UMK 2025 ketju | Virallinen
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (21056)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OML oli eka tän vuoden UMK-biisi, jonka jaksoi kuunnella lopppuun saakka miettimättä jo ennen puoliväliä, että "vieläkö tää jatkuu". 3 minuuttia voi joskus tuntua todella pitkältä. Ei nyt, onneksi.
Kappaleen pituus on vain 2 minuuttia. En ole itse ottanut aikaa, mutta Ylen Areenassa ilmoitettiin kestoksi tuo 2 minuuttia.
Musavideolla näyttäisi olevan n. 2:40.
Yle antaa siis väärän tiedon. Korjatkaa se heti, Ylen tiimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites poikien livelaulu? Onko tästä tietoa?
Kun aiempaa tuotantoa kuuntelee, niin elektroninen äänen käsittely tässä on turhaa.
Eipä tämä muutenkaan kuulosta heidän aiemmalta tuotannoltaan
No tämäpä. Jos ton pudottaisi heidän viimeisimmälle levylleen, se olisi kokonaisuuden huonoin biisi. Syyttäisin tässä sekä laskelmointia että tuottajaa.
Kyseinen tuottaja olisi saanut jäädä matkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei muista mitään geneerisiä poplauluja monenkymmenen vaihtoehdon joukosta. Puppy muistetaan ja osa rakastaa sitä.
Paitsi että muistaa, vuodesta toiseen geneeriset poplaulut menestyy paremmin kuin suuren riskin erikoisuudet. Toki jos Suomen balladiallergia sopii meidän mielenmaisemaan niin sitten se on Suomen erikoisominaisuus ja sinällään omintakeista, mutta viisuhistorian valossa geneerinen poplaulu on paljon turvallisempi vaihtoehto. Suomalaiset vaan jostain syystä toistaa tuota virheoletusta ettei esim. balladilla menestytä. Viime vuonna yli viisi balladia oli Suomen yläpuolella finaalissa, joista muistaakseni kolme oli vielä omalla kielellä.
Itse toivoisin poppia ihan vaan sen takia, että alkaa jo näyttää puhtaalta pisteidenkalas
Että parempi lähettää joku mitäänsanomaton poptekele, jotta kukaan ei voi syyttää pisteiden kalastelusta? Sellainen, joka ei ainakaan menesty ja jonka olemassaoloa kukaan ei muista enää semifinaalin äänestyskierroksen pärähtäessä käyntiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aiempaa tuotantoa kuuntelee, niin elektroninen äänen käsittely tässä on turhaa.
Niin? Kysyttiin laulukyvystä.
Ovat kuulemma hyviä live-esiintyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hereille ravistaminen on mielestäni vähän turha meriitti, kun itse viisuissa on kymmeniä biisejä ja on ihan sattumankauppaa, osuuko hitaampien ennakkosuosikkien keskelle vaiko toimiiko itse herättäjänä. Joskus käy niin että joku kultakurkku balladinsa kanssa näyttäytyy sitä seuraavaan älämölöön verrattuna positiivisesti.
Sepä se. Ja en mä vaan tajua miksi tästä pitää nyt tehdä Suomen jokavuotinen juttu, että pitää eRoTtUa jos ei hyvällä, niin sitten pahalla. Kun sen kappaleen pitäisi olla hyvä saadakseen edes niitä yleisöääniä. Dark Side oli hyvä, Cha Cha Cha oli hyvä. Mä niin näen tämän jäävän Windows95manin tavoin finaalin häntäpäähän muutamalla pisteellä.
Puppy on liian vähän, liian myöhään. Käärijäjuna meni jo. Biisistä tulee kohtuullisen kiusaantunut fiilis. Laskelmoivuus ja yleisön kosiskelu näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei muista mitään geneerisiä poplauluja monenkymmenen vaihtoehdon joukosta. Puppy muistetaan ja osa rakastaa sitä.
Paitsi että muistaa, vuodesta toiseen geneeriset poplaulut menestyy paremmin kuin suuren riskin erikoisuudet. Toki jos Suomen balladiallergia sopii meidän mielenmaisemaan niin sitten se on Suomen erikoisominaisuus ja sinällään omintakeista, mutta viisuhistorian valossa geneerinen poplaulu on paljon turvallisempi vaihtoehto. Suomalaiset vaan jostain syystä toistaa tuota virheoletusta ettei esim. balladilla menestytä. Viime vuonna yli viisi balladia oli Suomen yläpuolella finaalissa, joista muistaakseni kolme oli vielä omalla kielellä.
Suomalaiset nyt vaan eivät ole niillä balladeilla menestyneet. Blackbird 2017 ei päässyt edes finaaliin, vaikka sitä kovasti hehkutettiin. S
Blackbird oli poikkeus kaikin tavoin, jostain syystä raati eikä katsojat hylkäsi sen. Eikä ollut suomeksi. Samaan vuoteen sattui myös voittobiisi joka oli samantyyppinen mutta paremmalla narratiivilla ja toteutuksella. Se miekkonen myös coveroi Blackbirdin, jonka jääminen finaalista oli melkoinen oikeusmurha. Mutta tuosta on jo aikaa joten ei voi verrata suomenkielisen balladin mahiksiin tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole Neealla eka live keikka ikinä, sanottu, että on covereita esittänyt.
Hänhän on mennyt jo 10 vuotta sitten Losiin tekemään musiikkia, joten ei mikään noviisi ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kysyttiin laulukyvystä.
Ovat kuulemma hyviä live-esiintyjiä.
Eli melodiset osuudet hoituu? On niin rankasti käsitelty singlellä, että livessä täytyy olla vähintään vahvat taustanauhat pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt vaan eivät ole niillä balladeilla menestyneet. Blackbird 2017 ei päässyt edes finaaliin, vaikka sitä kovasti hehkutettiin. S
Tästäkin on ollut täällä aiemmin puhetta, että on ihan turha jumittua muistelemaan noita viime vuosikymmenen balladeja. Sen jälkeen on suomalainen biisinkirjoittamisen ja erityisesti musiikkituotannon taso noussut aivan eri sfääreihin kuin noina aikoina. Puhumatta siitä, että nykymallisessa UMK:ssa on/oli maailmanluokan lavastajat, jotka pystyvät luomaan erinomaisia esityksiä lavastuksen puolesta. Niin, ja viime vuosikymmenen balladit olivat oikeasti tylsiä minunkin mielestäni. Toista kuin viime vuonna tai nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hereille ravistaminen on mielestäni vähän turha meriitti, kun itse viisuissa on kymmeniä biisejä ja on ihan sattumankauppaa, osuuko hitaampien ennakkosuosikkien keskelle vaiko toimiiko itse herättäjänä. Joskus käy niin että joku kultakurkku balladinsa kanssa näyttäytyy sitä seuraavaan älämölöön verrattuna positiivisesti.
Sepä se. Ja en mä vaan tajua miksi tästä pitää nyt tehdä Suomen jokavuotinen juttu, että pitää eRoTtUa jos ei hyvällä, niin sitten pahalla. Kun sen kappaleen pitäisi olla hyvä saadakseen edes niitä yleisöääniä. Dark Side oli hyvä, Cha Cha Cha oli hyvä. Mä niin näen tämän jäävän Windows95manin tavoin finaalin häntäpäähän muutamalla pisteellä.
Puppy on liian vähän, liian myöhään. Käärijäjuna meni jo. Biisistä tulee kohtuullisen kiusa
Just, muissa näkyy minusta enemmän, karseita sanoituksia. Viivi varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puppy on liian vähän, liian myöhään. Käärijäjuna meni jo. Biisistä tulee kohtuullisen kiusa
Kiusallinen ja laskelmoitu. Nuoriso sanoisi että cringe.
Kuppilassa jo asiantuntijat tietää montako pistettä tää tulee samaan ja uskotaan jäävän semiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuppilassa jo asiantuntijat tietää montako pistettä tää tulee samaan ja uskotaan jäävän semiin.
Ihan mahdollista. Suomi selvisi vähän nihkeästi eteenpäin viime vuonnakin.
Ymmärrän kyllä että UMK:ssa joidenkin valintakriteeri on hereillä pysyminen tai erikoisuus, mikä on vähän huvittavaa vain seitsemän biisin kesken, mutta itse viisuissa ei ole mitään takeita siitä että Puppy olisi erikoisin tai edes ainut samansuuntainen tekele tai keskellä balladeja. Trendit viisumenestyjien suhteen tulee pari vuotta myöhässä, joten siellä voi olla monta erilaisuuden tavoittelijaa samassa semissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt vaan eivät ole niillä balladeilla menestyneet. Blackbird 2017 ei päässyt
Balladit ovat hassuttelubiisejä hankalampia koska tekninen toteutus pitää olla huippuluokkaa tai esitys lässähtää ja on korni. Hassut miehet kikkelöimässä-esitykset periaatteessa toimivat vaikka esiintyjät olisivat vähemmän lahjakkaita.
Suomessa helposti jumitetaan johonkin kaavaan, "hevillä ei hävitä" ja nyt nämä miesten huumoriesitykset. Muutenkin äänestäjien suosikit ovat melko vanhanaikaisia, ainoastaan Käärijä oli nykyaikaisempi. Blind Channelin 2021 kappale voisi olla vuodelta 2001 ja Windows95man sellaista vuoden 2012 nettihuumoria.
Redditissä inhotaan tätä, vaikka yleensä siellä tykästytään meemibiiseihin ja televote-magneetteihin.
Vierailija kirjoitti:
Annan Neealle toki mahdollisuuden, mutta vaikka biisi on ihan ok niin se on melkoisen käsitelty ja sliipattu joten live tulee kuulostamaan pakostikin erilaiselta. Siihen vielä päälle kokemattomuus ja mahdolliset koreografiat, niin en usko menestysmahdollisuuksiin paljoakaan. Nellin ja Viivin biisit mahdollistaa paremmin pienen rosoisuuden, showsta riippuen.
Minä taas luotan ja uskon paljon Neean liveen, siihen, että Sergio Jaen tekee siihen hienon cinemaattisen lavastuksen ledien ja valojen voimaan luottaen ilman mitään kömpelöitä koreografioita tyyliin Bess pesäpallomailoineen. Nightmares-tyyppinen jännitysleffatyyli on käsittääkseni Sergion ydinosaamisaluetta.
Vierailija kirjoitti:
Redditissä inhotaan tätä, vaikka yleensä siellä tykästytään meemibiiseihin ja televote-magneetteihin.
Miks inhotaan? Liian homo kun on puppy play?
Mulle käy mikä vaan kunhan se ei ole tämä Puppy. Sitten pitäisi jättää viisut katsomatta :(
Annan Neealle toki mahdollisuuden, mutta vaikka biisi on ihan ok niin se on melkoisen käsitelty ja sliipattu joten live tulee kuulostamaan pakostikin erilaiselta. Siihen vielä päälle kokemattomuus ja mahdolliset koreografiat, niin en usko menestysmahdollisuuksiin paljoakaan. Nellin ja Viivin biisit mahdollistaa paremmin pienen rosoisuuden, showsta riippuen.