Kun on aukko työhistoriassa, työnantaja ei palkkaa töihin - miten pitkäaikaistyöttömät ikinä siis työllistyvät?
Siinäpä kysymys.
Aukko työhistoriassa tarkoittaa sitä, että työnantaja ei palkkaa. Palkkaa mieluummin työtä vaihtavan.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Miksi se aukko haittaa? Luuleeko työnantaja, että työnhakija on ollut vankilassa silloin vuosina 2002-2004, kun ei ollut töissä, vai mikä pointti siinä on?
Huono työntekijä kun ei ole päässyt töihin. Tiput b-luokkaan heti. Työtaidot myös rapistuvat pahasti kahdessa vuodessa. Riippuu tietty alasta. Mutta 2v on jo tosi paha.
Jos kukaan ei palkkaa, niin pitää alkaa yrittäjäksi. Vai onko muka parempi olla elämäntapatyötön vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Itse työllistyin kuuden vuoden kotiäitiyden jälkeen ja tiedän vielä pidempäänkin kotona oleita, jotka on vielä töihin huolittu.
Hieno homma mutta olet poikkeus tai alalla jossa kova työvoimapula. Onnea!
Valehtelin, että olin ollut yrittäjänä. Olin toki ollutkin, mutta tein töitä vain silloin tällöin ja liian vähän elättääkseni itseni yrittämisellä. Kesti neljä vuotta toipua traumaattisesta tilanteesta ja työuupumuksesta.
Elelin säästöillä, perinnöllä ja sijoituksilla, kun työttömyystuki loppui.
Ei se aukko cv:ssä haittaa. Mutta jos on aukko sivistyksessä kuten persuilla yleisesti konsanaan, niin se on jo pahempi juttu, koska sivistyneitä hakijoita kyllä piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärentää näppärästi sen CV:n täyteen. Näin minä teen.
Ei tarvitse edes väärentää, kun jättää vaan päivämäärät pois ja kertoo cv:ssä, että on työskennellyt yrityksessä x 3 vuotta ja 6 kuukautta, yrityksessä y 2 vuotta jne.
Kyllä, saa peittoon. Mutta tärkeintä että ne isot tyhjät ajanjaksot ei pomppaa sieltä silmille. Valehteluakin kannattaa yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan ei palkkaa, niin pitää alkaa yrittäjäksi. Vai onko muka parempi olla elämäntapatyötön vuosikausia.
Ei niitä maksavia asiakkaita ole sen helpompaa saada. Useimmille mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelin, että olin ollut yrittäjänä. Olin toki ollutkin, mutta tein töitä vain silloin tällöin ja liian vähän elättääkseni itseni yrittämisellä. Kesti neljä vuotta toipua traumaattisesta tilanteesta ja työuupumuksesta.
Elelin säästöillä, perinnöllä ja sijoituksilla, kun työttömyystuki loppui.
Hyvä idea!
Minua ihan huvitti kun sain tietää, että virallisesti pitkäaikaistyöttömäksi luetaan, jos on ollut työttömänä 12 kuukautta. :D Olin ajatellut, että jokainenhan on varmasti ollut työttömänä tuollaisen ajan joskus elämässään, = olemme kaikki vähintään entisiä pitkäaikaistyöttömiä. Mutta jotkut kuuluvat pääsevän suoraan duunista toiseen ilman mitään joutoaikaa välissä.
Itse aloin pitää itseäni oikeasti pitkäaikaistyöttömänä vasta 3+ työttömyysvuoden jälkeen (ja nyt olenkin ollut tyhjän päällä jo vuodesta 2017).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on olemassa myös fiksuja työnantajia jotka tietää että viimeiset 30 vuotta on suuri osa porukasta ollut työttömänä jossain vaiheessa. Mutta ne vanhat dinosaurukset jotka elävät vielä kasaria eivät tajua.
Mutta joka tapauksessa, puolet työttömistä työllistyy 3kk sisään, lopuistakin puolet 6kk sisään, ja sitten se työllistyminen niillä lopuilla hidastuu ja hidastuu koko ajan. Nyt meillä on n. sata tuhatta vähintään vuoden työttömänä olleita. Toki saattaa olla että niistä ehkä 40% jopa on työkyvyttömiä tai ainakin osatyökykyisiä joita ei kukaan halua palkata kun terveitäkin on tarjolla. Mutta kuitenkin. 75% avoimista työpaikoista täytetään työpaikanvaihtajilla, ei työttömillä.
Ihmisiä työllistyy kuitenkin koko ajan, vuoden mittaan satoja tuhansia enemmän kuin mitä työttömiä on yhdellä hetkellä. Nyt kovan laman aikana tuokin tietysti hidastuu, mutta edelleen ihmisiä jää eläkkeelle ja heidän tilallee
Tähän ääliöt perskokkareet sitten mantraavat kuin apinalauma: Menkää töihin.
6kk on jo pitkä aika olla työtön. Siinä ajassa pitäisi löytää jotain.
Ja mitä haittaa siitä aukosta on?
Mitä väliä oikeasti on työnantajalle sillä? Ei se ihminen ole huonontunut tai mennyt käyttökelvottomaksi, ihan sama ihminen se silti on.
Toki se ihminen voi olla motivoituneempi tekemään hyvin työt, kun on taatusti rahasta pulaa ja haluaa työpaikan ja pitääkin sen. Plus pitkän tauon jälkeen tuskin heti on burn outissakaan.
Vierailija kirjoitti:
On minullakin 2kpl melkein 10v aukkoja, mutta aina on jotain työn pätkää löytynyt. Nyt alkaa olla hiljaista, kun meni 50 rikki.
M53
Nyt ei kelpaa enää minnekkään kun on 60 vuotta plakkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Itse työllistyin kuuden vuoden kotiäitiyden jälkeen ja tiedän vielä pidempäänkin kotona oleita, jotka on vielä töihin huolittu.
Kotiäitiys kun on ns pakotettu juttu. Sitä ei saa käyttää perusteena hylkäykseen. Pelkkä työttömyys on aika suuri este työllistymiselle. Ajattele! Pelkkä työttömyys saattaa riittää siihen, ettei saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten peittää lusimisvuoden aukko?
Hyvin varovasti.
Pitää paikkansa, mutta hyvä niin. Töiden välttely ei ole mitään helppoa hommaa.
M54, alle 8 vuotta työhistoriaa.