Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki jatkaa kuihtumista

Vierailija
21.08.2024 |

Miten on mahdollista, Helsingistä väki vähenee, tyhjiä liiketiloja vaikka ja miten. Ketkä tämän tehneet. Yst Outi Järvenpäästä, ent helsinkiläinen. 

Kommentit (261)

Vierailija
201/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan kasvaa väkiluku.

Mutta ei suomalaisilla.

Niin, suomalaiset vähenee.

Vierailija
202/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kantakaupungissa Töölössä on kyllä todella turvallista ja koulussa lapsilla opiskelurauha. Ihan toista kuullut Nurmijärveltä koulusta ja ympäristöstä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Helsingin keskustassa ei juurikaan ole pussinperiä, johon liikenteen voisi helposti kokonaan estää."

Kuten ne kaksi autolauttasatamaa Katajanokalla ja Jätkäsaaresta vai?

Myös Hernesaaresta rakennetaan tarkoituksella autopaikatonta pussinperää ettei yksityisautoilla liikkuva ostovoima eksy sinne sossun elättien auvoa pilaamaan.

Mikään mainitsemistasi paikoista ei ole varsinaista keskustaa. Liikenteellisesti haastavia kylläkin. Mutta mikäli haluaa noihin muuttaa asumaan, on liikennehaasteet etukäteen tiedossa, muuten noihin tuskin jatkuvasti on asiaa. No ehkä joku käy autolla säännöllisesti Virossa/Ruotsissa, mutta se on heidän ongelmansa.

Vierailija
204/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastakaa edes LAPSET !

Helsinki ja koko Uusimaa  on  slummi aluetta.

Koulut yhtä kaaosta.

Luokat ylisuuret.  Opet eivät jaksa riiviöitä, eikä riiviöiden  pummi-vanhempia.

Yhtään koulua ei oo Uudellamaalla  jossa ei kiusata. Huumebisnes pyörii nonstoppina  joka kadunkulmassa. 

Pidä kiinni  takistasi, se varastetaan sun päältä.

Kallein varustus mulla on tekohampaat, onneksi niitä ei sentään varasteta.

Vierailija
205/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussit ei kulje enää keskustaan ja syöttöliikenne juna-asemalle lakkautettiin. Tosin eipä ne junatkaan aja kuin joka toisen vuoron jos sitäkään. Autolla menköön ken uskaltaa ja jolla on varaa pysäköintiin.

Ainoastaan jostain ihan skutsista tulevat dösät jäävät hakaniemeen. Kyllä elieliltä, rautikselta ja kampista lähtee vaikka miten paljon busseja.

Vierailija
206/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää Helsinkiin asiaa (ainakaan keskustaan), kun ei sinne pääse mitenkään. Julkisliikenne mennyt aivan surkeaksi ja autolla meneminen hankalaksi. Onneksi sinne ei ole juurikaan asiaa.

Miten julkinen liikenne on mennyt surkeaksi? Lähes ympäri vuorokauden pääset keskustaan tai sieltä pois julkisilla melkeinpä mistä tahansa päin Helsinkiä. 

En asukaan Helsingissä, vaan Vantaalla.

Eikö Vantaalle mene yödösiä/ole omia yödösiä esimerkiksi juna-asemilta. I- ja P-junat ainakin kulkevat lähes vuorokauden ympäri. Päivä aikaan Vantaalle kyllä pääsee hyvin, ainakin Itä-Helsingistä. 

Vantaalle ei mene enää edes päivädösiä Helsingin keskust

Mihin Itä-Vantaalla ei mene? Juuri katsoin reittioppaasta, niin  Rautatieasemalta ainakin  edelleen menee niin Hakunilaan, Kuninkaanmäkeen, Päiväkumpuun (juna/spåra+dösä ainakin), Mikkolaan (juna/spåra+dösä ainakin)... 

Vierailija
207/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei oikein ollut mahdollisuuksia viedä pyörällä Santtua 11 v jääkiekko harkkoihin, eikä Siniä 9 v viulutunnille. Autoilu, pysäköinti tehty melko hankalaksi. Siksi valintamme olikin Espoo. 

Miksi lapset eivät itse voisi mennä harjoituksiin? Teemu Selännekin kulki Espoon perukoilta Helsingin Myllypuroon itsekseen harjoituksiin eikä valittanut.

Vierailija
208/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myöhässä spårat välillä ovat. Ahtaus riippuu käyttäjän koosta. Itse olen leveä ja pitkä, hyvin olen kuitenkin kyytiin mahtunut. Erityisen likaisesa spårassa en muista matkustaneen viime aikoina.

Vaihto lisää aikaa vartilla? Tuossa ajassa jo kävelee esimerkiksi Hakaniemestä rautatieasemalle. Itse joudun vaihtamaan dösästä metroon, kun menen keskustaan, en kyllä ole koskaan varttia joutunut odottamaan"

Iso ja leveä saakin paremmin tilaa kuin pienikokoinen nainen. Ja ehkä siisteyskäsityksemme eroavat, minä muistan senkin kun joukkoliikenteessä ei haissut pistävä hiki ja virtsa. Eikä se vaihtoaika ole pelkkä odotus, vaan siirtyminen pysäkiltä toiselle, vaikkapa Kurvin metrolaiturille menee valoista riippuen jo 10 min bussipysäkiltä. Kävellen olisi tosiaan jo perillä, jos tykkää olla perillä ripsivärit poskilla alusvaatteita myöten märkänä räntäsateesta.

Vierailija
209/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kai se jaksamisesta ole kiinni, yksikin vaihto vaan lisää matka-aikaa keskimäärin vartilla. Jos elämässä on sisältöä, voi sen käyttää muuhunkin kuin myöhässä olevaa, likaista ja ahdasta sporaa venaillen."

Julkisten matka-aikoihin liittyy myös huomattava harha joka jätetään tarkoituksella pois kaikista vertailuista.

Todelliset matka-ajat kun voivat olla vielä merkittävästi nimellisiä pidempiä jos ja kun sinun pitää olla töissä/lääkärissä/teatterissa tiettynä kelloaikana.

Jos olet paikalla aikaisemmin, se on vain poissa vapaa-ajastasi ja ihan sama juttu kotiin lähtiessä.

Omalla autolla työmatka kestää 17 minuuttia ja julkisilla tunnin (Espoon sisällä 15km matka).

Mutta mutta jos minun pitää olla toimistolla kello 9.00 voin edelleen lähteä 8:40 ja hukkaan vain muutaman minuutin

Julkisilla minun pitää valita yhdistelmä jolla olen  perillä melkein vartin etuajassa koska seuraavalla myöhästyn varmasti asiakaspalaverista. Matka-aika onkin 1:15. Suuntaansa.

Vierailija
210/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on menossa (hidas) muutos, jossa kantakaupunki muuttuu työpaikka- ja asumisalueeksi. Keskustassa sijaitsevat kivijalkaliikkeet joutuvat muuttumaan tai muuttamaan pois tämän muutoksen keskellä. Liikkeet palvelevat keskustassa asuvia ja liikkuvia ihmisiä, mutta syytä lähteä ostoksille keskustaan, ei enää ole.

Helsingin asukkaiden määrä 1980 oli n. 483 000 ja vuoden 2024 alussa n. 664 000. Lisäys on niin suuri, ettei ole ihmekään, että muutos ostoskäyttäytymisessä on tapahtunut lähemmäksi kotia, kun se on mahdollistettu uusien kauppakeskittymien ja -keskusten avulla. 

Onko se sitten Helsingin kuihtumista vai ei, niin keskustan näkökulmasta ehkä joo, mutta kokonaisuuden näkökulmasta ei.

No on se ainakin kuttuurin ja matkailun kuihtumista. Helsingin keskusta on pian kuin vaan yks lähiö. Seuraavaksi Aleksanterin kadulla avataan sale tai lidl. Siinä on sitten turisteillakin ihmettelemistä.

Vierailija
211/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kai se jaksamisesta ole kiinni, yksikin vaihto vaan lisää matka-aikaa keskimäärin vartilla. Jos elämässä on sisältöä, voi sen käyttää muuhunkin kuin myöhässä olevaa, likaista ja ahdasta sporaa venaillen."

Julkisten matka-aikoihin liittyy myös huomattava harha joka jätetään tarkoituksella pois kaikista vertailuista.

Todelliset matka-ajat kun voivat olla vielä merkittävästi nimellisiä pidempiä jos ja kun sinun pitää olla töissä/lääkärissä/teatterissa tiettynä kelloaikana.

Jos olet paikalla aikaisemmin, se on vain poissa vapaa-ajastasi ja ihan sama juttu kotiin lähtiessä.

Omalla autolla työmatka kestää 17 minuuttia ja julkisilla tunnin (Espoon sisällä 15km matka).

Mutta mutta jos minun pitää olla toimistolla kello 9.00 voin edelleen lähteä 8:40 ja hukkaan vain muutaman minuutin

Julkisilla minun pitää valita yhdistelmä jolla olen  perillä melkein vartin etuajassa koska s

Hui kamalaa, ihan vartin olisit työpaikalla liian aikaisin 😂🤣😂

Vierailija
212/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisilla minun pitää valita yhdistelmä jolla olen  perillä melkein vartin etuajassa koska s

Myös omalla autolla matka-aika voi yllättäen olla huomattavasti pidempi kuin suunniteltu. Esimerkiksi liikenneonnettomuus voi tukkia käyttämäsi reitin ja olet motissa, kunnes tie on saatu auki. Toki sitä tietä ei silloin käytä se julkinen bussikaan, jolla ehkä olisit menossa töihin. Junat ja metrot kulkevat melko hyvin aikataulussa. Pari kertaa n. 10 vuoden aikana itselle on tullut tilanne, että on ollut vähän myöhässä sen takia, että Metro on myöhässä. 

Vierailija
213/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustaan ei helpolla pääse. Bussit jäävät nykyään Hakaniemeen ja ilmeisesti jatkossa Kalasatamaan. Junissa on toistuvasti harvennetut vuorovälit tai muita ongelmia. Autolla turha yrittääkään. Pyöräilkööt hipsterit siellä keskenään ja pitäkööt trendikahvilat pystyssä.

Hakaniemi on jo melkein keskustassa. Jos ei jaksa vaihtaa dösästä spåraan tai kävellä, kannattaa jättää varmaan tulematta, mutta liikuntakykyiselle ihmiselle helppoa kuin heinänteko.

Ei kai se jaksamisesta ole kiinni, yksikin vaihto vaan lisää matka-aikaa keskimäärin vartilla. Jos elämässä on sisältöä, voi sen käyttää muuhunkin kuin myöhässä olevaa, likaista ja ahdasta sporaa venaillen. 

Myöhässä spårat välillä ovat. Ahtaus riippuu

Vaihtoyhteydet on aina hankalampia kuin suorat. Kaikille kävely ei ole vaihtoehto johtuen esim. kantamuksista tai sairauksista. Nämä hankaloittavat myös vaihtoyhteyksiin ehtimistä ja siirtymistä.

Vierailija
214/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Myöhässä spårat välillä ovat. Ahtaus riippuu käyttäjän koosta. Itse olen leveä ja pitkä, hyvin olen kuitenkin kyytiin mahtunut. Erityisen likaisesa spårassa en muista matkustaneen viime aikoina.

Vaihto lisää aikaa vartilla? Tuossa ajassa jo kävelee esimerkiksi Hakaniemestä rautatieasemalle. Itse joudun vaihtamaan dösästä metroon, kun menen keskustaan, en kyllä ole koskaan varttia joutunut odottamaan"

Iso ja leveä saakin paremmin tilaa kuin pienikokoinen nainen. Ja ehkä siisteyskäsityksemme eroavat, minä muistan senkin kun joukkoliikenteessä ei haissut pistävä hiki ja virtsa. Eikä se vaihtoaika ole pelkkä odotus, vaan siirtyminen pysäkiltä toiselle, vaikkapa Kurvin metrolaiturille menee valoista riippuen jo 10 min bussipysäkiltä. Kävellen olisi tosiaan jo perillä, jos tykkää olla perillä ripsivärit poskilla alusvaatteita myöten märkänä räntäsateesta.

En ole kertaakaan yli 10 vuoden aikana joutunut sen vuoksi jäämään pois, että julkisissa olisi haissut. Itse kroonisena migreenikkona kyllä olisin oireillut, jos näin olisi ollut.

Kyllä muuten saat kontata, että pysäkiltä metrolle mennee 10 minuuttia tuolla. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Mä teen lähes kokonaan etätöitä, joten hyvin harvoin tarvitsee käydä toimistolla. Tänään piti käydä. Matkan pituus on 11 km, mutta HSL:n reittiuudistuksen vuoksi tuohon matkaan menee reittioppaan mukaan  julkisilla nykyisin 45-55 minuuttia. Edellyttäen tietenkin, että jokainen kulkuneuvo on ajallaan. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan, mutta kun HSL on päättänyt ohjata kaiken liikenteen raiteiden varteen (en siis asu radan varressa), niin tietenkin matka-aika on pidentynyt. Arkisin täältä menee harvakseltaan yksi bussi suoraan Elielinaukille, mutta se ei kulje kuin ma-pe. Eli jos halusin lauantaina lähteä stadiin vaikka ostoksille, mun pitäisi mennä ensin bussilla radan varteen ja siitä junalla stadiin. Siinä vaan on sellainen juttu, että menempä kumpaa (Myyrmäki tai Leppävaara) kautta tahansa, aseman vieressä on jo kauppakeskus. Miksi jatkaisin junalla vielä eteenpäin, kun yhdellä bussilla olen päässyt jo kauppakeskukseen? Varsinkin, jos on takaisin tullessa ostoskasseja mukana, niin mieluuummin yksi kulkuneuvo kuin kaksi. Joskus aikoinaan lauantaisin mietin, menenkö Myyrmanniin, Selloon vai stadiin ostoksille. Aika usein menin stadiin, kun oli vielä suora bussiyhteys. Nyt  stadi on poissa laskuista. Stadiin jos siitä vielä Myyrmäestä tai Leppävaarasta jatkaisi ja tekisi ostoksensa stadissa, tuskin pääsisin samalla AB-lipulla enää takaisin, kun se 1h 20 min, minkä lippu on voimassa, olisi jo mennyt. Sen sijaan sekä Myyrmannissa että Sellossa ehdin tehdä ostokseni ja pääsen vielä samalla lipulla kotiinkin. Mulla ei ole mitään stadissa asiointia vastaan, mutta kun nuo reitit on tehty niin, että mut "ohajtaan" ostoksille joko Myyrmanniin tai Selloon. Sopii kyllä mulle ihan hyvin. 

Vierailija
216/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on menossa (hidas) muutos, jossa kantakaupunki muuttuu työpaikka- ja asumisalueeksi. Keskustassa sijaitsevat kivijalkaliikkeet joutuvat muuttumaan tai muuttamaan pois tämän muutoksen keskellä. Liikkeet palvelevat keskustassa asuvia ja liikkuvia ihmisiä, mutta syytä lähteä ostoksille keskustaan, ei enää ole.

Helsingin asukkaiden määrä 1980 oli n. 483 000 ja vuoden 2024 alussa n. 664 000. Lisäys on niin suuri, ettei ole ihmekään, että muutos ostoskäyttäytymisessä on tapahtunut lähemmäksi kotia, kun se on mahdollistettu uusien kauppakeskittymien ja -keskusten avulla. 

Onko se sitten Helsingin kuihtumista vai ei, niin keskustan näkökulmasta ehkä joo, mutta kokonaisuuden näkökulmasta ei.

No on se ainakin kuttuurin ja matkailun kuihtumista. Helsingin keskusta on pian kuin vaan yks lähiö. Seuraavaksi Aleksanterin kadulla avataan sale tai lidl. Siin

En ole reilun 10 vuoden aikana huomannut, että kulttuuritarjonta olisi mitenkään merkittävästi vähentynyt, jos ei oteta lukuun koronarajoituksia.

Vierailija
217/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se ainakin kuttuurin ja matkailun kuihtumista. Helsingin keskusta on pian kuin vaan yks lähiö. Seuraavaksi Aleksanterin kadulla avataan sale tai lidl. Siin

Olihan siellä jo Alepa mutta hävisikö kannattamattomana.

Vierailija
218/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussit ei kulje enää keskustaan ja syöttöliikenne juna-asemalle lakkautettiin. Tosin eipä ne junatkaan aja kuin joka toisen vuoron jos sitäkään. Autolla menköön ken uskaltaa ja jolla on varaa pysäköintiin.

Ainoastaan jostain ihan skutsista tulevat dösät jäävät hakaniemeen. Kyllä elieliltä, rautikselta ja kampista lähtee vaikka miten paljon busseja.

Koska Itä-Vantaa on HSL:n mielestä ihan skutsia, emme enää tule sinne keskustaan. Käyn Helsingissä töissä, mutta nykyisin autolla, koska julkinen liikenne on rapautettu.

Vierailija
219/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää Helsinkiin asiaa (ainakaan keskustaan), kun ei sinne pääse mitenkään. Julkisliikenne mennyt aivan surkeaksi ja autolla meneminen hankalaksi. Onneksi sinne ei ole juurikaan asiaa.

Miten julkinen liikenne on mennyt surkeaksi? Lähes ympäri vuorokauden pääset keskustaan tai sieltä pois julkisilla melkeinpä mistä tahansa päin Helsinkiä. 

En asukaan Helsingissä, vaan Vantaalla.

Eikö Vantaalle mene yödösiä/ole omia yödösiä esimerkiksi juna-asemilta. I- ja P-junat ainakin kulkevat lähes vuorokauden ympäri. Päivä aikaan Vantaalle kyllä pääsee hyvin, ainakin Itä-Helsingistä. 

Vantaalle

Juuri esimerkiksi noihin mainitsemiisi paikkoihin ei ole enää suoria bussiyhteyksiä Helsingin keskustasta. Syöttöliikennettä asemille ei myöskään ole joka paikasta mistä ennen pääsi suoralla bussilla Helsinkiin. 

Vierailija
220/261 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaihtoyhteydet on aina hankalampia kuin suorat. Kaikille kävely ei ole vaihtoehto johtuen esim. kantamuksista tai sairauksista. Nämä hankaloittavat myös vaihtoyhteyksiin ehtimistä ja siirtymistä."

Mikään vaihtoehto ei ole täydellinen kaikille. Siksi onkin hyvä, että voi valita itselleen juuri siihen tilanteeseen parhaiten sopivan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän