkään.
Ap
Miehen osuus hoidoissa olisi sen verran helppo (runkkaus kuppiin), että en vaan voi käsittää miksi ei siihen suostu.
Naiset voi olla kohtalaisen sekaisin niiden saamiensa hormonien takia, ja usein tarvitaan monta monta kierrosta ennen kuin tärppää.
Ehkä ap on itsehillintärajoitteinen ja on jo PMS:ssä niin hankala, ettei mies tahdo enää yhtään hormonidraamaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellisesti vaan suoraan hoitoihin jos sen lapsen haluat. Itse en edes tuollaista isäksi huolisi.
Vierailija kirjoitti:
Syntymä on kuolemantuomio :(
Olen töissä saattohoidossa. En ikinä voisi tuottaa sellaista tuskaa toiselle ja kaikki vain että saisin itse leikkiä elävällä nukella. Liian itsekästä. Lisätkää omalta osaltanne suvaitsevaisuutta leikkinukkeja kohtaan, paljon tuskaa saadaan vähennettyä jo sillä että emät tyytyvät huoltamaan muovisia nukkeja hoivahimoissaan.
Ei tietenkään voi tehdä. Hän itse laittoi lerssin emättimeen, se on siinä.