No jo on omenoiden lahjoittaminenkin vaikeaa! Pitäkää tunkkinne!
Yritin lahjoittaa omenoita.
Kauhea rutina alkoi:
-mitä lajiketta?
-onko happamia?
-pudonneita vai puusta?
-onko siistiä vai esim. omenarupea?
-voitko tuoda?
Antaa olla 🤯
Kommentit (170)
Hevostallit, kotieläintilat, ruokajonot saattaisivat kiinnostua. Mutta ehdotan ihan kadunvarsikylttiä ja vaikka muovipussiin säkki omenoita lapulla että saa ottaa.
Ei meillä ole ollut tuommosta ongelmaa. Ne jotka tarvitsee hakee. Muille on sama.
Pudonneita vai puusta on hyvä kysymys. Pudonneet voi laittaa kompostiin.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitamme omamme paikalliselle kunnan kaatikselle, jonne voi viedä samalla haravointijätteet ja risut :-)
Kuka niitä kotimaisia madonsyömiä kitkeriä ja kovia omenoita enää syö pula-aikojen päätyttyä jo -50 luvulla.
Pitäisi kaataa kaikki pois tontilta roskaa tuottamasta.
Hulluko olet? Parhaita piirakka- ja hillo-omenoita.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa, minkä itse haluaisin tietää on tuo happamuus/makeus. Voisin hakea joltain pussillisen tai ämpärillisen omenoita, koska haluaisin leipoa ja sitä varten pitäisi vähän tietää lisäänkö sokeria ja kuinka paljon. No, voisihan sitä toki yhden ensin maistaa.
Minäkin kysyin yhdeltä, joka oli antamassa omenoita, että ovatko happamia vai makeita. Sanoin tekeväni hilloa ja happamia tulisin mielelläni noutamaan vaikka useamman ämpärin jos saa. Ei vastannut. En viitsinyt lähteä erikseen maistamaan kun autolla olisin mennyt ja matkaakin jonkun verran.
omenat ovat sinun ongelma jätteitä laitatko muutkin paskasi portin pieleen viekää pois. KAADA PUUT POIS JOS NIISTÄ TULEE ONGELMA..
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mä teen mehua, soseita, piirakkaa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Pudonneita voi ihan hyvin syödä, jos ei ole tullut kolhuja. Ihme nirppanokka.
Meiltä ainakin naapuruston asukkaat hakenut puut tyhjäksi kun laitoin kylän faceseen että saa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä näe turhaa vaivaa.
Itse olen ilmoittanut vain suoraan metsästysseuralle, että tulevat hakemaan peuroille syöttiomenoita ja yleensä ovat aika nopeasti käyneet hakemassa pois. Jos jostain syystä käy niin,etteivät hae niin olen suoraan vaan kompostoinut koko paskan. Ei suomessa ole yhtäkään niin köyhää ihmistä, että ilmaiseksi mitään hakisivat, kyllä niille vähintäänkin pitää maksaa että kelpaisi.
Täälläkin on yksi köyhä joka ilomielin ottaisi kotimaisia omenoita,mutta mistään ei saa,mieluummin laitetaan kompostiin kuin autetaan vähävaraista.
No tuu hakemaan. Ota myös ämpäreitä mukaan ja kerää samalla nuo musta/punaherukat pois, niitä on tuossa 26 puskallista. Karviaisiakin on kolme puskaa jouten. Ja jos pakki kestää niin saa nuo luumutkin tuosta keräillä. Oon niin kallispalkkainen mies, että ei minun itse kannata niitä keräillä.
Minä teen omista omenoista viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä näe turhaa vaivaa.
Itse olen ilmoittanut vain suoraan metsästysseuralle, että tulevat hakemaan peuroille syöttiomenoita ja yleensä ovat aika nopeasti käyneet hakemassa pois. Jos jostain syystä käy niin,etteivät hae niin olen suoraan vaan kompostoinut koko paskan. Ei suomessa ole yhtäkään niin köyhää ihmistä, että ilmaiseksi mitään hakisivat, kyllä niille vähintäänkin pitää maksaa että kelpaisi.
Täälläkin on yksi köyhä joka ilomielin ottaisi kotimaisia omenoita,mutta mistään ei saa,mieluummin laitetaan kompostiin kuin autetaan vähävaraista.
No tuu hakemaan. Ota myös ämpäreitä mukaan ja kerää samalla nuo musta/punaherukat pois, niitä on tuossa 26 puskallista. Karviaisiakin on kolme puskaa jouten. Ja jos pakki kestää niin saa nuo luumutkin tuosta keräillä. Oon niin kallispa
Mulla sama homma. Ei mitään järkeä keräillä omenoita tai nyppiä marjoja tuntikaupalla kun olemalla pari tuntia töissä saa vähintäänkin saman verran kun ompuista ja marjoista on hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä näe turhaa vaivaa.
Aloituksesta selviää, miksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika pudonneissa? Joka syksy keitän niistä litroittain soseita ja osan kuivaan. Mehuakin voisi käydä tekemässä mehuasemalla, mutta sitä en ole saanut aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mä teen mehua, soseita, piirakkaa niistä.
Ihan vaan uteliaisuuttani kysäisen että miten korkealta sinä sieltä puusta pienenä putosit ?
Mulla sama homma. Ei mitään järkeä keräillä omenoita tai nyppiä marjoja tuntikaupalla kun olemalla pari tuntia töissä saa vähintäänkin saman verran kun ompuista ja marjoista on hyötyä.
No jotkut arvostaa enemmän laatua kuin hintaa. Omista omenoista kun teettää mehua niin sen parempaa et isollakaan rahalla saa. T:Ylimpään tulodesiiliin kuuluva
Vierailija kirjoitti:
Laitoin portinpieleen puutarhapöydälle omenoita ämpäriin ja lapun "Saa ottaa".
Omenat oli kaadetu maahan, ämpäri ja pöytä viety.
Aivan tyypillistä.
Mulla on parikymmenyä vuotta jäänyt marjat pensaisiin ja omenat keräsin pihan perälle kun putosivat. En jaksa ilmoitella ja kerätä niitä ilmaiseksi kellekään ja toisaalta en halua vieraita ihmisiä pihaani. Tämä on helppo tapa. Linnut kyllä syö marjat ja peurat syö omenat.
Vierailija kirjoitti:
Hevostallit, kotieläintilat, ruokajonot saattaisivat kiinnostua. Mutta ehdotan ihan kadunvarsikylttiä ja vaikka muovipussiin säkki omenoita lapulla että saa ottaa.
Ei hyväää päiväääää!
Hevosille ja naudoille ei kahta kolmea omppua enempää päivässä saa syöttää edes ! KaupunkilaisJUNTTI! Täys tolvana!! Ihme toukohousu..
Minä kyllä kävisin mieluusti hakemassa nimenomaan ne kovat & happamat. 😋 Makeista ja jauhoisista en tykkää.