UMK 2025 ketju | Virallinen
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (21056)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa näkee umk osallistujia ennen 2018 ja aika pitkälle ollaan sieltä tultu :D
Taisi Saara Aalto voittaa silloin. Hän kyllä osasi laulaa. Ihme, ettei pärjännyt vähän paremmin.
Monsters valittiin kolmesta mahdollisuudesta huonoimmalla lavashow'lla, joka muutettiin viisuihin yhtä huonoksi temppuradaksi. Oli väärä valinta. Olisi pitänyt lähettää Domino. Siinä oli paras lavashow, joka olisi erottunut viisuissakin edukseen. Biisit oli yhdenveroisia, mutta erityylisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kankaanrangan biisi oli upea. Harmi kun ei tiedä miten olisi pärjännyt?
Kyseisenä vuonna olisi ikävä kyllä jäänyt pahasti lukuisten ennakkosuosikkien varjoon. Hyvin todennäköisesti finaalipaikkakin olisi jäänyt saamatta.
Mulla yksi vaikutin siihen ketä äänestän on myös se, millainen persoona sinne lähtisi edustajaksi. Viisufanina seuraan myös kaiken mahdollisen muunkin materiaalin kuin itse laulukisan. Siis pre-partyt, haastattelut, podcastit, kaikki muut mahdolliset hauskat gameshow-tyyppiset videot... siis jos edustaja on kiinnostava. Haluan seurata jonkun mielenkiintoisen hahmon matkaa viisuissa, mutta jos tyyppi ei kiinnosta, olen pettynyt kun se viihde jää uupumaan.
Näillä näkymin tämän vuoden kiinnostavin tyyppi olisi minulle Goldielocks. Pidän hänen huumoristaan, sekä siitä miten hän on jotenkin sympaattisen tavallinen mutta samalla jollain lailla räväkkä. Kuten joku jossain vaiheessa jo sanoikin, muistuttaa jollakin tavalla vähän Käärijää siinä mielessä. Mua esimerkiksi oikeasti kiinnostaa nähdä, mitä hän vastailisi haastatteluissa. Toisin kuin esimerkiksi Costee olisi mulle jotenkin hyvin epäkiinnostava.
Biisi tietenkin silti ratkaisee. Jos on huippu biisi mutta tylsä edustajaksi, äänestän silti biisiä. Jos taas on tylsä biisi mutta hyvä tyyppi, en äänestä tylsää biisiä. Mutta jos on paljon samaa tasoa josta vaikea valita, niin tulee siitä ratkaiseva tekijä.
Vierailija kirjoitti:
No oliko silloin erottuvaa ja viisuissa pärjäävää musiikkia, kun UMK oli indie-artistien valtaama? Ja onhan nytkin tuntemattomampia nimiä mukana niiden tunnettujen lisäksi.
Viisumenestyksellä ei ole edes mitään väliä. Pääasia on, että etsitään ja lähetetään musiikkia, jonka takana seisotaan.
Kaikki tiesi esim. Pertti Kurikasta sen, ettei varmasti pärjää, mutta se me sinne haluttiin lähettää. Aito bändi, joka itse teki musiikkinsa, ja siitä suomalaiset pitivät.
Raati vex sieltä Suomen karsinnoista. Niin ovat musiikista ymmärtämättömiä toopeja, että ovat torpanneet useita kertoja kansansuosikin.
Sillä, mitä kansainväliset raadit tai yleisö Suomen kandidaatista piittaa, ei ole yhtään mitään väliä. Sinne mennään edustamaan suomalaista musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa näkee umk osallistujia ennen 2018 ja aika pitkälle ollaan sieltä tultu :D
Taisi Saara Aalto voittaa silloin. Hän kyllä osasi laulaa. Ihme, ettei pärjännyt vähän paremmin.
Monsters valittiin kolmesta mahdollisuudesta huonoimmalla lavashow'lla, joka muutettiin viisuihin yhtä huonoksi temppuradaksi. Oli väärä valinta. Olisi pitänyt lähettää Domino. Siinä oli paras lavashow, joka olisi erottunut viisuissakin edukseen. Biisit oli yhdenveroisia, mutta erityylisiä.
Monstershan oli biiseistä musiikkivideoiden perusteella ennakkoon ehdottomasti suosituin. Olisi menestynyt taatusti paremmin, mikäli musiikkivideon teema ja tunnelma olisi saatu tuotua myös lavalle. Toisaalta kyseiselle vuodelle sattui myös useita ennakkosuosikkeja, joiden joukossa oli vaikea erottautua.
Minkälainen persoona Erika Vikman on? En jotenkin ole saanut hänestä selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin rockia kattoterminä kaikelle raskaammalle musiikille, koska en jaksanut alkaa erittelemään tarkemmin ja lisäksi tyypillinen viisujen katsoja, joka ei ole kyseisten genrejen fani, niputtaa ne kuitenkin lähimain samaan kategoriaan. Tämä ei siis ollut mikään oma näkemykseni, vaan pointtina oli nyt se että raskaampaa genreä edustavan miesyhtyeen tai laulajan lähettämisestä on muodostunut Suomelle stereotypia, ja siksi tästä muotista olisi hyvä aina silloin tällöin poiketa. Viime vuosi oli kyllä ysärieurodancea, mutta silloinkin meitä vähän kritisoitiin siitä, että valittiin taas pelleilevää äijäenergiaa Käärijän vanavedessä.
Sinänsähän siis raskaammissa genreissä, mieslaulajissa tai huumorissa ei ole mitään vikaa, mutta on ymmärrettävä että jos vuodesta toiseen jumiudutaan samoille raiteille, niin silloin hyvästäkin jutusta tulee viisujen seuraajien silmissä nähtyä ja väsynyttä (tästä esimerkkinä Tommy Cashin mahdollinen viisuedustus on herättänyt aika ristiriitaisia reaktioita, koska hän on hyvin samanhenkinen persoona ja artisti Käärijän ja Joostin kanssa ja kolmas vuosi putkeen alkaa jo kyllästyttää monia). Siksi mun mielestä olisi kiva, jos tässä ketjussakin osattaisiin suhtautua näihin valintoihin vähän avoimemmin, kun nyt tuntuu että yleisasenne on ihan valtavan negatiivinen vaikka vasta kaksi biisiä on kuultu.
Tässä Suomen edustajat vuodesta 2000. Aika vähän kuitenkin sitä raskaampaa rokkia on, paljon enemmän siellä on poppia ollut, joten aivan typerää väittää että Suomi lähettäisi aina rokkia tai metallia. Taitaa olla vain raskaampaa musiikkia vihaavien höpinöitä tuo. Tästä listasta voi jokainen miettiä millaisella musiikilla Suomi siellä on menestynyt, no rokilla ja metallilla.
2000 Nina Åström
2002 Laura Voutilainen
2004 Jari Sillanpää
2005 Geir Rönning
2006 Lordi
2007 Hanna Pakarinen
2008 Teräsbetoni
2009 Waldo's People
2010 Kuunkuiskaajat
2011 Paradise Oskar
2012 Pernilla Karlsson
2013 Krista Siegfrieds
2014 Softengine
2015 Pertti Kurikan nimipäivät
2016 Sandhja
2017 Norma John
2018 Saara Aalto
2019 Darude & Sebastian Rejman
2020 Aksel
2021 Blind Channel
2022 The Rasmus
2023 Käärijä
2024 Windows95man & Henri Piispanen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestystapaa pitäisi muuttaa, muuten suomalaiset äänestää taas jonkun Windows 95manin, joka ei pärjää.
Windows 95man oli kaikista vähiten paska. Kaikki muut olivat huonompia. Tämä ei tarkoita, että se olisi millään mittarilla ollut hyvä tai edes keskinkertainen.
Saat syyttää huonoja kanssakilpailijoita siitä, että Windows 95man voitti.
W95hän oli oikeasti hyvä ja hauska. Siitä tuli hyvälle tuulelle. Todella upeasti edusti Suomea.
Vierailija kirjoitti:
No oliko silloin erottuvaa ja viisuissa pärjäävää musiikkia, kun UMK oli indie-artistien valtaama? Ja onhan nytkin tuntemattomampia nimiä mukana niiden tunnettujen lisäksi.
UMK:n alkuvuosina v. 2012-2017 taso ei huimannut päätä ja jäätiin semiin neljä kertaa ja finaaliin päästiin kahdesti. Sijoitukset olivat 25. ja 11. Tuon 11. sijan toi lukiolaispoikien softrock-bändi Softengine. Sehän tuntui lähes voitolta tuona Suomen kurjana viisuvuosikymmenenä. Seuraavana vuonna sitten lähetettiin kehitysvammaisten punk-bändi Pertti Kurikan Nimipäivät jäämään semiin viisuhistorian lyhyimmällä biisillä "Aina mun pitää".
No Rules keräsi hyvin näyttökertoja, kommentteja ja reaktioita ulkomailla. Teemu ja Henri olivat valloittava pari. Seurasin heidän matkaansa tosi tiivisti, Henri oli etenkin niin suloinen ja symppis. Harmi kun viime vuonna politiikka puhui niin paljon yleisöäänissä eikä juryt arvostaneet enempää Henrin vaativaa laulusuoritusta. Joka vuosi ei voi olla CCC kaltainen paukku.
Lähetetään se Club la Perse vai mikä se olikaan silloin yksi vuosi karsinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Lähetetään se Club la Perse vai mikä se olikaan silloin yksi vuosi karsinnoissa.
Tiedätkö, mietin just tätä samaa. En muista tuosta muuta kuin nimet, naamarit ja että biisi oli hirveä. Mutten viitsinyt kaivaa esitystä Tubesta.
Minusta on hauskaa miten ulkomaisetkin viisufanit odottavat nykyään Suomelta aina jotain mielenkiintoista ja erikoista eivätkä mitään tasaisen tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Äänestystapaa pitäisi muuttaa, muuten suomalaiset äänestää taas jonkun Windows 95manin, joka ei pärjää.
No miksi UMK-tiimi sitten oli valinnut sen seitsemän parhaan joukkoon neljänsadan biisin joukosta?
Mun mielestä vitut voitosta vaa lähetetään Crazy Party biisi sinne taas ja mennään pitämään hauskaa
No W95man jätti jälkeensä muun muassa Norjan, Itävallan ja Espanjan. Yleisöäänissä top 15. Luulen, että olisi saanut enemmänkin jos jengi ei ois keskittänyt ääniä ennakkosuosikeille. Puhumattakaan huomiosta ulkomailla. Teemu lähtee tässä talvella USA:n ja Euroopan kiertueelle. Et ei se nyt niin heikosti menestynyt, vaikka toki itsekin odotin yleisöääniä vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä vitut voitosta vaa lähetetään Crazy Party biisi sinne taas ja mennään pitämään hauskaa
No ei ole yhtään "crazy party" biisiä vielä tullut.
Riippuu ihan biiseistä. En mä pa*kaa party biisiä halua lähettää.
Voittoa nyt tuskin saadaan muutenkaan.