Voiko eläin olla ihmisen paras ystävä?
Kommentit (86)
Tietysti voi. Ja useimmille lemmikeille se omistaja lienee maailman tärkein kiintopiste ja ystävä.
On se kumma kun villieläimille ihmisen seura on pahin asia ikinä ja lemmikeille parasta ikinä. Molemmat kuitenkin ovat eläimiä. Jos lemmikinomistajille olisi samat vaatimukset kuin eläintarhoille eläinten tiloista ja hoidosta niin lähes kukaan ei saisi ottaa lemmikkiä, varsinkaan isoa lemmikkiä kuten koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei lemmikit taida tarjota lohduttavia sanoja kun sille on tarve.
Monelle lemmikin omistajalle riittäisi pelkkä pehmolelu. Ymmärtää ihmisen sanomisia yhtä hyvin kuin oikea eläin, ja on lisäksi helpompi ja halvempi hoitaa.
Elollinen olento on aika paljon enemmän kuin pehmolelu, jota voisi kai verrata lähinnä koristetyynyyn. Eläimellä on toiveet, tarpeet ja tunteet kuten ihmiselläkin. Ne eivät ole samanlaisia, mutta ne ovat olemassa. Esim. koiran ilo uimareissusta on aivan yhtä aitoa kuin pikkulapsen ilo rannalle pääsystä. Sen ilon voi hyvin jakaa eläimen kanssa. Samoin eläimen ilo tutun rakkaan ihmisen kyläilystä on ihan yhtä aitoa ja olemassa olevaa kuin ihmisenkin ilo siitä, jos läheinen tulee kylään. Nämä asiat näkee helposti jos viitsii vähänkin seurata eläimen touhuja. Esim. koira kertoo ilmeillään ja eleillään enemmän kuin monet ihmiset sanoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen mielikuvituksessa toki voi. Mutta todellisuudessa ihminen-eläin/lemmikki suhteet perustuvat ihmisen vallankäyttöön ja viattoman luontokappaleen orjuuttamiseen.
Kuule, kyllä tässä minä olen se orjuutettu ja tassun alla. Kissa päättää, mikä ruoka sopii hänelle, ja nukutaanko vaiko leikitään. Ulkoilee aidatulla pihalla, sillä on kaikki palvelut mutta nolla velvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ihminen pitänyt orjiakin aikanaan ja suunnilleen vastaavat olot niillä oli kuin lemmikeilläkin. Varmasti tuottivat iloa ja viihdykettä, mutta onneksi nykyään asiat ovat toisin.
Onko sinulla kaikki hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen mielikuvituksessa toki voi. Mutta todellisuudessa ihminen-eläin/lemmikki suhteet perustuvat ihmisen vallankäyttöön ja viattoman luontokappaleen orjuuttamiseen.
Kuule, kyllä tässä minä olen se orjuutettu ja tassun alla. Kissa päättää, mikä ruoka sopii hänelle, ja nukutaanko vaiko leikitään. Ulkoilee aidatulla pihalla, sillä on kaikki palvelut mutta nolla velvollisuutta.
Niinpä, mutta niin on ihmisillä vankilassakin. Myös aidattu piha ulkoiluun.
Lemmikkien omistajat haluavat elämäänsä jonkun jota voi hallita/hoivata. Minä ja minun tarpeeni on lemmikinomistajille tärkeintä.
Eläin hyväksikäyttää ihmistä, saa ruuan ja ylläpidon vastikkeetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että eläimen on parempi olla vapaana?
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkien omistajat haluavat elämäänsä jonkun jota voi hallita/hoivata. Minä ja minun tarpeeni on lemmikinomistajille tärkeintä.
Samahan se on ihmisillä, jotka hankkivat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, nuo meidän on rescueita. Eikä halua pois "vankilastaan", kun ovi ulkomaailmaan on auki, eivät mene vaikka voisivat. Iso aidattu tontti on kissan kokoiselle ihan kunnon reviiri, missä juosta ja kiipeillä puissa, jahdata ötököitä ja nauttia elämästä. Jos mä voisin vaihtaa, olisin oma kissani, ei työhuolia ei rahahuolia, joku muu siivoaa ja passaa, hoitaa talon lämpimäksi ja hankkii ruokaa.
Olen aina säälinyt ihmisiä, jotka väheksyvät eläimiä, jäävät paljosta paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien hankkiminen on luonnollista. Ei eläimilläkään lemmikkejä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, nuo meidän on rescueita. Eikä halua pois "vankilastaan", kun ovi ulkomaailmaan on auki, eivät mene vaikka voisivat. Iso aidattu tontti on kissan kokoiselle ihan kunnon reviiri, missä juosta ja kiipeillä puissa, jahdata ötököitä ja nauttia elämästä. Jos mä voisin vaihtaa, olisin oma kissani, ei työhuolia ei rahahuolia, joku muu siivoaa ja passaa, hoitaa talon lämpimäksi ja hankkii ruokaa.
Olen aina säälinyt ihmisiä, jotka väheksyvät eläimiä, jäävät paljosta paitsi.
Tee rikos niin pääset vankilaan, siellä on kaikki luettelemasi asiat joista haaveilet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lemmikit taida tarjota lohduttavia sanoja kun sille on tarve.
Monelle lemmikin omistajalle riittäisi pelkkä pehmolelu. Ymmärtää ihmisen sanomisia yhtä hyvin kuin oikea eläin, ja on lisäksi helpompi ja halvempi hoitaa.
Elollinen olento on aika paljon enemmän kuin pehmolelu, jota voisi kai verrata lähinnä koristetyynyyn. Eläimellä on toiveet, tarpeet ja tunteet kuten ihmiselläkin. Ne eivät ole samanlaisia, mutta ne ovat olemassa. Esim. koiran ilo uimareissusta on aivan yhtä aitoa kuin pikkulapsen ilo rannalle pääsystä. Sen ilon voi hyvin jakaa eläimen kanssa. Samoin eläimen ilo tutun rakkaan ihmisen kyläilystä on ihan yhtä aitoa ja olemassa olevaa kuin ihmisenkin ilo siitä, jos läheinen tulee kylään. Nämä asiat näkee helposti jos viitsii vähänkin seurata eläimen touhuja. Esim. koira kertoo ilmeillään ja eleillään enemmän kuin monet ihmiset sanoillaan.<
Joku toisessa ketjussa haaveili varpusista lemmikkeinä, olisivat olleet kivoja seurailla ilmeisesti ja halusi tuottaa näille iloa ruokkimalla. Jännästi se kuitenkin olisi laitonta.
Kyllä voi. Minulla oli kissa joka reagoi todella herkästi esim mielentiloihini. Kulki ja seurasi perässä kaikkialle. Käytiin lenkillä yhdessä jne.
Viime talvena sairastuin. Kissa reagoi vahvasti yrittämällä joko auttaa, lohduttaa tai oli huolissaan. Sen käytös muuttui. Lopulta koska samaan aikaan jouduin muuttamaan evakkoon remontin takia päädyin antamaan kissan uuteen kotiin. Päätös oli raskas sekä minulle mutta myös kissalle joka uudessa paikassa itki kolme yötä kunnes rauhoittui. Onneksi on tottunut ja sai todella hyvän kodin ja uuden omistajan. Mutta side sisälläni kissaan on elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että eläimen on parempi olla vapaana?
Totta kai on. Ei se eläin ymmärrä lakikirjaa tai kaupunkisuunnittelun perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä vauvahulluja, jotka eivät kestä niiden kasvamista ja kehitystarpeita. Mutta yleensä lapsen kasvua, kehitystä ja irtautumista aikuisuuteen pidetään hyvänä asiana. Iloitaan siitä, että toinen pääsee toteuttamaan itseään kokonaisvaltaisesti. Lemmikin kehitys yleensä pysäytetään pentumaiseen olemiseen ja elämäntapaan. Se ei pääse toteuttamaan itseään hankkimalla jälkikasvua ja hoivaamalla nämä taas aikuisiksi eläimiksi.
Eläin ei pärjää ilman ihmistä, siis lemmikkieläin. Et voi jättää viikolsi kotiin että heippa , pärjäile, nähdään viikon kuluttua. Eli ei ole tasapuolinen suhde.
Kylläpä sinä väheksyt ja mitätöit eläimiä.