No jo on omenoiden lahjoittaminenkin vaikeaa! Pitäkää tunkkinne!
Yritin lahjoittaa omenoita.
Kauhea rutina alkoi:
-mitä lajiketta?
-onko happamia?
-pudonneita vai puusta?
-onko siistiä vai esim. omenarupea?
-voitko tuoda?
Antaa olla 🤯
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudonneita vai puusta on hyvä kysymys. Pudonneet voi laittaa kompostiin.
Pudonneita voi ihan hyvin syödä, jos ei ole tullut kolhuja. Ihme nirppanokka.
Usein pihalla liikkuu kivoja jyrsijöitä, jotka myös maistelevat niitä omenoita.
Kyllähän ne pudonneet ja ehkä rupiset omenat pitäisi viedä kompostiin pihalta, jos ei syö.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitamme omamme paikalliselle kunnan kaatikselle, jonne voi viedä samalla haravointijätteet ja risut :-)
Kuka niitä kotimaisia madonsyömiä kitkeriä ja kovia omenoita enää syö pula-aikojen päätyttyä jo -50 luvulla.
Pitäisi kaataa kaikki pois tontilta roskaa tuottamasta.
Niissä vanhoissa omenapuissa on vanhoja hyviä lajikkeita. Jos ne nyt ovat kitkeriä, kandee säilöä puiseen laariin kellariin niin ovat jouluksi hyviä ja makeita. Sama koskee muitakin talviomenoita, kypsyvät juuri talveksi ja ovat silloin parhaimmillaan. Ai mistäkö tiedän tämän, kävin isäni kanssa kyseisiä omenoita hakemassa eräältä iäkkäältä mieheltä ja hän mielellään kertoi omenenoidensa maukkauden salaisuuden. Hänellä oli myös ihania kaneliomenoita ja valkeaa kuulasta yms.
Madoista pääsee eroon myrkyttämällä ja hoitamalla niitä arvokkaita puita.
Lehmät pullistuvat omenoista ja kuolevat...
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitamme omamme paikalliselle kunnan kaatikselle, jonne voi viedä samalla haravointijätteet ja risut :-)
Kuka niitä kotimaisia madonsyömiä kitkeriä ja kovia omenoita enää syö pula-aikojen päätyttyä jo -50 luvulla.
Viekää metsään eläimille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tein hilloa näistä saa-ottaa-omenoista, joita keräilin omakotialueen ämpäreistä, vadeista, banaanilaatikoista, paperi- ja muovikasseista. Olen allerginen kypsentämättömille omenoille, mutta hilloa voin syödä. Hyvää tuli monta lasipurkillista. Lisäsin vielä kanelia hillosokerin lisäksi joukkoon. Omenat oli matosia, kolhiintuneita ja ihan priimaa. Kiitollinen olen näistä ilmaisista omenoista. Työttömänä ehdin keräilemään ja pitkin vuotta sitten lisään kaurapuuroon.
Kaikki eivät tykkää hillosta, kaikista omenoista ei tule hyvää hilloa.
Omenahillo on ihan tolkuttoman hyvää. Kyllä useimpien piahoilla olevista omenapuista löytyy lajikkeita ihan syöntiin, pakkaseen siivutettaviksi ja hilloonkin.
Use
Meillä ei varsinkaan ole tietoa lajikkeista. Kaikki puut ovat edellisen tai sitä edellisen istuttamia, eivätkä he ole laittaneet puiden kylkiin mitään nimilaattoja. Puista tulee erilaisia omenia jokaisesta ja jokainen puu tuottaa eri tavalla omenaa joka syksy. Selitä siinä sitten omenanhakijalle mitä lajiketta ne on. Voi huoh sentään teitä ilmaisomenan lajikehulluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen köyhyys juu.
Me saatiin omppuja ja keitetään hyvät mehut. Mutta ei ollakaan köyhiä.
Ai nyt se köyhyys on kiinni jonkun tampion omenoista?? Ja koskee tietenkin koko SUOMEN köyhiä, yksikään ei voi olla köyhä koska jossain pitäjässä jonkun tyypin omenat eivät kelvanneet. Helkkari mitä idareita palstalla.
Toi asenne tekee köyhäksi, mitään ei vaivauduta ja kaikki on muka merkityksetöntä. Kokonaisuus vaan koostuu pienistä päätöksistä, kun ilmainen terveellinen ruoka ei kelpaa. Olkaa sitten aina köyhiä, se on ihan ansaittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä näe turhaa vaivaa.
Itse olen ilmoittanut vain suoraan metsästysseuralle, että tulevat hakemaan peuroille syöttiomenoita ja yleensä ovat aika nopeasti käyneet hakemassa pois. Jos jostain syystä käy niin,etteivät hae niin olen suoraan vaan kompostoinut koko paskan. Ei suomessa ole yhtäkään niin köyhää ihmistä, että ilmaiseksi mitään hakisivat, kyllä niille vähintäänkin pitää maksaa että kelpaisi.
Voi ei, älä viitsi tukea peurojen ruokintaa. Niitä on ihan järkyttävästi jo nyt. Puutiaiset kiittää.
Peuroille voisi viedä metsään ne omenat ihan muutenkin, muuten ne tulevat putarhoihin ja syövät sieltä kaiken muun.
Olen antanut paljon kaikkea ilmaiseksi. Siinä hommassa ei saa uhriutua. Myös suhtauduttava asiallisesti jos joku ei jotain halua.
Kerran saatu omenia ja roskiin ne meni. Oltiin nuoria ja saatiin omenat yllärinä.
Meillä ei varsinkaan ole tietoa lajikkeista. Kaikki puut ovat edellisen tai sitä edellisen istuttamia, eivätkä he ole laittaneet puiden kylkiin mitään nimilaattoja. Puista tulee erilaisia omenia jokaisesta ja jokainen puu tuottaa eri tavalla omenaa joka syksy. Selitä siinä sitten omenanhakijalle mitä lajiketta ne on. Voi huoh sentään teitä ilmaisomenan lajikehulluja.
Kun teidän puut ovat jo noin vanhoja, voitte olla varmoja, että siellä on lajikkeita, joita ei enää saa mistään. Mikäli teitä itseänne kiinnostaa, pyytäkää jotain asiantuntevaa puutarhuria tunnistamaan lajikkeet. Muutoin tietty lahjoitatte halukkaille. Lajikekyselijät eivät itsekään tunnista kuin korkeintaan valkean kuulaan, joten heille voi aivan hyvin sanoa ettette tiedä, ota tai jätä.
Vierailija kirjoitti:
Älä näe turhaa vaivaa.
Itse olen ilmoittanut vain suoraan metsästysseuralle, että tulevat hakemaan peuroille syöttiomenoita ja yleensä ovat aika nopeasti käyneet hakemassa pois. Jos jostain syystä käy niin,etteivät hae niin olen suoraan vaan kompostoinut koko paskan. Ei suomessa ole yhtäkään niin köyhää ihmistä, että ilmaiseksi mitään hakisivat, kyllä niille vähintäänkin pitää maksaa että kelpaisi.
Just joo, metsästäjät syöttää valkohäntäpeuroja niin että kanta on aivan mahdottoman paisunut. Tapahtuu onnettomuuksia ja peurat myös parturoivat kasvillisuuden olemattomiin. Miksi haluat antaa tukesi tällaiselle typeryydelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä on niin paljon omenapuita vaikka eivät omenoita halua?
No oisko vaikka että on muuttanut taloon, jonka pihalla niitä sattuu olemaan? Enkä minä ainakaan osaisi ottaa kantaa että onko nuo nyt erityisen happamia, soveltuuko hilloon tai mitään muutakaan. Saat tulla ihan itse katsomaan, ota jos otat.
Taloa ostaessa ei kaikille tule edes mieleen kysyä entiseltä omistajalta että mitähän lajiketta ne pihalla olevat vanhat omenapuut mahtavat olla...
- sivusta
Netistä löytyy kuvia omenalajikkeista. Niiden avulla pääsee lajiketunnistuksessa alkuun. Valkea kuulas ja kanelit on helppo tunnistaa. Erikoisemmista lajikkeista voi ottaa yhteyttä puutarha-a
Uusia lajikkeita ei tehdä ymppäämällä, vaan uudet lajikkeet syntyvät vain ja ainoastaan siemenestä kasvattamalla! Ymppäämällä lisätään jo olemassa olevaa lajiketta, sillä omenapuuta ei pysty lisäämällä pistokkaasta juurruttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tein hilloa näistä saa-ottaa-omenoista, joita keräilin omakotialueen ämpäreistä, vadeista, banaanilaatikoista, paperi- ja muovikasseista. Olen allerginen kypsentämättömille omenoille, mutta hilloa voin syödä. Hyvää tuli monta lasipurkillista. Lisäsin vielä kanelia hillosokerin lisäksi joukkoon. Omenat oli matosia, kolhiintuneita ja ihan priimaa. Kiitollinen olen näistä ilmaisista omenoista. Työttömänä ehdin keräilemään ja pitkin vuotta sitten lisään kaurapuuroon.
Kaikki eivät tykkää hillosta, kaikista omenoista ei tule hyvää hilloa.
Omenahillo on ihan tolkuttoman hyvää. Kyllä useimpien piahoilla olevista omenapuista löytyy lajikkeita ihan syöntiin, pakkaseen siivutettaviksi ja hillo
Kuvahakutoiminnoilla saa karkean lajikemäärittelyn tehtyä, jos ei itse pysty lajikekuvausten ja hedelmän kuvan mukaan tunnistamaan. Eli ei nyt mikään tolkuttoman vaikea työ tunnistaa lajikkeita edes noin suunnilleen. Jos vaan on kiinnostusta aiheeseen.
Omenat kelpaisivat hyvin eivätkä aiheuttaisi omenapuidrn omistajille hävitysongelmia jos tarjolla olisi muuta kuin niitä kolhiintuneita maahan tippuneita. Antaisivat ihmisten ottaa niitä omenoita suoraan puista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin portinpieleen puutarhapöydälle omenoita ämpäriin ja lapun "Saa ottaa".
Omenat oli kaadetu maahan, ämpäri ja pöytä viety.
Voi ei, harmillista! Mää näin kerran kun pikkunulikat kusi niitten lahjotettavien omenoiden päälle, en oo sen jälkeen uskaltanu ottaa vaikka tarttisinki.
Aiemmin monasti suunnittelin, että menisin kyselemään runsasomenaisista taloista, että saanko ostaa heidän omenoitaan. Toki niin, että olisin poiminut ne omenat suoraan puusta oksia vahingoittamatta.Yleensähän nuo "saa ottaa" -omput näyttää olevan puusta pudonneita eli kolhuisia ja siksi nopeasti pilaantuvia, sen takia siis mieluummin maksaisin kunnon hinnan suoraan puusta kerättävistä.
Mutta nyt ei enää ole tarvetta osto-omenoille, mök
"Kato kypsät omenat putoaa itekseen puusta ja sitten ne kerätään maasta. "
Kato ite vaan!
Maahan putoilevat ovat jo ylikypsiä eli jauhoisia. Jos kunnollisia omenoita haluaa edes omaan käyttöön, ne hedelmät pitää yksitellen kerätä puusta, pudottelematta ja kolhimatta.
Vierailija kirjoitti:
Pudonneita vai puusta on hyvä kysymys. Pudonneet voi laittaa kompostiin.
Niin on. Maahan pudonneet omenat voivat houkutella rottia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää metsään eläimille.
Kiellettyä viedä puutarhajätettä metsään.
Olen tehnyt maahan pudonneista jo ison määrän mehua ja hilloa ja osan siivuttanut pakkaseen, otan vain sen kolhuisen kohdan pous. Mitään hajua ei lajikkeista ole.
Kuivuri ei ole välttämätön. Uunissa nytkin 4 pellillistä kuivumassa 50 asteessa. Puuhaarukka siihen luukun väliin että luukku vähän raollaan ja kosteus pääsee pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin portinpieleen puutarhapöydälle omenoita ämpäriin ja lapun "Saa ottaa".
Omenat oli kaadetu maahan, ämpäri ja pöytä viety.
Maailma tuli kylään :3 Rakastivat (omenoita)
Voi tolvana. Tuohan on vanha urbaani legenda, ja sä viitsit kommentoida jaskaa.
Onko teillä kuivuria? Omenat voi kuivata viipaleina ja tulee mahtavan hyvää karkin korviketta isoille ja pienille. Säilyy hyvin eikä vie tilaa!